Z2 met wieltjes wel of niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein80

Z2 met wieltjes wel of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 22:00

Ik zit een beetje met een dilemma...

Ik rij met mijn 6 jarige ruin Z2, het gaat erg voorspoedig en ik hoop en verwacht dat we de komende jaren nog wel wat doorgroeien en het is de bedoeling over een jaartje Nationaal te gaan starten.

Op dit moment rij ik met knopspoortjes.

Nu reageert mijn paard goed op mijn been alleen in galop zou hij iets sneller mogen reageren. Uiteraard wordt hier in de training aan gewerkt maar hij blijft niet reageren zoals ik wil.

Nu heb ik het advies gekregen om eens met wieltjes te gaan rijden. Dit heb ik nu gepobeerd en ik krijg nu een betere reactie als ik been geef met t spoortje.

Toch weet ik niet zeker of ik al wel met wieltjes wil gaan rijden..
Omdat als ik dit in het Z2 al nodig heb.... wat heb ik dan mogelijk over een paar klasses nodig?

Ik ben benieuwd naar de mening van mensen die er iets meer van weten... Misschien zet jullie mening mij aan het denken.

En nee ik zit niet constant met spoor te prikken maar in eerste instantie alleen met kuit.

Gr Marjolein

Vido

Re: Z2 met wieltjes wel of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:56

Als je wieltjes goed gebruikt, kan je er gerust mee rijden. Je kan er je hulpen mee verfijnen. Wel moet je je afvragen wat de toegevoegde waarde is, als je nu met een knopspoortje rijdt. Misschien kan je net zo goed een wat langere rechte spoor gebruiken.

Ik heb lang alleen op wedstrijd en training bij mijn instructeur met wielen gereden (vanaf de Z tot nu). Eerst grote (die zijn minder scherp dan kleintjes) en nu rijd ik altijd met kleine wielen (heeel scherp hoor!). Dit heeft trouwens niets te maken met afstompen van je hulpen, juist met verfijning. De afstemming wordt nauwkeuriger.

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 23:12

de spoortjes waar ik nu mee rij zijn 3 cm. heb wel eens geprobeerd om met een rechter spoor te rijden maar dat gaf m.i geen meerwaarde.

Ik zat er ook aan te denken om ALS ik dan met wieltjes zou gaan rijden ik ze ook alleen op wedstrijden en tijdens les zou gebruiken maar als ik daar langer over nadenk lijkt me dit geen meerwaarde hebben want dan train ik mijnpaard op de andere dagen onvoldoende (reageert minder op mijn been dus).

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:24

Nou, dat laatste hoeft niet: je traint je paard niet onvoldoende op de andere dagen, maar andersom, je hebt juist een verfijning op wedstrijd. Omdat ik altijd wilde weten hoe het voelde, trainde ik ook bij mijn instructeur met wieltjes. De 'normaal' was een recht spoortje, op wedstrijd het 'extra' scherpe spoortje.

Inmiddels rij ik altijd met hele scherpe sporen, zodat ik hem exact zo snel en scherp kan maken als ik wil.

Stapte een keer van mijn ene paard op mijn andere (een jonge rillerige merrie) en vergat mijn sporen te wisselen. Ontdekte het pas na een minuut of 20 (toen ik ze blijkbaar voor de 1e keer gebruikte)...zo weinig verschil maakt het: bij een sneller paard gebruik je ze veel minder.

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 23:55

even iets anders praktisch dan... stel ik ga ermee rijden. Want zou er dan eventueel nog mogelijk zijn na deze sporen? je zegt al kleine scherpere wieltjes.. maar daarna zijn de mogelijkheden toch op??

Zeg niet dat ik ooit het zz-licht uit kom maar wil toch even alles open houden en zou het jammer vinden als ik nu alles al 'op' maar in het Z2.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:00

waarom probeer je niet een spoortje wat tussen een knopje en een wieltje in zit?
niet aanvallend bedoelt ofzo hoor, maar vraag het me eigen gewoon af Knipoog

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:00

Als ik jou was zou ik in de training er voor zorgen dat je paard nog ietsje fijner aan de beenhulpen komt te staan. Dan kun je met je (wiel)spoor verfijning aanbrengen en zou je je geen zorgen hoeven te maken om wat je na het wieltje om zou moeten doen.

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 00:29

eertjuh22 schreef:
waarom probeer je niet een spoortje wat tussen een knopje en een wieltje in zit?
niet aanvallend bedoelt ofzo hoor, maar vraag het me eigen gewoon af Knipoog

dit heb ik geprobeerd maar hierop krijg ik nogsteeds onvoldoende resultaat zie reatie hierboven

PattyOosten schreef:
Als ik jou was zou ik in de training er voor zorgen dat je paard nog ietsje fijner aan de beenhulpen komt te staan. Dan kun je met je (wiel)spoor verfijning aanbrengen en zou je je geen zorgen hoeven te maken om wat je na het wieltje om zou moeten doen.

