gebokt ? hoe reageer je ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ile_de_Lune

gebokt ? hoe reageer je ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 00:41

wie is er al eens gebokt door zijn paard ?
hoe reageer je het best (als je nog kan reageren natuurlijk Haha! )

Air

Re: gebokt ? hoe reageer je ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:52

Wat is gebokt? Nagelbijten / Gniffelen
Je bedoelt getrapt? Nagelbijten / Gniffelen
Ik gelukkig nog nooit Knipoog

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:16

[PP] > [RT-P]

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:26

Getrapt nooit, maar dat moeten ze ook niet wagen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:28

Als het slaan is naar de zweep, net zo lang door blijven houden met tikken geven (wel zachtjes, niet slaan) tot hij er niet meer naar bokt. Als hij bokt als hij geen zin meer heeft, niet toegeven, maar gewoon door blijven rijden, en tikken geven als hij vervelend doet denk ik Lachen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:32

Neem aan dat je bedoelt als een paard naar je trapt.
Heel stom misschien en voor een hoop mensen misschien zielig maar automatisch trap ik direct terug Bloos.
Het beste kun je volgens mij reageren door het paard weg te jagen en weer rustig en normaal naar je terug te laten komen.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:35

euhm was een paard zn achtehoeven aan het uitkrabben, en die was het daar kennelijk niet mee eens, haalt uit ik word opzij gesmeten zeg maar en knalde met mn hoofd tegen de waterbak aan. Ik kan je vertellen zo'n waterbak geeft niet mee Tong uitsteken. Er stond een vriendin bij die het paard dus even op zn plek had gewezen want ik lag tegen de muur aan verbaast te zijn over wat er net gebeurt was Tong uitsteken

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:44

Gebokt? heb nog nooit eerder iemand die uitspraak horen doen Lachen
Bedoel je nu getrapt door je paard..
Of dat het paard begon te bokken toen je erop zat..
Of dat je van het paard afgebokt bent..

Ik kijk altijd goed naar de reden van de trap of de bok.
Als ik (zoals eerder omschreven) rustig een hoef sta uit te krabben en ze halen gericht uit... dan geef ik waarschijnlijk een sschreeuw en een korte stomp terug.. Want dat is dan gewoon opzettelijk willen trappen naar je. Maar wanneer ik bijvoorbeeld per ongeluk te hard tegen de straal kom (of ander gevoelig plek) en ze reageren daar op door been weg te trekken of te slaan, dan denk ik dat ik eerder mijn excusses aanbied Knipoog
Wanneer ik erop zit.. is het soms lastig te bepalen wat de bedoeling is van een bok.. Als je iets vraagt (bijvoorbeeld stelling ofzo) en ze geven uit het niets ineens bokken.. dan zet ik vaak het paard gelijk stil.. laat het een paar passen achterwaarts lopen en dan weer gewoon verder met waar ik mee bezig was..
Is het een bok wanneer ik de eerste keer aanspring in galop, dan negeer ik die vaak (vooral bij een wat frisser paard).. dan is het vaak een sprong uit enthousiasme, maar als die bok nu nogal vervelend voor me was.. geef ik wel even een schreeuw.. dat het paard weet dat ik het niet prettig vond.
En mocht ik eraf donderen.. tja.. dan heb ik gewoon pech.. Ik ga dan niet een paard nog een stomp na geven ofzow.. Gebeurd is gebeurd.. maar ik stap meestal wel op en laat hem nog even doorwerken (als ik daar toe in staat ben).. Want gelijk op stal zetten.. dan lijkt hij er te makkelijk vanaf te komen vind ik..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:36

Emmaa_ schreef:
Als het slaan is naar de zweep, net zo lang door blijven houden met tikken geven (wel zachtjes, niet slaan) tot hij er niet meer naar bokt. Als hij bokt als hij geen zin meer heeft, niet toegeven, maar gewoon door blijven rijden, en tikken geven als hij vervelend doet denk ik Lachen.

Loopt hier nog zo'n topic over, en wat jij zegt vind ik dus de grootste onzin Lachen een paard bokt met reden, niet omdat ie jou eraf wil, en dan zit jij wat lekker door te slaan, ja goed bezig dan..

