paard verkopen wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

paard verkopen wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:51

Hallo,

vandaag is mijn paard weer eens over me heen gewalst..letterlijk.. kwam in galop op me af en kwam met zijn borstkas tegen me aan..waardoor ik heel hard viel op harde ondergrond.. zo`n dingen gebeuren vaker..of onder het rijden steigeren en snel omdraaien en in galop ervandoor gaan.. of buiten naar fietsers bokken en dan over het asfalt in volle galop ervandoor gaan en niet terug te krijgen..soms heb ik zoiets dat ik het niet meer aankan..hij kan zooo wild zijn en zooo onvoorspelbaar dat ik soms wens dat ik hem niet gekocht had.. wist ik toen veel.. ook met rijden zit ik vast.. het wil gewoonweg niet lukken en ik vraag me af of die ooit zal veranderen.. en ik weet ook niet of het door lessen beter erop zal worden.. buiten is hij gewoon gevaarlijk..en mn vader blijft me maar zeggen..verkoop hem en koop je een rustiger paard waar je wel lekker bezig mee kunt zijn..maar ik heb het dier anderhalf jaar en ik weet me gewoon geen raad..aan de ene kant denk ik ja..ik zou wel een rustiger paard willen hebben ja die ik gewoon kan rijden zonder enige problemen..maar aan de andere kant heb ik zoveel met hem meegemaakt dat het me moeilijk lijkt om afstand van hem te doen..wat denken jullie?

celticpony

Re: paard verkopen wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:57

hey wat vervelend dat het zo gaat Ach gut .waarschijnlijk vraag ik naar de bekende weg,maar heb je samen les? Ik denk dat jullie heel veel tijd in vertrouwen in elkaar krijgen moeten gaan steken. Het lijkt erop of dat compleet ontbreekt.
tips; veeel heeeeel veel grondwerk,lessen,dat soortdingen.Mijn mening persoonlijk is het pas opgeven als je zekerweet dat je alleshebt geprobeerd.maar dat is je persoonlijke keuze natuurlijk. heel veel succes!

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:02

ik vertrouw hem ook...alleen die gedachten dat ik weet dat hij onvoorspelbaar is knaagt aan me.. mn vader zegt altijd dat paard vertrouwt je wel..omdat hij eenkennig is..laat niet gauw anderen op zijn rug.. en ik kán veel met hem doen..maar tot bepaalde mate.. lessen heb ik nog niet..omdat ik momenteel geen bak ter beschikking heb.. het lijkt gewoon alsof ik altijd ongeluk met hem heb.. ook een keer op een andere stal..een meisje wil erop buiten..hij steigert..slaat met zijn hoef tegen mijn vader zn hoofd..laat zich achterover vallen boven op het meisje en rent er keihard vandoor..mn vader had een hele grote buil en het meisje was bewusteloos..en dat zijn zo`n gevaarlijke ervaringen..die me toch doen afvragen of het ooit nog wat word.. ik hou zielsveel van het dier.. maar zoals ik al zei..ik zit gewoon vast in een moeilijke situatie.. ben nl pas 2 jaar met paarden bezig..en heb net eentje gekocht die boven mn pet uitgaat..ik wil het ook niet opgeven..maar soms ziet het er echt somber uit Verdrietig

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:15

bij een paard werkt vertrouwen toch echt iets anders....ik zou je echt aanraden om eens wat werk van teblick, parelli,voest,roberts en nog zoveel anderen te lezen. Mijn paard was ook eenkennig, maar vooreen heel groot deel wel op onzekerheid gebaseerd. Toen ik dat doorhad en ik haar "leiding"gaf is ze voor veel meer mensen bereikbaarder geworden...dus dat zegt niets.

Ben ook benieuwd naar eventuele pijn of dat soort zaken. Haal er echt iemand bij, ook al heb je geen bak, je kan zelfs in de wei/paddock,bos zoveel met elkaar doen.

Ik denk dat er genoeg ervaren paarden zijn die rustig en anders reageren,maar eigenlijk gaat het hier vooral om hoe jezelf reageert
Jezelf bijscholen (dat geld dus bijna iedereen) is wel echt heeeel erg belangrijk,anders blijven er altijd wel dingen gebeuren, die je niet overziet!
succes nogmaals,hoop dat er nog meer tips voorje komen!

