Hoe kom ik van mijn stoelzit af ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Hoe kom ik van mijn stoelzit af ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 12:06

Mijn houding is de laatste tijd niet zo best kan ik zeggen Haha!

Heb echt een verschrikkelijke stoelzit .....

Mijn voeten zijn niet gelijk aan mijn heupen en schouders, maar eerder
aan mijn neus Bloos!

Ik moet dus leren mijn benen op de juiste plek te gaan houden Ja

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan opbouwen ... ?!

Kelly_ann

Re: Hoe kom ik van mijn stoelzit af ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:09

Mensen duwen hun been vaak naar voren als ze wordt gezegd hun been lang te maken of hun hak uit te drukken. Leg je been voor je gevoel iets naar achter en maak daar je been lang. Ga desnoods even langs een spiegel staan op zoek naar de juiste houding.
Even ervanuitgaande dat je houding verder goed is, het kan ook zijn dat je ietsachterover zit, dan moet je dus iets meer naar voren gaan zitten.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:10

Zonder stijgbeugels rijden en jezelf ontspannen.
Je benen langmaken
heeft bij mij lang geduurd maar nu hou ik mijn benen veel beter

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 12:11

Ik zit ook te ver achter in mijn zadel, vandaar dat mijn benen naar voren schieten !

Wanneer ik voor in mijn zadel ga zitten, gaan mijn benen automatisch al een stuk naar achteren, maar ik kan dat gevoel dus niet vast houden. Voor mijn gevoel geef ik een galophulp als mijn benen nu goed op zijn plek liggen Clown Stom he Haha!

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:11

net zo'n zadel als adward gal kopen.. Tong uitsteken

even zonder gekheid, heb je les?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:12

Probeer eens zonder beugels te rijden.. En dan je paardje aan de longe laten houden door iemand anders, zodat jij je alleen maar op je zit hoeft te concentreren.
Dan ga je automatisch goed zitten, anders donder je er vanaf..

Heb je trouwens een goed dressuurzadel? Ik had dit namelijk bij vzh en springzadels ook heel erg. Kon er gewoonweg niet normaal op zitten.

Succes!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 12:13

Ja ik heb les Lachen
Paardje wat ik rij heeft een ONTZETTEND gevoelig ruggetje Ach gut, er ligt nu een springzadeltje op, daardoor heeft hij geen last !

De lepel van dit zadel is ook erg vlak, vandaar dat ik ook achterin ga zitten Lachen

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:31

Ik denk ook dat zonder beugels rijden je het beste helpt. Probeer daarbij net te doen alsof je staat. Probeer dan helemaal rechtop te staan.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:40

Bij mij hielp het om mijn beugels een gaatje langer te maken !
En een instructeur die een hele les niets anders zegt doet ook wonderen Clown

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:01

ik had een tijdje een lesgeefster die ons als oefening voor het zadel liet zitten, op de schoft van het paard dus, met de stijgbeugels aan. misschien kan jou dat verderhelpen?

xTravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:12

Probeer een keer zonder beugels te gaan rijden misschien dat het helpt. Ik heb er ook last van en ben er ook mee bezig.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:19

Is er geen optie dat je eens een keer een goed dressuur zadel gebruikt? Kan wonderen doen...

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:23

Ik heb hetzelfde probleem als jij en daar komt nog bij dat ik totaal geen balans heb. Mijn instructrice heeft me aangeraden om met het lichtrijden twee keer te blijven staan en dan 1x zitten. Vervolgens kan je dit uitbreiden naar bijvoorbeeld 4x staan. Helpt sowieso voor je balans. Ik ga ook snel achterin mijn zadel zitten en dit heeft me al een heel eind geholpen. Ook moet ik mijn benen naar achteren doen en jawel vanuit mijn heeup niet vanuit mijn knie. Moeilijk moeilijk en levert veel gestoei op. Voorgaande oefening heeft me in ieder geval geholpen om meer voorin mn zadel te landen. Oh ja wat ik hierbij vergeet te zeggen is dat je wel goed je bekken naar voren moet duwen, je moet voor je gevoel écht helemaal rechtop languit staan.
Succes!

