Springhouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selinaa

Springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:19

Hallo,

ik heb een probleem met mijn houding boven de sprong,
ik heb heel vaak dat mijn knieen niet in het zadel zitten
weet iemand hoe je dit kan verbeteren?
want als ik erop ga letten gaat de rest niet meer zo goed!

en mijn ander probleem is dat ik mijn handen tijdens het rijden niet stil kan houden
en ik begin met erop te letten en op het einde ben ik het al lang weer
vergeten, iemand tips?

BEDANKT

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:57

Ik vind het moeilijk zo te beoordelen, maar kan het niet zo zijn dat je te veel met je onderbenen knijpt??
Wat gebeurt er als je niet pringt, maar gewoon in stap, draf en galop in verlichte zit gaat staan?? Hoe zit je dan? Gaat het dan wel goed? Of ook niet?? Zo niet, dan zou je daar mee kunnen oefenen, met iemand aan de kant die je verteld wat je fout doet.
Als dat wel goed gaat, rustig aan gaan balkjes draven (in verlichte zit dus). Dat langzaam uitbouwen naar een sprongetje erachter, waarbij je wederom weer boven de balkjes al in verlichte zit gaat staan. op die manier heb je tijd om goed te gaan staan en jezelf te corrigeren.
Uiteindelijk zal het dan gewoonte worden om het goed te doen, maar dan moet je wel eerst weten waardoor je je knieen niet aan het zadel hebt.

Misschien kan je een foto plaatsen waarop het duidelijk te zien is?

Voor je handen: vast punt nemen waarop je er aan gaat denken. En iemand in de bak zetten die het je elke keer weer verteld. Dat hoeft niet een instructeur te zijn. Als je bijvoorbeeld je ouders of een vriendin verteld wat er fout gaat (misschien even laten zien?) en vervolgens verteld (en laat zien) hoe het wel moet, kunnen ze het je elke keer vertellen.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:15

Inderdaad moeilijk om er zo iets over te zeggen.
Wat je zoiezo kan doen om je balans te verbeteren is veel verlichte zit in draf en galop oefenen.
Als dat goed gaat vandaaruit gymnastiekjes en lijntjes springen vanuit verlichte zit, waarbij de nadruk moet blijven liggen op ontspanning en balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:16

Probeer druk te houden op je beugel en je hakken uit te drukken
Meestal scheelt dat ook al een hoop Lachen

paardengek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:48

de voorgaande berichten kloppen wat mij betreft

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:12

Ik sluit me er ook bij aan en wil er nog aan toevoegen dat het ook helpt als je zonder beugels gaat rijden, dan moet je wel steunen 'op' je knieën, vooral als je dan probeert te gaan lichtrijden, erg goed voor je houding ook trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:58

Maar steunen op je knieeën is juist niet goed Lachen
Je benen moeten los afhangen zonder klemmen Lachen
Anders druk jeje dus uit het zadel Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 08:43

Hoe was jij dan van plan licht te gaan rijden of in de verlichte zit te zitten? Puur in je stijgbeugels???

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 08:57

Ik geef iemand les die ook moeite heeft met de goede houding en balans boven de sprong. Deze laat ik in draf een lijntje in komen dat er als volgt uitziet; drafbalk, kruisje, 2 galopsprongen, hindernis, 2 galopsprongen, hindernis... etc. Hierop kun je heel fijn werken aan de balans boven en tussen de sprong. Zorg wel voor eerlijke afstanden.
Verder heb ik altijd geleerd dat je niet moet klemmen met je knieen en bovenbenen, maar met je onderbeen.

Wat je handen betreft, het heeft mij goed geholpen om de vuisten tegen elkaar te houden als je merkt dat je handen niet stil zijn. Nu heb ik in mijn gedachten een 'muur' voor en achter mijn handen, dus stil en op dezelfde plek.
Succes ermee..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:21

DeniseES schreef:
Hoe was jij dan van plan licht te gaan rijden of in de verlichte zit te zitten? Puur in je stijgbeugels???

ja, inderdaad. Druk op je beugels en je knieen ontspannen tegen je zadel aan.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:27

Lielle schreef:
DeniseES schreef:

ja, inderdaad. Druk op je beugels en je knieen ontspannen tegen je zadel aan.

Als iedereen zo denkt dan verklaart dat waarom zoveel mensen van hun paard vallen als het paard weigert voor de sprong....... Rolleyes Enne.. waar dienen anders de zweetbladen voor..?