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:21

binnenkort verhuizen we naar een stal met binnenbak..hoop dat ik dan eraan kan werken.. maar zou het ook een kwestie kunnen zijn dat als hij onder de man is dat hij zijn leider daarin niet gevonden heeft..want aan de hand is alles prima.. kan ik veel met hem doen..alleen het rijden niet..zou die daar zijn leider nog in moeten vinden denkje? als ik naar de andere stal overga ga ik ook lessen nemen..hoop dat we toch wat verder komen..want dit is echt niks gedaan.. hij is ook onzeker..als hij iets ziet of hoort..issie niet vooruit te branden..en blijft ie maar staren.. en daarna komt het onvoorspelbare.. pijn heeft hij niet..hij is helemaal nagekeken door een kraakster en door vee arts..100% in orde..alleen ietwat stijf in de schouders..maar dat kon door grondwerk opgelost worden..ik heb geprobeerd in de wei te rijden..maar dan word hij echt vervelend.. gaat hij der gewoon met me vandoor..daarom..heb liever een bak..vind ik veiliger en dan weet ik dat hij geen kant opkan..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:27

aan de ene kant zou ik zeggen: verkopen! dalijk gebeuren er echt erge ongelukken.. en daar sta je natuurlijk ook niet op te wachten. maar aan de andere kant, zon dier heb je dan anderhalf jaar en je raakt er toch aan gehecht. en opgeven wil je eigenlijk ook niet.. dus lessen! en van iedereen hulp vragen.. en lukt het dan alsnog niet.. zou ik hem toch verkopen..
succes iig!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:23

Ramarant schreef:
want aan de hand is alles prima.. kan ik veel met hem doen..alleen het rijden niet..zou die daar zijn leider nog in moeten vinden denkje?

Aan de hand is alles prima???? Volgens mij vertelde jij in je eerste post anders dat hij in volle galop tegen je opgebotst is!!! Een duidelijker teken van het feit dat hij je niet respecteerd kan je haast niet krijgen!!!!

Of je wel of niet je paard moet verkopen is moeilijk te zeggen. Wat wél duidelijk is, is dat jullie er zo niet komen. In elk geval niet zonder dat er gewonden vallen, want die zijn er al gevallen!!!

Je zegt dat je het paard vertrouwd, maar in dezelfde zin zeg je dat het aan je knaagt dat hij zo onvoorspelbaar is. Volgens mij betekend dat dus al dat je hem niet vertrouwd. En dat is maar goed ook, want op dit moment kán je hem niet vertrouwen. En niet omdat het een rotknol is of weet ik veel wat, maar simpelweg omdat er dingen fout gaan!! En als ik de verhalen zo lees, kan het weleens wachten zijn op het eerste dodelijke slachtoffer. Achterovervallen op ruiters??? Mensen tegen het hoofd raken met zijn hoeven?? Mensen omver lopen in volle galop??? Dat zijn wel degelijk potentiëel levensgevaarlijke acties!!! Wat de oorzaak ook is.

Zorg dat je goede, proffesionele hulp krijgt. Niet alleen met rijden, maar juist ook ernaast. Want van jullie verhoudingen klopt niet erg veel, dat durf ik wel te beweren. Duidelijk is dat je inderdaad een paard gekocht hebt wat behoeftes heeft die jij nog niet kan vervullen. En met die behoeftes bedoel ik dan een duidelijke, consequente leider die weet waar hij mee bezig is. En of het nou door angst en eenkennigheid van zijn kant komt, of omdat hij te dominant is, in wezen maakt het niks uit. Maar het is mij wel duidelijk dat je nog niet de ervaring hebt die nodig is om dit zelf op te lossen (niet rot bedoeld, alleen vaststelling van een feit wat je eigenlijk zelf ook al aangaf).