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:30

ik snap je probleem en ik kan je helpen.
als je een springzadel hebt kun je in verlichte zit in je beugels gaan staan dan bokt hij onder je door.
maar ook handen laag en hou zijn hoofd hoog hij moet met zijn hoofd tussen zijn benen om te kunnen bokken.
heb je de bok uitgezeten dan kun je het best, uit mijn ervaring(geloof me dat zijn er nogal wat), laten galopperen draven galoperen draven totdat je de controle terug hebt en hij weer naar jou luisterd. en dan gewoon doen alsof je gek bent en door gaan waar je mee bezig bent. ligt er natuurlijk wel aan waarom hij dat doet.
ik heb ook zo'n pony en ik heb les gekregen en dit geleerd bij mij werkt het.
als je nog iets wil weten moet je het maar zeggen
succes
Laatst bijgewerkt door emmy_ramzay op 13-01-08 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:33

bij bokken onder het zadel hangt het helemaal van de situatie af. als bijv bij een jong paard bokken is omdat ie gallop moeilijk vind of omdat ie nog niet de kracht heeft niet straffen, als het bokken is om mij er bewust af te krijgen dan kan ie een redelijk harde tik terug verwachten.

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:38

emmy_ramzay schreef:
ik snap je probleem en ik kan je helpen.
als je een springzadel hebt kun je in verlichte zit in je beugels gaan staan dan bokt hij onder je door.
maar ook handen laag en hou zijn hoofd hoog hij moet met zijn hoofd tussen zijn benen om te kunnen bokken.
heb je de bok uitgezeten dan kun je het best, uit mijn ervaring(geloof me dat zijn er nogal wat), laten galopperen draven galoperen draven totdat je de controle terug hebt en hij weer naar jou luisterd. en dan gewoon doen alsof je gek bent en door gaan waar je mee bezig bent. ligt er natuurlijk wel aan waarom hij dat doet. en ik ben niet zo voor de zweep dus ik rijd er niet mee en straf hem dus ook echt niet met de zweep, je kunt hem zoiso wel straffen ook zonder zweep.
ik heb ook zo'n pony en ik heb les gekregen en dit geleerd bij mij werkt het.
als je nog iets wil weten moet je het maar zeggen
succes

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:34

Laatst heeft een IJslander me getrapt, want hij zat aan het eten, ik loop erachter aan, en normaal is het zo'n sukkeltje, die er niks om geeft, maar toen gaf hij me toch een trap! Naja, hij heeft gelijk een trap teruggekregen, en we zijn weer de dikste vriendjes! Clown, zonder trappen

Maar even een reactie over degene die dit zielig vinden,
Wat dacht je wat er in het wild gebeurd? Daar krijgen ze nog een hardere terug.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:08

'S winters als ik begin met rijden dan bokt hij nog wel eens uit vreugde,
Hij staat dan ook vaker en meer binnen en kan zich amper uit leven.
Meestal negeer ik de eerste als hij door gaat stem er bij en verhogen (is hij erg gevoelig voor).

Zomers is het probleem dat hij uit verdedeging van de kudde nog wel eens naar bepaalde mensen wil schoppen of opjagen,
alleen zetten is ook geen optie omdat hij dan hartstikke treurug word en ik geen glans meer in zijn ogen zie.Hierbij ga ik meestal het land in met het halster in me hand.Als ik hem kan pakken zonder gedonder krijgt hij uiteraad een snoepje en een klopje. Maar soms kan hij je echt aan vliegen en dan denken de meeste(die hem minder goed kenne) dat hij drijgt, nou mooi NIET, als je blijft staan pakt hij je Huilen , maar als ik me dan groot maak en hem op zijn plaats zet(niet door tikken maar met stem en jezelf groot maken) dan rent hij gou weg en komt later netjes zijn ecxuses aanbieden en zijn snoepje halen Clown !

Als een paard trapt als ej er bijvoorbeeld naast loopt : hierbij stem gebruikt paard achterwaarts laten gaan en rustig laten volgen een enkele minuut negeren en dan weer normaal doen. & als ze het dan nog eens flikken een schop trug.
Het heeft in mijn ervaringen geholpen dus...Pling !

emmy_ramzay : ben het hiermee eens, vooral het zweep gedeelte!

