Paard staakt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirja

Paard staakt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 15:29

Een tijdje terug begon mijn paard te staken onder het rijden.
De tandarts is geweest en die heeft wat haakjes weg geveild, maar hij bleef staken dus de osteopaat is er bij geweest.. hij zat helemaal vast dus ze heeft hem behandeld dat is nu zo'n 3 weken geleden.
We hebben een nieuw zadel, die is nagekeken en ligt goed.

Nu ben ik er gisteren voor het eerst sinds 6 weken weer opgegaan, de eerste rondjes gingen goed en hij ging af en toe uit zichzelf draven, toen ik hem wilde laten aadraven begon hij weer... hij ging stilstaan en telkens als ik aandreef wilde hij in mijn voet bijten.

Ik weet het echt niet meer..
Wil hij nu gewoon onder het werk uitkomen of zou het toch iets anders zijn?
Mocht het gewoon vervelen zijn, hoe kan ik het dan oplossen?
Met een zweepje rijden is geen optie aangezien hij in het verleden mishandeld is geweest..

Cantheon

Re: Paard staakt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:34

Als verdere lichamelijke klachten uitgesloten zijn heb je denk ik 2 mogelijkheden:

1. Als hij bang of onzeker overkomt zou ik helemaal opnieuw beginnen met grondwerk en longeren. Leer hem te reageren op stemcommando's en bouw een goede band op. Daarna ga je er voorzichtig weer op en bouw je vanuit de stemcommando's en een zachte beenhulp verder op.

2. Ik denk bijna niet dat het zo is, maar als hij echt onder het werk uit probeert te komen, is het een kwestie van doorzetten. Eventueel met iemand ernaast en echt heel duidelijk zijn met je been als een zweep niet kan.

Succes!

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:35

het kan ook zijn dat hij gewoon bang is voor je
aangezien hij mishandelt is
beging idd weer met longeren enz
ik hoop het het beter gaat
succes!!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:37

Het zou verveling kunnen zijn....iedere dag hetzelfde rijden is voor niet 1 paard leuk.
Je kan het zelf leuk maken door bijvoorbeeld eens naar buiten te gaan, af en toe een sprongentje te maken. Of juist aan de hand wat meer doen, lekker wandelen bijvoorbeeld.

Ik kan natuurlijk niet zien hoe jij rijdt, maar het kan net zo goed aan jou liggen.(niet om aan te vallen, maar de meeste rijproblemen komen voort uit de ruiter)
Ga je zelf ook eens na of je sinds het staken met een andere gedachten op je paard bent gestapt? of iets anders als anders hebt gedaan? en dat zou echt van alles kunnen zijn.

Probeer het leuk te houden voor je paard en leuk voor jezelf, ga eens wat anders doen en bedenk goed of je iets anders bent gaan doen dan anders.

Succes ermee Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:02

Goed dat je de tanden heb laten vijlen en een osteopaath heb laten kijken!
Maar als de tanden in orde zijn, en de osteopaath vond dat je paard vastzat
is het verstandig je toch ook eens naar de spieren te laten kijken http://www.happy-athlete.nl
(Zij kijken ook meteen of je zadel evt. (pijn) klachten geeft)
Aan spieren doet een osteopaath n.l. niets
En paarden kunnen ontzettend veel pijn hebben door spierproblemen
Paarden staken niet zomaar, daar is echt een reden voor

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:25

met een zweep rijden kan niet maar mischien wel met iemand anders met een zweep in het midden die alleen iets doet als het jouw niet lukt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:22

Als hij naar je been hapt , zou ik toch aan iets lichamelijks denken.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:51

Bedankt voor de reactie's! Lachen

In de weken dat ik niet heb kunnen rijden ben ik veel met hem gaan wandelen, heb ik grondwerk gedaan en gelongeerd.
Tijdens het longeren luistert hij goed naar mijn stem, als ik er op zit wat minder.
Mij vertrouwt hij nu goed, ik vind dat ik al best een goede band heb met hem..vooral van mannen word ie nog wel eens zenuwachtig.