Je moet nu voor jezelf bedenken wat je wilt. Ga je goede hulp zoeken en een poging wagen, of verkoop je hem en koop je een ander, wat braver paard. In dat eerste geval: Zorg dat je constant goede hulp erbij hebt!! Doe niet te veel in het begin zonder hulp, want voordat je het weet is alles weer kwijt wat je met hulp hebt opgebouwd. Als je voor het tweede kiest: Zorg dan dat je van het begin af aan goede hulp hebt. Want anders is de kans groot dat ook het allerbraafste en liefste paard straks een loopje met je neemt.
Je bent nog maar 2 jaar met paarden bezig, je kan niet verwachten dat je alles goed doet, en toch is dat precies wat een paard van je verwacht. En dus heb je hulp nodig om te zorgen dat je het goed doet.

Succes met je beslissing. Maar wat je ook doet, hou in je achterhoofd dat je maar 1 leven hebt..... en momenteel staat dat leven echt op het spel, om over andermans levens maar te zwijgen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:45

IK denk dat het een groot gedeelte aan jezelf ligt, je geeft je paard waarschijnlijk niet de juiste leiding en daardoor gaat je paard zo doen.
Je paard verkopen is de weg van de minste weerstand, bij een volgend paard heb je grote kans dat het het zelfde gaat worde.
Neem eens les in grondwerk doe eens mee aan een workshop freestyle, zo leer je heel veel over de lichaams taal van het paard en zal je begrijpen waarom hij zo doet,

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:01

hoe was dit paard bij de vorige eigenaar? Zeker dat hij niets mankeert en dat hij daarom zo lastig is?

Ik zou der in elk geval niet aan proberen te doen zonder hulp en degelijke info... Les is niet alleen nuttig als je op je paard zit he!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:10

Als ik jou was zou ik het nog even aanzien met GOEDE BEGELEIDING!!! 2 jaar is idd niet zo lang, dus waarschijnlijk maakt je paard daar 'misbruik' van... Wanneer het met begeleiding nog niet goed gaat dan zou ik hem verkopen als ik jou was, maar als ie echt zo gemeen is, verkoop je hem ook niet makkelijk!!! Tja of je moet hem heeeeel goedkoop weg willen doen

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:15

moeilijk dilemma,maar wel herkenbaar...Ik heb de moeilijke maar achteraf juiste beslissing genomen door toendertijd mijn paard te verkopen.Maar de beslissing moet je 100% zelf maken!Sukses

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:15

ik zou zeggen, zoek iemand die het paard voor je kan doorrijden, en laat het voorlopig aan diegene over.
dus jij er een tijd niet op.
zoek als dat lukt een bak in de buurt, en laat het paard regelmatig aan het werk zetten.
als het paard goed doorgereden, en eigenlijk hertraind is, kan je zelf beginnen met lessen nemen op hem,
en beperk het dan ook alleen tot de lessen, klim er verder niet op.
gaandeweg kan het dan goed komen, en heb je er een normaal paard aan.
hoop ik voor je..

aan de andere kant, ik kan me er goed iets bij voorstellen dat je vader zegt, verkopen en een geschikter paard terug kopen.
ik moet er ook niet aan denken dat in de toekomst mijn dochter op zo'n wisselvallig paard zou rijden..
en hij ziet waarsch ook wel in dat je er op deze manier geen plezier van hebt.
het zóu kunnen dat jullie gewoon niet matchen, dat dit paard bijv echt een duidelijke leider nodig heeft en dat jij zo niet in elkaar zit van nature.
en in dat geval zou het paard wellicht bij een andere ruiter veel beter uit de verf komen, het lijkt me goed daar realistisch over te zijn, en niet koste wat kost dit paard zelf aan te willen kunnen.
kanttekening is dan wel dat het paard zoals hij nu is ook wel fout terecht kan komen, als hij nu de handel in gaat met zijn gedrag etc, het is een risico dat je neemt..
dus ik zou zeggen, in elk geval op zoek gaan naar een (op dit moment) geschikte ruiter voor hem, en van daaruit nadenken, zoek je een geschikte koper, of ga je er zelf mee door.
veel succes in elk geval..

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:18

Haal hulp! Als je het niet alleen kan zorg dan dat je iemand vind die je ermee kan helpen. Laat het vooral niet te ver komen.

Zorg wel dat je hulp krijgt die echt goed is! Er zijn veel mensen die zeggen te weten wat er gebeuren moet maar voor elk paard een andere oplossing. Er zijn veel disciplines, zorg dat je datgene kiest wat bij jouw paard past.

