hoe leren wijken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cindyhil

hoe leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 22:09

Hoii,ik heb nu al 3 jaar een verzorgfjord.
Toen ik haar 1 jaar verzorgt had werdt hij ingereden in de manege.
Nu rijd ik haar dus al 2 jaar en ze doet het geweldig alleen ze heeft een probleempje
ze kan niet wijken. Verdrietig
Ik heb echt geen idee hoe ik het haar moet leren.
Ik heb het wel eens geprobeert gewoon halster aan en dan leren dat ze onder druk een pasje opzij moet doen, maar dan loopt ze naar voren.
Zet ik haar voor een hek of muur dan draait ze gewoon weg.
Verder heb ik hier dus ook niet zoveel ervaring mee, kunnen jullie mij helpen??
Haha! Knipoog Haha! Knipoog Haha! Knipoog Haha! Knipoog

ManonR

Re: hoe leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:19

Wijken moet je leren tijdens het rijden, een paard is een gewoonte dier
en leert er niks van als jij het met een halster doet,
want wat heeft dat met het rijden te maken?
Je zou kunnen beginnen met 5 meter vanaf de A-C lijn af te wenden,
licht stelling naar binnen aan te nemen en je buitenhand eraan houden
en dan met je binnenbeen haar naar buiten te 'rijden'.
Een andere mogelijkheid is op een grote volte te gaan bij
de a of de c en deze dan te sluiten (kleiner rijden)
en hem dan rustig weer te openen, dat is een beginsel richting het wijken.
succes!

edit: Les is idd zoals Seraphim zegt het allerbeste Pling
Laatst bijgewerkt door ManonR op 16-11-07 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:20

Neem les. Dat is die enige échte tip die ik je kan geven. Je kan tijden het wijken een hoop fout doen, dus het is wel zo verstandig iemand erbij te hebben die het je perfect uit kan leggen en je kan corrigeren als je iets fout doet Lachen

mmiriammpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:24

Ik zou beginnen met voltes sluiten en weer openen. Maar als je echt wat meer met je paardje zou willen doen zou ik naar les toe gaan...

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 22:40

Ik heb les maar helaas mag ik dan alleen op manege pony's rijden. Want op de manege mag je niet met je eigen pony :S Dus op een andere pony heb ik het wel geleert, ik wist niet dat je het gewoon moest leren tijdens het rijden mar toch thanks allemaal Lachen

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:42

cindyhil schreef:
Ik heb les maar helaas mag ik dan alleen op manege pony's rijden. Want op de manege mag je niet met je eigen pony :S Dus op een andere pony heb ik het wel geleert, ik wist niet dat je het gewoon moest leren tijdens het rijden mar toch thanks allemaal Lachen

Natuurlijk wel. Hoe leer je het je paard anders?
Wel jammer dat je niet op je eigen pony mag rijden in de manege. Heb je niet de mogelijkheid een eigen instructrice te zoeken?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:45

Als je pony het nog niet kan en jij kan het niet, dan zal je toch echt les moeten gaan nemen, want wijken is niet zomaar iets om even hier op bokt uit te leggen. Alhoewel ik denk dat je weer een hele hoop tips gaat krijgen van bokkers die het goed bedoelen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:51

OPG-->RT-P

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:46

het beste is om les te nemen.

Je moet eigenlijk gewoon heel rustig beginnen.
Door een meter van de kant lijn af te rijden en je binnen been iets na achteren te plaatsen en kleine druk bewegingen te maken.Ook is het belangrijk dat je je teugels iets mee duwt na die kant ( niet gaan trekken) Zorg er voor dat er iemand is die goed kan zien of de achterhand mee gaat en lukt dat beloon je pony door even te kriebelen en met iets hogere stem braaf te zeggen zodat ie weet dat ie het goed doet lukt het niet ga je pony niet afstraffen want dit moet ie nog leren.
En als dit goed gaat kun je steeds een stukje verder weg van de kant lijn.
Succes er mee

