In galop gaat mijn pony heel hard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xannemijn

In galop gaat mijn pony heel hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 10:07

Heeyy !

Ik heb een Verzorgpony.. En die rijd in stap en in draf
heel erg ontspannen.
alleen als ik dan ga galoperen gaat ze opeens heel hard.
en dan kan ik haar heel moeilijk ontspanne laten galoperen
hebben jullie tips??

Alvast bedanktt

Groetjes Annemijn

Mii_Jessica

Re: In galop gaat mijn pony heel hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:04

Hoe geef je je pony been? is het hup benen er in of heel rustig je been er in drukken? In de galop dan heel diep gaan zitten

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:53

Ik geef heel rustig been.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:56

Als je in galop gaat, laat je hem even galloperen tot dat hij te hard gaat, dan neem je hem weer terug tot dat hij weer in een rustige draf is en laat je hem opnieuw aangalloperen.
Als hij dan gallopeert en hij gaat te hard, dan moet je voltes maken.
Elke keer als hij te hard gaat, op de volte gaan, of terug nemen en weer vanuit een rustige draf aanspringen.
Elke keer als hij te hard gaat rustige kneepjes in de teugels geven.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:57

Mii_Jessica schreef:
In de galop dan heel diep gaan zitten

Ja maar niet te ver naar achter gaan zitten, want dan drijf je je paard als het ware met je zit weer vooruit.
Dus gewoon netjes rechtop zitten, en inderdaad in het zadel blijven zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:58

hoe oud is de pony ? want een jong paard heeft nl nog niet erg veel evenwicht en gaan daardoor soms wat harder gallopeeren

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:05

Riss schreef:
Als je in galop gaat, laat je hem even galloperen tot dat hij te hard gaat, dan neem je hem weer terug tot dat hij weer in een rustige draf is en laat je hem opnieuw aangalloperen.
Als hij dan gallopeert en hij gaat te hard, dan moet je voltes maken.
Elke keer als hij te hard gaat, op de volte gaan, of terug nemen en weer vanuit een rustige draf aanspringen.
Elke keer als hij te hard gaat rustige kneepjes in de teugels geven.

Moet ik ook doen als mijn lespaard te hard gaat.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:06

wat is de leeftijd

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:16

Goed oefenen, ze heeft er gewoon zin in altijd denk ik. Misschien zit je toch iets te diep dat ze daarom hard gaat. Maar vnadaag ging het rijden heel goed toch?

laikaatju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:26

veel oefenen, ik had het tegenovergestelde, pony galloppeerde heeeeeeeeeel langzaam

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:28

heb ik ook met mijn draver ruin.. als ik samen ga met anderen en de ene die gaat als een treinvaart weg dan gaat die van mij erachteraan.. zei krijgt haar paard niet meer terug. en ja dan heb ik hetzelfde probleem natuurlijk:Szoo hoog irritant. en als ik alleen ga dan doet hij niks anders dan dribbelen. maja ik blijf gewoon rustig. maar met dravers moet je ook rustig en beheersd blijven want die zijne rg gevoelig..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:31

Mijn pony doet het ook wanneer ze haar rug wegdrukt. Als ik haar wat ronder rij (en dan hoeft ze niet eens "aan de teugel") dat galoppeert ze op mijn tempo.

Puur vanwege het wegdrukken van de rug dus.

Ik weet niet hoe jij je pony rijd, maar het zou een hele goede zijn om je paard lang te laten galoperen, met wat meer schoudervrijheid doe je vaak een hoop!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:39

Op een volte door gaan met galoperen. Niet meteen terug nemen, maar gewoon op de volte rustig door gaan, en niet trekken.
Galop is een vlucht gang voor het paard, dus gaat ie hard, en jij gaat trekken, gaan ze nog harder, want ze gaan vluchten voor het trekken, en dan gaan ze meestal nog harder trekken, waardoor het paard nog harder gaat galoperen. Je fokt elkaar dus op, heeft geen nut. Knipoog

Ga lekker op een volte draven, spring aan, ga NIET trekken, en doe anders je teugels zo los dat er wat speling in zit, en je geen goed contact heb. Ga rustig op een volte galoperen, zo merken ze dat je ze geen pijn doet, dat je niet gaat trekken. Vanzelf gaan ze ontspannen (iig ontspannener) galoperen, en zullen ze dus ook wat rustiger gaan. Ja

Vooral rustig in het zadel blijven zitten, niet gaan klemmen met je benen, en niet trekken met je teugels, dan komt het vanzelf allemaal goed. (Mits je pony rugpijn heeft!!!)

