scherper bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:11

Hoi Bokkers,

Sinds kort hebben we een super lieve pony.
En natuurlijk is ook deze pony niet perfect en dat hoeft ook niet.

Het enige waar wij tegen aanlopen is dat ze zich sterk maakt.
haar vorige eigenaar reed vaak met springen een pessoa bit.

Hier zijn we niet echt van gescharmeerd en hebben een dubbel
gebroken k&k dynamic van sprenger gebruikt. Dit is dus super
vriendelijke. Alleen mijn dochters kunnen haar als ze ondeugend
is niet echt meer contact krijgen met haar ze maakt zich sterk
en neemt echt een loopje met hen.

Vriendelijk rijden is onze motto maar het moet ook veilig blijven!
hebben jullie nog goede tips of ideeen?
ze krijgen al prive en club les en iemand zei een scherper bit in de
mond zal wonderen doen. Maar ja of dit nu de oplossing is.....

ben benieuwd naar jullie reacties Haha!

MieLo

Re: scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:15

ik heb zelf ook dit probleem gehad met mijn huidige paard.
ze werd altijd met een enkelgebroken gereden, maar bij ons was dit gewoon niet te doen (ze pakte het bit vast en nam een loopje, en dit niet alleen, ze was gewoon alleen maar aan het crossen), omdat wij ook niets over haar te zeggen hadden tijdens het rijden, hebben wij een ongebroken d-trens gekocht. sindsdien gaat het stukken beter, ze is nu te handhaven, en luistert ook veel beter (en we rijden niet met een strakke hand oid.), alleen buiten is het nog 1 x misgegaan omdat ze het bit toch vast heeft kunnen grijpen, daarom heb ik nu voor buiten een correctiebit, maar verder heb ik dit bit nauwelijks nodig Lachen

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:19

Ik denk dat je met een ongebroken d-trens alleen geen concoursen mag gaan rijden, of heb ik het mis..

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:32

ik heb geen idee, volgens mij niet nee.
maar met een ongebroken watertrens mocht het geloof ik wel weer.
maar ik rij op dit moment zelf alleen maar de fnrs, pas volgend jaar ga ik officieel starten (ik heb dus ook nog niet uitgezocht hoe het zit met de bitten Bloos )

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:36

ongebroken D-trens? Die heb ik nog nooit gezien. Ongebroken bustrens ken ik wel en is zeker de moeite waard om te kijken of dat is wat bij het paard past.
Super dat jullie iig de pessoa de kliko in hebben verwezen!

Wat zegt de instructeur die ze begeleid er zelf van?

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:41

Die kent de pony eig net (we hebben haar 2 mnd)
en we hebben haar daar bij de vorige eigenaar 2 mnd gereden. Dus eigenlijk rijden mijn meiden er zo'n 4 mnd op. En we hebben meteen de pessoa afgeweerd. Zo van of zo of niet, en dat ging best wel goed. Maar laatste 2 weken wordt ze wel ondeugend. En ja rijtechnisch is een meiske van 8 en 10 nog niet om over te schrijven. A.s. zondag maakt ze haar eerste debuur ben benieuwd hoe dat gaat...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:46

een dubbelgebroken bit kan ze in ieder geval minder goed vastpakken dan een ongebroken bit. Ik zou niets aan het bit veranderen en wachten totdat het rijtechnisch is opgelost/verbeterd.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:52

en stel je neemt uiteindelijk wel een ongebroken, dan kun je er 1 krijgen (watertrens) met ribbels erin , dit om te voorkomen dat het paard het bit kan vastpakken.
wat rakni zegt, klopt ook, een dubbel gebroken is minder goed vast te pakken door het paard, maar is wel een zeer zacht bit.
ik heb ook een korte tijd met een dubbelgebroken gereden, maar hier werd zij alleen maar erger bij.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:05

ribbels zijn juist weer scherper en zullen je paard eerder afstompen. Neverdenooit niet doen dus.

Een ongebroken trens is een zacht bit, je mag er gewoon mee starten. (met ribbels niet!)

