Zelf inrijden of uit besteden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Zelf inrijden of uit besteden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 20:30

Ik zit te twijfelen wat ik nu moet doen met mijn eigen paard. Ga ik hem zelf inrijden straks of ga ik het uitbesteden aan iemand. Ik heb zelf ervaring genoeg om er op te klimmen en te gaan rijden en weet ook alle voorbereidingen om dit te bereiken...maar ik heb geen hulp aan de grond bij ons op stal....mijn vriend kan wel wat helpen maar dan moet ik hem nu snel wegwijs maken wat hij moet doen en wanneer waarom enz. Hij weet niets van paarden. Als er iets mis gaat maakt het toch niet uit want dan moet de ruiter toch vaak zichzelf redden. maar of dat werkt? Vandaag ben ik op een stal wezen kijken Huib van der Weide waar ik hem zou kunnen laten inrijden. Dit kost ongeveer 500 euro per maand. Is dit zowiezo een redelijke prijs? En heeft iemand goede ervaringen met hem? BIj ons op stal 1 iemand die er een hele goede ervaring heeft. Het paard wordt alleen zadel mak en met sturen ingereden...bij mij dan en ik wil dan daarna zelf verder doorrijden maar gewoon rustig aan. De stal traint hem op. Ze beginnen met ene paar keer op en afstappen in de spuitplaats gaan daarna een paar rondjes op het erf stappen aan de hand...gaat dit goed gaan ze direct het bos in lange rechten lijnen lopen. Dan gaan ze dat afbouwen naar in de bak rijden en afentoe mee op de vrachtwagen naar ene binnenbak..ze beginnen met 2x per week rijden en dan verder bouwen aan 3x per week. Als mijn paard braaf is krijg ik daarna begeleiding en ga ook als het goed gaat met opstappen naar het bos. Ze verwachten dit alles als het paard zich gedraagt in 1 maand voor elkaar te hebben en dan kan ik thuis verder trainen en ze begeleiden ook een paar keer ana huis indien nodig....Maar mijn paard wordt niet vol getraind gewoon basis erin en daarin oplaten groeien. Ik vind het inrijden best veel geld om te laten doen en zou het toffer vinden om het zelf te doen en heb de ervaring maar niet iemand met veel ervaring op stal erbij om mij te helpen? Iemand een idee hiervoor? En wat zouden jullie doen?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Zelf inrijden of uit besteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:11

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je er iemand bij hebt om jou te helpen die er verstand van heeft. Je kan je vriend wel wegwijs maken, maar het is handiger als je iemand hebt die weet wat te doen. Ik weet niet of 500 euro een boel geld is om een paard zadelmak te maken in een maand. Denk dat datwel meevalt. Je moet pension betalen en de tijd die erin gestoken wordt. elke dag 1 uur ongeveer?
Bij ons op stal worden ook paarden zadelmak gemaakt en ingereden. Eerst worden ze gewoon gelongeerd, na een paar keer met zadel. Daarna steeds longeren met zadel en dan even hangen, een rondje stappen en klaar. Na een paar keer erop zitten en aan de hand stappen. Daarna wat langer stappen en wat draven. Steeds eerst longeren en daarna erop zitten en rijden. eerst aan de longe en als dat goed gaat los door de bak. Zo wordt dat langzaam opgebouwd. hangt ook van het paard af hoe snel deze het oppikt. De buitenritten worden ook voorzichtig opgebouwd. eerst een klein rondje uitstappen en na een paar keer een groter rondje naar buiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:14

Ik zou het uit handen geven, en er sowieso van uitgaan dat je geen deadline mee moet geven als je je paard uit handen geeft. Niemand kan voorspellen hoe je paard zich gaat gedragen. Ervaring leert dat een jong paard bij de singel ook wat eelt moet kweken en daar in het begin best wel last van kan hebben. En als hij in een maand tijd nog niet zover is om weer weg te gaan, moet je je paard daar niet halfklaar vandaan plukken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:52

