angst...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

guppekop

angst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 12:42

hey...
ik heb een paar topics gezocht waar ik misschien tips uit kan halen...
kijk:
wij hebben een nieuw paardje (L'espoir). Nu ben ik rond juni maanden geleden van haar af gevallen. (we hebben haar sinds februari).
Dat ging zo:`

we gingen de B proef oefenen (in mijn les) en ik reed achteraan, ik had geen zin om vooraan te dringen, dus ik liep gewoon achteraan te kijken hoe iedereen het deed
maar in de galop werd me paardje ineens ietsje druk, maar het lukte me, ik heb haar energie geprobeert in de stelling en buiging te steken. maar toen meosten we 'A-F-B overgang arbeidsdraf' en toen struikelde het paard van het meisje voor me. Met z'n voorbenen op de grond en z'n rechterachterbeen tegen het schot.
En daar schok l'es van.
Ze bokt 3x.
De eerste keer kon ik prima uitzitten, ik vond het wel grappig, ik was harstikke trots (natuurlijk...)
De tweede keer verloor ik mijn rechterbeugel en werden mijn teugels losser, toen zag ik ook ineens l'es d'r hoofd naar boven en beneden gaan en zag ik iedereen om me heen stappen en naar me kijken
De derde keer bokte ze en schoot ze tegelijk door naar links, met een beugel heb je daar dan weinig aan, dus ik zag ineens de zijkant van haar hals voor me, toen ineens de benen en toen ineens bewoog ik niet meer, ik deed me ogen open (had ze blijkbaar dicht gedaan) en zag me arm en allemaal houtsnippers, ik denk sjit, zometeen staat l'es op me en ik ging staan maar ik voelde vreselijk veel pijn in mijn stuitje mijn lerares kwam naar me toe: 'gaat het?' ik zei (best koppig) nee! maar ik wou naar l'espoir gaan, die met haar teugels over haar hoofd aan het draven was (en dat vond ik eng, zometeen stapte ze d'r in) maar mijn lerares vond dat ik even op het krukje in de hoek van de bak moest gaan zitten. De groep had l'es namelijk al ingesloten. Dus ik strompel daarheen, maar toen ik ging zitten deed het nog meer pijn
mijn ouders kwamen, en namen L'es van van mijn lerares over en ze vonden dat ik nog even op l'es moest stappen (wat logisch is, paardrijden is net fietsen, als je er niet gelijk op gaat, ga je d'r nooit meer op) dus ik probeerde (in de andere bak) erop te komen, maar ik kreeg me voet niet hoger dan 20 cm en mijn pa tilde mij erop, maar ik duwde l'es weg (hij wou me eignlijk (per ongeluk, omdat ik mijn poot stijf hield) zowat op haar kont zetten) maar toen tilde hij me goed op en zat ik weer, oei! het leek wel alsof me stuitje uit elkaar werd gerukt! Ik stappen, maar elke stap pas deed pijn, ik leude op mijn armen op het zadel. maja.. ik eraf getild (door pa weer) en mijn pa heeft nog een tijdje gereden, 4 minuten
toen naar huis en een uur onder de douce gestaan

(dit stukje had ik ff van hyves af gehaalt, dat ik in juni typte, vandaar dat ik het nog zo duidelijk heb beschreven)

nu ben ik laatst met een man naar buiten gegaan, in het bos, hij helpt me.. dat ik het minder eng vind.
het gaat bijna altijd goed, op 1x na: (gelukkig zat hij op lespoir)
er kwamen een stuk of 40 honden, en 30 paarden.. ohjee, de sint hebertus jacht!!! ik op murphy, ging heel goed, lespoir dribbelen, later de auto's we stapten erlangs, en lespoir schok en weer bokte ze... weer heel hoog (bijj mij kwam ze toen tot het schot).

Nu:

ben ik nog steeds bang als ze schikt, ik denk gelijk aan die bewuste zaterdag..
ik denk te veel na

gister
had ik les, priveles, het ging zooo slecht, het was koud en donker en ze was fris, mijn les ging vreselijk!! we stookten elkaar helemaal op (paard en ik), ik moest heel veel galoperen (paard doet nooit iets, braafste paard van de wereld, maar 2x in de hele periode dat ze bij ons is gebokt, en alleen om hele ernstige reden)
het ging goed.. maar 1x schok ze van voeren, ze deed 2 passen vooruit, ja het klinkt heel dom
maar ik zat gelijk weer naar voren, en de rest van mijn les was weer verpest

vandaag
heb ik voor mezelf gereden, met een hele hoop andere in de bak, 2 keer ervandoor gegaan, wéér omdat we elkaar flink op zaten te fokken

WAT kan ik hieraan doen?? ik wil het echt graag durfen..

xx

ps. http://www.evy.nl zie je iets over haar

victorielove

Re: angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:20

Je moet jezelf over dat punt heen zetten. Ik ben een jaar geleden begonnen met een merrie in te rijden toen ben ik eraf gevallen doordat ze stijgerde. pasgelden ben ik er weer opgegaan en durfde ik eigenlijk niet goed. na veel wikken en wegen lukte het toch en draafde ik weer voor het eerst aan de longeerlijn om rondjes. (deze merrie is dus nog niet ingereden Tong uitsteken) Maarr ik voelde me zo trots en mijn angst was ook in 1x weg..

