Paard is erg fel op de hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Paard is erg fel op de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:55

Hoi allemaal,

Ik ben hier nieuw! Ik rij sindskort een 6jarige merrie, een nakomeling vd hengst Hemmingway! Het is paardje is dressuurmatig goed aangereden. Ze is mooi soepel door haar hele lijf! Maar omdat het paardje dolgraag springt en haar eigenaresse niet hebben ze mij gevraagd deze tak van sport op me te nemen! Hartstikke leuk natuurlijk! Maar ze vindt het springen zo leuk dat ze als het ware op de hindernis af rent! Nu zijn we begonnen met prive lessen en hebben we haar een slofteugel om gedaan (ze loopt netjes ontspannen en drukt haar rug niet weg!) en met slofteugel zijn we bezig haar te leren rustig over een drafbalkje te galloperen..(ze springt er overheen alsof er een hindernis staat van een meter haha) Maargoed..tot zover gaat het allemaal 'goed' straks als we echt gaan springen gaat de slof er natuurlijk af! Maar hoe kan ik er dan voor zorgen dat ze bij me blijft en niet als een gek gaat lopen rennen? Benieuwd naar jullie adviezen Lachen

moonsparkle

Re: Paard is erg fel op de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:00

Mijn paard is ook heel fanatiek met springen, dat gaat er nooit helemaal uit maar er zijn wel wat oefeningentjes om het te controleren.
1. Ga na de sprong dressuren, zodat t paard even afkoelt en zijn concentratie bij jou moet houden
2. zet een hindernis op de volte en verhoog het niet tot je paard in een gelijkmatig tempo blijft
3. zet m stil na de hindernis, het paard moet op jou letten, keer daarna om en doe dit nog zolang tot hij ook daadwerkelijk netjes stil staat op t punt waar je m stil wilt hebben
4. rij zelf heel rustig aan, je handen en zit zo stil mogelijk.
5. hou er rekening mee dat een goed springpaard graag naar de hindernis toe wil Knipoog het is dus ook een positief puntje

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:03

Idd halthouden na de hindernis is een goede, dat hebben ze binnen een paar keer door en een beetje slim paard anticipeert daar dan op door uit zichzelf al wat minder hard te gaan. Wel streng zijn met halthoude, ze mag niet nog een paar meter door je ophoudingen heen lopen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:04

Klinkt toch alsof het dressuurmatig niet helemaal in orde is, ze rent namelijk ongevraagd bij je vandaan.
Zorg in elk geval dat je niet gaat drijven tijdens het aanrijden op de hindernis of de balkjes, verwacht een constant tempo.
Leg de balkjes op de volte, en blijf deze volte herhalen. Het is belangrijk om eerst idd naar de ontspanning toe te rijden zodat je hier later in kan gaan schakelen. Dat heb je gewoon nodig als ht hoger word of de lijnen technischer.
Rennen voor de hindernis/balken mag niet, dus rij dan consequent terug evt. halthouden en doe dit ook na die tijd als ze door rent. Voor de balken/hindernis weg draaien ben ik geen fan van. De meeste paarden zijn groot genoeg om over de hindernis heen te stappen of hebben genoeg capaciteit om nog vanuit stilstand over 1 meter heen te springen. Voel je het al ver van te voren aan komen dat ze gaat rennen kan je natuurlijk wel een volte in rijden. Het is vooral het aanleren van rustig en terug ipv vooruit.

Het kost gewoon training en aangezien je haar maar kort rijdt is het ook nog een kwestie van wennen en aanvoelen.
Je hebt privéles dus ik ga er van uit dat je er wel uit komt met je instructeur.

(Waarom je de slof gebruikt en of dit effect heeft is mij trouwens niet helemaal duidelijk).

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:10

na de sprong of juist voor de sprong stil zetten, ik heb precies het zelde probleem, paard trekt enrom aan! heb al het boven staande toe gepast allemaal met succes! alleen een paard dat wil blijft willen dus de oefeningen hebben geen garanitie op concour want die van blijft daar raccen Clown .. zo lastig om je paard in het paccour even stil te zetten Tong uitsteken ! maar naar mate ik meet meters maak merk ik dat het allemaal soepeler verloop

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:11

Lise81 schreef:
Klinkt toch alsof het dressuurmatig niet helemaal in orde is, ze rent namelijk ongevraagd bij je vandaan.
Zorg in elk geval dat je niet gaat drijven tijdens het aanrijden op de hindernis of de balkjes, verwacht een constant tempo.
Leg de balkjes op de volte, en blijf deze volte herhalen. Het is belangrijk om eerst idd naar de ontspanning toe te rijden zodat je hier later in kan gaan schakelen. Dat heb je gewoon nodig als ht hoger word of de lijnen technischer.
Rennen voor de hindernis/balken mag niet, dus rij dan consequent terug evt. halthouden en doe dit ook na die tijd als ze door rent. Voor de balken/hindernis weg draaien ben ik geen fan van. De meeste paarden zijn groot genoeg om over de hindernis heen te stappen of hebben genoeg capaciteit om nog vanuit stilstand over 1 meter heen te springen. Voel je het al ver van te voren aan komen dat ze gaat rennen kan je natuurlijk wel een volte in rijden. Het is vooral het aanleren van rustig en terug ipv vooruit.

