naar binnen vallen -> neem in reflex buitenteugel aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

naar binnen vallen -> neem in reflex buitenteugel aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 18:03

Om te beginnen, sorry voor de slechte titel Bloos
Ik ben op dit moment bezig met een jong paard, en die heeft nogal eens de neiging naar binnen te vallen. Ik wil haar dan automatisch corrigeren met mijn buitenteugel, wat fout is, dat weet ik. Mijn vraag is dus: hoe leer ik dat af? Vork
De hulpen zijn nog niet 100% bevestigd, en de zijwaartse reactie op binnenbeen+binnenteugel blijft vaak onvoldoende, en dan vind ik het zó moeilijk om niet aan mijn buitenteugel te komen! Bloos

Alle tips zijn dus welkom Vork

Lise81

Re: naar binnen vallen -> neem in reflex buitenteugel aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:28

Zorg ten eerste dat je zelf goed recht zit en voor je uit blijft kijken. En klinkt misschien raar maar rij een volte (+/_ 10 m) in (actief daar bij houden- eigelijk is het "strafwerk") als het paard echt naar binnen valt. Rij dan weer naar het zelfde punt en ga weer verder.
Schenk er niet te veel aandacht aan, het is een jong paard die moeite heeft met zijn balans te vinden. Naar mate hij meer getraind is, makkelijker kan dragen en zijn balans gevonden heeft zal hij niet meer de neiging hebben zo snel naar binnen te vallen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:32

Als je je buitenteugel moet aannemen op het moment dat hij al naar binnen aan het vallen is ben je imo te laat. Je rijdt je paard hoofdzakelijk op je buitenteugel en binnenbeen, naar mijn idee.
Nu snap ik wel dat een reactie op je binnenbeen nog niet helemaal bevestigd is omdat je paard nog jong is, maar daar moet je dan dus eerst aan werken. Desnoods die hulp wat duidelijker maken met een wat hardere druk van het binnenbeen of een zweepje.
Hij kan wel moeite hebben met zijn balans, maar als hij dit eenmaal heeft aangeleerd ben je ook niet blij.
Ow, en natuurlijk belonen als hij wél (een beetje) reactie geeft op je binnenbeen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 08:59

Ik snap wat je bedoelt, ik ben op dit moment ook bezig met een jong paard.. Deze 'problemen' onstaan o.a. doordat het paard nog weinig balans heeft. Hoe meer wij als ruiter dan lopen te 'trekken en duwen' hoe erger het wordt. Als je paard al zover is zou ik hem eens een paar keer mee nemen op een buitenrit zodat hij leert om op eigen benen te lopen. Het rijden van binnenhoefslagen helpt ook..
Verder niet aan dit euvel storen, als het paard sterker wordt en je hulpen straks beter gaat begrijpen wordt het vanzelf beter. Ik vind het zelf fijn om te rijden met het idee dat ik het paard begeleidt ipv sturen/corrigeren.. 'k heb dan het idee dat ik rustiger ben in mijn hulpen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 10:04

Oke bedankt voor de tips! Ja we zijn nu hard aan het werken aan de zijwaartse reactie op binnenbeen, daar gaat ze nu nog vooral harder van. In stap snapt ze het wel, maar in draf wil ze dan alleen nog maar harder.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:11

Ik zou bij het begin beginnen.
Lekker je paard laten stappen en dan een grote volte, begrenzen op je buitenteugel en om je binnenbeen heen stelling vragen.
Snapt je paard dit. lekker belonen door een klopje op de hals/ aai en met je stem.
Ga het ook in draf oefenen.
Ook een goede oefening, een meter van de hoefslag af rijden en dan proberen tussen je benen t ehouden, niet teveelanacht aan schenken als je paard zwiebert, hij wil graag aanleuning van de bakrand.
Het is moeilijk om zoiets op papier te zetten, misschien een keer een instructeur er bij halen die tips heeft waar je weer een poosje mee aan de slag kunt?
Succes iig.

edit: wees altijd heel consequent met je hulpen.
Als je iedere keer dezelfde hulpen geeft weet je paard ook waar ie aan toe is.
En vergeet je indraaiing van je heupen niet en je beenliggingen.
Zo kun je op een gegeven moment steeds subtielere hulpen geven.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 10:18

Oke bedankt!
Ik heb wekelijks les, dus heb begeleiding, maar het kan nooit kwaad om extra tips te vragen Lachen
Ik rijd al heel erg veel binnenhoefslagen, dat doet ze eigenlijk heel erg goed, het naar binnen vallen doet ze vaak als ze ergens geen zin in heeft ofzo dat ze dan naar binnen valt en tegelijk heel hard wil.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:29