ik heb hier het zelfde als jij Knipoog
zelf al vaker paarden ingereden e.d. maar heb nu mijn paarden aan huis en geen goede hulp bij de hand.
manlief wil af en toe best helpen maar weet echt niet waar hij mee bezig is.
ik heb ook getwijfeld om de zelfde reden als jij.
inmiddels ben ik met wat basis bezig met mijn paard,ze heeft een zadel opgehad,kan longeren,is verkeersmak en ben nu een beetje met de trailer bezig.
dit zijn dingen die je zelf kunt doen op je eigen houtje,bij de mijne gaat het 1 op 1 erg goed.
ik heb besloten om tijdens het inrijden iemand in te huren [b.v. een goede! instuctrice] voor 2a3 x in de week.
dan weet ik dat ik hulp heb van iemand waar ik van op aan kan en zo kan ik het toch zelf doen.
dit zou een optie voor je kunnen zijn,MAAR....is de enigste reden dat je het wilt doen om geld te besparen dan win je er niets mee.
als je alles uitreken zal je niet veel goedkoper uitkomen op deze manier dan laten doen.
ik wil het zelf zo omdat ik weiger mijn paard uit handen te geven.

succes Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:56

kun je niet zelf inrijden onder begeleiding van iemand? ga ik ook doen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:58

zolang je vriend fatsoenlijk een paard kan vasthouden en een longeerlijn kan vasthouden en hij bereid is je te helpen, denk ik dat je het zelf wel redt hoor

Ik heb het ook zelf gedaan en had hulp van een 13 jarige jongen die nog niet zo heel lang met paarden bezig was. Hij hield mijn paard de eerste paar keer vast enzo.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:05

Arabesk schreef:
zolang je vriend fatsoenlijk een paard kan vasthouden en een longeerlijn kan vasthouden en hij bereid is je te helpen, denk ik dat je het zelf wel redt hoor

Ik heb het ook zelf gedaan en had hulp van een 13 jarige jongen die nog niet zo heel lang met paarden bezig was. Hij hield mijn paard de eerste paar keer vast enzo.

dan had je vast een erg brave... Knipoog
ik zou het met mijn merrie niet durven,de springkikker Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:14

zolang een paard nog stuiterd is het nog niet klaar om erop te klimmen.

Eindeloos oefenen met op en afstijgen net zo lang tot het m niets meer doet. Paarden kunnen wennen aan bijna álles, als je het maar vaak genoeg herhaalt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:19

Arabesk schreef:
zolang een paard nog stuiterd is het nog niet klaar om erop te klimmen.

Eindeloos oefenen met op en afstijgen net zo lang tot het m niets meer doet. Paarden kunnen wennen aan bijna álles, als je het maar vaak genoeg herhaalt.

dat snap ik,ze word ook nog niet ingereden,maar daar hoef ik echt geen groentje van 13 jaar bij,ben wel gek maar nog niet levensmoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:41

Ik ga mijn jonge paardje tzt zelf inrijden. Moet er niet aan denken dat ik haar ga uitbesteden. Tot nu toe heb ik haar alles zelf geleerd, en ga ik haar nog veel leren, en daar hoort zadelmaken maken en inrijden 'straks' ook bij.
Op zich lijkt het me wel goed om er dan wat hulp bij te hebben, maar misschien is dat niet eens nodig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:41

Ik ben ook mijn eigen jonkie aan het beleren, ze word in mei 4 jaar, ik neem de tijd, ben vooral heel veel bezig geweest de afgelopen maanden aan het voorbereiden om een ruiter te dragen dus het rechtrichten aan de hand, ook zijn we sinds kort met het draven onder het zadel bezig, ik heb 1 x in de week hulp van iemand en de rest doe ik alleen, is voor mij de eerste keer dat ik een paardje zadelmak heb gemaakt en dat heb ik helemaal in mijn uppie gedaan , ik vind het juist heel leuk om het meeste zelf te doen en denk als je het met veel geduld en beleid doet dat je er niet veel aan verkeerd kan doen. gewoon op je gemak, ik zeg altijd ik heb 20 jaar de tijd;-)
En elke stap verder ben ik dan ook super trots op mijn reuze Baby Haha!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:02

midgie schreef:
denk als je het met veel geduld en beleid doet dat je er niet veel aan verkeerd kan doen

Ook met veel tijd, geduld en beleid kan je dingen verkeerd doen...... En eenmaal iets verkeerd aangeleerd, zal dat altijd weer boven water kunnen komen..... Maar goed.