Afwisseling krijgt hij ook, hij krijgt regelmatig (minimaal 1 dag in de week) een dagje rust, ik ga ook regelmatig met hem aan de hand een stuk wandelen of naar buiten als ik er op zit.
Het rijden word ook afgewisseld met longeren en wat grondwerk in de bak of een 'schrik parcoursje' af en toe laat ik hem los springen (ik heb hem nog maar een half jaartje en ik wil eerst het dressuren wat beter onder de knie hebben met hem voor ik ga springen, dat heb ik ook nog maar 1 keer gedaan.).. overdag staat hij, tenzij het heel hard regent, lekker op de wei met vriendjes..

Ik stap ook niet met een andere gedachten erop sinds het staken, ik ga er gewoon op met de gedachte dat het rijden gewoon lekker zal gaan, wat helaas niet het geval is maargoed Knipoog

Ik ben er toenstraks weer opgegaan, ik heb toch een klein zweepje meegenomen en in mijn laars gestoken..
Hij probeerde nu telkens bij het hek (de uitgang) om te draaien of omhoog te komen, toen heb ik het zweepje uit mijn laars getoverd en toen die in de gaten kreeg dat ik een zweep had liep hij door..
Toen hij daarna nog een keer stil wilde gaan staan heb ik met het lusje zijn hals aangeraakt, hij schrok even en draafde hard verder dus ik heb het zweepje terug gestopt en daarna heeft ie het niet meer geprobeerd om stil te gaan staan..

Ik vind het zo raar dat hij het alleen doet als ik er op zit, met longeren loopt ie gewoon braaf, ook met een zadel erop..
Ik zou er graag een keer iemand anders opzetten om te kijken wat hij daar bij doet maar er heeft 2 keer iemand anders op gezeten en dan is ie hardstikke bang dus dat doe ik liever niet meer..

Maar als ik nu met zweep rij of er staat iemand in de bak met een zweep, zou die dan niet gewoon alleen maar doorlopen omdat hij bang is om slaag te krijgen?

@unamie: Bedankt voor de tip! Ik zal er zeker wat mee doen als hij volgende week nog zo doet Lachen
De osteopaat heeft ook nog een keer naar het zadel gekeken en hij zou hier toch echt geen last mee moeten krijgen.

CarolineXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:15

Kan het niet zo zijn dat hij klachten aan zijn hoeven heeft? Dat hij onder het rijden met druk op zijn hoeven pijnlijk gaan lopen en dus staakt.. Ik denk in iedergeval dat je moet proberen te rijden met een vrij los teugeltje en niet te veel beendruk (weet niet of je dat al doet?) In ieder geval wel goed dat je zn zadel hebt laten nakijken en de tanden heb laten vijlen want daar liggen de meeste problemen bij het staken.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 15:30

CarolineXxX schreef:
Kan het niet zo zijn dat hij klachten aan zijn hoeven heeft? Dat hij onder het rijden met druk op zijn hoeven pijnlijk gaan lopen en dus staakt.. Ik denk in iedergeval dat je moet proberen te rijden met een vrij los teugeltje en niet te veel beendruk (weet niet of je dat al doet?) In ieder geval wel goed dat je zn zadel hebt laten nakijken en de tanden heb laten vijlen want daar liggen de meeste problemen bij het staken.

Ik heb mijn teugels zo dat ik net contact heb met zijn mond, mijn benen probeer ik zo stil mogelijk te houden en zo min mogelijk aan te drijven omdat hij ook nogal fel op het been is..

