Tips voor onafhankelijke zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips voor onafhankelijke zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:20

Hebben jullie wat tips voor een wat meer onafhankelijke zit? Clown
Ik kan namelijk best met een zadel rijden, maar heb het gevoel dat ik me teveel vast zet op zo'n zadel, want zonder zadel gaat het namelijk hélemaal niet. Ik sluit m'n knieeën ook helemaal niet aan aan het zadel, en aan mijn voeten kun je je jas makkelijk ophangen, die steken heel erg af naar buiten.
Tips? Lachen

chance

Re: Tips voor onafhankelijke zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:25

ff een stipje, heb nl hetzelfde probleem. Vooral idd de knieen die los komen van het zadel

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:26

ik heb dat probleem ook hoor.Wat heel goed helpt is gewoon met zadel rijden.Beugels uit doen en ook proberen licht te rijden in draf zonder beugels

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:35

ik klem me ook altijd helemaal vast en vooral in galop, doorzitten lukt ook bijna niet als ik ontspannen ga zitten. Ff een stipje dus

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:36

euhm als ik jullie was zou ik even zit les nemen dan:) als er de mogelijkheid voor is. Iemand longeert jou paard gewoon en jij kan je concentreren op je zit (zo heb ik het ook geleerd:D) ogen dicht doen, allebij de handen los en die twee kanten op zwaaien, vooral je ogen dicht doen helpt heel goed en je concentreren op het ritme van je paard! succes!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:42

Inderdaad aan een longeerlijn en dan zonder beugels verschillende oefeningen doen. Is nog lachen ook!!!
Lichtrijden zonder beugels, doorzitten en je zo lang mogelijk uit rekken zonder dat je zitbeenknobbels uit het zadel komen (appels plukken), Tussen de oren krabben van je paard en net boven zijn staart krabben (heel goed voor je evenwicht)
Succes

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:09

heel grappige oefening... ga eens rijden met bierviltjes tussen je knieen - en ze mogen niet vallen... wedden dat je dan je knieen beter gaat aansluiten... als je je knieeen goed kan aansluiten word de rest makkelijker (tenen naar binnen enz)... aan de longeerlijn zonder beugesl ook een super tip

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:10

Ik hoorde laatst van iemand dat je (als vrouw zijnde dan) moet zitten alsof je omhoog wilt plassen, en je benen langmaken... Haha!

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:11

Heel veel zitles doen, aan de longe. Zadel mag er gewoon op, maar beugels moeten uit. En dan allerlei rek en strek oefeningen doen. Zorg wel dat je iemand in het midden hebt staan die je houding in de gaten houd tijdens deze oefeningen... Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:11

met dichte ogen dat werkt inderdaad heel goed! en dan gewoon meegaan met het gevoel. Handigste lijkt me dat inderdaad met longeren wat ook al is gezegt. Zelf doe ik het ook wel eens op buitenrit maar ik weet dat ik m'n paardje vertrouwen kan (en ik doe het ook niet zo lang hé Knipoog) ohja en zonder beugels hé! Knipoog

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:14

Zonder zadel rijden is de enige oplossing.En niet één keer per week , maar de komende weken en maanden aan één stuk door.Zonder zadel lichtrijden,verlichte zit,doorzitten,springen,buitenrijden (na een tijdje als je zit al beter is) en les nemen zonder zadel.Les nemen is heel belangrijk zodat er iemand is die je op je fouten wijst...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:15

Als je klemt ga je zonder beugels en met viltjes al helemaal klemmen. Je moet je concentreren op je ontspanning door je hele lijf. Zonder beugels kan wel maar doe dat dan bijvoorbeeld eerst in stap.

Een andere tip voor een onafhankelijke zit is tijdens het lichtrijden 1x zitten over te slaan. Dus 2x sta, 1x zit. Daarmee train je je balans.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:16

angel2007 schreef:
Ik hoorde laatst van iemand dat je (als vrouw zijnde dan) moet zitten alsof je omhoog wilt plassen, en je benen langmaken... Haha!

Wat een tip Clown. Denk niet dat je dan al te confortabel zit...

Een onafhankelijke zit kan je krijgen door: aan de longe, zonder beugels en zonder teugels te rijden. Je kan dan met je armen verschillende bewegingen maken in de 3 gangen. Daarnaast is het ook nuttig om geregeld eens zonder zadel te rijden. Je kan het rustig aan opbouwen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:20

stipje

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:33

Oh helemaal overheen gelezen dat ze zich vast klemt... zag alleen het stukje ik houd mijn knieen niet aan het zadel...

TS niet met viltjes gaan rijden als je klemt dan word het klemmen alleen maar erger

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:20

Het hangt ervan af of ze met haar haar knieen klemt of met haar onderbenen.
Omdat ze schrijft dat ze haar knieen niet aansluit en haar voeten naar buiten draait, denk ik dat ze met haar onderbenen klemt.
Dan zijn de viltjes oder de knieen weer wel een goede training. Dan leert ze haar knieen aan het zadel houden en haar onderbenen langs haar paard te houden.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:25

Kern is hier volgens mij: kapstokvoetjes Haha! dan kun je je knieeen ook niet aansluiten.
Veel goede tips gehad maar dus : tenen naar binnen dan sluiten je knieeen vanzelf aan en hakken laag dan maak je jezelf lang en gaat dieper zitten.

Echt basic dus.