Toen ik mijn paard een maand of 3 had ging het ook fout. Ze bokte alles en iedereen eraf. Nog jong op dat moment en licht bereden. Ik heb niet opgegeven en heb haar naast mijzelf ook door iemand anders laten rijden die een stuk hoger niveau heeft dan ik. Toch liep het niet zoals ik wilde. Paard nog steeds in de weerstand en ik werd bang van haar. De ander kon haar wel rijden met heel strenge hand. Ik ben terug naar de basis gegaan (tijdje enkel grondwerk en vertrouwingsband opbouwen ermee) en heb iemand anders gevonden die mij les geeft. Haar instelling is heel anders dan mijn vorige instructrice, en het werkt voor mijn paard echt stukken beter. Ze is weer het lieve dier waar ik verliefd op werd toen ik voor het eerst op haar reed. Ik ben blij dat ik haar niet verkocht heb.

Je hebt nu geen les. Je zou kunnen overwegen om dus eerst hulp te vinden en te zien wat dat oplevert. Je zou het een kans kunnen geven.

Maak een keuze. Of dat nou verkopen of houden is. Zo kun je niet doorgaan. Dat is niet goed voor jou en je paard.

wytske1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:31

Wat heb je allemaal al geprobeerd om het te verhelpen?
Als de klik er met het rijden niet is denk ik toch dat het de beste oplossing is om hem te verkopen

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:37

Dat is indd niet leuk zeg.. paardrijden doe je voor je plezier en dat moet ook zo blijven vind ik. Toch zou ik proberen het probleem eerst op te lossen dmv hulp ofzo. Het paard verkopen kan naderhand altijd nog, al zou ik het zelf niet doen omdat je dan een ander met een 'probeempaard' opzadelt Tong uitsteken
Succes in ieder geval Knipoog

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:11

Wat balen dat het zo tegenvalt met je paard! Ik denk eerlijk gezegd dat het komt door gebrek aan ervaring en deskundige hulp.
Het is duidelijk dat je het paard niet goed onder controle hebt, daarom zou ik dus beginnen met niet meer de weg op gaan, geen buitenritten zolang je daar niet voldoende controle voor hebt! Dit is gevaarlijk zoals je zelf al zegt. Begin eerst in de bak met een band te creeren en leer hem aanvoelen en de baas te zijn. Het is echt heel erg belangrijk dat je hulp zoekt! Neem een goede instructeur die je hiermee kan helpen.

Heel erg veel succes!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:47

Ga aub niet wachten op (rij)les maar zoek iemand die je kan begeleiden in de dagelijkse omgang met dit paard. Daar zit namelijk je probleem. Uit gebrek aan respect/ vertrouwen in jou gaat dit paard dingen doen die jij ziet als 'onvoorspelbaar'.

Ik vrees dat je in je dagelijkse dingen met dit dier een flink aantal fouten maakt. (bijv tijdens het betreden van de box, hem aan de hand meenemen etc.)

Als je hier mee aan de slag kunt gaat het rijden vanzelf ook beter.

Mijn paard was vroeger ook 'link': over je heen lopen, bijten, er van door gaan etc. Nu heb ik een schat van een dier. Ik moest alleen 'even' de verhoudingen rechtzetten.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:47

Sluit me helemaal bij @pol013, verkopen kun je altijd nog en een goede begeleiding helpt ook voor de toekomst met evt andere paarden.
Dit is ook mijn ervaring.
Succes met je beslissing.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:50

Lief een ding........... je hebt het paard voor je hobbie, het is een dure hobbie..........

Jij moet elke maand veel geld neertellen voor een paard, en jullie kunnen niet overweg met elkaar......

vergelijk het met een relatie Lachen je hebt een vriend, en die vriend kost je goed geld elke maand........... maar je hebt er niks mee........ ja ellende..

gaat vriendje ook de deur uit toch???

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:08

Het is idd 'maar' een hobby en het moet allemaal wel leuk (en veilig) blijven!

Ik kan natuurlijk niet zien hoe goed het verder klikt en of jullie er ooit samen komen. Maar het klinkt vrij serieus, ik denk dat je op korte termijn een keuze zal moeten maken.
Of je verkoopt t dier of je zoekt asap hulp!!!
Ik zou er zelf niet al te lang mee wachten, want vandaag of morgen gaat t echt fout.