Zijn hoeven had ik nog niet aan gedacht, ze zijn wel erg kort (maar hij staat dan ook wel 9 van de 10 keer met zijn hoeven te schrapen waardoor de voorkant nogal hard afslijt).
Ik weet niet of een hoefsmid dat eigenlijk gelijk hoort te zien? want die heeft er nog niks over gezegd, die zei zelfs dat ie mooie hoeven heeft.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:41

tatjalove schreef:
Zijn hoeven had ik nog niet aan gedacht, ze zijn wel erg kort (maar hij staat dan ook wel 9 van de 10 keer met zijn hoeven te schrapen waardoor de voorkant nogal hard afslijt).
Ik weet niet of een hoefsmid dat eigenlijk gelijk hoort te zien? want die heeft er nog niks over gezegd, die zei zelfs dat ie mooie hoeven heeft.

Als de smid zegt dat hij goede hoeven heeft en hij loopt niet onregelmatig op het harde en op het zachte rechtuit en op de volte dan ligt het naar mijn idee niet daar aan.

Heb je hem wel heel goed beloond toen hij nadat hij werd aangeraakt door de zweep naar voren liep?
Op dat moment geeft hij namelijk wel de reactie die je wil hebben. Waarschijnlijk wat onbeheerst en loopt hij te hard, maar dat geeft allemaal niks, áls hij nu maar naar voren gaat en niet meer ongevraagd stil gaat staan, omhoog komt of omdraait.

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:29

En hij heeft geen rugklachten of iets dergelijks??

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:31

Of je loopt heel erg te trekken. Probeer niet streng te zijn in je handen en je moet ook niet zagen etc doe je dit niet voorkom je het staken ook een beetje;)

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:36

Bucalouas schreef:
Of je loopt heel erg te trekken. Probeer niet streng te zijn in je handen en je moet ook niet zagen etc doe je dit niet voorkom je het staken ook een beetje;)

vind ik een beetje domme reactie, ja natuurlijk loopt ze niet te zagen en te trekken. dan wil namelijk geen 1 paard meer vooruit.

Ik heb het ook met m'n shet, maar mischien heel erg grof maar ik eis gewoon van haar dat ze door loopt. Ik wandel heel veel met haar ernaast, en wil niet dat ik word terug meegesleurd oid. dus meestal wel een zweepje mee.

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:42

Ja maar het kan wel!

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 19:07

De osteopaat is pas geweest en nu heeft hij geen last meer van zijn rug..
Ik rijd hem met een lossere teugel dus trekken of zagen doe ik niet Lachen

En als ik zeker zou weten dat hij nergens last van heeft of pijn heeft dan zou hij ook moeten lopen van me, maarja zolang het niet zeker is waarom hij het doet wil ik hem niet straffen Knipoog

@Ineke2: Ja ik heb hem goed beloond toen hij vooruit liep nadat ik hem aan heb geraakt met de zweep, hij ging inderdaad even hard en ongecontroleerd maar ach dat komt allemaal wel ik vind het belangrijker dat hij gewoon vooruit gaat..

Voordat hij begon te staken heb ik er helemaal geen problemen mee gehad, hij liep lekker door en was zelfs erg voorwaarts.
Maar nu hij 6 weken niet heeft hoeven werken begint het 'geklooi', aan de longe en als ik een stuk met hem ga wandelen loopt hij wel goed door, daarom denk ik zelf niet aan iets lichamelijks..maar wat is het dan wel?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:54

tatjalove schreef:

Een osteopaath doet niets aan de spieren!
En laat 85% Van de paarden in min of meerdere maten spierpijn hebben!

tatjalove schreef:
Maar nu hij 6 weken niet heeft hoeven werken begint het 'geklooi', aan de longe en als ik een stuk met hem ga wandelen loopt hij wel goed door, daarom denk ik zelf niet aan iets lichamelijks..maar wat is het dan wel?

Rijden/longeren (is belasten) of wandelen aan de hand (=onbelast) is een groot verschil !

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:08

tatjalove schreef:

Paarden zijn net als mensen van nature toch erg lui en wanneer ze iets niet hoeven te doen zullen ze het ook zeker laten!

Ik kan niet zien hiervandaan hoe jij rijd, maar kan het zijn dat je misschien iets te afwachtend bent met je hulpen en minder assertief dan eigenlijk nodig is bij dit paard?

