Enige tijd geleden heb ik een 5 jarige friese merrie gekocht en professioneel laten inrijden omdat ik hier zelf niet genoeg ervaring mee heb. Ze is nu 1 maand zadelmak. Ze wordt door die persoon 4 keer per week gereden, ik longer nog 2x met pessoa en 1 dag standaard vrij.
Het punt is nu, paard is klaar met ingereden en we zijn zover dat ik er nu mee verder kan alleen onder instructie van mijn instructise. De persoon door wie ze is ingereden is erg dun en licht, zelf ben ik wat zwaarder.
De persoon die haar ingereden heeft zegt dat ik er nog maar beter niet op kan omdat ze nog geen spieren heeft en daardoor mij niet kan dragen. Dit begrijp ik zelf ook wel dat ik haar niet te zwaar moet belasten. Spieren opbouwen kan soms wel maanden duren en ik ben per maand 240euro kwijt naast mijn stallings kosten. Wat moet ik nu doen?
Ik wil graag ook weer eens een beetje bezig zijn met rijden, maar natuurlijk niet ten koste van mijn paard.
Ik zat zelf te denken om er 2 keer per week op te gaan en dan het wat rustiger aan te doen, oefeningen in stap en draf etc.
En daarnaast goed longeren.
Het betreft dit friesje, redelijk stevig met een goede rug.
Iemand tips of suggesties?
groetjes!
Iemand zei al op stal draven aan de hand op de fiets, maar dat is nogal gevaarlijk aangezien het een pittige dame is. Stapmolen vind ze ook niks. Longeren doe ik ongeveer 30 minuten en dan loopt ze ontspannen met haar hoofd naar beneden. 
ze is al 5 jaar, ze heeft nu een goede basis. als je 2 a 3 keer per week rustig aan begint en zo beetje opbouwt lijkt mij dat geen probleem. bedoel kan zijn dat ze later om iets eens stil moet staan of iets en dr spieropbouw weer wat minder is, dan begin je daarna toch ook weer zelf, ga je ook niet iemand inhuren om dat weer op te bouwen..
wo. das best veel geld 
Heb je er nog meer staan? 
.dat je haar zoveel