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:36

nou je kan het heel goed met grondwerk leren hoor. Zo worden heel veel paarden ook ingereden. Het paard moet toch leren te wijken voor de druk.
Ik ben er nu ook mee bezig, eerst een beetje los rijden en dan deraf en een beugel op steken. Dan geef ik druk op de plek waar je hulpen geeft en druk blijven geven tot ze uit eindelijk een stapje opzij zet en dan meteen de druk weg halen (niet de aanraking) en meestal zeg ik nog goedzo! dan als ze stopt weer druk geven tot ze weer een stapje zet en weer druk weg (want dat is ook de beloning.
Als ze veel naar achter en voor gaat lopen gewoon laten stoppen en weer opnieuw proberen. Het is een lastig werkje aan het begin omdat ze het eerst moet snappen. Maar uiteindelijk gaat ze het zo wel begrijpen.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/wijken.htm
daar staan goeie tips.
toen hij een paar pasjes ging wijken liet ik hem op de A/C lijn lopen en duwde weer tot hij weer wijkte.
Daarna stapte ik derop en gaf de hulpen verplaatste me gewicht naar de zijkant en dan een paar pasjes proberen. Niet teveel meteen willen. Eerst al blij zijn met een paar goede pasjes. Je kan beter veel goeie pasjes hebben dan veel verkeerde.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:41

ManonR schreef:
Wijken moet je leren tijdens het rijden, een paard is een gewoonte dier
en leert er niks van als jij het met een halster doet,
want wat heeft dat met het rijden te maken ?

Veel klassieke aanpakken leren juist het paard iets nieuws aan de hand, zodat ze niet en de oefening moeten gaan begrijpen en het ruitergewicht en hulpen hierin meenemen (dat allemaal tegelijk)
Maar: hoe je dat met een paard aan de hand kan doen, daarvoor is het ook handig om les te nemen

Platina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:22

Het is je VP? Sorry maar als ik dan de egenaar zou zijn geweest zou ik het niet echt leuk vinden als mijn VZer zomaar dingen zou gaan leren...

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:20

Platina schreef:
Het is je VP? Sorry maar als ik dan de egenaar zou zijn geweest zou ik het niet echt leuk vinden als mijn VZer zomaar dingen zou gaan leren...

om meteen zulke opmerkingen te maken is ook niet echt gepast. Ze verzorgt hem al 3 jaar ze zal best goed overleg hebben. Zijn veel mensen die het wel leuk vinden dat ze dit willen doen met hun paard. Ik verzorg ook een paard maar mag alles met hem doen. Maar ze vraagt hoe ze het hem kan leren niet of jij het leuk zou vinden.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 15:16

brittje88 schreef:
nou je kan het heel goed met grondwerk leren hoor. Zo worden heel veel paarden ook ingereden. Het paard moet toch leren te wijken voor de druk.
Ik ben er nu ook mee bezig, eerst een beetje los rijden en dan deraf en een beugel op steken. Dan geef ik druk op de plek waar je hulpen geeft en druk blijven geven tot ze uit eindelijk een stapje opzij zet en dan meteen de druk weg halen (niet de aanraking) en meestal zeg ik nog goedzo! dan als ze stopt weer druk geven tot ze weer een stapje zet en weer druk weg (want dat is ook de beloning.
Als ze veel naar achter en voor gaat lopen gewoon laten stoppen en weer opnieuw proberen. Het is een lastig werkje aan het begin omdat ze het eerst moet snappen. Maar uiteindelijk gaat ze het zo wel begrijpen.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/wijken.htm
daar staan goeie tips.
toen hij een paar pasjes ging wijken liet ik hem op de A/C lijn lopen en duwde weer tot hij weer wijkte.
Daarna stapte ik derop en gaf de hulpen verplaatste me gewicht naar de zijkant en dan een paar pasjes proberen. Niet teveel meteen willen. Eerst al blij zijn met een paar goede pasjes. Je kan beter veel goeie pasjes hebben dan veel verkeerde.

Ja dat heb ik dus ook geprobeert Knipoog Alleen mijn pony wil niet zo goed stil blijven staan dan!
Dat heb ik heus niet zomaar verzonnen maar ook ergens gelezen.
Bovendien overleg ik alles wat ik ga doen met de eigenaar zodat er geen problemen ontstaan.
Meestal is hij erbij als ik met de pony bezig ben.
Dus ik doe niks wat de eigenaar niet goed kan vinden, maar hij had ook geen idee hoe je een pony kan leren wijken.
Goed nieuws een manege in de buurt gevonden waar je ook met eigen pony terecht kan dus waarschijnlijk ga ik daarheen.
Verder zijn tips enz. altijd welkom!! Tong uitsteken

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:18

Blijf dit topic even volgen mijn paardje doet het namelijk ook niet zo makkelijk.