Ps: ook ik ben nog steeds op zoek naar dé gouden tip om mn been mooi naar achter te krijgen. Ik hou het hier in de gaten!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:27

Ik volg dit mee, ik zit zonder beugels goed en in t zadel geplakt met mijn benen netjes. Zodra ik met zadel ga rijden zoek ik steun op mijn beugels en wel op de verkeerde manier waardoor ik mijn hakken ook optrek en mijn benen te ver naar voren leg. Ook zei mijn instructrice dat ik druk moest geven met mijn kuiten ipv te drukken met mijn hak, maar op de één of andere manier krijg ik mijn benen niet zo om mijn paard dat ik druk met mijn kuit kan geven.(kuit oftewel binnenkant onderbeen)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:29

Bij mij hielp maar 1 ding en dat was een ander zadel... (hoorde trouwens ook een ander paard bij)
Bij mijn eerste bijrijdpaard was het nl ook drama (vzh zadel) bij mijn eigen paardje nu en met mijn kiefferdressuurzadel: zit ik helemaal prima. Misschien ligt het zadel je ook gewoon niet goed?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:31

t zadel ligt prima, ik heb pas een nieuw zadel en verschillende geprobeerd en deze lag/zat op dat moment t beste. Ook als er iemand anders op rijd hoor ik alleen maar van zo wat een heerlijk zadel. En bij andere paarden met dus andere zadels heb ik ditzelfde probleem.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:01

Zoals hierboven al gezegd is, 2x staan 1x zitten, is een prima oefening. Ter controle kan je bij het van hand veranderen ook 2x gaan staan i.p.v. 2x zitten. Als je achterover klapt, dan is je balans niet goed en zit je nog in stoelzit. Succes. Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:47

ik weet niet wat voor een zadel je rijdt, maar datveroorzaakt heel vaak zit problemen. een goed dressuur of springzadel doet grote wonderen. maar een goed zadel wat voor veel te hoog ligt (ook absoluut niet goed voor je paard) geeft de grote neiging een "stoel" houding aan te nemen.
vraag iemand die jou houding corrigeerd en kijk ook mee in de spiegel zodat je daarna zelf weet hoe je moet gaan zitten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:20

Maanling schreef:
Bij mij hielp maar 1 ding en dat was een ander zadel... (hoorde trouwens ook een ander paard bij)
Bij mijn eerste bijrijdpaard was het nl ook drama (vzh zadel) bij mijn eigen paardje nu en met mijn kiefferdressuurzadel: zit ik helemaal prima. Misschien ligt het zadel je ook gewoon niet goed?

Geloof me het zadel ligt uitstekend !

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:23

Ik zat ook altijd heel erg beroerd en ik ben toen zonder beugels aan de longeerlijn gegaan en dan gymnastiekoefeningen op je paard. Sindsdien zit ik wel recht op

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:28

Met je springzadel ga je al meteen de fout in. Die zijn dus gemaakt om heel anders te zitten dan een dressuurzadel.
Wil je echt dressuur rijden dan moet je denk ik toch overwegen om een ander zadel te kopen. Het zal misschien even zoeken zijn naar een die goed ligt, maar ze zijn er echt wel.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:35

Ja dan moet dat maar Aerdenhout !
Maar aan de andere kant, je krijgt er wel weer een onafhankelijke zit van Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:46

?? Van een springzadel?? Of bedoel je zonder zadel??

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:49

Het kan ook zijn dat je je hakken te ver naar beneden doet.
Dat was bij mij namelijk het geval. Je duwt daardoor je voeten te ver naar voren en gaat dan automatisch verkeerd zitten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:55

En als je nou eens goed leert zitten op een dressuurzadel, en het dan uitbreid naar het springzadel?