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:40

Mijn pony heeft dit ook, en vaak glijd hij dan uit, ben al 2 keer uitgegleden en durf in de bak niet meer te galloperen
DUs en stipje

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:30

Ik onthoud houd dit even, wil eerst even de leeftijd van de pony weten voor ik tips ga geven.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:39

Ze is 9 jaar, ik zeg het even voor de TS omdat jullie dan nu tips kunnen geven Knipoog

Edit: Of 7 jaar dat weet ik niet, foutje maar zoveel scheelt het niet gelukkig Bloos
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 02-02-08 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:44

Ok, dat is al niet zo jong meer.
Mischien is ze gewoon fris en moet ze daar even van af?
Laat haar anders van te voren eens lekker gek doen aan de longe, kijk of ze daar rustiger van word. En dan kun je altijd nog gaan kijken of het een rijtechnisch probleem is.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 21:57

Pistasche schreef:
Goed oefenen, ze heeft er gewoon zin in altijd denk ik. Misschien zit je toch iets te diep dat ze daarom hard gaat. Maar vnadaag ging het rijden heel goed toch?

Jaa idd:D

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 22:00

Joscaa schreef:
Op een volte door gaan met galoperen. Niet meteen terug nemen, maar gewoon op de volte rustig door gaan, en niet trekken.
Galop is een vlucht gang voor het paard, dus gaat ie hard, en jij gaat trekken, gaan ze nog harder, want ze gaan vluchten voor het trekken, en dan gaan ze meestal nog harder trekken, waardoor het paard nog harder gaat galoperen. Je fokt elkaar dus op, heeft geen nut. Knipoog

Ga lekker op een volte draven, spring aan, ga NIET trekken, en doe anders je teugels zo los dat er wat speling in zit, en je geen goed contact heb. Ga rustig op een volte galoperen, zo merken ze dat je ze geen pijn doet, dat je niet gaat trekken. Vanzelf gaan ze ontspannen (iig ontspannener) galoperen, en zullen ze dus ook wat rustiger gaan. Ja

Vooral rustig in het zadel blijven zitten, niet gaan klemmen met je benen, en niet trekken met je teugels, dan komt het vanzelf allemaal goed. (Mits je pony rugpijn heeft!!!)

Bedanktt voor de tip

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 22:01

Pistasche schreef:
Ze is 9 jaar, ik zeg het even voor de TS omdat jullie dan nu tips kunnen geven Knipoog

Edit: Of 7 jaar dat weet ik niet, foutje maar zoveel scheelt het niet gelukkig Bloos

ze is 7 jaarr

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 22:02

Miss_Malfoy schreef:
Ok, dat is al niet zo jong meer.
Mischien is ze gewoon fris en moet ze daar even van af?
Laat haar anders van te voren eens lekker gek doen aan de longe, kijk of ze daar rustiger van word. En dan kun je altijd nog gaan kijken of het een rijtechnisch probleem is.

Idd Dat kan ik ook wel eens proberen
Bedanktt voor de tip Pling

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:16

dit is lastig, je kunt haar wel eerst rustig laten worden aan de longe, maar als ze in de draf wel heel ontspannen is, dan is het meestal geen structurele onrust. Veel overgangen maken van draf naar galop en weer terug, voltes en goed en ontspannen zitten. Probeer als de overgangen goed gaan tempowisselingen te maken in de galop. Niet gaan hangen aan de teugel, maar zachte ophoudingen, heel kort.

Succes

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:23

Als je je buitenhand optilt, gaat je paard meesteal wat langzamer. Als die eenmaal langzaam gaat, weer handen bijelkaar houden.

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:29

zo pony hebben wij ook op de manege Tong uitsteken
steeds als die dat doet trug in drag of eerst aan longe && hy word rustiger als je voltes gaat rijden

sorry voor spelling fouten ben dyslexties

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:59

mijn draver is 13 jaar oud....