Ik denk dat je rustig moet worden. Verlang niet teveel van je. heb je echt een band met je paard? dat is immers ook heel belangrijk. Door de band die die merrie en ik hebben heb ik eigelijk mijn vertrouwen in het inrijden weer gevonden. Denk dus niet teveel na als je erop gaat. Denk aan de momenten wanneer ze wél lief was. En een paard is en blijft een vluchtdier. Er bestaan geen paarden die nooit schrikken. En ik ken ook geen een proffessionele ruiter die nog nóóit van haar paard afgevallen is.. Lachen

Groetjes Victorielove

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 16:39

ja, dank je Lachen
ik zou het proberen.
ik heb gelukkig ook 2x per week les Lachen
maar eehm... ik luister niet altijd, als ik het écht eng vind ofzo.. Verdrietig Tong uitsteken

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:15

De oplossing is inderdaad heel simpel: gewoon rijden. En dan echt doorrijden, niet gewoon wat stappen. Niet nadenken, gewoon gaan, draven, galopperen, doorvragen. Na een tijdje weet je zelf niet meer waarom je bang was.

Heel veel succes en je bent niet de enige: elke ruiter heeft er weleens last van!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:44

Ik ben er een aantal weken ook verschrikkelijk hard vanaf gevallen bij de galop. Nu is mijn zelfvertrouwen nog niet helemaal terug maar zoiets moet je weer langzaam opbouwen. Als je bijvoorbeeld de galop eng vindt dan doe je dat een tijdje niet of net zo als ik aan de longe. Je moet je niet laten pushen als je iets eng vindt. Ik denk dat bijna iedere ruiter wel vaker met het feit angst moet leven. Veel mensen zullen dat niet zeggen maar geloof mij maar dat is nou eenmaal zo als je paardrijd omdat er naruurlijk altijd wat kan gebeuren. Zelfs het braafste paard kan schrikken of struikelen.
Weer rustig opbouwen want als alles goed gaat is paardrijden natuurlijk een verschrikkelijk leuke sport en angst hoort daar AF EN TOE gewoon bij.

Okira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:21

Zoals de anderen al zeiden : niet teveel nadenken! Mijn vorig paard was een echt rodeopaard, hij liet je zelfs met moeite op zn rug zitten (om over rijden te zwijgen). Sinds vorig jaar heb ik een nieuw paardje en was bang dat zij er ook om de minste reden zou vandoor gaan en bokken maar totaal onterecht. Ik heb geleerd mijn paard te vertrouwen en sindsdien gaat het veel beter (buiten de rijtechnische problemen dan). Ik heb er ook vrede mee genomen dat ze soms schrikt,want ik weet dat ze me niets zal doen... Echt waar, gewoon blijven rijden, niet nadenken en vooral denken aan de fijne momenten waarop het goed ging. En : probeer je te ontspannen want geloof me een paard voelt zoiets verschrikkelijk goed aan! Ga desnoods gewoon eens wandelen met haar in de hand, doe zoveel mogelijk samen..

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 16:49

hmm..
dank jullie voor de tips
af en toe voel ik mij gewoon zo gemeen!
het paard schok nergens van, door mij schikt ze nu 3x per dag...
mijn lerares zegt ook: 'het is niet eerlijk wat je doet, als jij het paard geen kans geeft, zou zij jou ook niet vertrouwen'
dat is ook gewoon zo.

mijn pa zegt ook, niet teveel nadenken
dat is dan ook mijn grootste probleem
ik kan nergens anders over na denken. dan neem ik de teugels weer op schijfje 3 (bij springteugels) terwijl anderen op dat paard met schijfje 4 tot 6 rijden. het paard word dan ook strak in haar mond.
da's stom, maar zeker bij een los paard wat Z2 heeft gereden..

zo reed ze:
http://www.evy.nl/l'espoir/L'espoir%201.jpg
zo rijd ze nu:
http://www.evy.nl/l'espoir/shoot/Lespoir11.jpg

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 16:51

ik rijd trouwens wel wedstrijden met haar.
ik rijd B+9
januari onze eerstvolgende, dus eigenlijk heb ik wel haast met het niet meer bang zijn

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:54

Ik zie daar inderdaad vooral een combinatie van 'paard waar ga je met dat meisje heen'.

