Pony met slof rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JeltjeW

Pony met slof rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:21

Hallo,!

Ik maak deze topic, omdat ik veel commetaar kreeg op de vorige
[HAW] Primeur: Jolie & Anouk @ dressuur, voor het eerst op Bokt.
Het gaat hierom de schimmel, die is van mij Haha!
Jolie is nu 5 jaar en 1½ jaar onder het zadel,
Ik vind haar niet ontspannen lopen, (soms,)
En ze gaat volgens mij, als ik haar aan de teugel rijd, niet goed over de rug, ook rij is slechte overgangen, en ik kan er niet goed van ''achter naar voren'' rijden.
Zou een slof erbij helpen, met haar rug beter te laten gebruiken ?

Zo ja,
Hoe moet ik een slof omdoen Haha!
Dat heb ik nog nooit gedaan Clown
Jolie heeft er ook nog nooit een om gehad..

Groetjes,

jiehaaa

Re: Pony met slof rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:24

Ik zou het niet doen. Neem liever een goede instructeur, in plaats van zelf te gaan experimenteren. Met het verkeerd gebruiken van een slof kan je je paard de vernieling inrijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:25

NEE! Geen slof proberen. Je weet niet hoe dat moet ej het heeft geen goede invloed op dit probleem.
Wat je wel zou kunnen doen is eerst naar de ontspanning toe longeren, zonder ruitergewicht. Als het paard dan al niet kan ontspannen, dan zul je ook niet ontspannen kunnen rijden.
Een pessoatuig kan je hierbij helpen, mits je het niet te strak zet, dus neusje eruit! Als je dit nog nooit gedaan heeft, vraag dan hulp aan iemand met ervaring.
Ohwjah; sluit eerst medische oorzaken uit, past het zadel goed, geen rugproblemen enz.

EDIT: Nog eens de foto's bekeken. Je paard zou het meeste baad hebben bij een voorwaarts-neerwaartse houding met goed ruggebruik. Dus met rijden lekker veel halsstrekken en de neus omlaag en naar voren op borsthoogte in de werkhouding.
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 28-12-07 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:27

Je moet ook gewoon een beetje geduld hebben met een jong paard. Knipoog

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:31

Alicia2u : Er komt op 3 jan. een maseuse langs, omdat ze op rechts heel vast zit, en omdat ze een probleem met dr oren heeft.
Verder raak is snel in de stress, en wil ik het Snel goed doen. Met longeren, hoe kan je dat dan zien als het paard niet ontspannen is, ik longeer haar vaak, maar kan niet aan dr merken dat ze gespannen is ofzo.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:34

Ik denk dat je veel meer hebt aan een goede instructeur. Dan kunnen je samen leren meer naar de ontspanning (en dus betere nageeflijkheid, zakken met de hals en over de rug lopen) te rijden. Je pony en jij moeten waarschijnlijk nog leren om te zakken met hoofd en hals.

De slofteugel maakt je twee keer zo sterk. Hierdoor is het makkelijker om z'n hoofd naar beneden te 'trekken'. En daar zit het gevaar, zonder de slofteugel lukt het dan nog steeds niet. En het naar beneden lopen van je pony komt dan niet doordat hij ontspant maar omdat jij de slofteugel aantrekt.

Neem dus les van iemand die je kan helpen met het rijden, die je verteld wanneer je pony ontspant en hij dus goed loopt. Zo leren je allebei wat ontspanning is en hoe je daar naartoe werkt.

Longeer ook eens met je instructeur, die kan je leren kijken naar tekenen van spanning en ontspanning, en je helpen met goed bijzetten. Ook het vastzitten kan je door goed te rijden verbeteren.

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:36

Kelly_ann : Ok, dan gaan we dat proberen!

Iedereen alvast Bedankt! OK dan!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:36

ik gebruik ook een slof.. aangezien die van mij ook vaak te gespannen is.. zou er dan eerst mee aan de bijzet doen.. en dan gewoon met beetje spaning op de slof.. en daarna als je er mee kan rijden me rijden...

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:40

de meeste kennen dat van mij niet, ik heb er helaas geen foto's van..maar mijne rijdt ik met 'touwtjes', beetje hetzelfde als een vaste slof(slof die je aan het zadel vastmaakt i.p.v. in je hand)
mijn instuctrice van toen, die ook fysio is..die had het mij aangeraden..mijn instuctrice van nu, rijdt ik er soms ook nog mee..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:42

JeltjeW schreef:
Alicia2u : Er komt op 3 jan. een maseuse langs, omdat ze op rechts heel vast zit, en omdat ze een probleem met dr oren heeft.
Verder raak is snel in de stress, en wil ik het Snel goed doen. Met longeren, hoe kan je dat dan zien als het paard niet ontspannen is, ik longeer haar vaak, maar kan niet aan dr merken dat ze gespannen is ofzo.

