voor welke manier les zouden jullie gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

voor welke manier les zouden jullie gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 00:12

Ik wil binnenkort het lessen weer oppakken met mijn paard, hij is er een tijd uit geweest,het is een alround paard,en rijdt graag dressuur met hem(geen wedstrijden trouwens),en veel buitenritten
Nu wil ik zo nu en dan om de week les nemen,
nu kan ik kiezen tussen twee mogelijkheden:
- deze instructrice houdt er niet van als je de teugels op maat neemt en nageeflijk rijdt zonder genoeg, volgens haar achterhand gebruik,zei begint en wil dat je de teugels als waslijntjes hebt hangen verder niets mee doet en voorwaarts rijdt en goed reageerd de aanleuning komt vanzelf,is beetje speelse manier van les geven zeg maar,en alles met been doet
-de tweede is wel teugels op maat voorwaarts rijden en aanleuning vragen dan schakelen in de overgangen en de (achterhand gebruik actief maken),en de verdere oefeningen,wijken enz

ps: mijn paard loopt gauw aan de teugel,maar met weinig achterhand gebruik,zeg maar lui aan het been
welke methode zouden jullie kiezen..kiddes Knipoog

Prinslover

Re: voor welke manier les zouden jullie gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 00:16

Ze komen allebei op het zelfde neer... Vind ze allebei ook wel aardig klinken. Wie vind je zelf aardiger, en heb je zelf al een voorkeur?

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 00:21

Heb je al van beide les met dit paard gehad? Anders zou ik bij beide een proeflesje doen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en je moet er een vinden die jou en je paard past.
Ik rij zelf meerdere vzp's en heb met elk paard een voorkeur voor een andere instructrice/manier van rijden (rij op een manege dus ik heb de keuze Haha! )

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 00:23

Ik zou zelf kiezen voor de tweede. De achterhand kan ook actief gemaakt worden tijdens de aanleuning. Tijdens de aanleuning is ook het ruggebruik beter, dan wanneer het paard aan waslijntjes loopt en misschien het hoofd in de lucht houdt...

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 00:28

steigert schreef:
Ik zou zelf kiezen voor de tweede. De achterhand kan ook actief gemaakt worden tijdens de aanleuning. Tijdens de aanleuning is ook het ruggebruik beter, dan wanneer het paard aan waslijntjes loopt en misschien het hoofd in de lucht houdt...

geef eens vb ervan om de achterhand ook actief te krijgen!
volgens de eerste instructrice loopt mijn paard mooi in de aanleuning,maar zwaar op de hand en kort in de passen,en weinig achterhand gebruik
maar wat jij omschrijft klopt ook als je je paard rijdt met waslijntjes heb je weining ruggegebruik,maar volgens haar loopt hij ruimer,maar de tweede vind ik ook wel fijn,maar zei is momenteel op stage in het buitenland tot april

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 00:46

Ik zou voor de eerste gaan, wat ze zegt je paard loopt kort en zijn achterhand niet gebruikt.
Vind het moeilijk om het uit te leggen, maar probeer het wel....
Krijg zelf les van iemand die klassiek dressuur (rechtrichten) geeft, en moet zeggen wat ik heb geleerd is heel anders dan wat je bij dressuurlessen krijgt.

Het gaat niet gelijk om het "mooie" plaatje, maar om deze volgorde:
De klassieke rijkunst gaat uit van de volgende 5 bouwstenen:

- ontspanning
- aanleuning
- rechtrichten
- verzamelen
- oprichten

Dit is ook nog een stukje wat ik maar kopieer omdat ik het moeilijk vind om het uit te leggen
http://www.paardrechtrichten.nl/pagina12.html

Hopelijk heb je er wat aan en snap je waarom ik zeg de eerste, of anders deze kant van rijden opgaan hahaaha
Heb van deze meid waarvan de site is les, en ik vind het echt super, rij zelf ook geen wedstrijden maar ben bij haar gekomen door mijn zus, omdat haar paard hoefkatrolontsteking heeft en zij op zoek was na dingen wat ze kon doen dat het beter zou gaan.
We rijden nu op deze manier en zelf merk ik dat het veel ontspannende gaat.

