doe ik te weinig met mn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

doe ik te weinig met mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 20:42

Ik heb een merrie van net 5, en ik rijd haar 3 keer in de week, waarvan 1 x les.. De overige dagen gooi ik haar los in de bak of longeer ik. Ze staat elke dag buiten, in de paddock, alleen s'avonds staat ze binnen. Doe ik nu te weinig met haar, of is dit genoeg ? Wat vinden jullie ?

groetjes Nienke

Speedster

Re: doe ik te weinig met mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:44

Natuurlijk niet! Gewoon doen waar jij en je paard je prettig bij voelen, er zijn geen regeltjes voor.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:44

Je zou ook kunnen overwegen om grondwerk met haar te gaan doen, spelletjes enzo is altijd leuk voor beiden. Maar heb je zelf het idee dan dat je paardje zich verveelt? Staat ze altijd alleen in de paddock of mag ze ook de wei op? Heeft ze een maatje of staat ze alleen?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:45

Nee waarom zou dat te weinig zijn?
Wat wil je meer doen met toch een redelijk jong paard?

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:46

ik vind zelf dat genoeg met je paard doet,
als je zelf het idee hebt dat je te weinig doet kan je zoals hier al gezegt wat meer aan grondwerk gaan doen.
hoe kom je erop dat je misschien te weinig met je paard doet?
dit kan er ook in mee spelen..

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 20:48

ze staat nooit alleen, ze staan met z'n vijven in de paddock, en zomers lekker in de wei. Ik heb niet het idee dat ze zich verveelt, maar ik vroeg het me gewoon af. Het is mijn 1e paardje, en ik had eigenlijk geen idee van wat normaal is op haar leeftijd.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:50

nou ik doe ook niet zoveel met mijn paard de laatste tijd, hij komt overdag buiten in de paddock en in de wei.
Ik longeer hem zo nu en dan en vandaag dan lekker buiten geweest (voor het eerst bitloos!).
en begin nu een beetje grondwerk met hem te doen.
ben ook van plan erg weinig (alleen buitenritjes) met hem te rijden tot we echt het grondwerk beheersen.
maar mijn paard vind het best, hij verveeld zich niet en geniet zichtbaar!

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:52

en als het aan het paard ligt staat het, het liefst dehele dag buiten met soortgenoten dan bereden te worden.
Wij mensen zijn degene die het rijden belangrijjk vinden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:00

blonde_007 schreef:
ze staat nooit alleen, ze staan met z'n vijven in de paddock, en zomers lekker in de wei. Ik heb niet het idee dat ze zich verveelt, maar ik vroeg het me gewoon af. Het is mijn 1e paardje, en ik had eigenlijk geen idee van wat normaal is op haar leeftijd.

Lekker doorgaan zoals je nu doet Haha! is niets mis mee.

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:07

nee joh ik denk dat jou paardje heel geluk is Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:09

idd volgens mij voldoende je zou bij verveleling je altijd kunnen verdiepen in nh stromingen of werk aan de hand, lange lijnen, etc.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:10

Gewoon lekker zo volhouden, wellicht kan je richting de zomer een dagje meer gaan rijden.
Zolang ze haar energie maar kwijt kan en een goede conditie behoud is er geen probleem volgens mij!

nikki16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:30

Hoi,

Ik zou zo lekker door gaan hoor! Gaat toch prima zo...

Natuurlijk ligt het er ook aan wat voor een paard je hebt, de een heeft meer beweging nodig als de ander.

Maar als een paard overdag lekker buiten kan staan, scheelt dat natuurlijk ook een hoop.

Mijn paard staat nou meer op stal, omdat de wei erg drassig is momenteel door het slechte weer. Nou moet de paddock verdeeld worden en daar kunnen niet alle paarden in.
Daarom geef ik mijn paard nou wel wat meer beweging, en het gaat dan vooral om de aandacht.

Maar ik vind dat je het heel netjes doet, niks op aan te merken. Ga lekker zo door. Gewoon lekker bezig zijn daar draait het ook om.Lachen

Groetjes Rianne.

vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:46

Klinkt super toch? Vanwaar je vraag eigenlijk?
Ik heb nooit de intentie gehad om iedere dag verplicht te moeten rijden. Als ik geen zin heb sla ik over....
Zolang paardlief maar iedere dag een paar uur de wei op kan met soortgenoten is het prima vind ik.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:50

Ik doe het zelfde met mijn paarden en ik heb niet het idee dat ze ongelukkig zijn.
Vaak ga ik rijden maar soms neem ik ze met z'n 3en mee aan de hand lekker stukje lopen.
Longeren, knuffelen.
Je bent niet verplicht om te rijden en al helemaal niet als je geen wedstrijden of iets rijdt.
Je doet het goed hoor Knipoog

Nancy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:54

Jouw paardje komt tenminste elke dag lekker buiten. Kunnen sommige mensen nog wel eens een voorbeeld aan nemen.
Je bent goed bezig!!! Knipoog

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:21

ga lekker door zo, hij komt inieder geval iedere dag buiten daar kan ze ook lekker rennen en gek doen, 3 keer in de week rijden is ook goed

ga lekker door zo en veel plezier met haar

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:34

Als het paard iedere dag lekker buiten staat vind ik niet dat ze te weinig doet, dat is maar net wat je zelf wilt. Ik wil mijn paard 5 á 6 keer per week rijden omdat ik dat qua training gewoon beter vind.

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:36

nou ik vind dat je lekker aan het werk ben, ik ben doordeweeks met school bezig en in het weekend met me paardjes, ik zelf vind dat te weinig maar dat is even wegens examen:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:38

nee hoor Ik rij ook een doorgewinterd paard niet meer dan 4 keer per week Lachen Lachen

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:50

Volgens mij maak je je onnodig zorgen. Zolang je paard rustig en aanspreekbaar blijft wanneer je rijdt of longeert en niet overdreven heftig reageert, is er niets aan de hand

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:54

Waarom zou je meer met haar moeten doen?

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:58

Prima toch!

Ik rijd mijn 4 jarige ook niet meer dan 3 keer in de week en dan nog wat longeren. Verder staat deze altijd buiten (met mogelijkheid om naar binnen te lopen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:03

Ik vind zeker niet dat je té weinig met je paard doet. 3 keer in de week rijden is meer dan voldoende voor een paard wat nog niet héél lang onder het zadel is, en zolang je haar de rest van de dagen beweging geeft, is het prima. Verder moet je haar tijdens die dagen dat je niet rijdt niet even snel loszetten in de paddock, daar de rest van de dag in laten staan en haar dan weer op stal zetten, laat haar wennen aan water door haar hoeven af te spuiten, dagen dat je niet rijdt een uitgebreide poetsbeurt, een paard aandacht geven doe je niet alleen door hem te rijden, dat doe je door leuke dingen met hem te doen, en gewoon tussendoor rijden, je moet altijd je paard voldoende AANDACHT blijvne geven. Tong uitsteken.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:04

Gewoon doen wat je zelf het fijnste vondt Knipoog