Je kunt zien dat de rug goed wordt gebruikt door de banaan. Ik zal het even uitleggen: een paard dat z'n rug slecht gebruikt loopt in een slechte banaan: De rug lijkt hol , meestal is het hoofd omhoog, zwiepen met de staart, onrustig met het hoofd enz.
Een paard dat de rug goed gebruikt loopt in een goede banaan: de rug is bol, het hoofd is laag en stil, de staart ontspannen en het bekken wordt onder het lichaam gekanteld.
Vaak zie je dat een paard regelmatig wisselt van houding, zeker in het begin. Maar als je vaker op de goede manier traint zal dat sterk verbeteren.

Waar je ook op kunt letten is de beenzetting: in stap moet het achterbeen minstens één hoef voorbij het spoor van het voorbeen komen. In draf tenminste in het spoor. Op die manier kun je controleren of het bekken wel goed kanteld.

Het lijkt me een goed idee om de masseur even te laten kijken.

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:02

Alicia2u: Ok, ik ga het proberen!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:03

zo een vraag moet je nooit op bokt zetten. Er loopt toevallig een topic bij HAW, degene word helemaal bekritiseert omdat ze ook met slof rijd.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:07

oOoKellyoOo schreef:
zo een vraag moet je nooit op bokt zetten. Er loopt toevallig een topic bij HAW, degene word helemaal bekritiseert omdat ze ook met slof rijd.

Juist wel! Beter eerst vragen dan gewoon zelf maar wat aanmodderen. Ik weet zeker dat er op bokt betere alternatieven en tips bovenkomen dan een slof. Niemand bekritiseert de TS omdat ze een vraag stelt hoor!

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:09

oOoKellyoOo : Daar heeft Alicia2u opzich wel gelijk in, ik krijg allemaal tips hoe ik kan zien dat me paard ontspannen loopt, en dat ik zeker Niet de slof moet gaan gebruiken.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:15

Ik ben totaal niet voor hulpmiddelen als een slof, behalve bij bepaalde steigerende paarden. Met een slof werk je vaak van voor naar achter - terwijl je van achteren naar voren wilt werken.

Even een puntje van kritiek - het is opbouwend bedoeld en niet aanvallend!!!
Ik heb even naar de foto's gekeken en het is een mooie pony, met een vrij mooie soepele beweging. Hij loopt op veel foto's wel iets op de voorhand. Maar voor een jong paard is het zeker geen gek begin!
Ik vind jou hand alleen wat star overkomen en de pony op de foto lijkt er duidelijk moeite mee te hebben. Het lijkt in veel foto's ook alsof jij daar constant mee bezig bent en er hierdoor geen zachte verbinding is. (Misschien is dit een rede dat ze op rechts meer vast zit?)
Het zadel biedt jou denk ik ook weinig steun, het lijkt wat te groot voor jou. Daarbij is het een veelzijdigheidzadel, waarbij jij de beugels langer hebt waardoor je benen misschien moeilijk stil te houden zijn en ze soms ook te veel naar voren liggen. Hoe langer ik naar de foto's kijk hoe meer ik het gevoel heb dat ik naar iemand kijk die niet lekker kan zitten.

Ik zou in dit geval nooit beginnen met een slof, maar met je eigen zit en houding. Voor de pony is het op deze manier niet echt mogelijk om ontspannen en over de rug te lopen - want jij zit daarop een beetje onrustig te doen - je verstoord zijn balans en hij spant zijn spieren aan om dit op te vangen.
Een stille hand en een starre hand zijn 2 verschillende dingen. Ik denk dat je eerst meer moet leren meebewegen en de beweging volgen (lees eens Centered Riding van Sally Swift) en leren meer van de voorkant af te blijven. Je moet misschien wel een zadel hebben die naast het paard ook jou past, anders kost het gewoon erg veel van je diep gelegen rompspieren.
Het is dus heel erg basis waar je mee bezig moet zijn voor jezelf, voor de pony is het steeds naar ontspanning toe werken, neusje naar voren en omlaag, achterhand activeren (overgangen), balkjes draven etc. - misschien eerst aan de longe.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:16

oOoKellyoOo schreef:

Waarom niet? Als zij hem goed kan gebruiken..
Dat meisje uit dat topic wordt zo bekritiseert omdat ze de slof te strak heeft..
Er zijn wel meer topics waar mensen met slof rijden, en sommige krijgen geen commetaar, omdat ze hem goed gebruiken

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:18

oOoKellyoOo schreef:

En logisch... hoewel je nu wel een verkeerd voorbeeld aanhaalt, want paard wordt niet goed gereden, ook met slofteugel kan je een paard op lengte rijden.
Je moet je gewoon bedenken dat een slofteugel een middel is dat werkt met kracht, kracht die je zelf niet hebt. Je leert er niet beter van rijden.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:18

het is niet verkeerd om dit op bokt te zetten, alleen bij verkeerd slofgebruik krijg je een hoop gezeur. maarja, verdiep je dan eerst in de werking ervan voordat je er een slof aan hangt.
Prima je vraag dus ts. Als ik jou was zou ik niet met slof gaan rijden. Net wat er gezegd wordt, er wordt heeeel vaak verkeerd gebruik gemaakt van een slof en hierbij krijg je het tegenover gestelde van wat jij wilde bereiken. Goede instructie zoeken, en als ik je foto´s zo zie ziet het er helemaal niet rottig uit. Hij komt nog wat tegen je hand in, maar ga gewoon lekker door en dan zal hij vanzelf je hand op gaan zoeken. Op dat moment ontspannen. Er zitten een paar betere momenten in, probeer dat uit te bouwen. Knipoog
succes met je paardje! Haha!