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 01:01

ik zou voor de tweede optie gaan.
klinkt mij beter.
de eerst wilt was lijntjes maar je rijd toch altijd met gelijke druk op beide teugels .
als dit goed gaat kun je je paard meer ruimte geven en zijn neus naar voren laten brengen.
ik denk dat je met de tweede ook beter bezaig bent met de achterhand ivm het schakelen en wijken etc...

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:56

De tweede klinkt mij ook beter als de eerste. Maar proeflessen zou ik aanvragen als het kan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:37

Ik geloof dat ik over beiden niet zo enthousiast ben als ik het zo lees....

Ik ben het met de eerste eens dast je eerst goed voorwaarts moet rijden voordat je aanleuning vraagt, maar aan waslijntjes heb je ook niks.... Wat betreft de tweede: In mijn ogen kan je nooit aanleuning "vragen". Bovendien, als ik lees wat voor jou aanleuning is (Je schreef: "volgens de eerste instructrice loopt mijn paard mooi in de aanleuning,maar zwaar op de hand en kort in de passen,en weinig achterhand gebruik") dan is dat dus geen goede aanleuning. En vanuit dat soort aanleuning maak je het jezelf wel errug moeilijk om de achterhand er nog bij te krijgen.....

Is er geen instructeur die les geeft langs de middenweg tussen deze twee?? Dus wél teugels op maat, maar geen aanleuning vragen. Gewoon eerst netjes voorwaarts rijden, en vanuit het voorwaarts, terwijl je normaal contact houdt, een nette aanleuning krijgen, en dus niet vragen. Want een rechgericht voorwaarts paard zal uiteindelijk die aanleuning aanbieden.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 11:32

op dit moment kan ik geen andere instructeur vinden of zijn gewoonweg te duur voor mij

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:38

Wat vind je te duur, als je je paard verkeerd rijdt en daardoor problemen krijgt in zijn rug of ergens anders, dan ben je duurder uit............

Ben het eigenlijk met lalidan eens, maar omdat ik heb gekozen tussen die twee heb ik voor 1 gekozen. Maar contact hebben is wel belangrijk.

_XxJulxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:02

Mij lijkt de tweede fijner, dat soort les heb ik namelijk ook, maar ik weet niet hoe je paard reageert op de verschillende manieren van lessen,

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:48

De tweede lijkt me waarschijnlijk ook wel fijner, maar naar mijn idee is de eerste wel beter... Ik ben het dus helemaal eens met Lalidan!! Je krijgt naar mijn idee ook de achterhand er niet goed meer onder.. Wanneer een paard goed loopt, gaat het vanzelf nageeflijk lopen.. Dit kun je niet afdwingen en laat staan dan ook nog die achterhand erbij te krijgen! Dus dan ben ik het eens met de woorden van de eerste instructrice.. dat komt vanzelf dan wel.. Eerst het paard goed laten lopen met natuurlijk wel gewoon contact tussen mond en handen..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:11

Je zou bij allebei een proefles kunnen nemen of meerdere en kijken wat je bevalt.
Succes met je keuze in ieder geval

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:15

Ik zou voor de 2e gaan!