Een dubbelgebroken trens is evengoed een zacht bit, maar een ander bit. Een dubbelgebroken vormt meer naar de mond, maar sommige paarden vinden het beweeglijke niet fijn. Het werkt vooral op de lagen. Ongebroken daarintegen vormt uiteraard niet naar mond (maar de bustrensen hebben al een zachte buiging in het mondstuk zodat het toch goed past. De watertrensuitvoeringen hebben vaak aan 1 kant ribbels en zijn dus recht van vorm, passen dus minder goed in de mond). Ongebroken ligt rustiger in de mond, geeft geen druk op de lagen maar wel op de tong.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 07:55

Maar van pessoa naar dubbelgebroken dynamic is een
mega verschil natuurlijk en het ging eig ook altijd heel goed. Zelfs vaak zonder gesjor en getrek een ontspannen geheel. Alleen als ze over de schouderweg loopt en de kids willen haar corrigeren dan maakt ze zich sterk en je ziet aan haar koppie _ja daaaag dat doe ik mooi niet _ en maakt zich sterk en lapt daarna alles aan haar laars. En ja rijtechnisch moeten de kids zoveel leren dat ze op dat moment hen echt te slim af is.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:15

MieLo schreef:
ik heb geen idee, volgens mij niet nee.
maar met een ongebroken watertrens mocht het geloof ik wel weer.
maar ik rij op dit moment zelf alleen maar de fnrs, pas volgend jaar ga ik officieel starten (ik heb dus ook nog niet uitgezocht hoe het zit met de bitten Bloos )

In het reglement van de knhs ( staat op de site) staan alle bitten waar je mee mag starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:36

Ik zou eerst willen weten waarom het paard zo tegen het bit in gaat. Scherper hoeft je oplossing niet te zijn, misschien heeft je paard gewoon liever een ander mondstuk.
Is het dier heet en fanatiek? Of reageert hij misschien op het knijpeffect dat een dubbelgebroken trens heeft als er wat meer druk op komt, en helpen paardje en ruiter elkaar dus eigenlijk over de huppel?
Dubbelgebroken trens lijkt inderdaad heel vriendelijk, maar kan een knijpend effect in de mond hebben. Het ene paard heeft die druk in de mondhoeken en op de tong liever dan het andere. Mijn vorige jonge paard werd er strontvervelend van. Die wilde een rustig (ongebroken) mondstukje. Mijn huidige paard loopt heel fijn op een BillyAllenmondstukje. Soort van ongebroken maar met een klein rolletje in het midden waar 'ie toch ietswat op scharniert. Ook een heel rustig bitje. Mijn merrie daarentegen maakt het geen bal uit wat ze in de mond heeft, die loopt overal goed mee.
Ik zou dus gewoon eens wat (vriendelijke!) bitjes proberen, eens zien wat het paardje het prettigst vindt.
En om hoge kosten te voorkomen: er zijn wel ruitersportzaken met leenbitten voor dit doel. Of je kijkt eens bij stal- of clubgenootjes in de kast en leent eens wat.

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:14

Ik zal het proberen met een iets scherper bit, bijvoorbeeld dubbel gebroken met bol tussenstukje en dan een martingaaltje eraan hangen.. Suc6!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:02

Ik zou juist ook niet gelijk naar een scherper bit pakken, vaak is het je eigen fout waarom het paard zo doet, ga opzoek waarom hij zo loopt.
Misschien zijn de kinderen wel harder in hun handen dan jijzelf en reageert hij gewoon op de pijnprikkel die hij daardoor krijgt.
Laat de kinderen eens onder jou toezicht bitloos rijden en kijekn hoe hij daar op reageert.
Je kan wel een scherper bit doen, maar dan is het eind zoek denk ik , het bit is geen rem en geen stuur, verhoogt alleen de pijngrens van je pony, bij onjuist gebruik,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:07

Midgie, waarom dan bitloos onder begeleiding van moeders? Wat voegt dat toe?