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:20

Lise81: Het klopt dat ik met dit vz zadel niet lekker rijd, daarom ga ik ook een dressuurzadel kopen, omdat ik daar beter kan opblijven zitten. Ik zit graag lang, omdat Jolie dan rustig is en blijft. En wat bedoel je precies met dat ze te veel op de voorhand loopt?

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:23

mellamoshan: Dankje wel. Ik ga zeker proberen het uit te bouwen, ze is op sommige momenten bij mij heel sterk. Daarom is ze wat tegen de hand, ik hoor vaak dat ik het gevecht niet met haar aan moet gaan, maar ik ben eigenwijs (wat soms heel vervelend is ) en doe het toch..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:30

ik zie alleen maar kritiek hier op bokt als het woord slof valt.oOokelly.oOo heeft gelijk,z'on vraag moet je niet stellen,ervan uitgaand dat 99.9% hier tegen het gebruik van een slof is.
(Overgens is bekritiseren een klein woord,ik zou het liever noemen dat ze word afgemaakt...)
Een slof kan geen kwaad als begrenser,dan hangt hij gewoon slap,en pas als het paard echt vreselijk zijn hoofd omhoog doet grijpt de slof in.Het is het beste om de slechte momenten bij het paardrijden zo kort mogelijk te houden,dus als ze de rug wegdrukken de slof laten werken(lichtjes...)zo loopt hij zo kort mogelijk zoals het niet moet...Maar dat is mijn mening en ik ben ook maar een beginner die iets roept.....

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:32

geerke schreef:
ik zie alleen maar kritiek hier op bokt als het woord slof valt.oOokelly.oOo heeft gelijk,z'on vraag moet je niet stellen,ervan uitgaand dat 99.9% hier tegen het gebruik van een slof is.
(Overgens is bekritiseren een klein woord,ik zou het liever noemen dat ze word afgemaakt...)
Een slof kan geen kwaad als begrenser,dan hangt hij gewoon slap,en pas als het paard echt vreselijk zijn hoofd omhoog doet grijpt de slof in.Het is het beste om de slechte momenten bij het paardrijden zo kort mogelijk te houden,dus als ze de rug wegdrukken de slof laten werken(lichtjes...)zo loopt hij zo kort mogelijk zoals het niet moet...Maar dat is mijn mening en ik ben ook maar een beginner die iets roept.....

Ik vind dat helemaal niet waar, ik lees ook vaak dat mensen zeggen: " wat loopt je pony lekker ontspannen, en wat gebruik je je slof goed.." Als je hem niet goed gebruikt, is het toch ook logisch dat je commentaar krijgt? Oké, meestal nogal overdreven en lomp..

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:33

geerke: Jij zegt dat je word afgemaakt als je het woord ''slof'' zegt, maar waarom rijden er dan nog steeds een aantal ( toch best wel veel) mensen met een slof?
Als iedereen zegt dat het niet helpt?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:34

Nee inderdaad, want vechten betekent vaak trekken, zij aan jou en jij aan haar. Houdt contact op de teugel en biedt weestand, dat betekent dat je je vuist als het ware dichtknijpt. Drijf dan zodat ze naar je hand en het bit toe moet lopen. Vaak worden ze dan eerst wat sterker, maar als jij je vuist gesloten houdt zal ze gaan nageven (zakken met het hoofd en/of knabbelen op het bit). Op dat moment ontspan jij je vuist en veer je met haar mee naar beneden. Het moeilijkste is om zelf op het goede moment weerstand te bieden en vooral ook om op het goede moment te ontspannen!

Ik denk dat het goed is om veel proberen hals te strekken, zo leer jij nageven en zij om te zakken met haar hoofd en hals en dus te ontspannen. Let op dat je teugel niet los komt, je houdt gewoon contact met haar mond.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:35

geerke schreef:

Dan kun je beter een martingaal of een thiedemann teugel proberen, want die staan niet in de hand van de ruiter en begrenzen enkel als het paard zijn hoofd dusdanig heeft als het nodig is. Een slof is echter net zo zacht als de ruiter. In dit geval geeft de TS aan niet te weten waar ze mee bezig is wat slofgebruik betreft en luidt het advies dus; niet aan beginnen er zijn betere alternatieven.
De mensen die in mijn ogen een slof kunnen gebruiken op een goede manier, hebben hem ook niet nodig, omdat ze rijtechnisch over betere alternatieven beschikken. Hulpteugels is 9 van de 10 keer niet de optimale oplossing, maar symptoombestrijding.
Slof kun je veilig gebruiken onder deskundige begeleiding, maar deskundige begeleiding laat meestal eerst de ruiter werken aan de rijtechnische vaardigheden en daarna is zo'n slof meestal niet meer nodig.