paard gaat in harde galop op de sprong af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

paard gaat in harde galop op de sprong af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 10:08

Hoi,

Ik heb een 'oud' springpaard een jaar geleden gekocht.
Alleen als ik nu met hem spring, gaat hij altijd in hele zware rengalop op de hindernis af.
Weet iemand hoe ik hem iets minder hard kan laten gaan???
Of zou hij wel zo hard mogen? Het lijkt mij niet goed, vandaar.

Balkjes lopen en gewoon langs de hindernis rijden deed meneer eerst ook niet, maar dat gaat inmiddels wel.
(al is het meer balkjes springen:))

Wie heeft voor mij een tip om hem minder hard te laten gaan.
(Of om mij meer vertrouwen te laten krijgen om hem wel zo hard op de hindernis af te laten rennen)

Scum

Re: paard gaat in harde galop op de sprong af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:10

Als eerste goede les nemen. Bij voorkeur priveles Knipoog

En eerst dressuurmatig oplossen. De basis moet daar goed in orde zijn en je moet je paard goed kunnen sluiten in galop, maar ook kunnen verruimen.
Wat je verder zou kunnen doen is een kruisje op een volte zetten. En vanuit de volte in galop daar steeds overheen gaan. Dus niet recht erop af, maar in een wending op de volte blijven springen.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:12

Inderdaad oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen om hem terug te rijden..... das de enige manier

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 10:14

Bij dressuur gaat het erg goed, vandaar dat ik met springlessen weer ben begonnen (wedstrijden reden we al in springen, want we kunnen het wel) alleen tijdens de les gaat hij als een gek op de hindernis af.
(ik kan hem op zit een stuk terug krijgen, maar helemaal terug naar gewone rustige handgalop lukt niet (Ging vroeger in dressuur ook niet). Zal het dan toch een kwestie van tijd zijn???

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:16

Stilzetten voor en na de hindernis, om hem te te leren wachten. En zoek een goede instructeur die je hierbij kan helpen!

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:17

Ik denk het wel, de aanhouder wint.
Consequent terug blijven rijden en hem zijn zin absoluut niet geven, dat kan wel lang duren maar de kans is groot dat je hem dan krijgt waar je wilt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:18

Of jouw manier van rijden Knipoog Alleen maar je paard terug gaan rijden daarin zie ik niet zoveel nut. Het kan zijn dat ie daarvan alleen maar heter wordt en nog meer naar de hindernis toe wil lopen.
Ook het zomaar stilzetten is niet de oplossing. Kan leuk zijn voor af en toe. Maar je verliest ook ritme en het moet vaak zo ruw.

Ik zie het meer in oefeningen met techniek. Die volte is maar 1 voorbeeld, en zo zijn er nog veel meer oefeningen. Wat zegt je instructeur er dan van? En krijg je les in een hele groep of alleen?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:21

Wat hindernissen in de bak zetten en daar tussendoor dressuur trainen. Tijdens de eerste keer neem je geen enkele hindernis. Als dat goed gaat, dressuren tussn de hindernissen, en als hij ontspannen is, één laag (!) sprongetje doen en terug dressuurmatig oppakken Zo leert hij niet te exploderen omdat er hindernissen staan en blijft hij geconcentreerder.

Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:23

Scum schreef:
Of jouw manier van rijden Knipoog Alleen maar je paard terug gaan rijden daarin zie ik niet zoveel nut. Het kan zijn dat ie daarvan alleen maar heter wordt en nog meer naar de hindernis toe wil lopen.
Ook het zomaar stilzetten is niet de oplossing. Kan leuk zijn voor af en toe. Maar je verliest ook ritme en het moet vaak zo ruw.

Ik zie het meer in oefeningen met techniek. Die volte is maar 1 voorbeeld, en zo zijn er nog veel meer oefeningen. Wat zegt je instructeur er dan van? En krijg je les in een hele groep of alleen?

Iemand die zijn paard dressuurmatig in orde heeft hoeft hem niet ruw stil te zetten. Anders ligt er nog een heleboel werk in de dressuurwereld voordat je uberhaupt moet gaan springen, maar dat is mijn mening.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:26

Dat ben ik niet met je eens. Bij het springen kan een paard heel enthousiast/heet worden als hij op een hindernis af gaat. Dat gebeurt bij dressuur niet.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:27

snuffelhues schreef:
Wat hindernissen in de bak zetten en daar tussendoor dressuur trainen. Tijdens de eerste keer neem je geen enkele hindernis. Als dat goed gaat, dressuren tussn de hindernissen, en als hij ontspannen is, één laag (!) sprongetje doen en terug dressuurmatig oppakken Zo leert hij niet te exploderen omdat er hindernissen staan en blijft hij geconcentreerder.

Succes!

Ja bovenstaande is ook mijn tip.. Dit heeft bij ons wel geholpen!!!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 10:30

de instructeur liet me gister dressuren en dan elke keer vanaf de korte zijde richting de hindernis gaan. Als ik hem te kort op de hindernis draai, is de instructeur bang dat hij zich kreupel springt.

Ik probeer op dit moment zo veel mogelijk tempo-wisselingen te rijden (maar niet met mijn handen aan zijn mond te trekken). Als er geen hindernis is, is hij op dit moment bijzonder goed te rijden.

Zal dit ermee te maken kunnen hebben dat hij 1 hindernis heeft?
Zet je een dubbel sprong of een parcourtje op dan gaat het beter. (dan wilt hij nog hard, maar wel handelbaar).