Het kost gewoon training en aangezien je haar maar kort rijdt is het ook nog een kwestie van wennen en aanvoelen.
Je hebt privéles dus ik ga er van uit dat je er wel uit komt met je instructeur.

(Waarom je de slof gebruikt en of dit effect heeft is mij trouwens niet helemaal duidelijk).

Dankjewel! Hier zijn we dus inderdaad al mee bezig, maar ik keek gewoon alvast even iets verder vooruit! dmv de slof wordt ze rustiger..en kan ik haar iets beter bij me houden, als ze geen slof om heeft knalt ze haar hoofd om hoog en is het alleen nog maar 'gaan'! Als er geen hindernissen zijn is ze de rust zelve en dressuurmatig wordt ze (bijna) nooit met slof gereden! Ik ga binnenkort ook een aantal lessen volgen van Edwin Klokman, dus we zullen er vast wel uitkomen samen! Ik was gewoon even benieuwd! Ik verwacht ook niet dat het morgen allemaal opeens anders is hoor, maar misschien hadden jullie nog andere ideeen dan mijn instructeur!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:13

carlijn88 schreef:
na de sprong of juist voor de sprong stil zetten, ik heb precies het zelde probleem, paard trekt enrom aan! heb al het boven staande toe gepast allemaal met succes! alleen een paard dat wil blijft willen dus de oefeningen hebben geen garanitie op concour want die van blijft daar raccen Clown .. zo lastig om je paard in het paccour even stil te zetten Tong uitsteken ! maar naar mate ik meet meters maak merk ik dat het allemaal soepeler verloop

haha, ik heb er ook zo één, heerlijk als je dan een triple moet springen en ze gewoon ongeremd door kunnen gaan. Ik moet wel zeggen dat het bij die van mij is dat hoe hoger ik ga springen dat ze wat rustiger word, dan moet ze iets meer de tijd nemen om af te zetten enz.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:14

carlijn88 schreef:

Haha nou ik ben benieuwd! Voorlopig zal er nog geen concour inzitten, wil eerst de basis voor elkaar hebben en dan beginnen we maar eens met een oefenpacour! Maar zoals al eerder werd gezegd het is ook zeer zeker positief dat je paard graag wil! Zou ook wat zijn als je hem er overheen moet tillen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:14

precies wat je al doet. Dressuurles en heel veel werken aan tempocontrole. Veel galopwerk over balkjes en dan maar blijven schakelen.

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:19

ik ben soms ook wel eens trots dat hij zo graag wil Schijnheilig , ookal werkt het niet altijd in mijn voordeel! moonsprakle ik merk precies het zelfde als het hoger staat heeft hij veel minder tijd om te rennen, daarom gaat de barrage meestal al een stukje rustiger (nee dit ligt niet aan dat hij moe is, die van mij heeft echt oneindige energie met springen het is een wonder Tong uitsteken )

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:19

Jeanine84 schreef:
carlijn88 schreef:

Haha nou ik ben benieuwd! Voorlopig zal er nog geen concour inzitten, wil eerst de basis voor elkaar hebben en dan beginnen we maar eens met een oefenpacour! Maar zoals al eerder werd gezegd het is ook zeer zeker positief dat je paard graag wil! Zou ook wat zijn als je hem er overheen moet tillen Knipoog

beetje dromen is altijd leuk toch ? Schijnheilig

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:21

carlijn88 schreef:
ik ben soms ook wel eens trots dat hij zo graag wil Schijnheilig , ookal werkt het niet altijd in mijn voordeel! moonsprakle ik merk precies het zelfde als het hoger staat heeft hij veel minder tijd om te rennen, daarom gaat de barrage meestal al een stukje rustiger (nee dit ligt niet aan dat hij moe is, die van mij heeft echt oneindige energie met springen het is een wonder Tong uitsteken )

die van mij ook Vingers aflikken m´n instructrice zegt ook altijd rij maar zo kort mogelijk in want die hindernissen zijn laag en als het saai is dan gaat ze alleen maar harder en harder hoelang ik hoor door ga.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:28

volte 10 meter rijden. zodra ze op de hindernis afstormt, draai je voor de hindernis weg en zet je haar weer op die volte. zorg wel dat je vanuit de volte recht op de sprong af kunt rijden als ze rustig is. Als je weer bij moet gaan sturen gaat ze slingeren en is het weer ongecontroleerd. En een serie neerzetten, in-uit-drafbalk-in-uit-1 galop sprong-in-uit-drafbalk. Dan moet ze meer na gaan denken en kan ze nhaast niet als een idioot door de hindernissen denderen.
En ik sluit me aan bij het dressuuradvies. Zorg dat je haar meer "op haar achterbenen" krijgt en ze ab-so-luut niet aan je handen hangt (iets wat een slof vaak alleen maar bevorderd met springen).

