Bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 18:07

Ik wist niet zo meteen een titel dus heb ik deze maar genomen.
Ik krijg nu al een tijdje les met mijn paard. Ik had de indruk dat het al veel beter ging en dat we echt goed vooruit gingen ( het ging regelmatiger goed ipv af en toe eebs). Nu had mijn lesgeefster zo een rolletjes bit meegenomen, zodat hij het bit niet meer kon vastpakken. Met dat bit heb ik echt de indruk gehad dat we terug naar nul waren gegaan. Hij was moelijk aan de teugel (bij overgangen altijd zijn hoofd bijna horizontaal). Door omstandigheden in die tijd geen les gehad en dus niet echt weten wat doen ( ik heb hem gewoon doogereden zoals met het andere bit). Na 3 weken met dat bit gereden te hebben en echt het gevoel te hebben van dit gaat niet, heb ik mijn oude bit weer ingedaan bij hem. Hij moest natuurlijk weer eerst wennen, maar erna had ik het gevoel dat hij weer beter ging. Nu met mijn bit 'vecht' hij precies wel hard, hij loopt vaak zo te kauwen met zijn mond bijna wagenwijdt open. (dit deed hij niet voor ik les nam, toen werkte ik ook niet echt met hem). Waaraan kan dit liggen? Want om mijn sperriem nu zeer strak aan te snoeren, daar heb ik echt geen zin in.
Ook gewoon even een vraag ter info: Als na het rijden zijn achter hoeven vol met 'piste' zitten en vanvoor niet wil dit dan zeggen dat hij zijn achterhand beter gebruikt?

Anoniem

Re: Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:11

instructrice heel hard van het erf schoppen...héél hard...

Voor de rest..doe niet te veel met je handen. Vergeet het aan de teugel lopen.
Ga oefenen om je paard op je zit en benen te rijden.
Een goede instructie zal je dat leren ipv een heel gemeen bit in te laten hangen.
En als dat goed lukt komt je paard daardoor aan de teugel...niet door aan de voorkant te werken

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 18:42

Dat bit wat ik bedoelde is een ringtrens met koperen rollen.
In de les moet ik mijn paard goed voorruit werken en ook met de teugels wat werken ( dus niet dat ik alleen aan mijn teugels bezig ben). Alleen lukt dit in mijn eentje de laatste tijd minder ( omdat we door omstandigheden even geen les hebben en ook ja met dat ene bit even te hebben gebruitk heb ik de indruk dat de vooruitgang die er was helemaal weg is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:22

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:46

Ja zoiets idd. dan moet ik eig alleen met mijn teugels contact houden voorderest goed aan mijn been en dan zou hij vanzelf moeten komen?
Hij is een ex-manegepaard en kent zowat al de trucjes om toch maar niet te moeten ( mijn nicht heeft er eens opgezeten en eens aangepakt en toen liep hij wel super goed achterhand mee enz)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:56

Misschien les nemen van je nicht?
Of haar laten kijken.

Met wat voor een bit reed je eerst dan?
Normaliter ben ik voor een niet al te dik dubbel- of ongebroken trens, maar dan is een zachte ruiterhand wel een voorwaarde.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:56

zo'n rolletjes bit geeft stroomschokjes. waarschijnlijk vind je paard het daarom niet zo fijn en loopt hij zo stug.

en idd. direct die instructrice van het erf afschoppen. het moet rijtechnisch opgelost worden, niet door er zo'n bit in te hangen.

J_van_Bijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:01

nieuwe instructrice zoeken!! wat de rest ook al zegt.. ze helpt je paard op die manier naar de klote.. en wat runningkawa ook al zegt laat dat aan de teugel rijden maar even lekker zitten.. gewoon op je been en zit gaan rijden en dan gaat hij op een gegeven moment zakken.. waar we het nu over hebben is basiswerk en op het moment dat de basis niet lukt.. kan je nooit een paard ontspannen laten lopen.. aangezien je dan dus van voor naar achter werkt.. veel succes..Knipoog

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 17:44

Ik rijd hem normaal met een enkelgebroken d trens. Temporijden daar zijn we mee bezig ( is voor hem precies wat moeilijker , alhoewel ik merk dat het betert met de keer).
Ik denk dat ik eens met mijn instructrice ga over hebben, eens zien wat een goed gesprek opleverd.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:49

Ik heb geen flauw idee maar volgens mij loopt bokt weer een beetje te zeiken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:53

TornadoLover schreef:

Ben jij toevallig haar instructrice??

Ik zou ook de instructie eruit gooien, of ze moet wel een heel goed excuus hebben voor dat bit. Maar dat zal vast niet!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:00

aerdenhout1 schreef:
TornadoLover schreef:

Ben jij toevallig haar instructrice??
Ik zou ook de instructie eruit gooien, of ze moet wel een heel goed excuus hebben voor dat bit.Maar dat zal vast niet!

Wie zegt dat hoe kan je ergens vanuit gaan zonder het zeker te weten?
overigens ben ik de instructrice niet Lachen
Een mens trekt conclusies als hij stopt met te denken....
Overigens lijken reacties als 'stroomschokjes' mij wel een beetje overdreven
het gaat idd over positieve en negatieve ladinge etc... maar niet al meteen over stroomschokken
we hebben het hier niet over Anky Van Grunsven...

