Jong paard, geen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jen_2oo6

Jong paard, geen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 17:32

Ik rijd sinds een weekje een jong paard van 4 jaar, de hulpen begint ze al een beetje te leren. Alleen de hulpen voor galop wil ze maar niet snappen.
Nu de vraag: Hoe kan ik haar dit aanleren?

alvast bedankt voor de reacties

Qimm

Re: Jong paard, geen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:32

eerst aanleren aan een longeerlijn met stemhulp, dan dit combineren met rijden

Eerste wat ik zou proberen in ieder geval.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:35

Gewoon buitenbeen beetje naar achteren leggen, heel hard gaan draven, stemhulpen erbij, en in galop laten vallen.
In het begin duurd het misschien even, maar meestal gaan ze elke keer wat eerder in galop.
Na een paar dagen/weken hoef je alleen je buitenbeen nog maar naar achteren te leggen en dan weten ze al dat ze in galop moeten.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:36

ik zou het ook via de longe aanleren; jij erop en een ander het paard longeren. Via stem aan laten springen terwijl jij de beenhulpen erbij geeft. Wat ook wel wil helpen is lekker buiten gaan rijden dan willen ze vaak wel beter galoperen Lachen

Jen_2oo6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 17:42

Bedankt voor de reacties, dan ga ik het toch eerst proberen met de longeerlijn& met stemhulpen. Gelukkig luisterd ze wel goed naar de stem.

Anniee: Het is nog een jong paardje dus buiten rijden gaat voorlopig nog niet.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:46

Jen_2oo6 schreef:
Anniee: Het is nog een jong paardje dus buiten rijden gaat voorlopig nog niet.

Waarom gaat dat niet?
Afwisseling is juist goed.
Ik rijd ook een jonge tinker (4 jaar) die het galopperen in de bak moeilijk vind, door het met een buitenrit te oefenen gaat het in de bak ook steeds makkelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:49

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jen_2oo6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:09

Evelyne79

Momenteel gaat er niemand met mij mee, en het paard is verder nog nooit buiten geweest, het is ook niet mijn paard dus ga ik niet het risico lopen! Vandaar dat ik nu nog niet naar buiten ga met haar Knipoog

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:15

Jen_2oo6 schreef:
Evelyne79

Momenteel gaat er niemand met mij mee, en het paard is verder nog nooit buiten geweest, het is ook niet mijn paard dus ga ik niet het risico lopen! Vandaar dat ik nu nog niet naar buiten ga met haar Knipoog

Jammer dat je niemand hebt om mee te gaan.
Ik heb dat gelukkig wel, ik ga ook niet met Devon alleen op pad daar vind ik m nog veels te groen voor.
Hij vindt het wel helemaal geweldig in het bos, ik doe hem daar echt een plezier mee.
Misschien kun je een advertentie plaatsen voor een bosmaatje.

Het liefste ga ik voornamelijk bosritjes maken maar ook ik ben afhankelijk van anderen die met me mee gaan dus dat kan niet altijd.
Devon neem ik niet alleen mee het bos in.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:16

en daar moet ik denk ik wel er bij aan toevoegen, het bos ligt pal achter de weien waar ik mijn verzorgtink heb staan, dus ideale uitrijmogelijkheden naar een prachtig bos

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:18

Ik zeg ook eerst goed aan de longeerlijn oefenen en daarna erop combineren been+stemhulp.
Probeer je paard niet te hard te laten draven zodat ze niet in de galop valt maar echt aanspringt. En als ze het doet, veel belonen en de volgende keer weer proberen. Kleine korte stukjes galopperen en vooral in het begin nog niet te vaak.

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:18

Cassole schreef:
Stemhulp in combinatie met beenhulp.. dus inderdaad eerst longeren zorgen dat je paard de stemhulp goed beheerst en dan heb je je paardje in no time in galop

helemaal mee eens,
mijn hengst is ook 4 en weet precies wat galop inhoud, beenhulp erbij en ze hebben het zo door.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:24

Les nemen is de beste oplossing, je lesgeef(v)(st)er kan je prima helpen! Lachen
Die tip van op je stemhulp reageren tijdens het longeren is idd goed om mee te beginnen!

