Paard is 'hard in de mond'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

Paard is 'hard in de mond'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:26

Hallo!

Mijn paard is vroeger Z2 geweest. heel leuk, doe af en toe galopwissels of een keertwendig.
Probleem is alleen dat ze zo hard is in haar mond..ik krijg haar moeilijk nageeflijk.
Soms denk ik dat het komt, omdat ze in het z met zo'n stang is gereden..en dus eigenlijk niet meer reageert op een normaal bitje. Of is dat een fabeltje?
Is er ook iets wat ik er aan kan doen? ik rijd haar genoeg voorwaarts en meestal rijd ik eerst driekwartier zonder iets te vragen van voren. Daarna heb ik buitenteugel op spanning en vraag met m'n binnenbeen. Rijd wat voltes, figuren enzo.. Maar het is zo vermoeiend, omdat ze gewoon niet loslaat Boos!

groetjes sokje

spettic

Re: Paard is 'hard in de mond'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:27

Misschien moet je het medisch zoeken en haar eens na laten kijken

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:28

Misschien heeft ze wel iets aan haar tanden...? Heb je daar al eens naar laten kijken?

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:32

Binnenkort gaat ze naar de paardentandarts Lachen

Maar zou het ook kunnen komen doordat er nog 4 anderen meisjes op rijden? Die rijden allemaal nog niet zo lang. 1 a 2 jaar

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:32

En je rijd galopwissels en keertwendingen met haar? MMMM??
Het probleem ligt bij jou zelf, jij laat niet los, zij laat niet los.
Ik heb hier maar een antwoord op...les nemen! Iemand die jou kan uitleggen wanneer aan te spannen en wanneer los te laten. Dit is, zonder de combinatie te zien, niet te verhelpen ben ik bang.
(ook niet door een ander zadel, hoofdstel, bit, paardentandarts,physio, enz.)

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:33

Waarom die MMMM?

Ik heb iedere week les al..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:34

Hoezo niet loslaat?
Als jij duidelijk merkt dat ze niet loslaat dan kan het niet anders dan dat jij ook niet loslaat Pling
Probeer daar eens serieus op te letten. Je paard kan niets vastpakken als ze niets HEEFT om vast te pakken Knipoog

Veel voltes openen/sluiten, zijgangen, travers(achtig) rijden, op de volte met contrastelling etc. Zodat je heel bewust ook met je zit en benen richting je hand kunt gaan rijden.

Als dat allemaal niet helpt dan zou ik pas het tandartsen/ DA-circuit in gaan. Vaak hou je (onbewust) meer vast in je hand dan gewenst is. Zeker met zo'n paard wat al geleerd heeft in de oprichting te lopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:35

O...Zie dat er nog 4 meisjes op haar rijden?? Dan allemaal van dezelfde instructeur les gaan nemen. Maar is het een manegepaard??

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:37

Ik denk dat het ook zeker door die andere 4 meisjes komt inderdaad. Hoe vaak per week rijd je haar?
Iedereen rijd op een andere manier, en als jij telkens oefent op het ontspannen maar die andere meisjes doen dat niet, schiet je nog niet veel op.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:38

Hoeveel ervaring heb je zelf? Dat het paard Z heeft gelopen zegt natuurlijk niks. Wat zegt je instructeur ervan?

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:41

Ja, misschien ligt het ook wel aan mij hoor.
Ze is 17 jaar trouwens.
De dingen die je opnoemt doen we wel vaak in de les..Ik merk wel dat als ik niet vraag en haar goed voorwaarts heb, dat ze dan wel wat haar hoofd naar beneden brengt. Maar niet laag genoeg..

In juni ging ik haar rijden. Toen was ze aardig verpest. Ze reageerde nauwelijks op m'n kuit, omdat ze te verwend was gereden. Toen heb ik eerst heel veel werk er aan gehad haar weer voorwaarts te krijgen, wat uiteindelijk wel gelukt is. Nu wil ik graag dat ze wat mooier gaat lopen, maar probleem bij haar is dat ze al heel snel 'teugelkreupel' gaat lopen..

Gelukkig is het geen manegepaard, maar ik rijd haar 3 x per week.
- Dan rijdt er nog een meisje op 2x per week die geen les heeft en die nog maar een jaartje rijdt of zo, die is 14 ongever..
- en dan heb je nog 2 meisjes die allebei een halfuurtje les op haar hebben. ( van een andere instructrice )
- En dan nog een meisje van 8 die 1 uurtje les heeft in de week, van dezelfde instructrice als ik heb.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:42

pearlie schreef:
Hoeveel ervaring heb je zelf? Dat het paard Z heeft gelopen zegt natuurlijk niks. Wat zegt je instructeur ervan?

nee, dat zegt niets nee.
Ik rijd nu zelf ongeveer 6 jaar.