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:04

In de les moet ik mijn paard goed actief en voorwaarts rijden. En ook werken met de teugel. Hem goed actief vanachter houden dus en als hij begint te zakken hem wat meer bijdrijven ( nog wat actiever) om het hem wat makkelijker te maken of zoiets. Dan voel ik zijn achterhand ook goed onder me komen ( beetje zalig gevoel overigens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:05

Het geeft een nare prikkel...iets naars moet je simpelweg niet willen.

En nee, we zijn geen van alle anky en dus een hele boel te leren.
Dus ook dat je dingen op kunt lossen zonder gemene bitten.

Je kunt best eens een ander bit proberen, maar niet 1 wat als niet vriendelijk te boek staat Lachen
Tenminste ik ga er vanuit dat we allemaal willen paardrijden voor ons plezier maar dat ook het paard het leuk moet blijven vinden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:06

En hoe stuur je?
Hoe rij je een wending?
Hoe maak je een overgan terug?

Allemaal belangrijke dingen, die allemaal horen met zo min mogelijk hand Lachen

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:06

Ja tuurlijk moet het voor mijn paard ook leuk blijven.
Is een dubbel gebroken bit beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:07

Veel paarden vinden dubbel gebroken prettiger Ja
Natuurlijk heeft elk paard een andere voorkuur, maar dat is een bit wat je gerust eens kunt proberen zondat het het gemeen is voor je paard Ja

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:11

als hij zowat ronder is voelt hij ook zeer licht aan in de hand
mijn overgangen in het begin trokken op niks en nu komt hij heel gemakkelijk terug moet amper aan mijn teugels komen ( enkel als ik ja zeg het zijn achterhand vergeet en dan weet ik het in de overgang dat ik weer te hard bezig ben vanvoor)
Bij de wending linksom is ook niet veel nodig in de zin van net alsof ik het denk en hij doet het ( wat ik juist doe met mijn handen weet ik niet) rechtsom is hij wat moeilijker om mooi de wending rond te rijden. Hij kantelt zijn hoofd wat en zijn achterhand loopt naar buiten ( of hoe zeggen ze dat) te weinig begrenzing. Maar het is nu niet dat ik echt moet sleuren aan mijn teugels om hem te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:18

Super!

En op bijv zo'n stukje waar hij niet fijn de overgang maakt omdat hij de achterhand er niet bij heeft, maak de overgang niet af, maar rij hem weer naar voren, zodat hij de achterhand weer moet aantrekken Lachen
Hele fijne oefening daarvoor Ja

En zo kun je met een gewoon bit alles verbeteren Ja
Lekker rijtechnisch aan de gang.
Zoek een instructrice die je daarbij wil helpen Ja

En dan heb jij dadelijk je paard echt, puur zonder truucjes aan het lopen zoals het hoort.
De weg er naartoe lijkt isschien minder snel, maar dat is niet zo..jij hebt dan een super goede basis waar je in alle moeilijke momenten op terug kunt vallen.
Mensen die scherpe bitten enz moeten gaan gebruiken verdoezelen alleen hun probleem, maar pakken het niet bij de bron aan waar het fout zit, dus lopen vroeg of laat tegen de lamp, omdat de basis fout is.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:26

dank je voor de tip ga hem dadelijk uitproberen.
Vind het trouwens ook beter als hij wat ontspant tegen als ik altijd aan de voorkant werk ( heb ik in het begin toen ik hem pas had gedaan) dan vecht hij precies zo hard. Als ik hem zo goed los werk dan komt hij net haast vanzelf ( al is het maar twee tellen en dan hup weer naar boven :p)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:30

Je niet druk maken over 2 tellen, dat worden er vanzelf 4 en 10 en de hele tijd Lachen

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:50

Moet hij gewoon nog doorkrijgen dat het best wel fijn is om mooi naar onder te lopen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:32

Even een vraagje; dat dit bit niet bij dit dier werkt is duidelijk, dus zou ik er ook niet mee doorrijden. Maar het bit schijnt als onvriendelijk te boek te staan. Waarom? Wat doet het bit dat het onvriendelijk is?
Ik heb het nooit gebruikt, maar dacht altijd dat dit een bit is dat voorkomt dat het bit vastgepakt wordt (wat natuurlijk nog steeds gewoon kan) en dat het ontspanning opriep doordat de rolletjes de mond uitnodigd tot knabbelen, evenals de -koperen- rolletjes.

Even uit nieuwsgierigheid...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:37

Al wat over gevonden in de WiKi Knipoog :

Rolletjes: Ieder mondstuk kan van rolletjes voorzien worden om de werking van het mondstuk te versterken. Deze rolletjes kunnen uit 1 metaalsoort zijn maar kan ook een combinatie van metalen zijn. Bij het gebruik van verschillende metalen kan een chemische reactie optreden die een electrische spanning veroorzaakt, wat het paard mogelijk kan voelen. Het gebruik van een rolletjesbit met verschillende metalen is daarom omstreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:18

En dat klopt dus Ja

Buiten de paardenmond is wetenschappelijk bewezen dat bijv een batterij zo werkt, zo gemaakt en uitgevonden is zelfs Lachen
2 metalen wekken een potentiaal verschil, dus stroom op.
Dan zijn er slimmerikken die zeggen, bij een bit is dat niet bewezen omdat het niet getest is....tja, waar...maar ik kan er dan toch erg boos om worden, want als je het in een paardenmond stopt werkt niet ineens de uitvinding van meneer Volta anders Lachen