Les zowieso, zonder beugels etc. oefenen oefenen oefenen

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:34

ik zou zonder beugels rijden, en zonder zadel. niet te lang achter elkaar, maar kleine stukjes, als je het idee hebt dat je paard ontspannen is. Niet verder gaan dan je je comfortabel mee voelt, als je het spannend vind, stapje terug doen, en rustig opnieuw proberen. Hoe vaker je het probeert, hoe makkelijker het word. Probeer daarbij te doen alsof je een soort van gelei in je benen hebt, in plaatst van spieren en botte. Ff niet letten op je tenen, maar puur op die gelei in je benen. Als je dan ontspannen leert zitten, kun je dan wel weer op je te tenen gaan letten, maar als je teveel dingen tegelijk doet, dan ga je je juist weer aanspannen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:59

deze oefening was voor mij De Doorbraak voor een betere zit.
gewoon met beugels rijden, gewoon teugels aannemen en dan het volgende:

in draf ga je in de verlichte zit. zorg dat je je balans goed houdt en steun op je beugels. je moet de beweging opvangen in je knieen.
dan een stapje verder. je gaat na 6 passen staan 1 pas zitten. (dus als in lichtrijden). zorg dat je je zadel licht raakt, dus geen 'schok' in je zadel. je raakt alleen je zadel.
gaat dit goed, dan ga je de momenten van staan en zitten wat wisselen. dus 5 passen staan, 1 zitten, daarna 4 passen staan en dan zitten.
uiteindelijk moet je 2 passen staan en 1 zitten. dus: sta-sta-zit.
je moet makkelijk kunnen wisselen tussen 2 of 6 passen zitten.

je zal merken dat je meer druk op de beugels houdt en een betere balans hiervan krijgt. je zult je knieen uiteindelijk ook makkelijker aan kunnen sluiten, omdat je knieen langs je zadel moeten vallen en er geen druk hoeft uitgeoefend te worden van de knie op het zadel.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:00

Evenwicht en balans komt vanuit het centrum van je lichaam. Je heupen en bekken dus. Als ruiter zit je op het middelpunt van het paard. Jou middelpunt en het middelpunt van het paard komen samen. Daar moet je het balans vinden en in orde brengen. Als dat in orde is, is de rest van je zit ook in orde.

Zorg er allereerst voor dat je recht in het zadel zit. Dan bedoel ik niet direct met een rechte rug, maar op 2 kanten gelijk. De druk moet links en rechts gelijk zijn. Of je nu rechtuit of door een wending rijdt.

Probeer te voelen dat je voeten aan alletwee de kanten op dezelfde plek in de stijgbeugels steunen. Maar ook dat je, je zitbeenknobbels op allebei de kanten evenveel voelt. Simpel gezegd, je linker en je rechter bil moeten dezelfde druk in het zadel uitoefenen. En je linker en rechter voet dezelfde druk in de stijgbeugels.

Wanneer dat in orde is ga je goed op je kont in het zadel zitten. Maak contact met je paard. Vanuit je heup probeer je een loodlijn omhoog naar je schouders te maken en een loodlijn naar het middelpunt van je voet.

Ellebogen, lichtgebogen aan het lichaam en armen vooruit.

Probeer constant erop te letten dat je heupen in balans zijn en verend met de beweging meegaan. Het ritme van het paard bepaald het ritme in je heupen. Door hier jezelf op te blijven wijzen kom je meer in balans en ga je vanzelf beter naar je paard luisteren. Een onafhankelijke zit volgt.

Enkele voorbeelden;

Een ruiter met naar voren gekantelde heupen heeft de onderbenen vaak naar achter gebogen en de rug voorover hellend.

Een ruiter met naar achter gekantelde heupen heeft de onderbenen vaak naar voren uitsteken en de rug naar achter hellend.

Wanneer de ruiter de heupen in balans heeft is de rug recht en de benen hangen lang naar onder.

Het heeft dus vaak veel meer resultaat wanneer je je op het centrum (de oorzaak) concentreert dan wanneer je, je alleen op de voeten, handen of rug concentreert. Want wanneer een ruiter met voorover gekantelde heupen de rug terug naar achter brengt zullen zijn onderbenen juist naar voren gaan en krijg je vaak spanning in de spieren of een geforceerde houding.

Belangrijk is natuurlijk dat je hier constant op blijft letten en jezelf blijft corrigeren, vanzelf zal het niet gaan!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:03

Een keer een Centered Riding clinic volgen (bijv Vanda Oosterhuis op de NH-dag in Arnhem). Ze kan je dingen duidelijk laten voelen en dan onthoudt je het ook goed.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:57

als je je knieen naar binnen draait, en echt 'in' het zadel/kniewrongen doet, dan gaan (als het goed is, of je moet erg lenig zijn Haha!) automatisch je tenen ook al wat meer naar binnen,

verder idd zonder beugels/zadel rijden, of zitles nemen Lachen

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:59

Ik ken het Tong uitsteken.
Had het eerst ook altijd..
Maar ging veel zonder beugels rijden en dat helpt egt Vork !
Want dan moet je je wel vastklemmen..Anders donder je er af ghehe Tong uitsteken
Succes Lachen!

X

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:00

Zoals al meermaals gezegd; zonder beugels rijden Ja
Ik kon op mijn vorige paardje ook écht niet normaal gaan zitten. Vanals ik mijn beugels losliet, ging het ineens wel Vingers aflikken

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:22

heb ook vaak last van wiebel pootjes en soms ook wiebel boven lijf. het scheeld bij mij nu dat als mijn pony netjes loop en ik ontspannen er op zit dat ik er dan veel minder last van heb. gewoon mee gaan met je paard en niet te veel verwachting hebben welke kant jij op wilt rijden, weet niet zo goed hoe je dat uitlecht.
verder vind ik ook het ene paard gooit supper hoog op en kan ik echt niet op zitten en bij het andere paard zit je als een huis dus licht ook wel aan je paard.