Kleine (bijna) 3jarige, wanneer beginnen met zadelmak maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Kleine (bijna) 3jarige, wanneer beginnen met zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 13:38

Al een tijdje zit ik in dubio, wanneer ik mijn (eigenlijk te klein gebleven, jammer) 3jarige zadelmak zal gaan laten maken.
Hij meet nu ongeveer 1.58m en in oktober geruind.
Deze Obelisk (x Purioso x Farn x Millerole XX) is behoorlijk rond en gezond, om het even zo uit te drukken.

Aan de ene kant wil ik hem wel graag aan het werk zetten, omdat hij wat te dik is en misschien zo ook nog wat gaat groeien, maar aan de andere kant ben ik bang dat ik het overhaast.

Graag zou ik wat advies willen van eigenaren die ook kleine 3jarigen hebben en wat hun ervaring met het wel/niet zadelmak maken en het groeiverhaal zijn.

Bedankt!

ikenindi

Re: Kleine (bijna) 3jarige, wanneer beginnen met zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:40

zadelmak kan nu wel al. bij mij betekend dat alleen: laten wennen aan het zadel. nog niet er op gaan zitten.

conditie kun je ook aan de hand of lange lijnen al mee gaan beginnen. gewoon veel wandelen enzo... het verschilt toch per paard wat ze aankunnen...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:54

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:56

Te dik is imo slechter dan wat werken. Zelf vind ik het fijn om de jonge beesten eerst wat los te werken. Keer of 2 per week om te beginnen. Dan prikkel je ze wat en bouwen ze condititie op zonder dat je teveel eenzijdige belasting hebt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:57

ja, en er zijn een hoop discussie op welke leeftijd het wel en niet mag;)

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:31

Als jij zelf vind dat je paard er "geestelijk" Ja aan toe is dan zou ik gewoon rustig aan wat met hem aan het werk gaan. Dat hij nog wat klein is geeft op zich niet, als hij verder maar goed in model zit, dus niet overbouwd etc.
Overigens denk ik dat hij nog wel gaat groeien hoor...
Bloos

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:02

Ik denk dat ik eruit ben Nagelbijten / Gniffelen ... vandaag voor het eerst aan het 'werk' gezet en 15 febr. gaat hij weg.
Zo heb ik nog ruimschoots de tijd om hem eea bij te brengen en gaat hij toch met wát conditie naar de trainer.

Het was wel grappig vandaag, je kon hem echt zien denken: huh, wat is dit???
Maar goed, ik hoop dat het allemaal goed komt met mijn kleine knul.
Heb vandaag wel weer gezien dat hij een géwéldíg bewegingsapparaat heeft! Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:18

TAO --> RT-P.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:14

leer ze longeren en een zadeltje erop maar als je niet zeker bent gewoon nog niet erop Knipoog

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:40

Je kunt je paard ook op talloze andere manieren aan het werk zetten, zonder dat hier een zadel of ruiter aan te pas komt. Grondwerk, lichte vrijheidsdressuur, aan de lange lijnen, longeren en zo zijn er nog talloze andere dingen.

Ik raad je aan gewoon nog even te wachten met het zadelmak maken en inrijden tot je paard er echt klaar voor is!

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:24

ik ben nu bezig met een te kleine gebleven pony ong 10 cm. Ik heb haar gewoon op de normale manier ingereden niet overhaasten ect. Goed passenzadel met een bontje er onder,Het is dat ze een rechte rug heeft anders was ze og iet zo ver als dat ze nu is.Ik rijd haar nu ong om de 2 dagen. Maar soms zo als laast is het 4 dagen achter elkaar geweest. Dat was niet mijn keus!! Ik had haar maar 2 dagen gedaan.

Als je het niet wil overhaasten kan je bijv minder gewicht op het zadel plaatsen dan jou gewicht. Ik weet n iethoe maar ja,:) Sucses

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:50

ik zou beginnen met longeren en dat steeds meer opbouwen. als hij de stemhulpen kent langzaam met slofteugeltje eraan. natuurlijk niet strak maar dat hij wel wat druk op de mond heeft zodat je hem veel makkelijk strax kan rijden. zo uitbouwen...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:30

ik zal hem zadelmak maken, en er al WEL een aantal keer gewoon op zitten, nog niet rijden, gewoon zitten en dan tot de zomer in het land en dan echt beginnen...

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:36

wendietjuhhh schreef:
ik zou beginnen met longeren en dat steeds meer opbouwen. als hij de stemhulpen kent langzaam met slofteugeltje eraan. natuurlijk niet strak maar dat hij wel wat druk op de mond heeft zodat je hem veel makkelijk strax kan rijden. zo uitbouwen...

dat zou ik dan weer niet doen maar goed Clown wie ben ik

ik zou gewoon lekker longeren en als jij denkt dat hij er klaar voor is in feb lekker laten inrijden als je dat wil maar ik zou wel eerst kijken of hij er zeker klaar voor is Lachen suc 6

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:43

Ik zou beginnen met longeren en grondwerk, zodat hij je stemhulpen leert. Als hij die kent misschien al een zadel erop (zelf niet erop) en verder aan zijn conditie werken. Gewoon rustig om de dag a twee dagen hem een kwartiertje laten werken en dat heel langzaam opbouwen naar een half uur. Als hij dat allemaal goed oppakt misschien al eens met een hulpteugel erbij longeren om zijn rugspieren te leren gebruiken en sterker te maken.
Maar voor ieder paard is een verschillende aanpak nodig. Let op wat je paard aangeeft of hij er plezier in heeft en of hij geen last van spierpijn krijgt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:47

??Begrijp ik je nu goed dat je NU begint, en over 1 1/2 maand word hij al in gereden?