(mijn instructeurs zijn Ab Fabius en Martin (ook bekend in springwereld) dus denk dat die me aardig kunnen helpen, maar ook zij weten nog niet hoe ik tegen zijn harde ritme in kan gaan.
(Het lukte hun zelf ook niet).

Kan het ermee te maken hebben dat hij altijd getraint was om hard richting hindernissen te gaan (hij heeft nationale wedstrijden op z2 nivo gereden en is vaak 1e geweest bij nl junioren).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:38

Springen kan niet op Z2 niveau Knipoog En als je op dat niveau alleen maar hard gaat dan kom je niet vaak foutloos rond.
Ik weet zeker dat er een oplossing is voor jouw probleem. Met 1 hindernis kun je al op de volte oefenen. Maar het zou wel fijner zijn als je ook lijntjes kunt oefenen. Daarmee kun je heel veel variaties neerzetten.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 10:40

sorry tikfout z-nivo.

het rare is als de hindernis hoger dan 1.20 meter gaat, dan wordt hij wel iets rustiger.
(hoe lager hoe harder hij gaat)

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:54

Als hij het alleen bij lagere hindernissen doet dan is het dus waarschijnlijk verveling.... natuurlijk geen excuus om te gaan rennen. Maar dat betekent wel dat het kwajongensstreken zijn en niet iets wat hem aangeleerd is.

@Scum; met "terugrijden" bedoel ik niet vol gas aan de teugels gaan hangen om het paard maar langzamer te krijgen....en zeker geen ruwe stop maken....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:14

Scum schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Bij het springen kan een paard heel enthousiast/heet worden als hij op een hindernis af gaat. Dat gebeurt bij dressuur niet.

maar als je tempocontrole in dressuur goed genoeg is, kun je het met springen oplossen. Een trekkend/te sterk paard met springen is een dressuurprobleem, meestal omdat ze ook niet voldoende vanuit het achterbeen kunnen/willen springen.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:36

mijn pony was ook zo bij mijn bijrijdster, en goeie oefening is om een dubbel neer te zetten en dan bij de eerste een klein sprongetje, dan 5 galop sprongen er tussen houden voor de volgende en dan daar dan ipv een hindernis te bouwen 4 draf balken leggen, overigens vind ik de tip om een hindernis neer te zetten en dan alleen dressuur te rijden ook erg goed zo heb ik het namelijk zelf met mn pony voor elkaar gekregen dat hij rustiger bleef.... zodra hij rustig loopt als beloning het sprongetje laten nemen en dit zo rustig opbouwen. En wat je altijd nog kan doen als dit alles niet werkt (veel mensen zullen dit onvriendelijk vinden denk ik) is die dubbel weer neerzetten en dan 2 lage kruisjes maken (weer zo'n 5 galop sprongen er tussen) en hem dan de eerste laten nemen en voor je bij de 2de bent zet je hem stil, en nee zo leer je je paard niet weigeren zo leer je hem alleen dat jij de baas bent over het tempo. Ik zeg het meestal zo, beter 1 keer heel streng en daarna 100 keer kunnen belonen, dan altijd net niet streng genoeg zijn en nooit kunnen belonen. Overigens deze laatste methode heb ik door meerdere spring instructeurs zien toepassen. Hoop dat je wat met deze tips kunt, begrijp heel goed dat dit vervelend is maar er is echt wel wat aan te doen.

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:46

ik heb geleerd dat ik dan een volte moet draaien voordat ik ga springen als mijn paard te hard gaat. Dus als hij weer zo op die hindernis afstormd moet je een volte draaien, net zolang totdat hij wel rustig op die hindernis af gaat.

Succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:48

ja en nee. Zowel een volte als stil zetten helpt wel, mits je dat dan wel dresuuurmatig verantwoord doet. Dus dan ook in die volte de ontspanning weer opzoeken zodat je met een zachte hand kunt blijven rijden. Idem in de overgang terug.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 13:55

dat is het meest rare, ondanks dat mijn paard gaat rennen, blijft hij wel ontspannen lopen en draai je hem weg dan gaat hij weer met zijn neusje omlaag en ontspannen lopen (ik rij normaal met lange teugels)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:56

Hoe lang is lang?

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:58

Je kunt proberen op de volte te galoperen en dan op de hindernis af sturen en je paard een paar meter voor de sprong weer verder op de volte te laten galoperen. Zo weet hij niet wanneer je werkelijk op de sprong aan rijdt en zal hij misschien wat rustiger worden...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:00

in draf erop aan en als die wilt gaan rennen voor de hindernis weg wijken.. werkte bij mijn paard super.. dus gewoon doen alsof je die hindernis helemaaaal niet van plan bent te nemen

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:00

ELpatcho schreef:
in draf erop aan en als die wilt gaan rennen voor de hindernis weg wijken.. werkte bij mijn paard super.. dus gewoon doen alsof je die hindernis helemaaaal niet van plan bent te nemen

Precies! dat bedoelde ik ook Knipoog

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 14:01

Lielle schreef:
Hoe lang is lang?

zodat je teugels net niet in een boogje hangen en je wel nog contact hebt met zijn mond.

Verder vind ik het weg wijken opzich een goed, heb er nog niet aan gedacht, maar als hij iets eng vind kan je hem er wijkend langskrijgen, dus misschien helpt het hier ook ja... De volte werkte jammer genoeg niet...
(Heb gister 1,5 uur hiermee lopen oefenen vandaar.....)