Galopprobleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wupke

Galopprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 15:56

Ik heb echt een heel irritant probleem met me pony!
Gisteren weer zo'n verschrikkelijk dag gehad dat ze zo gigantisch eigenwijs was en ook gewoon super gevaarlijk.
Nou mijn probleem is dus dat ze gewoon NIET in de linkergalop aanspringt. Echt je kunt alles proberen de trucjes heeft ze na 1x alweer door en vergeet ze niet meer. Zelfs met oefeningen waarbij paarden niet anders kunnen dan goed in de galop aansprongen kan wup weer verkeerd aanspring! Zelfs me intructrice kan niks meer veriznnen om der goed aan te laten springen. Zolas gister ze is drie kwartier helemaal door het lint gegaan en toen ben ik eraf gestapt longeerlijn gepakt en longeren terwijl het aan het hagelen was een half uur lang. Toen der weer op en het eerste wat ze doet is verkeerd aanspringen echt je word er niet goed van! Maar na de derde keer na het longeren lukt het dan eindelijk. Het is ook niet dat ze het niet kan want vroeger deed ze het wel gewoon Rolleyes En als dit nou even een periode is oké maar dit doet ze echt al 4 maanden lang en ik word er echt kotsbeu van =D>
Owja en op de andere hand spring ze vet netjes aan en een mooie gecontroleerde galop en soms gaat ze zelfs al wat nageeflijk lopen!
Maar wat ik dus zelf dacht om te doen is tijdens het rijden niet meer te gaan galopperen dus helemaal opnieuw beginnen en het enige waar wup galoppeerd is aan de longeerlijn of als ze even los is en dat dan een maand volhouden en kijken hoe ze dan is?
Hebben jullie nog andere ideeen en wat vinden jullie van mijn idee??
Of zou het misschien iets in de rug kunnen zijn ofzo?
Ik hoop echt zo dat het overgaat want ik stap nu niet meer mer plezier me paardje op, omdat ik weet dat het altijd eindigt in een strijd. Knipoog

Nicky15

Re: Galopprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:59

Miischien een gebroken lijn maken en in de bocht die je maakt om door de hoek te rijden aanspringen.
Ik ken ook wel zo'n pony , maar die spring zo op de letter naar de hoek wel goed aan.

Ik word er ook altijd gek van als iets ECHT NIET lukt.
wat je ook probeert.
Ik denk dat veel longeren met zadel en hoofdstel en misschien zelfs iemand erop in galop een goede oefening is.
Op geef moment houd ze het niet meer vol om aan de longeerlijn in de verkeerde galop te zitten.

heel vervelend,
succes

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:00

Ik heb dat probleem ook gehad met mijn fjord, alleen met de rechtergalop. Mijn instructeur wist het toen ook even niet meer en toen moest ik hem gewoon in galop zetten, ook was het de verkeerde en in elke hoek een tikje gas bij geven totdat hij uit balans raakte en wel over moest springen. Dat ging vaak ook erg hard en was best eng, maar het heeft wel geholpen, na een paar weken deed hij het gewoon.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 16:01

Dankjewel voor je reactie met longeren ga ik zeker proberen Haha!
Maar de gebroken lijn heb ik ook al eens geprobeerd die kent ze nu ook al helaas Boos!

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:03

In ieder geval door galopperen ook als ie verkeerd zit!!!

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:14

Is ze alleen in de galop moeilijker op de linkerhand? Of ook in draf? Moet je van de instructice ook wel eens wat oefeningen doen om haar recht te richten?

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 16:18

In stap en draf heb ik er totaal geen last van en we al een tijdje bezig met het recht richten ja Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:19

Is je paard medisch in orde? Zit er misschien een blokkade in de bovenlijn? Past het zadel goed?