Platina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:23

brittje88 schreef:
Platina schreef:

om meteen zulke opmerkingen te maken is ook niet echt gepast. Ze verzorgt hem al 3 jaar ze zal best goed overleg hebben. Zijn veel mensen die het wel leuk vinden dat ze dit willen doen met hun paard. Ik verzorg ook een paard maar mag alles met hem doen. Maar ze vraagt hoe ze het hem kan leren niet of jij het leuk zou vinden.

Sorry maar het is ook lekker l*llig als dat paard oppeens (misschien wel op de verkeerde manier) wijkt en dat de VP dat heeft aangeleerd... >< Ach laatmaar.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 15:26

Oke maar weet je 't nu Knipoog

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:20

ja mijn paardje begreep het ook niet 1 2 3. Tis ff puzzelen wat je nou echt bedoeld. Elke keer alstie een stap verkeerd zetten meteen hooo zeggen en drukte met de zweep aan de kant waar hij weg liep. en als hij eindelijk zich bedacht dat ik misschien opzij bedoelde meteen belonen en dus zoals ik al zij de druk weg halen. Tis uiteindelijk gelukt dus zou toch moeten kunnen Haha! een gewichts verschuiving die kant al op is anders ook al goed.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:35

paard moet eerst goed aan de hulpen zijn.. anders lukt het helemaal niet..
hoe ik t die van mij heb geleerd.. is afwenden op de AC lijn.. dan vanaf D schuine lijn naar H ofzo.. dan stellingpakken.. en dan met je binnenbeen hem proberen naar buiten te drukken. en hem dan zo rechter te stellen.. die van mij deed het er goed op, want hij wijkt nu erg goed! maar denk dat het toch verschilt per paard, maar je kan het proberen. en uiteraard, als hij 1 pasje wijkt, hem de hemel inprijzen. dan denkt ie van: hee als ik dat doe, dan krijg ik een complimentje, is ie sneller geneigd om het nog een keer te doen.
je bent tenslotte een kudde van 2. en jij bent de leider. en als een paard een compliment van een leider krijgt, voelen ze zich helemaal geweldig:)
nouja.. iig succes!

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:28

Ik heb altijd geleerd om eerst de volte te sluiten en dan weer groter te maken, dat is de eerste stap naar het wijken. En dan idd afwenden bij de binnenhoefslag en een stapje naar buiten drukken. Eigenlijk is dat dan hetzelfde als op de volte!

Het beste is om er iemand met verstand bij te halen, het paard waar ik op rijd moest namelijk ook nog eens 'om' geduwd worden met zn kont omdat hij die liet hangen!

Succes!

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:29

Maar je paard moet idd wel goed op je been zijn!
Dat kan je oefenen op die volte!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:35

Persoonlijk zou ik het ook onder de man aanleren en niet vanaf de grond.

Verder zou ik ook echt les adviseren, want GOED wijken is een vak apart. Door verkeerde hulpen te geven kan je wel eens een probleem gaan creeren.

Ik heb het mijn paard spelenderwijs aangeleerd. Dis idd op de voltes wat naar buiten laten vallen voor de druk van mijn binnenbeen. Als de dat begrijpen kan je gaan sluiten op je buitenteugel en zal je echt een pas wijken. Hetzelfde met het afwenden. Het paard eerst wat naar de hoefslag laten vallen, door druk te geven met je binnenbeen. Later dit ook weer opvangen op je buitenteugel.

Je zegt als je er langs staat dat ie alleen maar naar voren wil. Ben blij, want ook bij wijken blijft de basis, voorwaards en impuls. Alleen opzij gaan is het kunstje namelijk niet. Hieruit blijkt duidelijk dat je niet weet wat je moet doen, daarom nogmaals, neem les.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 11:17

Oke dus met grondwerk kan je je pony ook al veel leren, ja heb nu ook een manege gevonden waar ik me m'n pony heenkan dus zal veel gaan oefenen!:)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:19

hoe ik het geleerd is , is op de volte groter en kleiner maken, met de juiste been hulpen, reageerd ze hier goed op dan ga je afwenden A/C en dan probeer je het daar nog eens mt de juiste hulpen + goed stelling, ik ben er sinds kort mee bezig en ze doet het echt super!!..succes

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:40

mijn VZ pony kan ook niet wijken, maar in de les moeten we dat wel. maar zoals manonR zei; Een andere mogelijkheid is op een grote volte te gaan bij
de a of de c en deze dan te sluiten (kleiner rijden)
en weer groter rijden.

suc6