Geloof dat ik wat dramatisch heb neergezet, maar het is imo wachten op een ongeluk als ik die verhalen zo lees.
Heb je trouwens de afgelopen 1,5 jaar wel les gehad of helemaal niet?

succes iig.

ps zelf geloof ik meestal wel in het goede van het paard(en ik hou wel van een uitdaging), maar dit ga je alleen niet redden, hier heb je gewoon hulp bij nodig.

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:26

Als ik jou was zou ik eerst hulp zoeken. En dan niet alleen voor het rijden maar ook voor het grondwerk met je paard. Mijn paard denderde ook vaak door me heen en had weinig respect. Ik heb cursussen gedaan van Monty roberts en het gaat nu stukken beter en zou mijn paard echt nooit kunnen missen. Succes er mee, en kijk of je er samen nog wat van kunt maken. Ik ken het gevoel en als je het wil moet je er voor gaan!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:26

Lalidan schreef:
Ramarant schreef:
want aan de hand is alles prima.. kan ik veel met hem doen..alleen het rijden niet..zou die daar zijn leider nog in moeten vinden denkje?

Aan de hand is alles prima???? Volgens mij vertelde jij in je eerste post anders dat hij in volle galop tegen je opgebotst is!!! Een duidelijker teken van het feit dat hij je niet respecteerd kan je haast niet krijgen!!!!

Of je wel of niet je paard moet verkopen is moeilijk te zeggen. Wat wél duidelijk is, is dat jullie er zo niet komen. In elk geval niet zonder dat er gewonden vallen, want die zijn er al gevallen!!!

Je zegt dat je het paard vertrouwd, maar in dezelfde zin zeg je dat het aan je knaagt dat hij zo onvoorspelbaar is. Volgens mij betekend dat dus al dat je hem niet vertrouwd. En dat is maar goed ook, want op dit moment kán je hem niet vertrouwen. En niet omdat het een rotknol is of weet ik veel wat, maar simpelweg omdat er dingen fout gaan!! En als ik de verhalen zo lees, kan het weleens wachten zijn op het eerste dodelijke slachtoffer. Achterovervallen op ruiters??? Mensen tegen het hoofd raken met zijn hoeven?? Mensen omver lopen in volle galop??? Dat zijn wel degelijk potentiëel levensgevaarlijke acties!!! Wat de oorzaak ook is.

Zorg dat je goede, proffesionele hulp krijgt. Niet alleen met rijden, maar juist ook ernaast. Want van jullie verhoudingen klopt niet erg veel, dat durf ik wel te beweren. Duidelijk is dat je inderdaad een paard gekocht hebt wat behoeftes heeft die jij nog niet kan vervullen. En met die behoeftes bedoel ik dan een duidelijke, consequente leider die weet waar hij mee bezig is. En of het nou door angst en eenkennigheid van zijn kant komt, of omdat hij te dominant is, in wezen maakt het niks uit. Maar het is mij wel duidelijk dat je nog niet de ervaring hebt die nodig is om dit zelf op te lossen (niet rot bedoeld, alleen vaststelling van een feit wat je eigenlijk zelf ook al aangaf).

Je moet nu voor jezelf bedenken wat je wilt. Ga je goede hulp zoeken en een poging wagen, of verkoop je hem en koop je een ander, wat braver paard. In dat eerste geval: Zorg dat je constant goede hulp erbij hebt!! Doe niet te veel in het begin zonder hulp, want voordat je het weet is alles weer kwijt wat je met hulp hebt opgebouwd. Als je voor het tweede kiest: Zorg dan dat je van het begin af aan goede hulp hebt. Want anders is de kans groot dat ook het allerbraafste en liefste paard straks een loopje met je neemt.
Je bent nog maar 2 jaar met paarden bezig, je kan niet verwachten dat je alles goed doet, en toch is dat precies wat een paard van je verwacht. En dus heb je hulp nodig om te zorgen dat je het goed doet.

Succes met je beslissing. Maar wat je ook doet, hou in je achterhoofd dat je maar 1 leven hebt..... en momenteel staat dat leven echt op het spel, om over andermans levens maar te zwijgen.

