wat doen als paard bokt ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

wat doen als paard bokt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 18:45

Hey

Ik mag een 5jarige merrie gaan rijden. De merrie is nu een jaar onder het zadel maar word heel onregelmatig gereden. In het begin werd ze 3x / week gereden, daarna 1x / week & dan opeens 1x om de 2 weken & toen werd dat opeens 1x / maand & nu is ze al zo'n 4 maand niet bereden.
De merrie is eigenlijk best wel braaf onder het zadel. Af & toe geeft ze wel eens een bokje in galop.
Nu is mijn vraag wat ik dan moet doen om haar te corrigeren ?
Ik heb al eens een 3jarige mogen rijden & die bokte ook af & toe in galop & toen reed ik haar gwn elke keer meer naar voren.
Is dit juist ?
Ik heb ook al gehoord van mensen 'je geeft gewoon een ferme tik met je zweep' maar daar ben ik geen voorstander van & ik rijd eigenlijk nooit met zweep.

Ik hoor het alvast van jullie !

Xxx

Missbambie

Re: wat doen als paard bokt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:48

Op zich is het toch wel een beetje logisch dat het paard bokt, je paard zit vol energie ook al krijg hij / zij beweging op het land, kun je hem niet eerst longeren voor je erop stapt zodat de energie eruit is

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:49

Paard is nog jong en onregelmatig gereden. Zou het gewoon oplossen als dat je het bij het andere paard ook gedaan hebt. Flink naar voor rijden en verder negeren Lachen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:51

Hangt er van af waarom hij bokt. Wanneer het protest is op jouw beenhulp dan zou ik er wel degelijk een zweep bij pakken. Is het gewoon een 'vreugdebokje' in galop dan mag dat ook niet, maar dan zou ik gewoon vooral voorwaarts rijden en verder niet zoveel.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:05

Ik longeerde mijn paard altijd voor het rijden even ,dan kon hij dan zijn energie nog even kwijt .
En als hij dan nog bokte ,wat hij wel eens deed in de galop,
gewoon negeren .
Weet je zeker dat ze geen last van tanden of rug heeft?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:09

als het bij mij gebeurt krijgt ze niet gelijk een tik.. (vreugdebokjes mogen best.) hierbij laat ik haar even uitgaloperen en spring op nieuw aan... doet ze het nog krijgt ze wel een tik en spring nog een paar x aan doet ze het nog dan ga ik veder kijken naar de oorzaak (zoals aricia zegt last van tanden of rug etc.)

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:04

3 oplossingen

1: stil zetten gelijk na het bokken. Daarna ook weer draven oppaken aan de teugel( als je aan de teugel rijd) en opnieuw aan springen.

2: terug halen in draf en op nieuw aan springen.

3: door gallopperen een rondje of 10 terug halen in draf en de eerst volgende hoek weer aan springen.

verder zou ik het niet weten. misschien galloperen op de volte. En volhouden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:11

Ik zou ook negeren en voorwaarts rijden. Vaak is de bok omdat ze de galop nog moeilijk vinden, daar moeten ze doorheen door te leren, straffen werkt niet, als je straft op iets wat ze moeilijk vinden bevorder je nou niet bepaald de wil om te leren...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:16

Stendo schreef:
3 oplossingen

1: stil zetten gelijk na het bokken. Daarna ook weer draven oppaken aan de teugel( als je aan de teugel rijd) en opnieuw aan springen.

3: door gallopperen een rondje of 10 terug halen in draf en de eerst volgende hoek weer aan springen.

Oplossing 1 en 3 vind ik wel erg zwaar voor zo'n jong paard!!! Ze mag dan 5 zijn, maar in mijn ogen is dat nog steeds jong, bovendien is ze weinig en onregelmatig bereden, dus qua spierkracht is ze ook nog erg jong.

Ik denk dat je inderdaad even moet kijken waarom ze bokt en hoe ze bokt. Is het inderdaad gewoon frissigheid (en die kans is waarschijnlijk wel het grootste), dan zou ik gewoon voorwaarts wegrijden, eventueel als ze het veel doet even met een boze stem iets zeggen, zodat ze wel beseft dat het eigenlijk niet goed is, en verder gewoon doorrijden.
Bokt ze bij het aangaloperen, dan zou dat kunnen zijn omdat het nog te moeilijk voor haar is. Dan is het een kwestie van vaak herhalen, uitbundig belonen als ze niet bokt en dan stoppen.
Als ze echt zuur bokt moet je inderdaad even controleren of er niks met de rug of de tanden is, maar aangezien ze het alleen in galop doet, denk ik dat dat meevalt. Maar 100% zekerheid kan ik je daarin natuurlijk niet geven vanachter de computer.