Zoas ik in mijn beginpost al aangaf reageert hij prima op mijn hulpen... maar in het Z... mag ik wel een iets snellere reactie verwachten.. ik denk dat je me niet helemaal begrijpt..

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:36

marjolein80 schreef:
Nu reageert mijn paard goed op mijn been alleen in galop zou hij iets sneller mogen reageren. Uiteraard wordt hier in de training aan gewerkt maar hij blijft niet reageren zoals ik wil.

Wat ik hier uit lees is dat je een fijn paard hebt, maar toch niet helemaal top aan de hulpen. En daarom denk ik dat je daar meer aan zou kunnen gaan werken. Je kunt ook naar scherpere hulpmiddelen grijpen, maar ik denk niet dat dat nodig is.

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 00:39

en op welke manier zou jij dat dan aanpakken?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:43

Ik zou er voor zorgen dat ie dus net nog ietsje fijner aan de hulpen komt te staan. Gewoon met een (wiel) spoor en eventueel een zweepje. Veel overgangen, snelle correcties, veel afwisseling. Ik kan me niet voorstellen dat ie dan gaat afstompen op je wieltje.

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:48

Je zou ook eens kunnen proberen om een spoortje te gebruiken met een glad wiel. Heb wel de ervaring dat paarden fijn lopen op deze sporen en je kunt dan nog altijd de overstap maken naar een wieltje met kartels.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 07:03

Wellicht speelt de leeftijd van je paard ook mee, dat allen nog niet perfect gaat op 6 jarige leeftijd is misschien ook iets om rekening mee te houden. Kun je er wel allerlei hulpmiddelen bij gaan pakken maar misschien de factor 'tijd' niet uitsluiten.
Een wieltje is overigens niet noodzakelijk scherper dan een knopspoor (het wieltje draait namelijk mee over je paard een knop drukt de huid juist weg), maar het ligt natuurlijk aan wie en wanneer deze precies gebruikt word en ik welke mate. Als jij het op dit moment nodig vind om met wieltjes te rijden dan moet je dat doen, maar gebruik ze op de momenten dat jij ECHT vind dat je ze nodig hebt en verder niet...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 07:05

Glad wiel is trouwens als een pizzasnijder, oftewel scherper dan een kartelwieltje. Kartels draaien over de huid van het paard mee als je je spoor aanlegt en je voet beweegt, een glad wieltje krijgt geen grip en snijd op dat moment over de huid...

Overigens rijd ik zo veel mogelijk zonder spoor (zelfde niveau), maar dat is een andere discussie Knipoog

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:44

Bonita_Bon schreef:
Glad wiel is trouwens als een pizzasnijder, oftewel scherper dan een kartelwieltje. Kartels draaien over de huid van het paard mee als je je spoor aanlegt en je voet beweegt, een glad wieltje krijgt geen grip en snijd op dat moment over de huid...

Overigens rijd ik zo veel mogelijk zonder spoor (zelfde niveau), maar dat is een andere discussie Knipoog

Een grof wiel is zelfs vriendelijker dan een knop of stompe spoor (mits goed gebruikt uiteraard!).

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:29

Klopt!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:39

ik weet niet eerlijk gezegd op dat wel "de" oplossing is, hij moet ten allen tijden reageren op je been, of je nu met of zonder spoor rijdt.
Ik vind het misschien wel een beetje het probleem verleggen, eerlijk gezegd. Want als hij dan die spoor gewend geraakt, dan krijg je misschien hetzelfde probleem op die wieletjes spoor.
Ikzelf zou blijven rijden met die knopspoor, hem alleen wat allerter maken aan het been en hem sneller leren reageren. Bloos

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:44

Ik zou in de eerste instantie ook denken aan wat langere sporen i.p.v een groffe wielspoor. Daarnaast zou ik beginnen om je paard in de galop sneller te maken door kleine passen sneller te laten galoperen (niet verruimen maar echt sneller). Hierdoor gaan ze ook beter reageren op je been.