Je ziet in je hele houding dat je eigenlijk nogal bang voor haar bent. Je ziet aan haar dat ze dus niet op je kan vertrouwen en daardoor ook meer schrikt.

Zou het helpen om af en toe op een ander paard te rijden en zo vertrouwen te krijgen? Of af en toe iemand het eerste half uurtje op jouw paard en dat jij het dan over neemt? Dan is ze al warm gelopen, kun je zien hoe haar bui is en dan is het makkelijker over nemen.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:55

Misschien helpt het om in je hoofd een liedje te zingen. klinkt stom maar toen ik vroeger ook wat angstig was op een pony, ging ik in mn hoofd een liedje zingen zodat ik me beter kon concentreren op het rijden en dat de angst 'vergeten' werd Knipoog
Succes iig!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:56

Bedenk ook dat de meeste paarden door het weer nu behoorlijk van de frisjes zijn. Dus zoals ze nu is zo hoeft ze in het voorjaar helemaal niet meer te zijn. Doe een stapje terug, ga gewoon eens met haar aan de wandel inplaats vante rijden. Dat doet het vertrouwen tussen paard en mens vaak ook erg goed. Wat spikkelFire zegt is ook een hele goede. Zo heb ik de meest ingewikkelde songteksten in mijn hoofd geleerd....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:58

Dat kan ook nog, vind ze het leuk om buiten te rijden? Dan gewoon lekker buitenritten maken (lange buitenritten) zodat jullie weer vertrouwen krijgen.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 16:59

apple: dat deed ik vandaag ook. maar dan rijd ze heel mooi, die vrouw reed ook heel goed, de achterbenen eronder, het paard schikt nergens van, en dan floep, ze schikt ergens van (mijn schuld.. omdat ik haar in doe hoek zo bang maakte), die vrouw doet ff haar handen laag en ze is al terug, maar dan zie ik alleen maar steeds dat ze schikt. zo van 'zie je wel, ze schikt bij haar ook' terwijl dat niet mijn bedoeling is.

wel doe ik altijd een galopje, dat moet gewoon vind ik.

er zijn trouwens ook foto's dat ze 'normaal' rijd bij me. maar dit is hoe wij tegenwoordig rijden.
hier zie je andere foto's
http://www.evy.nl/l'espoir/L'espoir.htm

maar ik heb nu iets minder dan 600 euro op mijn rekening staan, en ik ben van plan om iets vna 30 privélessen te nemen. Ik wil het gewoon weer durfen.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:02

haha, ik krijg ook les in buitenrijden, maar dan gaat ze er helemaal van door, dus daar zijn we nu ook ff mee gestopt. dat is dus ook niet zo verstandig.

het is trouwnes een kwpn'r X frans volbloed
en ik heb in mijn hoofd zitten ergens dat ik daar nooit op zou willen rijden (dacht ik vroeger: 'ik ga nooit op een volbloed!!')
en dat is net zoals springen, een bepaalde hindernis, de 'paddenstoelen' daar wou ik ook nooit overheen, dat had ik al vanaf de eerste keer in mijn kop. dan lukt het de lerares pas na heeeeel veel moeite om me te overtuigen. nu lukt dat trouwens wel:
(met mijn moeders paard dan)
http://www.evy.nl/Murphy/Tinkerdag/Negative0-02-02(1)2.jpg

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:04

Als ik zo je site lees dan vraag ik me af of jullie sowieso wel de juiste combi zijn. In je onderschrift allemaal leuke topics met tinkers, hadden jullie eigenlijk niet beter een leuke goed afgerichte tinker kunnen kopen?

(overigens nog 2 details: als ze goed is ingereden dan is ze van achter naar voor gereden en niet andersom Knipoog, daarnaast is het geen volbloed, maar zit er volbloed in, in veel KWPN-ers zit volbloed).

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:07

Niet oplossen met galop (wel met overgangen) anders brengt ze angst helemaal in verband met rennen wat alle paarden zoiezo al hebben.
Als je je angstig voelt gewoon even gaan stappen en check even of je alles nog ontspannen houdt (knieen, schouders, ellebogen, handen, nek, voeten). Adem even diep in en rijd rustig door (voltes verkleinen en vergroten en zoals is al zei veel overgangen)
*edit: Je tong naar buiten hangen en een liedje zingen werkt heel goed (op een buitenritje)

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:09

ohjah.. dat moest het ook zijn, van achter naar voor. (dankje)
het is geen volbloed nee dat klopt jah..