Aan de longe staakt het paard ook? Let met het longeren goed op plaats waar jij staat ten opzichte van je paard. Zorg ervoor dat je achter de schouder van je paard blijft meedraaien op de volte met de zweep de "driehoek" als het ware gesloten achter zijn kont. Pas wanneer je het paard langzamer wil laten gaan kun je een pas voorbij de schouder van het paard gaan, dan sta je in afremmende positie... Niet tever voor de schouder komen, want dan draait hij waarschijnlijk snel om.

Dit alles met goede stemhulpen uiteraard Knipoog

Heb je wel goed les regelmatig?

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:19

unamie schreef:
tatjalove schreef:

Een osteopaath doet niets aan de spieren!
En laat 85% Van de paarden in min of meerdere maten spierpijn hebben!

tatjalove schreef:

Rijden/longeren (is belasten) of wandelen aan de hand (=onbelast) is een groot verschil !

Dat van de osteopaat was een reactie op Bucalouas omdat ze vroeg of hij misschien rugklachten heeft Lachen
Spierpijn is dan inderdaad niet uit te sluiten..

Ik heb het een beetje onhandig neergetypt zie ik wel maar aan de longeer lijn (ook met zadel op) is hij gewoon braaf en loop hij lekker door met zijn oortjes naar voren.

Ook als ik hem los in de bak gooi gaat hij lekker rennen en flink bokken en rollen, ik denk dat hij het bokken en rollen ook wel zou laten als hij last heeft van zijn rug?

Als ik er op zit probeer ik hem ook altijd voor te blijven, als ik merk dat hij langzamer gaat geef ik wat been maar soms ben ik daar net iets te laat mee..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:24

Heb je wel regelmatig les?

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:38

Normaal gesproken 1x in de 2 weken (prive les), maar ik heb ook regelmatig begeleiding van iemand anders..
Ik ben wel van plan om 1x in de week te gaan lessen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:42

Wat zegt je intructrice dan op het moment dat hij wil gaan staken? Als het goed is moet zij het vanaf de grond al zien voor jij het doorhebt. Dat moet jij gaan leren aanvoelen zodat je hem voor kan zijn.

Je schreef net ook al dat je af en toe te laat bent met been bijgeven als hij terugkomt in tempo zonder dat jij dat wilt. Met dit soort dingen moet je erg consequent en snel zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:57

tatjalove schreef:
Ook als ik hem los in de bak gooi gaat hij lekker rennen en flink bokken en rollen, ik denk dat hij het bokken en rollen ook wel zou laten als hij last heeft van zijn rug?

En paard kan flink pijn hebben onder zadel, maar in wei hoeft hij dan helemaal geen last te hebben
Natuurlijk kan een paard mét rugpijn, bokken en rollen in de wei (er zit immers niemand op!)
Een paard is een vuchtdier die (ondanks de pijn) altijd maar blijft doorgaan (overlevingsdrang)

Ik ken een oude pony met artrose (rug benen) en ook die gaat nog uit zijn dak (bokken, rennen, rollen)
Hij kan alleen nooit meer bereden worden!

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 14:10

Ineke2 schreef:
Wat zegt je intructrice dan op het moment dat hij wil gaan staken? Als het goed is moet zij het vanaf de grond al zien voor jij het doorhebt. Dat moet jij gaan leren aanvoelen zodat je hem voor kan zijn.

Je schreef net ook al dat je af en toe te laat bent met been bijgeven als hij terugkomt in tempo zonder dat jij dat wilt. Met dit soort dingen moet je erg consequent en snel zijn.

Sinds het staken heb ik geen les meer gehad, ik heb hem alleen maar gelongeerd tot de tandarts en de osteopaat zijn geweest..
Door het weer ben ik er deze week pas weer voor het eerst opgeweest.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:37

Dan zou ik er nu pas weer opstappen als je les hebt, dan kun je gelijk werken aan een oplossing in plaats van dat het straks erger word Lachen