Kijk ook eens kritisch naar je eigen houding in de overgang: Zit je met iets meer gewicht op de binnen zitbeenknobbel, heb je genoeg stelling, heb je goed contact op de buitenteugel, is het paard goed aan je been. De bedoeling is dat je paard voor je binnenbeen in de galop aanspringt, je moet hem dus tegen je buitenhand en buitenbeen aanduwen.
Let er goed op of je wel recht zit, niet knijpt met je knieën, of je kijkt in de richting waar je naartoe gaat, of jouw schouders en heup paralel zijn als de schouders van het paard enz.
Veel paarden springen verkeerd aan omdat de ruiter het niet goed doet. Sluit eerst medische dingen uit en kijk vervolgens een kritisch naar jezelf. Neem een paar zitlessen van een centered riding instructeur, die kunnen goed met deze problemen helpen.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 16:23

@Alicia2u: dankjewel voor de tips Lachen Ik ga denk ik ook een keer iemand langs laten komen, want mijn vorig zadel heeft verkeerd gelegen ik rijd nu met een boomloos zadel. Dus misschien kan het dat ze van dat oude zadel heel erg last heeft gekregen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:26

wupke schreef:
@Alicia2u: dankjewel voor de tips Lachen Ik ga denk ik ook een keer iemand langs laten komen, want mijn vorig zadel heeft verkeerd gelegen ik rijd nu met een boomloos zadel. Dus misschien kan het dat ze van dat oude zadel heel erg last heeft gekregen.

Dat zou goed kunnen. Het beste kun je dan op zoek gaan naar een fysiotherapeut of een osteopaat, die mensen hebben verstand van de werking van de rug en omliggende weefsels en spieren en ze kunnen alles weer soepel maken.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:34

Want zoals je het nu schetst lijkt het erop dat ze de linkergalop gewoon heel moeilijk vind, dus niet dat ze eigenwijs is. Meestal komt dit voort uit scheefheid, dus haar linkerachterbeen zwakker is dan haar rechterachterbeen. Je kunt hier meer over lezen op: http://www.paardenbegrijpen.nl en http://www.hoefkatrol.com

Succes!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:39

Ik ga wederom met alicia2u mee. Ik ken de problemen van de paarden die ik 'corrigeer' negen van de tien keer is het lichamelijk (danwel rug, danwel benen) het gaat ook wel eens in combinatie met hoofd kantelen. Lastig op te lossen maar heel belangrijk dat er gezocht word naar de oorsprong en dan pas naar de oplossing. Een paard kan niet verzinnen dat hij opeens nooit meer de linker- of rechtergalop wil doen... Hoewel dat soms wel zo lijkt, maar zo denkt een mens wellicht maar een dier niet.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:43

Zeker als je paard door het lint gaat en het vroeger wel deed, zou ik het erg serieus nemen. De osteopaat er naar laten kijken en in je achterhoofd houden dat ze wel eens dwars zou kunnen worden van de pijn. Vaak rijd je ook zelf je paard scheef, maar dat hoor je dan wel van de osteo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:52

Het eerste waar ik aan denk bij zo'n verhaal dat de kans groot is dat het aan de ruiter ligt. Rolleyes
De schuld wordt duidelijk naar de pony geschoven, das geen goed begin en zul je nooit ver komen.
Als de pony niks mankeerd is het zeker de schuld van de ruiter, dus bij áls je graag de schuld bij de pony wil leggen, laat 'm dan goed onderzoeken en ook het zadel en de tanden.

Verder:
Neem les en leg de schuld bij jezelf.
Ga geen dingen vragen waarvan je weet dat het niet gaat lukken zonder begeleiding.
Hou het simpel zodat je geen strijd aan hoeft te gaan. Imo is het niet eerlijk zo

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 18:20

Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ik zeg dat het allemaal mijn pony's schuld is?
Ik weet ook niet waar je het vandaan haalt dat ik geen les heb?
Ik heb elke dinsdag les en ik wil zeker niet zeggen dat het allemaal maar mijn paardje haar schuld is!!! Ik vind die reactie echt belachelijk! Ik kom er toch ook zelf mee dat het misschien iets met de rug te maken heeft. En ik heb het zadel al laten onderzoeken en der tanden zijn het ook niet Lachen Ik denk dat er zowiezo een groot deel bij mij ligt maar ik weet ook dat mijn paardje soms heerlijk eigenwijs kan zijn want daar is ze nou eenmaal een fjord voor Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:28

Hoi, als je paard zo enorm tegenstribbelt om in de juiste galop aan te springen dan denk ik ook dat het dier medisch niet in orde
is; dat verzet is er niet voor niks, hoor! Ik denk ook dat een osteopaat of fysio in dit geval geen overbodige luxe is!