Oké.
Super dan.
Maar onthoud dat ze jong is en dus nog erg zoekende is naar je gewicht.
Ik had daar eerder ook last van, mijn linkerhand had een eigen leventje, door heel veel les en iedere keer daarop te worden gewezen is het nu bijna helemaal weg.
Echt continu eraan denken wil ook helpen.
Succes met haar.Haha!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 13:19

Bedankt! Ja ik ben ok constant op mezelf aan het mopperen haha: 'Buitenteugel los, blijf van die buitenteugel af! blijf eraf! AF!!!' Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:22

Probeer je niet te druk te maken over een beetje geslinger. Als je daar niets om geeft is het ook makkelijker de buitenkant soepel te houden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:25

Toch zou ik me als ik jou was wel afvragen in hoeverre dit gewoon een poging is om onder het 'werken' uit te komen. Als je zegt dat ze binnehoefslagen wel zonder problemen rijdt, vindt ik het een klein beetje verdacht dat ze dan soms ineens wél naar binnenvalt. Maar dat kan alleen jij beoordelen.
Succes iig Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 18:15

Ja het is naar mijn idee ook echt om onder het werk uit te komen idd, gewoon lekker rond te kunnen sjeezen en dwars te doen, dat doet ze het liefst Knipoog

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:14

Ik heb de nodige ervaring met zadelmak maken.

Uh, vraagje, loopt je paard al nageeflijk ?
Als hij dat nog niet doet, zou ik het lekker laten. Dan stuur je de volte maar iets groter in. Zodra hij sterker wordt, wordt dit allemaal makkelijker. Het belangrijkste is eerst dat een paard aan jou hulpen leert simpel rechtuit en grote voltes te stappen, draven en galopperen.

Als hij al wel nageeflijk loopt, en je bent handig genoeg, dan kun je het rijtechnisch gaan oplossen.

Succes !

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 11:25

Ze loopt nog niet nageeflijk, begint nu langzaam wel mijn hand op te zoeken, dus er is een begin. Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:42

Als ze naar binnen valt, probeer dan minder druk op je binnenteugel te geven, des noods je hand wat naar voren, en met je binnenbeen naar buiten drijven. Het is inderdaad niet echt goed om in en reflex haar op je buitenteugel te zetten, maar als je dat doet in combinatie met beenhulpen, en dan licht op je buitenteugel zetten, moet ze toch minder erg worden. Naar binnen vallen is iets wat je veel tegenkomt, probeer haar op de lange zijdes recht te zetten, en op de korte zijdes ook zo veel mogelijk. Probeer eerst zo min mogelijk stelling te vragen, pak dat steeds meer op. Als het door de stelling komt die je vraagt, dat ze naar binnen valt, moet ze eerst afleren gelijk op die stelling naar binnen te vallen, dat zal met de tijd wegvagen. Als je haar op de lange zijdes zo veel mogelijk recht steld, dan zal ze minder naar binnen vallen in de hoeken. Probeer voltes in de trainingen zo vierkant mogelijk te rijden, dus niet in een hele diepe boog, waardoor het voor elk paard zowat onmogelijk is om recht te blijven, maar met een vriendelijke teugelhulp, en daarbij ook binnenbeen buitenteugel blijven ondersteunen. Als je dat doet, moet het werken. Je moet doorgaan met de training zoals je nu doet, maar probeer dus ook recht te stellen daar tussendoor. Veel hoefslagwerk wil nog wel eens helpen. Veel op de hoefslag rijden in plaats van veel voltes en figuren. Ook die moet je blijven leren natuurlijk maar misschien iets minder dan wat je nu doet.

Vragen -> PB!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:51

Oke bedankt voor de tips weer!

JerryBke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:54

hoi,
wij doen altijd je binnenteugel ver open en hoog houden en met je binnenbeen eraan leggen. dit zo een volte van 10 meter
zo moet je bljven doorgaan
dit gaat even duren maar daarna begin je het verschil te voelen.
de buitenteugel moet passief blijven en geeft de snelheid aan.
als je paardje binnenstelling geeft op de volte moet je onmiddelijk nageven en telkens de volte vergroten. uiteindelijk zit je op de grote volte zonder dat je paardje nog naar binnen valt. geloof mij de techiek werkt!! bij ons al meedere keren zijn gelijk bewezen!! maar jij moet volhouden dat is het moeilijkste
laat me er zeker nog over horen.
groetjes Frauke

