2 teugels > hoe martingaal bevestigen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

2 teugels > hoe martingaal bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 19:45

Even los van de discussie of het wel of geen nut heeft om met dubbele
teugel te rijden, er staat hier tijdelijk een paard op stal dat ik af en toe
ga rijden. De eigenaar rijdt altijd met dubbele teugel en met springen heeft
het paard een martingaal om. Nu vroeg ik me af hoe je de martingaal
met twee teugels bevestigd? Gewoon beide teugels door de ringetjes halen
of..?

Wendy15

Re: 2 teugels > hoe martingaal bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:46

Als je een martingaal nodig hebt zou je imo niet met dubbele teugel moeten rijden toch? Nagelbijten / Gniffelen

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:48

Volgens mij gewoon met 1 teugel rijden... Die 2 teugels is brol , 2 bitten ook. Ofwel moet je paard zachter worden of wel jou hand harder Knipoog. En die martingaal doe je gewoon rond 1 van de teugels.Nuja als je al twee teugels hebt en dan nog is 2 bitten is een martingaal overbodig vind ik Knipoog. Alsje daar mee rijdt heb je pas echt GEEN controle over je paard

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:48

Wat is dan nu de functie van de tweede teugel?

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:50

kijkt even mee

Chrissie

Denk dat de TS een passoa bit gebruik waar aan ze 2 teugels bevestigd. Volgens mij kan je dan het beste de teugel die aan de normale bitring wordt bevestigd door de martingaal doen, en die andre niet.

Anoniem

Gewoon 2 teugels in de bitring? Dan idd die 2 teugels door de martingaalring halen. Als het een bit is met 2 ringen waar aan elke ring een teugel zit, dan geen martingaal gebruiken dat is echt onzin, als je gewoon gaat rijden en je zet die teugels vast dmv de martingaal is echt veels te zwaar inwerken op het bit. AUB niet doen. Of onderste teugel eraf halen en alleen met bovenste teugel van bovendste bitring de martingaal gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:51

Als het echt een pessoabit is, dan is een martingaal er nog om wel erg hoor, dan maar niet dat paard rijden als je dat paard niet kan houden.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:54

Het gaat hier toch niet om of je het nou wel of niet moet gebruiken..? Lachen Volgens mij is de vraag gewoon hoe he tnou het beste kan bevestigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:01

Chrissie_ schreef:
Het gaat hier toch niet om of je het nou wel of niet moet gebruiken..? Lachen Volgens mij is de vraag gewoon hoe he tnou het beste kan bevestigen

O jeetje, wist niet dat je boos werd.....

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:02

Beide teugels door de ringen doen. Zo deden wij het altijd.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:39

Soet schreef:

extra MACHT op de mond van je paard , verminderd het wegloop gevaar , en een paard gaat weglopen omdat het geen respect voor je heeft ! Knipoog

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:50

Misschien bedoelt TS twee teugels aan een normaal gebroken trensje? Zoals je mensen wel eens ziet oefenen voor handhouding met stang en trens...in dat geval zou ik het op de geimproviseerde trensteugel doen. Jezelf niet aanleren om de stangteugel te gebruiken bij problemen.

Dit los van het feit of ik het nuttig/nodig vind.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:00

Lijkt mij toch een ernstig geval van hulpteugel-overkill...

Haal er gewoon dat 2de paar teugels vanaf als je met een martingaal wil rijden. Als je paard met een soort hulpteugel niet te beheersen valt zal een 2de het probleem niet oplossen denk ik zo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:04

euhm, even heel simpel misschien, maar een martingaal voorkomt het omhoog gooien van het hoofd. Als je dan dus bijv een pessoa of pelham of iets gebruikt en daar een martingaal aan doet, snap ik dat dat fel in kan werken als het paard zijn hoofd omhoog gooit. Ik zal nu wel half bokt over me heen krijgen, maar als medische dingen uitgesloten zijn.... Moet ie zijn hoofd maar niet omhoog gooien (dit uiteraard op voorwaarde dat de martingaal op de juiste lengte staat afgesteld)

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:07

Daar ben ik het mee eens , dat is juist de functie van de martingaal

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:26

In springkringen zie je het inderdaad wel vaker. Een pessoa-bit met dubbele teugel en een martingaal.

