Goed aanspringen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GOODGOD_

Goed aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:24

Wat ik heel erg merk is dat mensen moeite hebben met het goed aanspringen in de galop, ik dus ook. Wat ik probeer altijd te doen :
Ik ben al aan het draven.
Op een goed tempo.
Dan ga ik doorzitten
En ik doe mijn binnenbeen op de singel en de buiten been erachter. En ik spring in de galop aan.
Hebben jullie nog tips of aanvullingen hieraan?
Laat het weten.
Thanks Lachen

BlackEyed

Re: Goed aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:32

Ik heb niets meer aan te vullen, ik doe het nu ook zo.

Verder heb ik het altijd verkeerd geleerd toen ik nog op de manege zat.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:01

Euhm dat is wat je moet doen incl. stelling

Bij mijn pony help nageefelijk heid erg goed en op de volte verder kan ook helpen van hand veranderen en dan net op het punt dat je op de hoefslag aa ns[pringen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:08

Dat zijn inderdaad de basishulpen om aan te galopperen. Maar om nou te zeggen dat dit het grote geheim van aangaloppeerproblemen is... nee.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:10

Wat bedoel je sonja?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:14

TS lijkt zijn/haar galophulp te beschrijven vanwege geconstateerde galopproblemen bij anderen. Maar wat beschreven wordt is de standaardgalophulp voor een braaf en goed doorgereden paard en een ruiter zonder al te grote problemen.
Bij daadwerkelijk een galopprobleem heb je weinig aan de beschrijving van de standaardhulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:14

O sorry ik zie het nu pas. Mijn reactie was dus op de openingspost, niet als reactie op jouw post joellover.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:29

Dat zijn gewoon de basishulpen inderdaad. Het is veel oefenen om het goed te leren, als je leert paardrijden... Maar het tempo maakt niet veel uit, als je in draf zit, kan het paard bijna altijd wel aanspringen in galop Lachen

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:06

@ Liseef: Het lijkt mij dat als een paard als een gek door de bak aan het rennen is en jij laat hem aangaloperen dat die verkeerd aanspringt. Althans die van mij wel. Ik zou juist een rustige gecontroleerde draf en dan aangaloperen. Alleen als je paard moeite der mee heeft (net als die van mij) hebben deze hulpen al vrij weinig zin.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:30

wat vervelend , ik heb altijd geleerd

als je pony niet goed wilt aan springen ,.. dat je op een kleine volte moet in
draf.
en dan je paard naar binnen laten kijken. en dan aan springen.
als dat niet lukt steeds op nieuw proberen zo lukt het meestal wel

Veel succes

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:34

Mijn friese merrie van 7 jaar had eerst ook nogal moeite om goed aan te springen in de juiste galop onder het zadel, aan de longeerlijn ging het altijd goed.

Maar ik vraag een beetje stelling naar binnen, binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter. Ik liet haar wel opnieuw aanspringen als ze fout aansprong tot het de juiste galop was. En nu gaat het perfect!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:38

Alles wat je zegt is al goed, je kan dan nog wat met je gewicht naar buiten, is wat lastig. Dan kijk je naar buiten, en dan ga je ook vanzelf met je gewicht, dit helpt ook meesteal Knipoog.

Ik en mijn paard hebben er ook erg moeite mee, vooral omdat ik het nog niet goed voel, dus moet ik het altijd vragen. Gelukkig voel ik het steeds meer, en heeft hij op het goede been galoperen 'ontdekt'.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:39

xannemijn schreef:

draf.

Veel succes

Dat helpt ook goed ja.

Liseef

wupke schreef:
@ Liseef: Het lijkt mij dat als een paard als een gek door de bak aan het rennen is en jij laat hem aangaloperen dat die verkeerd aanspringt. Althans die van mij wel. Ik zou juist een rustige gecontroleerde draf en dan aangaloperen. Alleen als je paard moeite der mee heeft (net als die van mij) hebben deze hulpen al vrij weinig zin.

Tja, ik had het ook niet over als een gek door de bak heen rennen he Tong uitsteken Alleen maakt het bijvoorbeeld voor weinig paarden uit als die bijvoorbeeld vanuit verzamelde draf aanspringen in galop Knipoog En vanuit een gecontroleerde draf aanspringen gaat altijd beter, bij elk paard. Welke hulpen zouden trouwens geen zin hebben? Galophulp? Die zul je toch moeten geven, wil je correct in galop aanspringen, als je dat bedoelt.

Qimm

xannemijn schreef:

draf.

Veel succes

je kan beter stelling hebben naar buiten, dan geef je het binnen voorbeen meer ruimte waardoor je eerder de goede galop te pakken hebt

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:45

Ik rij een 4 jarige fries haar linke galop gaat super maar rechte is altijd wel moeilijk
als ik les krijg moet ik dan een kleine gebrokelijn rijden en dan voor dat ze de hoefslag raak aangalperen
dit help vaak wel

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:01

xannemijn schreef:

draf.