Bokt ze naar je been, dan zou ik haar wel even streng corrigeren. Dat mag ze namelijk gewoon niet doen. Geef dan meteen nog een keertje flink been, en laat haar met je stem duidelijk weten dat het niet mag. Doet ze het dan alsnog, dan zou ik haar toch een keertje bijtikken met de zweep. Je hoeft haar niet te slaan, maar gewoon even bijtikken om te laten weten dat het toch echt niet mag waar ze mee bezig is.

Maar nogmaals, ik verwacht dat het gewoon frissigheid is, en dan kan zou ik inderdaad gewoon rustig voorwaarts rijden en negeren. Verder zou ik met dit paard nog niet te lang doorgalopperen, maar gewoon vaak aanspringen en korte stukjes galopperen.

Succes er mee!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:18

Wij vinden bokken al snel ongewenst of roepen dat het paard "ons eraf wil hebben" of ondeugend is of ... of .... Maar voor een paard kan bokken ook gewoon plezier betekenen. En een paard vindt het niet ongewenst, een paard vindt een lekkere bok doodnormaal. Ik heb zelf ook een jong, erg vrolijk paard, en als ik die longeer dan wordt er eerst ook even flink gebokt. Dan heeft ze gewoon lol! Ik denk dus dat als ik haar ga berijden, dat ze in het begin ook weleens een bok zal geven.

Zelf denk ik dus dat de beste remedie is (is al meer gezegd): gewoon proberen door te rijden en aangeven dat het niet de bedoeling is (als ze het woord "nee" kent, dus gewoon duidelijk "nee" zeggen) maar ik zou er verder niet z'n punt van maken. Als je elke keer gewoon doorgaat, zal ze er uiteindelijk waarschijnlijk gewoon mee stoppen en weten dat dat dus niet de bedoeling is onder het zadel.

Ik zou (is hierboven ook gezegd) inderdaad ook niet te lang galopperen als ze jong is. Dat kan allemaal later nog wel. Galopperen met een ruiter erop is best moeilijk voor een jong paard. Je kunt dan beter zorgen dat de stukjes galop DIE je doet ook goed lukken en haar een goed gevoel geven.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:21

Lalidan schreef:
Stendo schreef:
3 oplossingen

Oplossing 1 en 3 vind ik wel erg zwaar voor zo'n jong paard!!! Ze mag dan 5 zijn, maar in mijn ogen is dat nog steeds jong, bovendien is ze weinig en onregelmatig bereden, dus qua spierkracht is ze ook nog erg jong.

Ik denk dat je inderdaad even moet kijken waarom ze bokt en hoe ze bokt. Is het inderdaad gewoon frissigheid (en die kans is waarschijnlijk wel het grootste), dan zou ik gewoon voorwaarts wegrijden, eventueel als ze het veel doet even met een boze stem iets zeggen, zodat ze wel beseft dat het eigenlijk niet goed is, en verder gewoon doorrijden.
Bokt ze bij het aangaloperen, dan zou dat kunnen zijn omdat het nog te moeilijk voor haar is. Dan is het een kwestie van vaak herhalen, uitbundig belonen als ze niet bokt en dan stoppen.
Als ze echt zuur bokt moet je inderdaad even controleren of er niks met de rug of de tanden is, maar aangezien ze het alleen in galop doet, denk ik dat dat meevalt. Maar 100% zekerheid kan ik je daarin natuurlijk niet geven vanachter de computer.

Bokt ze naar je been, dan zou ik haar wel even streng corrigeren. Dat mag ze namelijk gewoon niet doen. Geef dan meteen nog een keertje flink been, en laat haar met je stem duidelijk weten dat het niet mag. Doet ze het dan alsnog, dan zou ik haar toch een keertje bijtikken met de zweep. Je hoeft haar niet te slaan, maar gewoon even bijtikken om te laten weten dat het toch echt niet mag waar ze mee bezig is.

Maar nogmaals, ik verwacht dat het gewoon frissigheid is, en dan kan zou ik inderdaad gewoon rustig voorwaarts rijden en negeren. Verder zou ik met dit paard nog niet te lang doorgalopperen, maar gewoon vaak aanspringen en korte stukjes galopperen.