Ikzelf weiger paarden te beleren zonder iemand op de grond die ik ken en vertrouw. Soms denk dat je dat een paard er helemaal klaar voor is en gebeurt er toch iets onverwachts. Dat hoeft niet eens altijd te zijn dat je er toch te vroeg op gestapt bent, maar soms iets buiten de bak waar het paard van schrikt bijvoorbeeld. Sorry, maar dan wil ik iemand aan de longeer lijn die weet waar hij/zij mee bezig is. En nog belangrijker, die ook weet wat ík wil dat diegene doet op zulke momenten.
Een onervaren iemand kan juist als het paard schrikt of een andere dan verwachte reactie geeft, proberen het paard te stoppen bijvoorbeeld, terwijl dit over het algemeen meer problemen oplevert dan het oplost. Of juist een paard gaan opdrijven, wat gewoon even de tijd nodig heeft. Ik vind het niet handig.

Je kan nu in mijn ogen dus twee dingen doen. Of haar wegbrengen, of het zelf doen waarbij je iemand regelt die je vertrouwd. Beide kosten geld.
Als je haar wegbrengt kan je de tijd die ze daar is wat inkorten door haar zelf netjes voor te bereiden, want ik begrijp dat je dat al eerder gedaan hebt. Longeer haar alvast, laat haar wennen aan zadel en hoofdstel en zorg dat ze in goede conditie is. Spreek met de stal waar je haar heenbrengt precies af wat je wil dat ze kan voordat ze terug komt en geef hun vervolgens alle tijd om dat te bereiken. Haastige spoed is zelden goed, zeker wat betreft het beleren van paarden.
Doe je het zelf, huur dan inderdaad iemand in die je kent en vertrouwd én die jouw manier van werken met paarden kent.

Ik zou in elk geval geen risico nemen met mensen op de grond die niet weten waar ze mee bezig zijn.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:18

ik zou inderdaad iemand er bij halen die er verstand van heeft.

ik heb ook meerdere paarden beleerd. maar wel met iemand waar ik 100 procent op vertrouw. als ik er opzit en het paard gaat (nog niet meegemaakt, daarom vind ik het nog zo leuk werk Tong uitsteken) dan zorgt de gene met de longe in de hand er voor dat hij niet omhoog gaat, maar naar voren.

zodra het paard ook maar drijgt iets anders te doen dan de bedoeling, dan houd zij dat in de gaten. ik hoef alleen maar wat mee te liften tot het paard gewend is.

ik denk als ik een jong paard koop, dat ik heb ook zel wil beleren. anders mis je gewoon een stukje heb ik het gevoel. je bent er dan niet bij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:20

Zorg ALTIJD voor een goed grondpersoon, de grondpersoon is belangrijker dan de ruiter....

De grondpersoon moet kunnen zien, voelen en anticiperen op de juiste manier. Zeker de eerste paar keren erop zijn zo belangrijk. je moet niet vergeten dat ALS het verkeerd gaat (om wat voor een reden dan ook') dat de enige die het op kan lossen de grondpersoon is. De ruiter kan het pas oplossen als de vooruit, rem en stuur erop gemonteert zijn...... en zolang die knoppen er niet opzitten ben je gruwlijk afhankelijk van diegene die op de grond staat....

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:24

HELEMAAL MAAR DAN OOK HELEMAAL MET KIWIKO eens. dat bedoelde ik dus eigenlijk ook te zeggen.

als je voor het eerst op een paard zit. weet ie echt niet dat ie moet stoppen op jouw hulpen, of dat hij voorwaarts moet op het been.

dit heb je wel al geoefend met longeren, dus dat weet hij wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:15

Idd KiWiKo, de belangrijkste persoon is de persoon op de grond. En dat weten een heleboel mensen niet die van plan zijn om hun eigen paard in te gaan rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:20