Veel succes

Dit vind ik niet echt een goede tip, als je paard niet aanspringt kan het dus ook aan de ruiter liggen en niet persé aan het paard, oké, ligt eraan welk paard maar als je in de eerste hoek aan wilt galoperen en paard gaat niet, probeer je het nog een keer in de 2e hoek en dan kun je best een volte inzetten, lijkt me niet dat het paard goed kan aanspringen op een kleine volte.

Verder helpt nagevelijk/stelling ook met aanspringen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:17

Oh was het maar zo makkelijk bij de mijne : gewoon doorzitten, binnenbeen bij singel, buitenbeen naar achter, ja dan begint het trippelen en sneller draven, aangezien mijn verzameling altijd al verdwenen is vanaf ze voelt dat er doorgezeten wordt, moet altijd nog ff doorrijden in gezeten draf en daaruit proberen aanspringen, enkel dat werkt nog het best bij mijne.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:24

Sonja schreef:
O sorry ik zie het nu pas. Mijn reactie was dus op de openingspost, niet als reactie op jouw post joellover.

Haha ik dacht al :p
Celia: ik denk dat de Ts hier niet veel aan heb jij zegt wat zei al doet.
ik denk dat jet het beste eerst op de volte kunt proberen en anders de gebroken lijn versie kunt doen maar dan moet je paard wel goed op je been reageren !

Mijn paard was heel erg lui aan het been(is) en rijd al heel lang met moeite de rechtergalop en nu lukt het eindelijk en doet ze hem ook redelijk van stap naar galop het is echt heel erg oefenen en telkens aanspringen wanneer jijwilt en stoppen wanneer jij wilt!

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:35

Stelling vragen en dan binnenbeen op de singel buitenbeen erachter. Goed oefenen, dan het later zo wat vanzelf op de goede galop aanspringen. Zo heb ik het geleerd. *(Teugels ook op de goede maat houden, geen waslijntjes er van maken dan lukt het ook niet. iedergeval bij mij haha)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:41

Zorgen dat je in ieder geval niet teveel stelling naar binnen hebt. Als je paard vaak verkeerd aanspringt, kan je het best wat naar buiten gaan zitten. Zorg dat je goed contact heb op je buitenteugel.

Wat betreft het doorzitten: zorg dat je paard ontspannen is tijdens het doorzitten voordat je aanspringt. En gebruik een stemhulp zoals "let op" en maak een kleine ophouding om het paard attent te maken dat er iets komt. Dan leg je je buitenbeen ongeveer een handbreedte naar achteren en je binnenbeen op de singel. Vervolgens drijf je met beide benen en dan voornamelijk met je binnenbeen.

Als het paard dan alsnog verkeerd aanspringt, probeer je het gewoon opnieuw door het paard rustig terug te nemen in draf en vervolgens ga je weer rustig doorzitten en geef je dezelfde hulpen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:47

Renee__ schreef:
lijkt me niet dat het paard goed kan aanspringen op een kleine volte.

Dan mag jij mij eens uitleggen waarom niet??

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:23

Pletje123 schreef:
Zorgen dat je in ieder geval niet teveel stelling naar binnen hebt. Als je paard vaak verkeerd aanspringt, kan je het best wat naar buiten gaan zitten. Zorg dat je goed contact heb op je buitenteugel.

Wat betreft het doorzitten: zorg dat je paard ontspannen is tijdens het doorzitten voordat je aanspringt. En gebruik een stemhulp zoals "let op" en maak een kleine ophouding om het paard attent te maken dat er iets komt. Dan leg je je buitenbeen ongeveer een handbreedte naar achteren en je binnenbeen op de singel. Vervolgens drijf je met beide benen en dan voornamelijk met je binnenbeen.

Als het paard dan alsnog verkeerd aanspringt, probeer je het gewoon opnieuw door het paard rustig terug te nemen in draf en vervolgens ga je weer rustig doorzitten en geef je dezelfde hulpen.

Als ze het echt moeilijk vinden lukt dit niet ,Tenminste bij mijn paard niet

Ja Als je je paard goed voorwaards houd dan kan je makkelijk op een kleine volte hoor!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:08

Dan doe je het niet helemaal juist Joellover.. denk ik.

Mijn paard springt rechtsom ook nog geregeld verkeerd aan. Maar als ik doe wat ik hierboven heb omschreven, dan gaat het eerder goed Ja

Horst Becker omschrijft het naar buiten zitten ook zo in zijn boek.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:01

_joellover_ schreef:
Sonja schreef:

Haha ik dacht al :p
Celia: ik denk dat de Ts hier niet veel aan heb jij zegt wat zei al doet.
ik denk dat jet het beste eerst op de volte kunt proberen en anders de gebroken lijn versie kunt doen maar dan moet je paard wel goed op je been reageren !

Mijn paard was heel erg lui aan het been(is) en rijd al heel lang met moeite de rechtergalop en nu lukt het eindelijk en doet ze hem ook redelijk van stap naar galop het is echt heel erg oefenen en telkens aanspringen wanneer jijwilt en stoppen wanneer jij wilt!

Euhm ik zeg hoe mijne reageert en daar heb ik nogaltijd recht op.