Succes er mee!

Ja misschien, mijn paard ik ook net 5 en onregelmatig bereden, maar mijn paard mag gewoon niet bokken in de galop. 1 x uit frissigheid mag wel ja maar niet elke keer. Negeren helpt niet altijd, en voorwaarts rijden ook niet. een paaard moet zoiets gewoon niet doen, maar ik zal het anders zeggen bij mijn paard werkt het, omdat hij ook onder zijn werk uit wil komen. het was maar een idee en iedereen mag er mee doen wat hij/zij wil.

Een lieve oplossing is niet altijd de goede

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:13

Stendo schreef:
Ja misschien, mijn paard ik ook net 5 en onregelmatig bereden, maar mijn paard mag gewoon niet bokken in de galop. 1 x uit frissigheid mag wel ja maar niet elke keer. Negeren helpt niet altijd, en voorwaarts rijden ook niet.

Als je paard zoveel bokt in de galop moet je uitzoeken waarom hij het doet, een geen "straffen" opleggen die voor ernstige blessures kunnen zorgen!!
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een lieve oplossing niet altijd een goede oplossing is, daar sta ik helemaal achter. Ik vind het dan ook geen enkel probleem om een paard een dreun te geven als hij die verdient. Alleen.... wanneer verdient een paard die dreun??
In mijn ogen bokt een jong paard niet zonder reden, zeker niet meerdere keren. Dan is het dus de taak aan de ruiter om uit te zoeken wat er aan de hand is, ipv domweg af te strafrfen. Let wel, ik zeg niet dat jij domweg aan het afstraffen bent!! Misschien heb je wel heel goed gekeken naar wat de oorzaak van het bokken is, dan kan ik absoluut niet beoordelen en dat wil ik ook niet. Maar als je zulke tips gaat geven in reactie op dit soort topics, dan werk je domweg straffen dus wel in de hand. En dáár ben ik dus wel op tegen. Vandaar mijn reactie

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:19

wat ik doe bij zo n paarden eerst longeren,
en niet vol laten galopperen ofzo,
gewoon rustig overgangen laten maken,
tot dat die moe is en dan pas opstappen,
meestal doen ze dan niks meer,
en ik beloon veel als ze het goed doen,
dan doen ze graag voor je werken,

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:26

Lalidan schreef:
Stendo schreef:
Ja misschien, mijn paard ik ook net 5 en onregelmatig bereden, maar mijn paard mag gewoon niet bokken in de galop. 1 x uit frissigheid mag wel ja maar niet elke keer. Negeren helpt niet altijd, en voorwaarts rijden ook niet.

Als je paard zoveel bokt in de galop moet je uitzoeken waarom hij het doet, een geen "straffen" opleggen die voor ernstige blessures kunnen zorgen!!
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een lieve oplossing niet altijd een goede oplossing is, daar sta ik helemaal achter. Ik vind het dan ook geen enkel probleem om een paard een dreun te geven als hij die verdient. Alleen.... wanneer verdient een paard die dreun??
In mijn ogen bokt een jong paard niet zonder reden, zeker niet meerdere keren. Dan is het dus de taak aan de ruiter om uit te zoeken wat er aan de hand is, ipv domweg af te strafrfen. Let wel, ik zeg niet dat jij domweg aan het afstraffen bent!! Misschien heb je wel heel goed gekeken naar wat de oorzaak van het bokken is, dan kan ik absoluut niet beoordelen en dat wil ik ook niet. Maar als je zulke tips gaat geven in reactie op dit soort topics, dan werk je domweg straffen dus wel in de hand. En dáár ben ik dus wel op tegen. Vandaar mijn reactie

Iedere ruiter moet eerst kijken waar het vandaan komt. iedere ruiter moet ook nadenken over de antwoord die hij/zij hier krijgt.
Mijn pony doet het bokken alleen om onder zijn werk uit te komen.
In het eerste berichtje waarin om hulp word gevraagt, straat dat het paard best braaf is onder het zadel, maar dan is het dus aan gene die dit topic gestart is om te kijken wat het is en er zijn dus oplossingen gegeven.