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 22:32

Bedankt voor je reactie! Even een vraagje, je zegt: de binnenteugel open en hoog houden. Bedoel je met open, hand van de hals af?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 08:59

met twee handen naar buiten duwen en niet trekken, niet met je binnen hand over de hals, maar er tegen houden en voorwaarts houden, met je kuiten ( Zijn schouder voor de achterhand zetten). Meestal als het niet lukt dan drijven de ruiters niet.
Niet langer dan twee passen de teugels strak houden dan de zware teugel (binnen) even ontspannen dan weer opnieuw aan geven.
bovenlichaam goed boven je paard houden, niet naar binnen hangen, maar het gevoel hebben dat je zelf naar de buitenkant wild lopen, met je paard als benen, denk hoe je zelf daar wil komen als je zelf zou lopen zonder paard.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 09:16

Ik lees hier regelmatig een volte van 10 meter. Weet je hoe moeilijk die is!! En al helemaal voor een jong paard. Met mijn pony van 5 moet ik mijn best doen om ze 10 meter te maken. Je mag het proberen, lijkt me alleen erg lastig.

Maar in princiepe doe je nog geen ernstig foute dingen. De buitenteugel is juist goed, maar dan niet alleen als ze iets fout doet, maar eigenlijk altijd moet een paard op de buitenteugel lopen. En ja inderdaad je binnen been, ze moet gewoon gaan leren dat dit een hulp is... En tsja het is ook een jong paard, die wiebelen nu eenmaal. Maar hoe concequenter je nu in het begin bent, hoe meer profijt je hiervan zult hebben in jullie verdere carriere..
Succes ermee!!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 09:46

Komt mij ook bekend voor. Ik vind dat echt zo een moeilijk stukje bij mijn paardje. Rechtsom gaat het automatisch goed en linksom zit ik altijd met de buitenteugel te prutsen, terwijl je hem daarmee alleen maar vastzet. Probeer eerst vierkantjes te rijden anders ipv voltes. Succes

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:01

Oh jah wat me net nog in viel. Probeer ook met je gewicht te werken. Een beetje overdreven naar buiten gaan zitten, dan gaat ze als het goed is onder je lopen...

Succes!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:20

Raggel schreef:
Oh jah wat me net nog in viel. Probeer ook met je gewicht te werken. Een beetje overdreven naar buiten gaan zitten, dan gaat ze als het goed is onder je lopen...

Succes!!

Dat wilde ik net voorstellen. Veel ruiters hebben de neiging om zonder dat ze het zelf weten hun gewicht een beetje richting binnenvoorbeen te laten hangen. Paarden willen graag onder de ruiter blijven, dus is het van belang dat je goed let op hoe je zit.
Verder inderdaad niet sleuren aan je buitenteugel, maar met je binnenbeen ernaar toe drijven en met je binnenhand begrenzen. Dit doe je alleen op het moment dat ze spontaan gaat afwenden. Ga je weer rechtdoor, dan haal je de druk eraf.

Wat betreft het wijken voor eenzijdige (zijwaartse) druk: lijkt me ook lastig te snappen voor een paard. Heb je net geleerd dat je op beenhulp naar voren moet, moet je nu inene opzij. Knipoog Je kunt het ook op de grond oefenen, door het paard steeds een stapje 'opzij te duwen'. Ik zou het paard niet gelijk op een volte tien meter zetten, maar je kunt wel proberen te kijken of je haar als je op de volte hebt, een pasje opzij kunt krijgen. Doet ze het, hou dan gelijk op met vragen. Even later kun je het dan nog een keer proberen. Let er hierbij ook goed op dat je gewicht 'naar buiten' toegaat en dat je niet door bijvoorbeeld je heup in te knikken alsnog zelf op de binnenhand leunt.

De meeste jonge paarden die ik heb gereden wilden overigens liever bij het hek blijven dan afwenden, omdat ze aan een hek meer steun hebben. En het vaart maken is volgens mij ook een balans-dingetje. Paarden die nog niet voldoende bespierd en/of beleerd zijn hebben nog wel eens het idee dat ze beter overeind kunnen blijven als ze hard gaan. Knipoog Vermoedelijk is een goed deel van je probleem al opgelost als ze eenmaal sterk genoeg is om zelf op d'r vier benen te kunnen lopen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 12:24

Nogmaals bedankt voor al julie reacties! Ik ga er mee aan de slag!
Trouwens ook wel fijn om te lezen dat het voor veel mensen met jonge paarden herkenbaar is, toch wel extra bevestiging dat het er gewoon bijhoort Lachen

JerryBke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:52

jaja k bedoel je hand van de hals af