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:29

moonsparkle schreef:
carlijn88 schreef:

die van mij ook Vingers aflikken m´n instructrice zegt ook altijd rij maar zo kort mogelijk in want die hindernissen zijn laag en als het saai is dan gaat ze alleen maar harder en harder hoelang ik hoor door ga.

klopt in het paccour is het ook altijd rond sprong 5 dat hij zijn top snelheid heeft berijkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:30

Citaat:

Dat zeker! Ik zie ons al wel een pacour springen hoor (in mijn dromen) Knipoog

@Bonita: Oke, slof gaat er dus niet meer aan!
Springen jullie eigenlijk met martingaal? Of gewoon kaal? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:33

Lekker oefenen met in-uitjes. Laat 't 'm zelf maar uitvinden dat hard niet de oplossing is. Daar leert 'ie van.

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:35

op concour met martingaal thuis kaal, eerst reed ik vaak met martingaal ik merkte dat mijn paard een soort van houvast hier aan kreeg dus ben daar mee gestopt! maar 1 a 2 keer per week is natuurlijk geen probleem.. je moet het naturlijk zo ver krijgen dan je geen martingaal meer nodig hebt Tong uitsteken

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:35

Jeanine84 schreef:
Citaat:

Dat zeker! Ik zie ons al wel een pacour springen hoor (in mijn dromen) Knipoog

@Bonita: Oke, slof gaat er dus niet meer aan!
Springen jullie eigenlijk met martingaal? Of gewoon kaal? Lachen

Ik spring met een borsttuig en een mexicaanshoofdstel en uiteraard beenbescherming (peeskapen strijklappen en springschoenen), verder wel een gewoon trensbitje omdat ze met een ander bit nogal belachelijk gaat doen (geef haar geen ongelijk)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:36

Sonja schreef:
Lekker oefenen met in-uitjes. Laat 't 'm zelf maar uitvinden dat hard niet de oplossing is. Daar leert 'ie van.

mijn heethoofd gaat dan gewoon snoeihard door de in/uitjes en indien nodig pakt ze er twee tegelijk. Maar die is erg handig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:38

Haha ja die gekke merrie van mij denkt ook nog regelmatig dat een galopbalkje met sprongetje 1 hele grote breedtesprong is Haha! maar die spoort dan ook niet.

Toch vind ik in-uitjes (of balk, sprongetje, balk -> zelfde principe) doorgaans de beste oplossing.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:39

In principe een prima aanpak, mits gecombineerd met het opbouwen van een goede dressuurbasis

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:40

Met die van mij moet ik ook geen in en uitjes proberen, vanuit draf red madam t dan nog om er over 2 tegelijk te gaan. Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:41

Toch heb je dan je paard feitelijk dressuurmatig onvoldoende voor elkaar...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:42

dan heb je dus nog wat dressuurwerk te doen, net als ik.

Ik heb een paar weken terug een springles gehad waarin we bijna alleen maar over balkjes hebben gegaloppeerd. Maar dat waren wel drie series van een stuk of tien, 2 ervan in een wending en bovendien de ene serie ruim, en de andere krap gelegd. Dan gaan ze wel opletten Knipoog en na 3 rondjes door de bak ben je zelf al af.

Om het uit te leggen, in een 30*60 bak, maar dan alles een meter of 3 naar binnen toe te leggen, dus niet op de hoefslag maar in een soort van 20 * 50 bak

1e balk halverwege de hoek en A (dus op de korte zijde) gevolgd door 7 balken op ene kleine 3 meter (die komen dus tot op de lange zijde), aan het eind van die lange zijde weer een serie van 8 (dus tot op de korte zijde) op een ruime 3 meter en dan op de andere lange zijde weer een serie van 8 die vlak voor de korte zijde eindigt. Resultaat is dus dat je op een rondje door de bak eerst 8 korte galopsprongen hebt, dan moet verruimen voor 8 grote, dan weer sluiten voor 8 gewone en in 2 galopsprongen moet wenden voor weer 8 kleine. Andersom werkt ook leuk *LOL*
Laatst bijgewerkt door Lielle op 31-01-08 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:43

Supergoed en nuttig werk is dat!
Ik heb me zondag te tandjes mogen werken met slechts 2 balkjes. Maar d'r moest wel een net achtje overheen. Zorg maar dat je uitkomt zonder aan je paard te plukken.