Maar even een vraagje, vind je dat de oplossingen die in geef blessures kunnen veroorzaken?? ( omdat in een van de eerste regels van je reactie staat ). Meer gewoon een vraag hoor.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:33

Stendo schreef:
In het eerste berichtje waarin om hulp word gevraagt, straat dat het paard best braaf is onder het zadel, maar dan is het dus aan gene die dit topic gestart is om te kijken wat het is en er zijn dus oplossingen gegeven.

Als je berichtje zo bedoelt was, heb ik verder niks gezegd!! Dan kwam het op mij wat anders over dan je bedoelde!!

Stendo schreef:
Maar even een vraagje, vind je dat de oplossingen die in geef blessures kunnen veroorzaken??

Vanuit galop op de rem zetten vraagt nogal wat van een paard, zeker van een jong paard wat zijn balans hoogstwaarschijnlijk al enigzins kwijt is door het bokken. De kans is dan dus groot dat hij zich verstapt of zichzelf aanschopt, met blessures tot gevolg. Ook lang doorgalopperen werkt struikelen en misstappen in de hand.
Als je paard netjes in evenwicht is en de kracht heeft om het te doen, dan kan het inderdaad wel een oplossing zijn, laat ik dat er bij zeggen.

Ik denk dat we er beiden wel een beetje hetzelfde over denken, alleen begreep ik jou verkeerd!!

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:39

Het had misschien van mij kant wat subriler gekund, maar ik ben wel van mening dat elke ruiter goed moet denken over de oplossingen die hem.haar worden geboden. maar als je een paard zo stil zet dan gegrijpt hij wel dat hij het niet moet doen. ant hij vind het niet leuk als hij ui balans word gehaald. en als je dat een paar keer doet, lees niet elke keer want dat gaat je paard denken van als ik nou bok mag ik stoppen met werken, dat meestal stopt hij er wel mee en anders terug halen in draf.

Het in 1x stil zetten kun ej wel gebruiken als je paard bokt en onder je vandaan loopt. maar goed

even goeie vrienden kon miss iets subtieler, anders neer zetten van mij

freek_renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:00

Ik denk gewoon rustig blijven.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:10

Njaa ,
Zo n paardje heb ik ook ,
Elke galop die je wou aanspringen ging vooraf met gebok ,
Het was geen pijn want ze deed het alleen in galop ,
Volgens mij voor een stuk gewoon als protest ,
Dan is het niet goed om niets te doen zonder te corrigeren ,
Want dan gaan ze het nog meer doen ,
maar als er een andere oorzaak voor is ..
Dan zou ik eerst proberen die te vinden en te verhelpen ,,

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:14

Stendo schreef:
3 oplossingen

.

Nooit doen!
Daar kweek je stakers mee. Nooit stil zetten, altijd voorwaarts oplossen! Dus of gewoon doorrijden of extra voorwaarts rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:54

Ik zou gewoon voorwaarts rijden, misschien kan je haar wel straffen met je stem. Gewoon roepen: 'Ophouden' ofzo, daar hebben paarden meestal ook wel respect voor Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:47

De merrie is nagekeken door de DA. Rug was in orde.
De tanden echter, weet ik niet. Dat zou ik wel eens kunnen laten nakijken.
Ik denk dat ze het eerder nog moeilijk heeft met de galop. Want ze doet het meestal bij aanspringen, verder in de galop doet ze het niet.
Dus ik denk dat ik haar gewoon naar voren zal rijden & nee zeggen want op stem reageert ze wel goed.
En ik zal er ook rekening meehouden niet te lang te galopperen.
Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:04

Het aanspringen in de galop vergt de meeste kracht. Door veel overgangen draf-galop of stap-galop te rijden maak je je paard sterker, waardoor het de overgang ook beter aankan. Het bokken gaat dan vanzelf over.

Is er een verschil tussen als je aanspringt met contact op de teugels of zonder contact??

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:09

Ik geef iets meer teugel zodat ze kan aanspringen ...dat is het enige verschil volgens mij ...tenzij ik iets doe zonder ik het weet Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:35

Sommige paarden vinden het namelijk moeilijk om nageeflijk aan te springen, maar hebben met een "vrije" teugel geen enkel probleem. Je zou dan de overgang nog niet nageeflijk kunnen maken, om daarna in de galop de nageeflijkheid weer terug te vragen. Zo bouw je uit tot ook de overgang nageeflijk gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:37

benen naar voor geven, tijdens de bok tikken en als hij neer komt vooruit drijven en verder rijden alsof er niets gebeurt is Lachen