Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
DresslOver schreef:Wat zegt je instructrice ervan?
kynshiri schreef:heb je hiervoor al iets van zijwaarts werk gedaan? Wijken is immers ineens een andere beweging voor je paard... als ik mijn pony niet eerst voldoende loswerk voor het wijken enz gaat ze ook protesteren hoor!
En trouwens: ik denk dat je beter makkelijker begint... een paard snapt wijken voor het been niet vanzelf hoor...probeer eens al wijkend cirkels te vergroten en verkleinen ofzo ipv meteen rechtuit
Chantal86 schreef:Misschien vind het beestje het wel verschrikkelijk moeilijk. Die van mij had er in het begin ook echt heel veel moeite mee
DresslOver schreef:Misschien heb je het iets te vaak gedaan? Ga de volgende keer eerst rustig wat loswerk oefeningen doen, vervolgens ga je wat wijkende bewegingen maken zoals kynshiri al aanhaalt. Dan zet wend je af bij A, stel je hem eerst recht, en als hij goed en nageeflijk voelt zet je het wijken in, is hij niet nageeflijk rijd je gewoon door en wend je opnieuw af en zet je het wijken niet in. Bij het inzetten van het wijken hou je meteen goed je buitenteugel en buitenbeen erbij zodat hij niet over de buitenschouder weg kan vallen. Let wel op dat je niet teveel druk met been en teugel uit oefent, anders begrijpt je pony je misschien niet omdat je daar nog niet zo lang mee bezig bent.
Blijf vooral rústig, bokt hij, geeft niet, gewoon opnieuw proberen, je geeft een keer een extra schopje als hij bokt zodat hij weet dat dát niet mag, en je probeert het gewoon weer opnieuw. Rustig blijven, blijven proberen, en pas inzetten als de voorwaarden (rechtgesteld op A-C lijn en nageeflijk) goed zijn, zijn de keywords.
Verder zou ik eens op zoek gaan naar een andere instructrice.
kynshiri schreef:zoek eens wat varianten op afwenden op de middenlijn om te wijken... misschien ziet ie de oefening zo al aankomen en wil hij er zich aan onttrekken omdat hij het moeilijk vindt.
Kleinere stukjes per keer, niet telkens heel die lengte wijken, een keer in en uit de cirkel wijken, een keer van de hoefslag af wijken enz. Maar! Doe vooral ook wat ander zijwaarts werk en niet alleen maar wijken in deze vorm...SB is heel nuttig bv en zou eigenlijk de basis van het wijken moeten zijn...
Als hij over de buitenschouder wegviel was dat namelijk omdat JIJ 'm onvoldoende begrenst op de buitenschouder. Een tik op het zadeldek leert jouw pony dus niks.
)