Om in het parcours het paard beter bij je te houden.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:30

Het is vriendelijker een pessoa-bit met 2 teugels te rijden, dan ri je tenminste normaal op de normale trens en die moet je door de martingaal doen. Als je 2 teugels aan een trensje doet dan gewoon allebei erdoorheen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:32

stef schreef:
Moet ie zijn hoofd maar niet omhoog gooien

Tja alleen zie ik het hoofd omhoog gooien toch als symptoom van iets. Zelfs als hij helemaal 100% is, betekend het toch wat. Bijvoorbeeld dat de ruiter hem uit balans brengt, dat het paard het gevraagde te moeilijk vind of te eng, dat de ruiter teveel in z'n mond komt... enz. enz. Dus vind dat beetje raar om te zeggen.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:39

florrtje schreef:
Soet schreef:

extra MACHT op de mond van je paard , verminderd het wegloop gevaar , en een paard gaat weglopen omdat het geen respect voor je heeft ! Knipoog

Ik vind het heel leuk wat jij doet met de paarden. Maar dit is al het tweede topic, waarin je zo fanatiek tegen een bit bent. Jij rijdt bitloos, heel goed maar ordeel alsjeblieft niet zo over anderen. De TS heeft namelijk niet eens gezegt dat ze met pessoa, stang of whatever rijdt. Dus aub niet te snel oordelen. En met springen is het vaak geen vluchten maar enthousiasme. Heeft mijn paard ook en zal ook niet zonder martingaal rijden. Dan vlieg ik al helemaal in de hindernis, dat is levensgevaarlijk. En mijn paard heeft echt wel respect voor me!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:49

als ik dan moet kieven kies ik voor de teugel met de minst scherpe inwerking.

Maar (je weet vast wel wat er komt) dubbele teugel en martingaal, mist er niets in de basis? Zo nee zou ik voor een andere optoming kiezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:51

ben je nou eigenlijk echt zoveel sterker als je 2 teugels aan 1 bit bevestigd? Ik bedoel, de kracht in je hand blijft hetzelfde, je bent zelf niet ineens sterker, en je krijgt geen hefboomwerking of iets..
Hmmz, misschien beter een ander topic daarover?

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:34

Sommige mensen vinden het fijner rijden. Je hebt iets meer in je hand. Tja, ik vind het ook niet van, maar het kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:39

stef schreef:
ben je nou eigenlijk echt zoveel sterker als je 2 teugels aan 1 bit bevestigd? Ik bedoel, de kracht in je hand blijft hetzelfde, je bent zelf niet ineens sterker, en je krijgt geen hefboomwerking of iets..
Hmmz, misschien beter een ander topic daarover?

Ik kwam iemand tegen in het bos die mij uitlegde dat het was als er 1 teugel knapt, hebben ze een reserve. Heel logisch. Een maand later kwam er een meisje bij mij op stal, mijn stal toendertijd was in het bos, ze vroeg of ik een teugel te leen had, haar teugel was gebroken. Toen snapte ik het wel. Ik zou het nooit zo doen, maar als je oplet zie je best veel recreatieruiters die 2 teugels hebben.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:44

Het gaat hier dus niet om MIJN paard he? Ik rijd hem alleen voor die man. Ik ga dus niet een hele andere optoming erop gooien terwijl hij al die tijd met dit gereden heeft. Ik vroeg me alleen af hoe de martingaal om moest. Bij dit paard is er geen sprake van gebrek aan respect, hij is gewoon superenthousiast en ook nog eens ontzettend groot en zoals al eerder gezegd is wordt het dan een beetje gevaarlijk om zonder martingaal te springen, dan vliegt ie me dwars door de hindernis bij wijze van spreken.