Ongelijk bespierd (en gespannen) paard, scheef zitten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Ongelijk bespierd (en gespannen) paard, scheef zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:33

Mijn merrie is scheef in haar rug, de ene kant is beter bespierd dan de andere kant en daardoor ook hoger/voller dan de andere kant.

Op mijn vorige paard had ik nooit problemen met recht zitten voor zover ik weet.
Maar nu ik een jaar of 2 met mijn huidige paard bezig ben (die ook nog grote spanningsproblemen heeft) merk ik de laatste tijd steeds meer dat ik scheef zit naar de lage kant van haar rug, ook het zadel zakt die kant wat op.
Steeds meer mensen zien het ook dat ik scheef zit naar 1 kant.
Ik vind dit ontzettend vervelend, vooral omdat mijn paard ook nog eens ontzettend gevoelig en snel gespannen is...
Het maakt me eerlijk gezegd ook best onzeker, samen met de spanningsproblemen die ik met haar heb...

Ik merk nl. ook dat ik op de andere paarden die ik rijd ook wat scheef ga zitten naar dezelfde kant, het lijkt dus een heel vervelend aanwensel geworden...

Heeft iemand misschien tips om scheef zitten te kunnen corrigeren?
En wat is wijs met mijn merrie?
Voorlopig niet rijden en veel longeren en aangespannen rijden om te kijken of ik haar bespiering op de rug toch nog weer wat beter kan krijgen?

Haar spanningproblemen zitten waarschijnlijk deels 'tussen haar oren', maar die scheve belasting op haar rug zal er zeker niet aan mee werken...

Alle tips mbt tot rechtzitten en spanningsproblemen/scheefheid bij het paard zijn welkom!
(via pm is ook prima)

(Paard is trouwens al meerdere malen nagekeken en behandeld door osteopaat, fysio, en masseur...)
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 02-01-08 19:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Aimee

Re: Scheef (en gespannen) paard, scheef zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:36

Of ze is gespannen omdat ze scheef is.....
Wat doe je om haar recht te krijgen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:37

Longeren aan de dubbele longe.
En als ik haar ontspannen krijg onder het zadel, wat momenteel zelden lukt, veel slangenvoltes rijden en links en rechts stelling vragen op de lange zijden...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:38

Ik heb hetzelfde probleem gehad.. mijn paard heeft rechtsom de neiging om een beetje scheef met haar kont naar binnen te lopen en mij zo naar links te duwen..

Wat mij erg goed geholpen heeft om toch naar de goede kant te gaan zitten (naast er heel erg bewust aan te denken Knipoog ) is om naar die kant te kijken.. zo ga je automatisch meer op die kant zitten..

Tips voor het paard heb ik verder niet echt.. Bij mij heeft het geholpen om gewoon heel erg veel recht te richten.. misschien instructie die daarop let?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:43

Bedankt voor je reaktie!

Met mijn instructie ben ik er vooral mee bezig om haar ontspannen te krijgen, ze heeft nogal een groot spanningsprobleem onder het zadel.
Het is een tijdje beter gegaan, maar momenteel gaat het weer een stuk minder...

In de les zijn we constant bezig om haar los te krijgen naar 2 kanten dmv slangenvoltes, stelling vragen naar beide kanten etc...

Die rug had ze al toen ik met haar begon, het was nog veel erger, het is al wel wat bijgekomen.
Maar momenteel is ze qua dikte weer wat minder dan van de zomer en dan wordt ook haar rug gelijk weer 'bloter' aan de bovenkant en ongelijker op een of andere manier...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:48

Het probleem met het vele rijden van voltes en andere wendingen is vaak dat de nadruk ligt op het vragen van stelling en buiging, terwijl het begrenzen van de buitenschouder vergeten wordt. Dan wordt een paard er alleen maar schever van ipv rechter.
Als ze rechter wordt, zal de spanning vanzelf ook minder worden Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:51

Ja, daar zit een beetje de vicieuze cirkel, want iets vragen is spanning bij haar, en dat moet doorbroken worden om haar weer losser en rechter te krijgen...

Als ze los is het stelling vragen op rechte zijden, naar buiten en naar binnen geen enkel probleem, maar als ze zich helemaal opspant en vast zet valt dat niet meer...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:53

Wordt ze ook daadwerkelijk recht dan, als je stelling vraagt?
Of blijft de schouder op dezelfde plek en blijft het achterbeen aan de holle kant wat buiten de massa?

Nouvel

Re: Ongelijk bespierd (en gespannen) paard, scheef zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:54

Ze heeft er wel moeite mee, maar het gaat als ze ontspant wel steeds beter.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:59

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:18

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:21

Oh... dan heb ik er geen beeld bij, jammer Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:28

Aimee schreef:
Oh... dan heb ik er geen beeld bij, jammer Lachen

Foto's staan in mijn profiel, van haar vrij veel...
Ze was al een probleempaard toen ik eraan begon, dus ik weet wel dat het nooit ideaal zal worden.
Maar van de zomer ging ze zo goed, en nu stort alles weer helemaal in en dat maakt je zo onzeker, zeker als je dan ook nog merkt dat je zelf steeds schever naar 1 kant gaat zitten...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:42

Oh... heel snugger, ik had nog niet in je profiel gekeken Bloos Haha!
Wat doet je buitenhand in de wendingen als je stelling vraagt?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:49

Bij mij helpen slangevoltes enzo niet... Dan loopt ze wel recht qua lijn kont-hoofd maar dan met een knik erin Haha! Ik weet niet hoe dat bij jou zit..