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:09

poehee...door wie laat je je adviseren over een bit?...
ik heb nog nooit zoveel termen gehoord...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:11

Ja eigenlijk voegt dat niets toe, maar denk als je je kind bitloos laat rijden voor het eerste dat je er toch even bij wil staan toch om te kijken of het werkelijk niet aan het bit ligt, wat volgens mij wel het probleem is in dit geval, of de handjes die eraan vast zitten;-)
Ik weet niet hoe oud de kindjes zijn en dan is het wel handig als mama vertelt wat ze moeten doen zonder een bit in de mond, omdat de meeste kinderen geleerd word dat een bit perse nodig is toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:14

Beide kinderen zijn al schoolgaand en rijden 4x per week, en er is een startkaart aangevraagd. Dus ik heb zo het vermoeden dat ze al een aardig stukje kunnen sturen.
(ff teruggezocht in berichten van de TS)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:15

Erg om te lezen dat mensen altijd meteen aan een scherper bit denken. Verdrietig
Terwijl het de fout is van de mens, dat het paard zo reageert. Misschien hard gezegd, maar zo is het 9 van de 10x wel. Ja

Ik zou zelf grondwerk met zo'n paard doen, het paard (en je kinderen en jezelf) leren om op zit te sturen en te remmen. Je hebt daar helemaal geen bit voor nodig, maar dan moet je het je paard wel leren en jezelf ook.

Mijn paard's moeder was er zo eentje die onhoudbaar is geworden met scherp bit (op een manege). Ze hebben er steeds scherpere bitten in gehangen met alle gevolgen van dien. Ik noem dat symptoombestrijding. Het dier is op 5-jarige leeftijd naar de slacht gebracht, nadat ze o.a. als onhandelbaar was verklaard. Ik heb zelf een paard (de zoon van genoemde merrie) waar enorme energie en kracht inzit. Toch rij ik hem bitloos in, naas heel veel grondwerk te hebben gedaan en nog steeds te doen. Gaat prima! Ik snap dat veel mensen dat systeem niet kennen en daarom gaat het ook vaak fout met de paarden waar een sterk karakter in zit. Heel jammer.

Een scherper bit gaan gebruiken is symptoombestrijding. Ik zou eerst de oorzaak zoeken van het feit dat de pony zo reageert momenteel. Kan liggen aan de kinderen (die zijn vaak erg ruw met de teugels), kan pijn zijn of gewoon geen consequent gedrag van de mens bij het rijden. Niet dat je het dier harder moet straffen, nee, dat bedoel ik niet. Sommige paarden zijn ook niet gemaakt voor kinderen. Ik heb er zo eentje, al hoewel het nog kan veranderen (hij is nog geen 4 jaar oud).
Die zou er binnen de korste keren over heen walsen en ik kan hem dat echt niet kwalijk nemen.

Sterkte en ik hoop dat je niet voor de symptoombestrijding gaat kiezen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:16

Sonja schreef:
Beide kinderen zijn al schoolgaand en rijden 4x per week, en er is een startkaart aangevraagd. Dus ik heb zo het vermoeden dat ze al een aardig stukje kunnen sturen.
(ff teruggezocht in berichten van de TS)

Ach, bij ons rijden ook kinderen die eerdaags gaan starten en als ik ze zie rijden, moeten ze nog een hoop leren, hoor. Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:18

Ja okee, , maar dan nog hebben ze goede begeleiding nodig toch??
En hoeveel kinderen hangen er niet aan het bit??
Ook kinderen met een startkaart.
(Eigenlijk ook een hoop volwassene)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:19

midgie schreef:

Precies wat ik zeg. Ja
En dat van die volwassenen is ook helemaal waar. Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:20

Nadya schreef:
midgie schreef:

Precies wat ik zeg. Ja
En dat van die volwassenen is ook helemaal waar. Knipoog

Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:20

claud1 schreef:
ze krijgen al prive en club les

Hieruit maak ik op dat ze deskundige begeleiding krijgen.

Hè wat een naar en wantrouwend topic wordt dit zo! Scheve mond

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:23

ik vind het fijn om te lezen dat je niet meteen naar een scherper bit grijpt. Haha! Ik denk dat dan het einde zoek is. Wat ik denk is dat de kinders die nog erg jong, zijn gewoon moeten leren rijden op hun zit en benen en stem. Een bit is nogmaals geen rem wat veel mensen helaas nog steeds ervan denken. En ben toch bang dat ze teveel aan het bit hangen. Wat voor de pony een teken is van, ja dag doe het zelf maar!