Hoe leer ik hem een galop wissel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleyvg

Hoe leer ik hem een galop wissel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:11

Hllo,

Misschien een beetje een rare vraag hoe hebben jullie, jullie paard een galopwissel geleerd?
hoor graag wat van jullie wat jullie metode is.

-xxx- kimberley

Lisannos

Re: Hoe leer ik hem een galop wissel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:13

Door in galop van hand te veranderen. Tong uitsteken

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:17

Beginnen met een soort S rijden, en dan galoperen, op het middel een paard pasjes draven en dan weer gaan galoperen, en dan die pasjes zo min mogelijk maken.

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:17

Heeft hij (of zij Clown ) een kant waarop hij makkelijker of moeilijker galoppeerd? Als je hem op zijn moeilijkere kant laat galopperen en dan een halve grote volte rijd, hem omsteld en de hulp geeft voor de andere galop zou het moeten lukken... Ik ben er zelf namelijk niet echt mee bezig geweest maar ik wil het wel eens gaan proberen ...
In ieder geval succes Knipoog

Kimberleyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 19:16

nog meer want di evan mij blijdft als ik hem op een kleine volte bevoorbeeld zet gewoon in de contra galop

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:51

En als je hem een paar pasjes laat draven, en dan zo aanspringt in de andere galop? Dan kan je als hij dat snapt net als Cortes zegt die pasjes steeds kleiner maken en uiteindelijk gewoon wisselen.
De mijne heeft wat tijd nodig gehad, maar zo is het ons wel gelukt.

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:07

Mag ik vragen waarom je dit uberhaupt wilt aanleren?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:09

ik reed eerst op een fjord maar die wou met handveranderen niet in de andere galop aan springen da was heel vervelend....
Tong uitsteken

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:10

Dan ga je terug naar draf, en spring je opnieuw aan, dit is niet iets wat je zomaar moet doen...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:12

Oh heb ook al vanalles geprobeert, mijne valt dan ofwel vanzelf in draf, ofwel gaat ze naar kruisgalop of verkiest ze gewoon de contragalop en wil ze niet wisselen, als ik dan de beenhulp geef dan versnelt ze enkel en wisselt ze niet, plus het feit dat ik het moeilijk voel, het verschil tussen haar contragalop en de goeie galop is echt bijna geen verschil!!

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:14

De contra voel je wel in de bocht... dat voelt heel irritant aan en moeilijk de juiste stelling te nemen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:37

kinslayer schreef:

het is altijd handig Ja bijvoorbeeld in het springparcours of als je straks van plan bent om hoger in de dressuur te gaan starten Ja. persoonlijk zou ik het leren door middel van een balkje. je rijd over het balkje en geeft de hulpen voor de andere galop Lachen

Nescia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:43

wiseguy15 schreef:
kinslayer schreef:

het is altijd handig Ja bijvoorbeeld in het springparcours of als je straks van plan bent om hoger in de dressuur te gaan starten Ja. persoonlijk zou ik het leren door middel van een balkje. je rijd over het balkje en geeft de hulpen voor de andere galop Lachen

zo heb ik het ook aangeleerd, met een balkje. dat werkt heel goed. het is handig om het balkje dan schuin over de X te leggen, dus als dat je van hand veranderd je er dan over heen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:40

In galop op de volte, en dan zweepje aan de buitenkant(wel lange dressuurzweep) , en dan op x van volte veranderen met extra stelling en een tikje met je zweep en je been. Meestal springen ze dan over. Het werkt ook goed met paarden die er wat meer moeite mee hebben. Balke is ook een goed idee, maar ik zou persoonlijk toch met een grote volte beginnen om dat je dan geen wendingen moet maken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:49

Ligt eraan waarvoor je het aan wilt leren. Wil je kunnen wisselen in het parcours, dan kun je idd gewoon van hand veranderen van de moeilijke naar de makkelijke galop en op het punt waarop je rechtstelt net voor het zweefmoment hulp voor de andere galop geven. Je kunt hem ook vanuit de contragalop terug laten wisselen. De kwaliteit van de wissel is niet zo belangrijk dan, als ze maar vlot wisselen zodat je er geen tijd mee kwijt bent. Balkje is niet zo nodig omdat ze daar teveel opwaarts van gaan springen en dat wil je bij het springen juist niet, dat kost veel te veel tijd in het parcours.

Wil je het voor de dressuur doen, dan moet je eerst je paard heel sterk, soepel en recht hebben in de verzamelde galop en dan onder begeleiding van je instructeur werken aan het changement. Die helpt je wel ermee, want de timing is erg belangrijk. Een paard wat slecht heeft leren wisselen is ontzettend moeilijk te corrigeren. De wissel moet recht, opwaarts, expressief en natuurlijk in een keer gesprongen worden. Als je je changement wilt verklöten moet je het vooral over een balkje doen of met drafpassen ertussen.

anne_louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:32

Ik heb het mijn paard geleerd zoals Bizzybijtje het uitlegt en dat ging echt super. Wel heb ik gedaan als ze omsprong alsof ze ik weet niet wat voor geweldigs gedaan had en haar erg beloond. Hierdoor had ze er veel lol in om het te leren en was het absoluut geen stress. Wel uitkijken dat je paard niet elke keer als je van hand verandert omspringt terwijl je dat niet wilt. Veel afwisselen dus.
Maar als je het nog nooit gedaan hebt is mijn advies wel om het met behulp van een instructeur met ervaring met wissels te doen...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:39