Wat bij mij helpt om haar echt recht te maken is heel veel schouderbinnenwaarts rijden maar dan echt alleen dmv de buitenteugel. En elke pas moet van jou komen en anders weer rechtuit richten. Bij mij hielp veel voorwaarts rijden trouwens ook goed maar dat kan best goed alleen bij mijn paard zo zijn!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:56

Aimee schreef:
Oh... heel snugger, ik had nog niet in je profiel gekeken Bloos Haha!
Wat doet je buitenhand in de wendingen als je stelling vraagt?

Hoe bedoel je dat?

dondeyne schreef:
Bij mij helpen slangevoltes enzo niet... Dan loopt ze wel recht qua lijn kont-hoofd maar dan met een knik erin Haha! Ik weet niet hoe dat bij jou zit..

Wat bij mij helpt om haar echt recht te maken is heel veel schouderbinnenwaarts rijden maar dan echt alleen dmv de buitenteugel. En elke pas moet van jou komen en anders weer rechtuit richten. Bij mij hielp veel voorwaarts rijden trouwens ook goed maar dat kan best goed alleen bij mijn paard zo zijn!

Ze buigt dan wel redelijk met haar hele lijf mee, al is ze erg snel in zich onttrekken...
Voorwaarts rijden is niet echt een optie, ik ben al blij als ik haar rustig kan houden...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:08

Nouvel schreef:
Hoe bedoel je dat?

Ze buigt dan wel redelijk met haar hele lijf mee, al is ze erg snel in zich onttrekken...
Voorwaarts rijden is niet echt een optie, ik ben al blij als ik haar rustig kan houden...

Als ik naar je foto's kijk waarop je wendingen rijdt, is je buitenhand altijd vóór je binnenhand. Ze kan dus zo over de schouder weg lopen en hoeft niet rechter te worden.

In principe is de oplossing van problemen altijd voorwaarts, juíst met een erg voorwaarts paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:39

Oke, dat bedoel je...
Ik begrens buiten wel, niet duidelijk blijkbaar op de foto's...
(misschien dan ook wat te weinig)

Ik rijd haar ook wel van achter naar voren hoor.
In het begin was ze extreem bang voor mijn been, dit is nu wel veel beter.
Als ze zich ontspant proberen we ook altijd veel tempowisselingen te rijden, dat vindt ze nog heel moeilijk omdat ze zich dan aan moet spannen...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 07:59

Naar welke kant zakt het zadel? En op welke teugel neemt ze meer druk? Wanneer ik dit weet kan misschien wat meer tips geven.
Het is namelijk een herkenbaar probleem. Ik heb les genomen in de academische rijkunst. Zo richt ik mijn paard recht. Vooral het werken aan de hand is heel waardevol.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 08:06

Nouvel schreef:
Ja, daar zit een beetje de vicieuze cirkel, want iets vragen is spanning bij haar, en dat moet doorbroken worden om haar weer losser en rechter te krijgen...

Ik redeneer andersom, als je paard recht is ontspant hij vanzelf.

Verder wacht ik even je antwoord af op de vragen die Ankem gesteld heeft. Lachen

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 08:14

Heb je de rug weleens laten nakijken door bijvoorbeeld een osteopaat. Mijn paard is ook scheef en was heel gespannen met rijden. Nu is hij nog wel scheef maar meer ontspannen nadat de osteopaat is geweest. Ook bleek mijn zadel scheef geworden en te knellen dus dat verergerde ook de boel.
Ik ben nu bezig vooral om mijn paard voorwaarts te rijden en daardoor ontspant hij vanzelf.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 08:19

Soms kan het idd helpen om er eens een fysiotherapeut en/of osteopaat naar te laten kijken. Die kan precies zien waar de 'lastige punten' zitten bij jouw paard (vaak dingen waar je zelf niet aan hebt gedacht of die met het blote oog niet te zien zijn) en gericht tips geven voor oefeningen en training. Zelf ben je in dit soort gevallen vaak alleen maar aan het raden wat de beste oplossing zou kunnen zijn, en iedereen zegt weer wat anders. Ik heb iig erg veel aan de fysiotherapeut gehad nadat mijn paard na een half jaar blessuretijd zo scheef als wat was geworden. Hij moest zijn lichaam weer op een heel andere manier gaan gebruiken na een tijd ontlasten en dat deed hem pijn. Zij behandelde hem eens in de maand een half jaar lang, ik moest hem zelf iedere dag 'onderhouden' vanuit haar adviezen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-01-08 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 08:20

Lieve mensen, even lezen! Lachen

Nouvel schreef:
(Paard is trouwens al meerdere malen nagekeken en behandeld door osteopaat, fysio, en masseur...)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 08:21

Tja sorry, als die het niet goed weten te krijgen, dan weet ik het ook niet. Lachen

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 08:23

Ir111 schreef:
Lieve mensen, even lezen! Lachen

Nouvel schreef:

Dat wilde ik net schrijven. Een fysio of ostheopaat is niet de enige oplossing, ze kunnen een heleboel ellende wegnemen, maar daarna is het wel zaak om op een juiste manier door te trainen, anders is je paard zo weer scheef. Ik denk dat de TS daar tips voor zoekt. Correct me if i'm wrong...