Als je je knieën in het zadel drukt.. geen paard die jou van zijn rug krijgt hoor.. óók niet als hij ineens stopt voor een sprong.. jij blijft gewoon zitten.. heb je je bovenbenen niet aangespannen (lees: je knieën niet in het zadel) dan lig je ernaast.. daar durf ik mijn geld op in te zetten..

Daarbij verbeterd het zonder beugels/zadel rijden je zit zoizo.. je leert meegaan met je paard en zijn bewegingen op te vangen.. wat nou als je tijdens een buitenrit je stijgbeugels verliest....? Of als je paard in de bak gaat staan bokken en je voet schiet uit de stijgbeugel.. of in een springparcours.. dan ben je gelijk verloren.. want je staat alleen in je stijgbeugel.. nou zo werkt dat imo niet hoor..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:53

Tja, ieder zijn mening. Mijn ervaring is dat door met je knieen te gaan zitten klemmen ten eerste je paard veel gespanner gaat lopen en ten tweede je onderbenen gaan klapperen. Ik zeg niet dat je je knieen los moet houden, ze liggen aangesloten aan je zadel, maar niet geklemd vast. Bovendien druk je jezelf omhoog en uit het adel als je gaat klemmen met je bovenbeen en daarmee belemmer je de zithulpen.

Zonder beugels rijden is erg nuttig (zonder zadel IMO niet), je wordt makkelijker in je beweging, maar je moet er wel op letten dat dat uit de ontspanning komt.

Overigens heb ik zat zonder beugels gereden (en gesprongen) maar dan blijft het de kunst om ontspannen te zitten en te klemmen. Heb nog wel crosshindernissen met maar 1 beugel gereden Knipoog Dus ik spreek echt wel uit wat ervaring Knipoog Je voorkomt trouwens pas echt dat je er voorover afgaat in een stop door niet voor de beweging uit te zitten maar je paard jou te laten meenemen *LOL*

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:58

Haha.. ja het is wel de bedoeling dat je paard je meeneemt Knipoog

Maare.. waarom is het volgens jou niet nuttig om zonder zadel te rijden?

Ik kan me trouwens op zich wel vinden in jou mening hoor.. op uiteraard wat kleine puntjes na Knipoog Maar tis wat je zegt.. ieder zijn eigen mening.. Ik bedoel ook niet écht klemmen met je knieën.. je hoeft het paard niet samen te knijpen.. maar niet je knieën 'losjes' in het zadel.. daar red je het niet mee.. heb daar afgelopen zaterdag nog 2 voorbeelden van gezien Knipoog En die gingen der toch mooi met een boogje af hoor! Scheve mond Liever zij dan ik.. dus ik druk mijn knieën wel aan (zo beter uitgelegt?! Knipoog )

Ik heb in feite zonder zadel leren rijden/springen.. bij mijn verzorgpaard hadden we niets anders dan een halster en halstertouw.. dáár leer je pas écht van rijden.. (zeg niet dat ik écht kan rijden hoor! Want het valt nog de wereld te leren!) en tegenwoordig rijd ik bijna alleen maar zonder zadel buiten.. en een kei van een paard/pony als hij mij van zijn rug krijgt.. meerdere getuigen die dit beamen.. Haha! Hihi..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:01

Omdat je bij het rijden zonder zadel al heel snel wel gaat klemmen, en dan met name met je benen. Bovendien hindert het je paard als jij niet goed kunt doorzitten, waardoor hij zijn rug weer spant.

ik denk trouwqens dat wij hetzelfde bedoelen met je knieen, ik houd mijn knieen gewoon aan het zadel, maar zit er geen druk op. Mijn gewicht zit in mijn beugels, alsof je ze de grond wil intrappen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:04

Er is idd een verschil tussen klemmen en je (boven)been eraan.. Als het nodig is (dus bij weigeren oid) kan je dan snel genoeg klemmen. Er moet geen spraken zijn van afsteken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:06

Knieën mogen niet strak aanliggen tijdens het springen, maar losjes tegen het zadel aan en ontspannen, dus niet knellen. Je knie gebruik je al scharnier tijdens het springen. Je voeten iets verder in de beugels en druk op blijven houden.

Als je knieën niet helemaal afsteken is het dus helemaal niet erg, maar je moet er natuurlijk geen licht doorheen zien schijnen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:07

Ja.. maar wij hebben in de les meerdere keren geoefend met de verlichte zit.. alleen dan zónder beugels.. dus dan moet je je knieën wel in het zadel drukken.. anders blijf je gewoon écht niet zitten.. Tong uitsteken En waarom zou er anders zo op gehamerd worden dat je je tenen naar binnen moet draaien.. je drukt dan automatisch je knieën in het zadel.