Zo als ik hier de manieren zie die worden aangedragen zou het wel erg makkelijk zijn! Vooral ook goede manieren zodat ze straks als je maar van hand veranderd je paard over springt.
Ik heb het zo geleer"; nooit op de volte omdat ze dan vaak scheef leren springen. Op de lange zijde in contra galop en stelling voor de nieuwe galop vragen en schouder naar buiten plaatsen. Je paard laten wachten zodat hij leert het op de hulp te doen. Als hij mooi blijft door galoperen dan je benen in de nieuwe galop stand doen. Ga nou niet in de eentje oefenen maar neem er les in.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:36

kinslayer schreef:

galopwissel hoor je een paard te leren voordat je hem contragalop aanleert! ook is het in een springparcour uitermatig handig als hij dit kan!

Nathan__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:04

wissel roepeb en met been drijven anja

Kimberleyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 19:07

kinslayer schreef:
omdat ik met hem wil springen.. in parcour is dat heel handig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:33

wendietjuhhh schreef:
galopwissel hoor je een paard te leren voordat je hem contragalop aanleert!

Nee hoor, wij doen het altijd pas als de contra bevestigd is. Ik vind het moeilijker een paard in de contra te houden als hij eigenlijk wil wisselen dan een paard vanuit de contra te laten changeren.
Iedereen heeft zijn eigen mening daarover.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 10:59

Ook ik (ik ben dan wel een westernruiter, maar dan moet je ook changeren) heb eerst contragalop goed aan mijn paard geleerd voor het wisselen. Je paard moet eerst op allebei de kanten goed in balans kunnen galopperen. Dan ga je werken aan de contragalop, bijvoorbeeld door in een flauwe boog van volte te wisselen en op de andere volte verder te gaan in contragalop. Pas als je in die contragalop voldoende balans hebt en dus tempowisselingen en stelling naar binnen en buiten kan rijden ga je aan changeren denken. Ik doe dat door in contragalop eerst stelling naar binnen te vragen en dan mijn paard van een vlotte galop terug laten komen, dus wat verzamelder laten galoperen. Dan omstellen, ruimte geven met je binnenteugel en wegdrukken met je buitenbeen.

Vooral niet plotseling omschoppen / omgooien, dan krijg je een paard wat of achter naspringt of een bok geeft tijdens het changement. Je timing is heel belangrijk, ik zou dit dus zeker oefenen onder begeleiding van een instructeur.

Bij de reining (westernonderdeel) zijn er ook redelijk wat mensen die hun paard geleerd hebben te changeren door hem van de ene cirkel naar de andere te "gooien" op X. Deze ruiters haal je er altijd zo uit, doordat het paard naar de X toe versnelt, een paar drafpassen laat zien, een bok geeft of achter later omspringt dan voor. Wil je goed leren changeren, zou ik dus niet zomaar wat aan rommelen maar dit serieus doen onder begeleiding van een instructeur.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:22

Ik zou persoonlijk ook eerst contragalop bevestigen en dan pas aan changementen beginnen. Ik heb ooit met een paard gereden dat kon wisselen voor hij contragalop beheerste, en hij wisselde gewoon elke keer van galop ipv in contragalop te blijven.
Door ze voor contragalop te leren wisselen geef je ze een vluchtweg.

En over het aanleren van changementen zelf, wat Urielle zegt. Ik zou er zelf echt niet aan beginnen, je doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed. En daarbij, een galopwissel is geen leuk trucje dat je je paard kan aanleren, maar het is gebaseerd op verschillende elementen in de dressuur die je eerst volledig moet beheersen voordat je hieraan begint.
Doe het in overleg met en onder begeleiding van je instructeur. Liever voorkomen dan genezen, toch?

Nathan__ schreef:

... serieus? Nagelbijten / Gniffelen

Kimberleyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 12:27

Mientjeuh schreef:
Ik zou persoonlijk ook eerst contragalop bevestigen en dan pas aan changementen beginnen. Ik heb ooit met een paard gereden dat kon wisselen voor hij contragalop beheerste, en hij wisselde gewoon elke keer van galop ipv in contragalop te blijven.
Door ze voor contragalop te leren wisselen geef je ze een vluchtweg.

En over het aanleren van changementen zelf, wat Urielle zegt. Ik zou er zelf echt niet aan beginnen, je doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed. En daarbij, een galopwissel is geen leuk trucje dat je je paard kan aanleren, maar het is gebaseerd op verschillende elementen in de dressuur die je eerst volledig moet beheersen voordat je hieraan begint.
Doe het in overleg met en onder begeleiding van je instructeur. Liever voorkomen dan genezen, toch?

Nathan__ schreef:

... serieus? Nagelbijten / Gniffelen
het is een springpaard.. voor in parcour!!!!! is chanceren heel makkelijk

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:32

Canaletto schreef:
het is een springpaard.. voor in parcour!!!!! is chanceren heel makkelijk

Waarom vraag je het dan nog?

Serieus, ik probeer alleen maar te helpen.
Wij kunnen ook niet ruiken dat je het nodig hebt in parcours, zet dat dan in je eerste post.

En het is "changeren".