Jen_2oo6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 19:30

bedankt voor alle reacties

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:10

idd les nemen, && je kan ook eerst gwoon met hem naar buiten lopen, gewoon aan de hand meenemen. ik heb ook mijn verzorgpony zadelmak gemaakt en hij had eerst ook moeite met galop, maar nou weet hij precies wat het is. mischien is het idd ook handig om advertentie te zetten voor rijmaatje voor buitenritten. veel succes nog!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:18

Of iemand die aan de hand /fiets meegaat naar buiten?
Heb onze pony's van veulen af aan en al meteen aan de hand verkeersmak gemaakt. Derde keer onder het zadel meteen naar buiten met iemand ernaast aan de hand, zodoende lekker voorwaarts geweest en alvast beenhulpen leren accepteren enz.
Vind het de meest ideale manier om in te rijden maar snap dat niet iedereen die mogelijk heeft.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:19

Longeren op een veldje in de buurt als je erop zit wil ook weleens helpen overigens als het aan de longe nog niet lukt met ruiter erop; ze zijn dan vaak net wat feller.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:20

eerst met de longeerlijn en dan duidelijk zeggen wat je wilt.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:22

Ik rijd ook een jong paardje die net is ingereden. Hij wou in het begin ook niet aangaloperen op been (het werd aanrennen).

Ik heb op stemhulp geleerd aan de longe, derop ging het ongeveer gelijk goed, nu doet hij het op been en we zijn nog geen maand verder (en ik rijd 7/14 dagen niet op hem). Dus zegmaar 2 week verder (lekker ingewikkeld)

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:53

veel longeren en stemhulpen voor de galop aanleren
Dus goed voorwaarts houden, bij de eerste beste galop belonen
herhalen herhalen en nog eens herhalen Lachen

Cheyenne2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:22

Mijn paardje is 3 en ging in het begin als een achterlijke gladiool in galop. Lekker ongecontroleerd, zeker in de bochten (is heel mooi te zien op één van de filpmjes in een andere topic) Nu zijn we een paar maanden verder en het galopperen gaat goed.
De buitenrit is zéker aan te bevelen als je iemand hebt , liefst met een heel braaf paardje die met je mee gaat (HEEL VERSTANDIG van je dat je niet alleen gaat met zo'n jong onervaren paard OK dan! )

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:27

eindelijk een een topic...waarin niet meteen gegooid word met..zoek een goede instructrice.... Helemaal top...

Meis ik ga met iedereen mee..aan de longeerlijn laten wennen aab jou stemhulpen..veel succes!!

Be_Silly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:34

Wat ook wel te proberen is dat je een balk schuin op de bakwand legt op de korte zijde zodat wanneer je paard na een kleine sprong over die balk al zijn eerste galopsprong maakt en dan is het aan jou om die door te zetten.
Ik rij ook een jong paard die tot voorkort hetzelfde probleem had....hij was ook nog niet voorwaarts voor het been dus hard draven en in de galop laten vallen was er voor mij niet bij omdat ik dan zelf al helemaal kapot was voordat hij eens die galop te pakken had.

Bij mij werkte het erg goed dus wanneer het aan de lijn niet lukt kun je het altijd eens proberen.

Groetjes Syl

Jen_2oo6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 21:07

Bedankt, met die balk zal ik dan is proberen. Vandaag gelongeerd maar dat was al een ramp, ze is erg aanhankelijk en loopt me steeds achterna dus in een ronde longeren krijg ik haar niet als het eindelijk wel lukte dan was het maar even en ja hoor madam kwam weer naar me toe en liep me achterna, sta ik stil staat zei stil, liep ik liep zij. Morgen nog maar een keer proberen en dan harder aanpakken Ach gut & natuurlijk wel belonen als het goed gaat (begrijpelijk, maar zet het er toch maar neer!), want anders gaat het natuurlijk nooit lukken.

bedankt voor de reacties!

x_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:34

Qimm schreef:
eerst aanleren aan een longeerlijn met stemhulp, dan dit combineren met rijden

Eerste wat ik zou proberen in ieder geval.

Zou ik idd ook proberen, blijf oefenen en anders een instructie raadplegen?