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:47

Mijn 3 jarige is van augustus 2004. Hij meet nu 1.56,5m. Sinds de 1e week november is hij zadelmak. Ik rij er ongeveer 3 keer per week ongeveer 20-30 minuten op en 1x per week komt hij aan de longe.
Je kan een rustig met hem beginnen. Let wel goed op hem dat hij niet overvraagd wordt.
Meestal groeien ze nog wat als ze aan het werk gaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:56

Ik zou echt je eigen gevoel volgen, je zegt ik twijfel en bij twijfel niet doen, ga lekker grondwerk doen, handwerk , zet alle knopjes er al op vanaf de grond, gewoon lekker spelenderwijs aan alles laten wennen, he j ezoveel profijt van als je er stark op gaat, het stuur er vast op zetten is ook wel handig en wat dacht je van de rem, niets zo fijner als je op een jong paard zit en ze weten al wat ho is,
Doe de dingen met en zonder zadel en ga b.v de eerste keer er zonder zadel opzitten is voor jezelf veiliger en voor je paardje ook fijner. leer het langzaam op een leuke manier aan het zadel wennen, er zijn zoveel dingen die je al voor kunt bereiden, en dan hoef je stark alleen nog maar op te stappen en je paardje snapt de meeste dingen al, rechtrichten aan de hand is ook nog een een groot voordeel, ze lopen dan gelijk al heel goed en sneller in balans , ja je kan zoveel dingen doen, om het voor jullie beide leuk en plezierig te maken en vooral dat het paard naar het zadel en het werl toegroiet en niet in een keer in het diepe word gegooit,

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:08

Mijn 2,5 jarige ruin is 1.61 (dus ook niet bepaald een reus) en die longeer ik al en loopt sinds kort ook met zadel en hoofdstel aan de longe. Gewoon 1 a 2 keer per week. In april hoop ik er voor het eerst op te gaan, dan is hij 3 en dan gaat hij vanaf eind mei tot ergens oktober het land op. Als hij terugkomt echt een beetje beginnen met rijden. Hopelijk groeit hij nog wat want ik ben zelf 1.80 en dan is 1.61 toch echt geen mooi plaatje.... Huilen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:44

aerdenhout1 schreef:
??Begrijp ik je nu goed dat je NU begint, en over 1 1/2 maand word hij al in gereden?

Ja, zo te zien begrijp je het goed.

Mijn keus zou het niet zijn om zo'n jong dier al aan het werk te zetten
Ik zou nog even wachten met alles en hem gewoon nog wat paard laten zijn.
Of wat grondwerk met hem gaan doen, zodat hij al wel dingen leert.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:47

Wij zijn begonnen toen ze 3,5 jaar was met beetje longeren, zadeltje erop, hoofdstelletje om, wandelen langs de weg om verkeersmak te maken. Ik heb dan wel een erg makkelijk paard die alles super heeft opgepakt. ik kan nu 2 maanden later al zelfstandig op dr rijden, daar ben ik heel trots op! ik denk dat je niet te snel moet zijn met je paard, gewoon een beetje grondwerk en af en toe een zadel er op leggen is nu denk ik nog wel genoeg Lachen

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:50

dat je paardje klein blijft kan, alleen kan hij ook nog heel hard groeien, persoonlijk had ik hem lekker een seizoen in de wei gedaan. in een groep.
en dan langzaam beginnen
heb ook een 2,8 jarige gehad vaan 1,58, nu is die 5,5 en is hij bijna 1,70m . je moet vooral je eigen gevoel volgen maar wel rekening houden dat hij echt nog wel zal groeien en daar ook rust voor nodig heeft

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:55

wat vinden jullie nou klein?? 1.60 is toch een prima maat?of is het dat ik maar 1.62 ben..?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:04

Ik persoonlijk zou ook nog een jaar wachten, maar heb begrepen dat je hem in gaat rijden over anderhalve maand.
Mijn paard is van 3 naar 4 jarige ook nog 10 cm gegroeid, buitendat begint een paard pas zijn rugwervels te sluiten vanaf zijn derde.
Heel veel succes gewenst met zadelmak maken en inrijden.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:06

Wij hebben ook een kleine bijna 3 jarige. Ze is van juli en meet nu net 1.59 denk ik. Met haar gaan we denk ik aan de gang in de zomer dus juli/augustus. Dus ze mag eerst nog lekker het land in.