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:47

Bonita_Bon schreef:

Pizzasnijder vind ik een beetje overdreven. Ook een glad wiel is niet scherp en draait mee. Heeft wel degelijk grip.
Ik rijd altijd met een glad wiel (zoals meerdere bij ons op stal) en mijn paard is geschoren en heeft een dun velletje. Dan zou het betekenen dat ik mijn paard altijd door zou rijden. Dit is nog nooit gebeurd.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:03

Pizzasnijder is ook overdreven, maar zo leg ik de werking beter uit, een pizzasnijder staat er namelijk ook om bekend dat hij meer door de pizza heen duwt/slibt dan snijd (rolt). Vandaar het synoniem.
En ik blijf bij mijn eerdere 'comment' een kartelwielspoor is in principe vriendelijker in gebruik omdat hij makkelijker grip krijgt dan een glad wielspoor, maar zoals ik al eerder benadrukte, het gaat om de gebruiker. En blijkbaar gebruik jij jouw spoor op de juiste wijze! Houden zo Knipoog

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 18:52

PattyOosten schreef:
Ik zou er voor zorgen dat ie dus net nog ietsje fijner aan de hulpen komt te staan. Gewoon met een (wiel) spoor en eventueel een zweepje. Veel overgangen, snelle correcties, veel afwisseling. Ik kan me niet voorstellen dat ie dan gaat afstompen op je wieltje.

Het gaat ook niet om het afstompen.. maar om het verfijnen... aangezien ik nooit met zweep rij en dit ook absoluut niet nodig is en niet meer mag in het Z is dit geen oplossing voor mij. verder wordt er in de training al voldoende op bovenstaande zaken gelet.

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 19:01

Zal maandag eens overleggen met mijn instucteur wat hij vindt van een wieltje zonder tandjes, hier hebben we het nog neit eerder over gehad nl..

Het advies om met wieltjes te gaan rijden komt van mijn instructeur af... iedereen heeft een mening maar aangezien hij zelf tot en met grand prix les geeft en dit ook zelf rijdt, noem liever geen namen ga ik ervan uit dat hij het in ieder geval beter weet dan ik... maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de mening van de mensen die dit ook ervaren hebben op dit niveau dus..

Dat ik mijn snel en duidleijk aan de hulpen moet hebben dat snap ik ook wel en ja dat is hijuiteraard anders gaan we niet zo hard..

En nee ik zit niet iedere 2 weken op wedstrijd en hij is pas met zijn 4 ingereden...

Daarnaast rij ik met veel regelmaat gewoon zonder sporen... helemaal niks aan dus! En als ik dan bij ons op de vereniging kijk ben ik daarin in ieder geval de enige....

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:04

Als je niet met sporen met wieltjes met van die ribbeltjes eraan kun je ook met gladde wieltjes gaan rijden.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:51

marjolein80 schreef:
Zal maandag eens overleggen met mijn instucteur wat hij vindt van een wieltje zonder tandjes, hier hebben we het nog neit eerder over gehad nl..

Het advies om met wieltjes te gaan rijden komt van mijn instructeur af... iedereen heeft een mening maar aangezien hij zelf tot en met grand prix les geeft en dit ook zelf rijdt, noem liever geen namen ga ik ervan uit dat hij het in ieder geval beter weet dan ik... maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de mening van de mensen die dit ook ervaren hebben op dit niveau dus..

Dat ik mijn snel en duidleijk aan de hulpen moet hebben dat snap ik ook wel en ja dat is hijuiteraard anders gaan we niet zo hard..

En nee ik zit niet iedere 2 weken op wedstrijd en hij is pas met zijn 4 ingereden...

Daarnaast rij ik met veel regelmaat gewoon zonder sporen... helemaal niks aan dus! En als ik dan bij ons op de vereniging kijk ben ik daarin in ieder geval de enige....

Eigenlijk beantwoord je nu zelf de vraag die je na mijn reactie voorlegde: of de mogelijkheden na een wiel dan op zijn. Ik ben ook in het Z2 (denk ik) begonnen met nu en dan wielen gebruiken. Eerst grote wielen, daarna kleintjes af en toe. Inderdaad kan ik nu niet scherper, ik rijd nu altijd met kleine wieltjes...maar inmiddels in de GP, dus scherper hoeft niet meer Knipoog

Als ik jou was zou ik het eens proberen, het advies van je instructeur opvolgen dus. Je kunt ze namelijk ook af doen als het niet bevalt Haha!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:15

marjolein80 schreef:
PattyOosten schreef:

Het gaat ook niet om het afstompen.. maar om het verfijnen... aangezien ik nooit met zweep rij en dit ook absoluut niet nodig is en niet meer mag in het Z is dit geen oplossing voor mij. verder wordt er in de training al voldoende op bovenstaande zaken gelet.

In je training mag alles, ook een zweep. Je bent er nu al bang voor dat je paard straks slecht gaat reageren. Ik vind dat je daar iets aan moet doen. Maar je wilt geloof ik niet echt horen wat ik zeg. Geeft niet. Als je paard niet meer op een normaal wiel wil reageren, zoek het vooral niet bij jezelf , gooi er iets scherpers om. Suggesties heb ik wel via de PB.