Er bestaat zoiets als grondwerk, waarin je je paard stap voor stap voorbereid op de hulpen, óok op de ruiterhulpen. Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:34

het hele zadelmak maken hangt van grondwerk aan elkaar Lachen Lachen maar de knoppen monteer je er echt niet vanaf de grond op Lachen

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:40

ik ga het ook onder begeleiding van mijn instructrice doen.
ik ga er wel zelf op.
je doet al vlug iets verkeerd, en krijg het er dan maar weer eens uit!
je hoeft er maar af te vallen, en dan lig je er alleen.
zo'n jong paard heb je zo verpest!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:02

JoviBan schreef:
Er bestaat zoiets als grondwerk, waarin je je paard stap voor stap voorbereid op de hulpen, óok op de ruiterhulpen. Pling

hoe wil jij de ruiterhulpen vanaf de grond erop zetten dan? zit hulp en been hulp?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 13:25

Ik weet ook dat een grondpersoon heel belangerijk is en dat ik dit al veel vaker gedaan heb voor andere mensen met een goede begeleiding aan de grond. IK ben wel wat gewend met jonge paarden. Maar ik train ze aan de grond al op de stemcommandoos dat doet ook veel als je er op zit. Het is niet de eerste keer dat ik dit alles ga doen. Dus bereid hem zelf helemaal voor. Ik zou het liever niet uitbesteden en niet om geld uit te sparen maar puur omdat ik het graag zelf doe allemaal omdat ik dan weet wat er met mijn paard gedaan wordt. Betaal gelukkig heel weinig stalling per maand 140 euro all in. We hebben alles behalve een binnenbak...dus daar maak ik me ook niet druk om. Bos zit naast het huis dus is makkelijk te bereiken. Maar ik vind het geen slecht idee om eens te vragen aan de instructeur die op stal komt om te vragen of hij het wil doen. Dat is een idee. Zit en been hulp kun je niet oefenen. Ik ga nog even denken. Maar de tip is hulp thuis vinden vind ik wel een goed idee..met vertrouwen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:30

Ik heb het ook altijd gedaan hoor Lachen Lachen de eigenaar begeleiden.. Ik kwam dan 3 keer in de week Lachen

Deed de eigenaar het toch zelf, maar met mij op de achtergrond EN als grondpersoon Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:42

Kan je niet iemand regelen die aan huis komt ? Jij kan het voorbereidende werk doen en hij kan met een half uurtje weer weg zijn. Zo ben je en met z'n tweeen en goede begeleiding. Al doe je dat een paar weken achter elkaar een paar keer in de week, lekker in zijn iegen omgeving, het is al met al best veel voor zo'n jong paard. Wij hebben het ook zo gedaan en ik zou het weer zo doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:42

KiWiKo schreef:
Ik heb het ook altijd gedaan hoor Lachen Lachen de eigenaar begeleiden.. Ik kwam dan 3 keer in de week Lachen

Deed de eigenaar het toch zelf, maar met mij op de achtergrond EN als grondpersoon Lachen

Zo doe ik het nu ook met mijn drie jarige.Ik wilde ze eerst weg brengen maar vond dat wel jammer omdat ik nu een heel leuk paard in handen had en je nooit niet weet wat er ergens anders mee gebeurt.

Dus uiteindelijk heb ik het met een vriendin gedaan die al verscheidene paarden zadelmak heeft gemaakt.Ik ben de persoon die op de grond staat en zij is de gene die haar leven waagt Knipoog .Grapje hoor.Tot nu toe doet ze het fantastisch,zelfs toen er plots vlakbij vuurpijlen werden afgeschoten ging het goed,hoewel het even spannend was,bleef ze toch coole.
Maar mijn vriendin is een zeer goede wedstrijdruiter en ik denk dat het best moeilijk is een juiste helper te zoeken.Ze komt nu drie maal per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:43

Beenhulpen kun je volgens mij inderdaad niet oefenen (maar misschien ook wel en mis ik nog iets Knipoog ), maar zit- en andere lichaamshulpen kun je wel degelijk op de grond aanleren.
Als je je paard bijv. dmv een bekkenkanteling, het openen of sluiten van je handen of je manier van ademhalen, leert te vertragen of te versnellen, dan zal hij dit ook begrijpen wanneer je erop zit.