Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Alicia2u schreef:Juist niet je knieën aandrukken! Daardoor gaan je benen juist meer klapperen.
Ontspan je benen en laat je gewrichten los. Meestal ontstaan klapperende onderbenen door spanning in het heup-, knie-, en enkelgewricht. Ook als je niet uitgelijnd zit (stoelzit of mutszit) kan je je moeilijk je benen stilhouden omdat je niet in balans bent.
Neem wat zitlessen of overweeg je van een centered riding instructeur. Die kunnen je goed bij dit probleem helpen.
Een algemene tip: Ontspan, maak je benen lang en voel dat je zit het zwaarste deel van je lichaam is (dus niet de druk van je voet op de beugel). Doe thuis oefeningen op een trainingsbal of stoel: draai rondjes met je heup, knie en enkel. succes!
Alicia2u schreef:Juist niet je knieën aandrukken! Daardoor gaan je benen juist meer klapperen.
Ontspan je benen en laat je gewrichten los. Meestal ontstaan klapperende onderbenen door spanning in het heup-, knie-, en enkelgewricht. Ook als je niet uitgelijnd zit (stoelzit of mutszit) kan je je moeilijk je benen stilhouden omdat je niet in balans bent.
Neem wat zitlessen of overweeg je van een centered riding instructeur. Die kunnen je goed bij dit probleem helpen.
Een algemene tip: Ontspan, maak je benen lang en voel dat je zit het zwaarste deel van je lichaam is (dus niet de druk van je voet op de beugel). Doe thuis oefeningen op een trainingsbal of stoel: draai rondjes met je heup, knie en enkel. succes!

Alicia2u schreef:Ja, knieën aansluiten, maar vooral niet knijpen. Je moet juist veren in je gewrichten.
En de meeste mensen die 'lang en recht' horen zetten zoveel druk in de beugels dat ze bijna gaan staan en houden hun rug en heup nog stijver, waardoor ze nog meer gaan flapperen. Ontspannen, ontspannen, ontspannen...
echt triest als je mij zou zien galopperen.
En ondanks dat ik mijn knieen en bovenbenen goed bij eht zadel houd, ik moest echt even op gaan letten dat ik ze niet teveel aandrukte, bleven mijn onderbenen klapperen. Echt heel vreemd, ik zal het morgen maar is met mijn instructrice overleggen. . Wat me trouwens wel op viel was als ik me niet teveel concentreerde op mijn houding, dat het dan beter ging. Als ik voor mijn gevoel als een zoutzak ging zitten
Ik zit dan niet als een zoutzak, maar omdat ik van mezelf uit heel erg snel erg recht met daardoor veel spieren aangespannen zit voelt dat zo voor mij.
helpt goed hoor!
corine1981 schreef:Kijk ook eens naar je zadel.
Bij sommige zadels is de beenligging gewoon ongelukkig, dan is het voor iedere ruiter haast onmogelijk.
Vandaag ging het super goed met benen stil in galop bij mij! Ik dacht eerst; wat galoppeert ze raar! Maar ze ging gewoon wat zachter, alsof ze me aanvoelde. Daardoor kon ik me benen goed corrigeren en ging het super goed! De tips hebben bij mij vandaag in ieder geval geholpen. Sowieso liggen mijn benen ver naar voren. Dat komt omdat ik zo heb leren paardrijden (1,5 jaar lang!) Bij iemand die er geen diploma voor had. Ik rijd nu een half jaar bij een echte instructrice en zohee ik ben super vooruit gegaan maar die benen stil, nog even aan werken.
Succes ermee.
*en ze schoven ook niet naar voren in de overgang terug*
dit is ook alleen maar gunstiger voor later 
Fidele schreef:Alle antwoorden hierboven gegeven zijn goed, maak je lang ga zitten op je billen en probeer ook te ontspannen, als je heel erg je hakke uitdrukt is dat niet mooi en bovendien ga je dan je tenen weer afsteken!!!
Mochten de tips niet helpen dan kun je nog altijd een dressuurzadel proberen waarbij je beugelriemen onder het zweetblad liggen en ook door de singel nog eens vaster op hun plaats worden gehoudenhelpt goed hoor!
En vroeger toen ik zelf nog heel fanatiek was bestond (nu ook vast nog wel) er een of ander plakkerig spulletje waarmee mensen hun laarzen aan het zadel plakten, en dat hielp SUPER, alleen na een tijdje zien je laarzen en je zadel er niet meer uit![]()
Natuurlijk zijn dit geen echte tips, je zult het echt zelf moeten doen, met je eigen zit en spieren, Heel veel succes!!!!!