En daarom is het zonder zadel rijden juist zo handig om áf te leren te gaan klemmen.. want dát is inderdaad niet de bedoeling, dan belemmer je alleen maar de beweging van het paard.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:08

Storm76 schreef:
Knieën mogen niet strak aanliggen tijdens het springen, maar losjes tegen het zadel aan en ontspannen, dus niet knellen. Je knie gebruik je al scharnier tijdens het springen. Je voeten iets verder in de beugels en druk op blijven houden.

Als je knieën niet helemaal afsteken is het dus helemaal niet erg, maar je moet er natuurlijk geen licht doorheen zien schijnen.

Ten eerste wil ik even reageren dat er natuurlijk helemaal geen moeten is.. iedereen 'moet' (hihi) gewoon lekker doen wat hij zelf wil..

Maar mij is het vanaf het begin aangeleerd (en ik ben het hélemaal eens met deze methode) dat je je knieën áltijd in het zadel moet hebben.. en al helemaaaal niet af moet laten steken..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:11

Utopia, je mag tijdens het springen je tenen zelfs iets naar buiten draaien om goede druk te blijven houden.
Dit heb ik tijdens de springlessen geleerd van een nationaal springruiter.
En op jouw foto's knel je ook niet met je benen zie ik. Op de 2e springfoto (met de pony) draai je ook je voeten iets naar buiten.
Op de eerste foto zou je veel meer met je billen boven het zadel moeten blijven hangen (wel uit je zadel, maar niet helemaal met je 'frut' naar voor) Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:11

Door je tenen naar binnen te draaien komt je knie tegen het zadel, dat klopt. Maar dat is dus precies wat ik bedoel, mooi ontspannen tegen je zadel aan. Bij jouw verhalen krijg ik weer die visioenen van vroeger dat je met briefjes van vijf tussen je zadel en je knie moest rijden.

Voorbeeld:
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... 20copy.jpg
zo zie ik het graag

en zo dus niet
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... 20copy.jpg

/add nav Storm
op die 2e foto (in je profiel) ziu ik dus juist veel meer druk op de beugels willen zien zodat je niet je benen doorslaat naar achteren. En dit is idd voor de beweging uit zitten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:15

Je hebt gelijk Lielle, op die foto zou ik zeker meer druk moeten hebben. Mijn benen liggen te ver naar achter toe. Het was in de barrage en de laatste hindernis, ik lette totaal niet op mijn stijl.
Je ziet me in de SGW foto's wel druk houden op mijn beugels.
Laatst bijgewerkt door Storm op 17-12-07 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:16

Juist precies Lielle Knipoog Ik ook Tong uitsteken Haha.. dan zitten we toch op dezelfde lijn maar leggen we het anders uit Knipoog Hihi.. met briedjes van vijf tussen je zadel en je knie Knipoog Hihi.. kunnen ze (in die tijd dan..) beter met iets hogeren bedragen doen.. dan klem je wel Haha!

Oh.. storm Knipoog Die 2e foto ben ik niet Knipoog Is vriendin van mij, zij reageerde eerder in dit topic, DeniseES..

Enne.. ik weet inderdaad dat ik wat minder met mijn 'frut' (hihi Haha!) naar voren moet.. ik zal eens een andere springfoto van mij zoeken en die opsturen (op een ander paard), want als je op het paard rijdt waar die foto van genomen is (Brigitte) dan kan ik eigenlijk niet anders.. terwijl het normaal wel kan.. ze springt heel stom... Tong uitsteken haha.. de meesten kunnen niet eens op haar springen/rijden omdat ze zo raar loopt, maar ik ben er nu inmiddels al aan gewent.. rijd haar al 3 jaar, dus dan mag dat wel Knipoog

*gaat zoeken.. Tong uitsteken *

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:17

Storm76 schreef:
Je hebt gelijk Lielle, op die foto zou ik zeker meer druk moeten hebben. Mijn benen liggen te ver naar achter toe. Het was in de barrage en de laatste hindernis, ik lette totaal niet op mijn stijl.

oeps, ik bedoelde jou niet, maar Utopia Knipoog Maar nu ga ik ook jouw profiel eens bekijken Haha!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:18

Haha fijn.. Verdrietig Hihi

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:19

Lielle schreef:
Storm76 schreef:

oeps, ik bedoelde jou niet, maar Utopia Knipoog Maar nu ga ik ook jouw profiel eens bekijken Haha!

Haha, bij mij is het ook een beetje zoals je ziet Haha! (ik vond het al minder erg dan dat jij deed voorkomen, maar ik vind een beetje kritiek alleen maar leerzaam.