het punt waarom wij haar kochten, is dat wij een Z paard zochten waar wij van konden leren. Wij hebben al een tinker, maar mijn vader moest ook kunnen rijden, en hij heeft ook liever een slanker paard.

in de zomer ging het trouwens wel heel goed met ons (voor die val, en ergens met ponykamp ging het ook goed)
maar nu heb ik altijd las van een novemberdip, en daar dacht ik net vanaf te zijn. Niet dus... hij komt alleen een maand later.

hmmm ik voel me nu wel een piepert..
hahah dat zingen heb ik trouwens nog nooit bedacht, ga ik wel proberen Haha!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:11

Je hoeft je nergens voor te schamen dat je bang bent, de meeste hebben wel eens een periode dat ze wat angstiger zijn Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:12

Je vader rijdt nog wel gewoon goed op haar? Dan zou ik lekker je vader er op laten rijden, jij mooi op de tinker en zo tegen de tijd dat het weer voorjaar is en de winterfrisheid weer verdwenen dan lekker zelf weer proberen Lachen.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:16

ja, me pa rijd haar wel.
maar hij heeft een eigen 'toko' (administratiekantoor) en hij rijd haar alleen maar todat ik haar goed kan rijden

hij.. zegt dat we haar gaan verkopen als ik niet eerlijker ga rijden. Niet als dreigement maar hij vind dat er zoveel andere mensen zijn die dat paard wel goed kunnen rijden, en het paard verdient het ook.
maar.. ons andere paard.. norman.. staat al een jaar op de wei.. en die gaat deze of volgende week naar de dierenarts voor een laaste scan.. misschien laten we hem inslapen.
ik wil geen 2 dierbare paarden verliezen in 1 jaar... of 1 maand.

En het rare is, ik kan het wel, in de zomer reed ik gewoon voor mezelf, gewoon normaal, alvast middengalopjes erbij en alles. Nu moet me pa er altijd bij zijn en galoppeer ik (heel zielig) hooguit 6 rondes.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:18

Wat naar allemaal zeg! Misschien moet je toch op zoek naar iemand die je les kan geven en die ervaring heeft met wat angstige ruiters. Veel succes.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:18

Het is wel zo dat je er weer op moet als je bang bent, maar ik persoonlijk denk dat het dan van kwaad tot erger gaat. Probeer eerst je paard goed te leren kennen en het paard jou. Dit kan bv door grondwerk, wandelen, spelen etc. Je krijgt dan een betere band met je paard en andersom. Ook het vertrouwen in elkaar kan dan weer terug komen. Zodra je het vertrouwen terg hebt, dan pas weer opstappen. Hoe meer je nu doorzet met rijden met angst, hoe moeilijker het straks eruit te halen is. Ook thuis veel ontspanningsoefeningen doen, zodat je het op het paard makkelijker kunt oppakken wanneer nodig.
Zingen etc is niet om je verstand ergens anders bij te krijgen maar om je ademhaling hetzelfde te houden. Door je angst ga je bovenin ademen en dit voelt het paard erg goed aan. Veel succes en je hebt een leuk paardje!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:22

Galopperen hoeft toch niet?

Desnoods longeer je haar eerst en dan ga je er op.

Paardrijden hoort leuk te zijn. Je kunt ook nog gezellig gaan rijden gelijk met een vriendin. Beetje kletsen en voor je het weet zit je er een uur op.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:24

ik heb een lerares die zelf ook heel veel met angst heeft gezeten, en daarmee weet ze ook precies wat ik moet doen (k meot gewoon door)
een leraar die kent geen angst en van hem moet ik ook gewoon door in mijn les.
en een lerares is gewoon verlieft op het paardje en die pakt me ook voorzichtig aan.

mijn pa is niet zo'n voorstander van grondwerk
ik heb zelf al eens freestlye curcus gedaan (2 mnd geleden nog) maar hij gelooft niet zo in die bewegingen enzo.
ik weet ook niet of hij het geduld heeft om eerst 3 maanden te wachten.

het is ook zo: hoe meer ik er nu doorheen ga, hoe makkelijker het word, ik was in het begin ook bang voor de tinker, murhpy, kijk nu maar eens in het HAW topic in mijn onderschrift. Dat gaat ook super nu.
ik rijd ook op manegeponys die er zomaar vandoor gaan, dat vind ik dan niet eng... (alleen adrealine stoot)
ik vind zelf ook onzin, ik weet dat ik het kan, WAAROM doe ik het dan niet?? :S

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:25

hahaha ik zit er nu al 3 dagen achter elkaar ANDERHALF UUR op.
het duurt gewoon zooooo lang voordat ik de stap heb genomen om in galop te gaan.
ik wil galoperen. hoe dan ook. alleen de stap ernatoe is zo moeilijk