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:54

Ben nooit getrapt maar als ze ook maar dreigen krijgen ze van mij al een corrigerende tik om het even netjes te houden!
Veelste gevaarlijk een paard die na trapt en het is vaak dat ze willen uit proberen en zelf boven de ruiter willen staan.
Bij bokken kijk ik eerst of er een reden kan zijn en als het bij 1 bok blijft rij ik gewoon door en laat haar even weten wie de baas is. ( ik bedoel niet metteen slaan maar aan het werk zetten ) Als het gemeen bokken is voor niets, proberen te blijven zitten tot die klaar is en dan aanpakken en dus ook een tik geven en goed aan het werk zetten dat is nog het belangrijkst!

_XxJulxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:53

Straffen!
Maar gellukig hebben wij hele lieve paardjes Lachen
Tillen wel eens voetje op maar trappen? nee Knipoog
Gelukkig maar he Tong uitsteken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:25

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt.

Als mijn paard trapt, dan trap ik terug. Trappen accepteer ik niet.

Als ik aan het rijden ben en mijn paard bokt, dan doe ik eigenlijk niet heel veel. Als ze bokt zal het wel aan mij liggen.

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:46

Ik weet niet wat je bedoeld,
als je bedoeld getrapt door een paard..

Ik nog net niet, wel bijna.
We gingen wat paarden uit de losgooi bak halen, om onze eigen paarden er in te zetten.
De paarden werden vervelend, en wilde er allemaal het eerste eruit.
Vervolgens pakt ik een paard, en een ander paard vond het even nodig op ons af te rennen, kont om te draaien en te meppen.
Ze raakte gelukkig mij niet, en de pony ook maar zacht.
Mijn reactie was meteen, de pony van me wegjagen.
Veel zie ik hier dat mensen de pony uit autmatisme terug schoppen, en denk dat ik er ook wel zo een ben Bloos .

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:17

Wat bedoel je precies?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:28

Als je getrapt word?

Het is mij 1 keer overkomen. Ik haal de singel onder de buik door (van een ontzettend overgevoelig paard) en meneer vond dat kennelijk maar niks dus hij haalt voluit naar voren uit met zijn achterbeen. Hij heeft een behoorlijke knal op zijn schouder teruggehad, want hij trapte echt om mij zeer te doen. Ik weet dat hij opzadelen niet leuk vind, maar dan hoef je mij nog niet bont en blauw te trappen. Nadat ik die klap had uitgedeeld, heb ik me nog even staan verbazen over zijn lenigheid. Ik wist werkelijk niet dat een achterbeen zo ver naar voren kon.

Ik heb trouwens nog een maand met een hoefafdruk op mijn bovenbeen gelopen, dus ik vond die klap op zijn schouder/hals zeker gerechtvaardigd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:31

Emmaa_ schreef:

Ja...dat is de juiste manier! Zucht! Frusty

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:31

Wat ik doe is, bok,tik en doet ie het weer bok, twee tikken, en dan word een soort van het laatste woord krijgen tussen mij en dat paard.

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:34

Ja inderdaad, maar dan idd niet slaan, meer strijd om wie t langste volhoudt, en die wint.

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:37

Mijn haflinger bokt weleens op de hei, maar dat is dan een vreugdebokje en vind ik eigenlijk prima.

Hij bokt echter ook wel eens naar mijn been; dat is dan dus echt een teken dat hij niet voorwaarts is. Dit probeer ik in eerste instantie voorwaarts op te lossen; als dit niet helpt krijgt hij wel een tik met de zweep.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:38

ik ben vandaag gebokt!!!!
Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

door een superlief anderhalf jarig monstertje

en het was mijn eigen domme schuld Boos!

je leert altijd dat als je een paard loslaat aan het halster dat je dat paard even met het hoofd naar je toe moet draaien omdat ze kunnen bokken als ze weglopen.

en dat was ik vergeten ..
dus toen werd ik gebokt,vloog een meter naar achteren toe met mijn kont in de blub Huilen
en nu ben ik blauw Bloos

als mijn pony bokt terwijl ik er op zit ga ik kijken waarom hij dat doet maar nooit...
NOOIT sla ik hem met de zweep omdat de zweep een HULPmiddel is en geen strafmiddel!!!!!!!!! Knipoog