Hier sluit ik me volledig bij aan.
Het is nogal wat om maar 2 jaar met paarden bezig te zijn en dan zo'n bok te krijgen. Leiding is wat alle paarden nodig hebben, een rechtvaardige, consequente leider.
Probeer daar aan te werken. Ga boeken lezen van Voest, Parelli, Roberts en dergelijke en neem bijvoorbeeld ook een grondwerkcursus met je paard bij Voest of Annemarie van der ... (vergeet ik altijd, is opgeleid door Roberts).
Zoek hulp, probeer de leider te worden en leer de kuddetaal spreken als gewoonte, dan zul je zien dat het veel beter zal gaan.
En misschien kom je alsnog (nadat je alles hebt geprobeerd) tot de conclusie dat het in ieder geval met dit paardje niet lukt. Bedenk dan dat je veel ervaring hebt opgedaan en dat je dit mee kan nemen naar het volgende paardje, vraag alleen niet naar een al te hoog in het bloed staand flexibel paard, maar naar een paard met een goed karakter, die al wat ouder is en goed is beleerd en betrouwbaar is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:31

Ik zie ook geen andere opties dan óf professionele hulp zoeken óf het paard verkopen. Zo kan het in ieder geval niet langer doorgaan.
Er zijn mensen die je kunnen helpen, maar die zijn meestal duur en ze hebben niet allemaal methodes waar jij het mee eens zal zijn. Ik zou in jou situatie toch het paard verkopen en uit gaan zien naar een braver paard, waar je toch onder begeleiding mee aan de slag gaat. Anders heb je kans dat je weer tegen hetzelfde probleem oploopt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:05

Ik neig ook naar verkopen, ook al lijkt dat soms "laf"...
Het punt is dat er al heel veel spanning opgehoopt is bij jou, dat paard voelt het feilloos aan. Zoals hier al meerdere malen aangegeven wordt, heeft het ene paard een "steviger" leider nodig dan het andere paard.
2 jaar ervaring is erg kort om een "wat moeilijker paard" te rijden.
Toch is er 1 punt wat genoemd wordt waar ik helemaal achter staan: soms is de klik er niet. Ik ben zelf bijvoorbeeld een watje. Toen ik een hond nam koos ik voor een wat makkelijker ras. Ik baseer ook mijn keuze voor paarden op basis van die zelfkennis.
Natuurlijk kom je dan ook wel dingetjes tegen, maar in proportie veel minder... en daar kun je tijdens de les dan hulp voor krijgen.
Vroeger stapte ik overal op, maar die persoon ben ik niet meer. Wanneer je dat onderkend ben al een heel eind verder.
Toen ik mijn eerste paard kocht, was dat wel een voorwaarts en pittig ding... maar ervaren en stabiel qua karakter (niet te jong). Daar heb ik veel van geleerd en door die jaren aan ervaring durfde ik mijn grenzen ook te verleggen naar moeilijker paarden.
Ik reed toen al acht jaar intensief, en zelfs ondanks dat heb ik niet direct de moeilijkste weg gekozen.
Dikke kans dat iemand met veel ervaring, zelfvertrouwen en rust jouw paard zeer goed kan rijden. En dat geeft niks, op dat punt kun je zelf ook komen... kost alleen maar tijd. Maar misschien niet met dit paard.
Succes met het maken van je keuze!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:16

ps: ik lees net dat je toen je hem kocht al in de advertentie zag staan dat het een groen paard was dat een stevige aanpak nodig had? Klopt toch?
Tja, wanneer je dat leest weet je al dat de mensen die hem verkochten er ook al wat gevechten mee hebben geleverd. Of in ieder geval wisten dat het niet iets was voor een beginnende ruiter.
Dan is dat ook het soort paard waar je waarschijnlijk niet naar om moet kijken wanneer je nog maar zo kort bezig bent. Natuurlijk zijn uiterlijk en afstamming wel charmant wanneer dat indrukwekkend is. Maar lekker kunnen rijden en zonder gebroken nek thuis komen is nog beter!
Misschien is het bij een volgende zoektocht beter om uit te kijken naar een goed doorgereden paard met meer ervaring...
Voor nu kun je misschien op het Tinkertje van je moeder kruipen?