Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Knollboll schreef:Ik ben nu net bezig om een paard in te rijden. Maar hij gaat telkens stilstaan (in stap) en wil niet meer vooruit. Hoe kan ik dat het beste oplossen?
Met iemand ernaast loopt hij dan ook niet.

moniekk schreef:ik vind het belachelijk om te zeggen dat ze niet weet waar ze mee bezig is. iedereen loopt wel eens tegen een probleem aan!!
is dit een paard dat vanaf veulen af aan is opgevoed of is dit een paard dat als veulen altijd lekker heeft kunnen spelen in de wei en alleen gevoerd werd?
als ik jou was zou ik stoppen met rijden, ik denk namelijk dat dat al een stapje te ver is![]()
ik zou eerst eens gaan oefenen in de bak met erlangs lopen.. zeg stap en leer hem dat hij moet aanlopen, doet hij dit niet even tikje met de zweep, doet hij dit wel belonen met lieve woordjes.. zeg ho en leer hem stil te staan.. (dit kan met hengsteketting over de neus en als jij ho zegt en hij loopt door dan trek je m terug.) belonen altijd met lieve woordjes.. en aanleren wat stap en ho is. (eventueel ook loslaten in de bak en dan leren wat draf en galop is)
als je dit m alvast leert kun je dit ook gebruiken tijdens het rijden en dat zal t een stuk gemakkelijker maken
succes dr mee
langzaam opbouwen met geduld

. Ik heb het als volgt opgelost: ik ben opgestapt, hebben hem aan de longe gedaan en vervolgens is mijn vriend op zijn paard gegaan met de longe. Ik hardop "stap" gezegd in combinatie met lichte beenhulp en vriendlief is aangestapt waardoor hij mee ging. Na een paar x oefenen (in 1 kwartier) snapte hij het en toen ik de 1e x in draf wilde, kreeg ik weer hetzelfde probleem
. En dit hebben we ook zo opgelost.
merel90 schreef:Oei, dat vind ik wel een gevaarlijke methode Evelienepien! Er hoeft maar iets te gebeuren waardoor 1 van de 2 paarden schrikt, of er komt druk op de longeerlijn waar je jonge paard tegenin gaat, of de lijn komt te los te hangen.. Ik vind het maar een griezelig idee!
? Vertrouwen is het grote sleutelwoord hierin en kunde. We zijn eerst met de jonge gaan wandelen, toen fietsen terwijl ik op vriendlief z'n paard mee ging. Vervolgens heeft vriendlief de jonge ook regelmatig meegenomen het bos en het dorp in aan de longe terwijl hij op de zijne zat. Dit natuurlijk wel eerst in de bak geoefend en vriendlief was van vroeger uit gewend om zo te rijden! Ik heb het 3 meter geprobeerd en de jonge liep al voor me
; ik heb die kunde dus niet in huis
! Dus voor ons was het een logische stap om toen ik voor de 1e x op de jonge zat aan de longe mee te gaan! En ook ik kwam voor TS z'n probleem te staan maar door deze training vooraf, was dat probleem zo opgelost. Vriendlief en ik zeiden: stap of draf, ik gaf beenhulp en vriendlief stapte/draafde aan en jonge ging automatisch mee want dat was hij al gewend van met de longe meelopen! Snappie?midgie schreef:Ik zou zeker nog niet aan draven gaan deken , asl je paard nog niet juist in balans is en al helemaal niet aan de galop,
Waratje schreef:Ik zou niet al teveel met zweepjes en been doen, dat zijn namelijk nog onbekende hulpen en maken de verwarring waarschijnlijk alleen maar groter.