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:15

Je moet zelf kijken waar jij je het beste bij voelt, ik kan niet voor jou beslissen welke het beste bij je past Knipoog maar in ieder geval succes!

marleen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:59

Zelf zou ik ook voor de 2e gaan maar ik zou kijken wat het best gaat. Van beide paar lessen nemen en kijken wat fijner is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:05

ik zou de eerste kiezen. maar beetje achtergrond over ervaring met lesgeven is ook niet weg;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:26

de tweede, zonder meer.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:49

kiddes schreef:
steigert schreef:

volgens de eerste instructrice loopt mijn paard mooi in de aanleuning,maar zwaar op de hand en kort in de passen,en weinig achterhand gebruik
maar wat jij omschrijft klopt ook als je je paard rijdt met waslijntjes heb je weining ruggegebruik,maar volgens haar loopt hij ruimer,maar de tweede vind ik ook wel fijn,maar zei is momenteel op stage in het buitenland tot april

veel overgangen rijden, maar bij de 2e manier heb je wel meer kans denk ik, dat hij zijn rug weg drukt..omdat hij kort met de passen is en een luie achterhand heeft..

en als je bij de 1e lest heb je eerste de achterkant voor elkaar en dan komt de voorkant vanzelf.. dus ik zou voor het eerste gaan, bij de 2e komt namelijk de achterkant niet vanzelf als je met de voorkant bezig bent..

anders moet je het topic van: duidelijke foto van paard die over de rug loopt (of in die trant) even doorlezen dan kom je er denk ik ook wel uit, goofy heeft daar een paar x uitgelegd over trainingsmanieren dacht ik (weet het niet zeker)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:54

kiddes schreef:
steigert schreef:

Als jouw paard mooi in de aanleuning loopt, moet ie niet zwaar op de hand zijn.
daarom zou ik er eerst voor zorgen dat je paard op eigen benen loopt, dus even zonder aanleuning (lees: 'aan de teugel') maar zorg dat hij eerst goed voor het been is en pas dan zal je paard zelf nageeflijk worden.

en het is altijd handig om een keer een les uit te proberen. De manier van les geven moet jou een goed gevoel geven en het moet klikken.

succes ermee!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:57

eh... ik antwoord maar half zie ik.

ik zou dus voor de eerste gaan.
die tweede geloof ik niet in, eerst aanleuning en dan pas de achterhand meer erbij vragen. duurt veel langer.
daarbij loopt je paard dus niet goed in de aanleuning (is mijn beeld, ik kan het mis hebben).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:35

Even een beeldje voor de mensen die zeggen dat de voorkant vanzelf wel komt:

Afbeelding
(en dat is nog de meest gematigde foto, hij ging letterlijk met zijn neus door het zand, wel over de rug hoor, maar je kunt er geen *** mee)

Dit kan dus gebeuren wanneer je je paard niet de kans geeft om aanleuning te nemen, dus wanneer je steeds maar blijft geven en geven terwijl je paard maar contact aan het zoeken is.

Ben met dit paard heel blij bij een instructeur gekomen te zijn die heeft gezegd: van voor naar achteren rijden is alsof je paard in een doosje rijden. Je rijdt met je been de achterkant erin maar je moet vervolgens niet heel de voorkant uit het doosje laten lazeren. De voorkant moet er dus ook wel zijn!

Vrees dat ik anders nog steeds met een paard zou rijden dat niks anders deed dan met zijn neus door het zand.

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:37

Er is voor beide methodes wel wat te zeggen. Misschien es allebei proberen, en kijken wat het beste past bij jou(w ambities) en je paard?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:53

Urielle denk dat dit paard niet genoeg drang heeft waardoor hij op de voorhand valt, als ik meer drang heeft dat ie zijn achterhand eronder zet en van voren zeg maar omhoog komt "opstijgt".
Een paard na een tijdje draven even helemaal losse teugel geven dat ie letterlijk met zijn neus door het zand gaat is niet erg, juist goed. Hij ontspant dan en laat alle spieren los die hij gebruikte, wat ook lekker voor hem is omdat hij soms spieren gaat gebruiken die het niet gewent zijn dus even strekken is dan heel lekker voor een paard.
Iedereen zegt ook hij moet zijn rug gebruiken maar eigenlijk moet hij leren zijn buikspieren te gebruiken en zijn rugspieren los te laten, dan pas loopt je paard ontspannen en goed.