Ik ga het er morgen met haar over hebben Lachen
Maar in de les besteed ze er nog niet zoveel aandacht aan. ze vindt andere dingen belangrijker denk ik. Zoals dat ik nu goed leer rechtrichten en voltes openen en sluiten enzo Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:43

Ik denk dat doordat er zoveel (onervaren) meisjes op rijden, dat het paard wat 'afgestompt' is. Die jonge meisjes kunnen het paard waarschijnlijk niet vlot aan het been krijgen en hebben geen stabiele aanleuning waardoor je de ontspanning er niet in krijgt. Als het paard niet aan je been is kun je het ook moeilijk nageeflijk rijden. Je kunt dan niet van achter naar voren rijden.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:45

Ja, wel balen eigenlijk dan..
Maar ja, heb helaas niets over het paardje te zeggen , want ze is niet van mij Lachen dus kan ook niet beslissen wie er op mag rijden..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:46

Teugelkreupel?
Dan heb je toch (aan één kant) echt teveel spanning. En aan de andere kant kun je waarschijnlijk voor jouw gevoel geen contact krijgen, klopt dat een beetje?
Echt goed opletten dat je haar niet "pakt" op haar voor jouw gevoel makkelijke kant want dan wordt ze alleen maar schever ipv rechter. Als je haar longeert met pessoa of bijzetjes, loopt ze dan ook teugelkreupel?
Is wel even belangrijk om uit te sluiten dat ze niet door iets anders onregelmatig gaat lijkt me.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:50

Poeh longeren is al helemaal een ramp, Tong uitsteken maar dan longeer ik haar nog niet eens met bijzet en dan gaat het al zo sloom Huilen maar het is ook wel een beetje een luierd en verwend door kinderen die er voor mij op reden..

Wat je zegt over 1 kant teveel spanning. Ik denk dan de binnenkant, want dat is altijd al m'n moeilijke kant geweest. Ik rijd haar nu vaak met contrastelling om te leren die buitenteugel te gebruiken en de binnenteugel los te laten..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:00

Heb je dan wel de longeerzweep er ook bij?
Als ze niet doordraaft en ze luistert niet naar je commando dan mag je haar best wel een tikje achter tegen d'r billen geven ter stimulatie hoor, daar gaat ze niet dood van.
Het is wel belangrijk dat je zeker weet dat ze zonder ruiter en met gelijke druk op haar mond van bijzetje of pessoa wel zuiver loopt.

Goed dat je je bewust bent van je binnenhand, daar kun je dan mooi aan werken Knipoog

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 23:42

Ja, die heb ik er bij.

Stel dat ze zonder ruiter ook niet zuiver loopt, wat voor idee heb je daar dan over?

Bedankt voor de hulp!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:54

Dan heeft ze ergens last, kan varieren van hoefproblemen t/m rugproblemen. Dan moet je het paard zien lopen om het te beoordelen, of iemand naar laten kijken.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:07

Ze laat niet los....
Ze reageert niet op je beenhulpen...
-->> voor een Z2 paard?
Er rijden nog enkele andere minder bekwame meisjes op...
Je rijdt galopswissels ondertussen je paard zijn rug niet ontspant...
-->> je vraagt je af waarom het paard niet los te rijden is?

Volgens mij is je paard gewoon wat afgestompt en lekker stijfjes door de jongere ander meisjes...

Maar denk eerst even over de bovenstaande zinnen... en stel je dan even de vraag terug: waarom laat mijn paard niet los...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:16

Evikes schreef:
Ze laat niet los....
Ze reageert niet op je beenhulpen...
-->> voor een Z2 paard?
Er rijden nog enkele andere minder bekwame meisjes op...
Je rijdt galopswissels ondertussen je paard zijn rug niet ontspant...
-->> je vraagt je af waarom het paard niet los te rijden is?

Volgens mij is je paard gewoon wat afgestompt en lekker stijfjes door de jongere ander meisjes...

Maar denk eerst even over de bovenstaande zinnen... en stel je dan even de vraag terug: waarom laat mijn paard niet los...

Waar staat dan dat ze galopwissels rijdt? Ik zie het niet in de 1e post.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:13

@ pearlie:

Citaat:
Mijn paard is vroeger Z2 geweest. heel leuk, doe af en toe galopwissels of een keertwendig.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:31

sokje schreef:
Ja, die heb ik er bij.

Stel dat ze zonder ruiter ook niet zuiver loopt, wat voor idee heb je daar dan over?

Bedankt voor de hulp!

Nou ja, dan lijkt het me dat er iets niet helemaal goed zit ergens. En als ze aan de longe ook niet zuiver loopt, dan zou ik eens beginnen met het paard een weekje of twee vakantie te geven. Lekker op de wei laten lopen. Ga dan na twee weken eens kijken of ze nog steeds kreupelt. Is dat zo, dan zou ik eens een DA laten lijken.

Ik weet dat een paard kan gaan "huppelen" op een te strakke hand, maar je moet een echte kreupelheid wel uitsluiten dan. Want dat "huppelen" op je hand wat ze teugelkreupel noemen, daar moet je toch wel langer consequent verkeerd voor rijden. Kijk maar naar manegepaarden, die krijgen vanalles op hun rug, maar daar zie ik eigenlijk nooit één van teugelkreupelen. En ik vind het bij jouw paard ook niet logisch klinken aangezien er meerdere personen op rijden. Die pakken vast niet allemaal die teugel op dezelfde manier vast. Daarom twijfel ik een beetje aan jouw diagnose van teugelkreupel bij jouw paard.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:49

Evikes schreef:
@ pearlie:

Citaat:

OOhww.. Bloos Bloos Bloos
ja ik zie het nu... lees met m'n neus.... Koe

maar goed, het lijkt me vrij moeilijk zoiets te gaan doen als het paard niet los is in de mond en over de rug... mrja.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:53

Vandaar ook mijn...MMMMMM.