Als er nl iets aan de hand is en je blijft er druk op zetten ben je nog verder van huis.
scu6.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:32

Ik weet dat als ik niet goed rechtop zit, mijn benen niet nét op het goede plekje leg en niet duidelijk genoeg ben, dat mijn paard dan verkeerd aan springt.
Af en toe krijg ik het toch niet voor elkaar (hoef maar net het knopje niet te kunnen vinden) en dan probeer ik het vanuit stap. Dan lukt het 8 van de 0 keer wel. Wel in een bocht met goede stelling.

Ook als ze niet ontspannen genoeg is, ik niet helemaal erbij ben of wat da ook, dan vertikt ze het gewoon.
Nja, ze zal het wel willen maar doet het gewoon niet. Ze zal er niet bij nadenken maar ik geef dan net niet de goede hulpen.

Eerst dacht ik ook dat het aam haar lag maar uiteindelijk kwam ik er zelf achter dat het gewoon aan mij ligt (zoals altijd eigenlijk huhu..).

Dus let eens héél goed op je houding, dat je niet nét mee naar voren gaat, dat je paard goed ontspant en goede stelling heeft. Let ook goed op de hulpen die je geeft, of ze écht duidelijk genoeg zijn voor een linker- of rechtergalop.

Ik heb er ook erg vaak mee lopen tobben, nu doet ze het nog vaak even fout, maar ik weet nu wel hoe ik het moet corrigeren. Nja, dat mijn houding gecorrigeerd moet worden dus Knipoog

Succes!!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:38

Ohja, nog even:

Ik heb ooit een keer met mijn (ex)instructeur echt een half uur door de bak lopen crossen en doen omdat het niet lukte. Hij zei dat ik haar terug moest nemen en weer in galop moest zetten. Ze werdt er totaal gestresst van en wist geen raad meer met de situatie. Ze werdt helemaal gek van he aanspringen en viel compleet uit elkaar.

Later (geen les meer) was mijn moeder eens in de bak gaan staan en gaan kijken naar hoe of wat.
Toen bleek dus dat ze compleet ontspannen moet zijn, wil ze goed aan springen.
Eerst was is zo koppig om het na een volte nogmaals te proberen, maar hier werd mijn paard druk van en wilde bij elke 'been' die ik gaf al aanspringen.

Nu, als ze maar even dénk verkeerd aan te springen, neem ik haar terug en ga eerst iets anders doen. Normaal was ze meteen opgewonden omdat ze mocht galopperen. Nu probeer ik haar af te leiden met vanalles. Als ze daarna weer compleet ontspannen is kan ik het weer proberen.

Geloof maar niet dat ik kan zeggen; in die hoek ga ik galopperen!

Nee, als ze net maar een tik geeft met haar hoofd of er éven uit is, moet ik echt doorrijden. Als ik dan aan zou springen raad je het al; dan zit ze fout.

Ze is ook onder behandeling bij een osteopaat dus dat is het niet Knipoog Het is bij haar echt de complete ontspanning die ze moet hebben en precies de goede hulpen die haar helpen goed aan te kunnen springen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt Knipoog Nogmaals succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:32

wupke schreef:
Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ik zeg dat het allemaal mijn pony's schuld is?
Ik heb elke dinsdag les en ik wil zeker niet zeggen dat het allemaal maar mijn paardje haar schuld is!!! Ik vind die reactie echt belachelijk! Ik kom er toch ook zelf mee dat het misschien iets met de rug te maken heeft. En ik heb het zadel al laten onderzoeken en der tanden zijn het ook niet Lachen Ik denk dat er zowiezo een groot deel bij mij ligt maar ik weet ook dat mijn paardje soms heerlijk eigenwijs kan zijn want daar is ze nou eenmaal een fjord voor Clown

Sorry hoor, maar een fjord is per difinitie echt niet eigenwijs en zeker niet eigenwijzer dan andere paarden.
Feit dat je nu weer aangeeft dat het ook voor en deel door de pony komt en dat las ik ook in je beginpost.

Als je instructrise het niet meer weet, kun je beter een andere nemen..... of je doet niet goed wat ze zegt.

Zoals ik al zei, is het belangrijk om geen gevecht te gaan zonder goede begeleiding. De kans dat je iets niet goed doet is erg groot namenlijk, zeker in een strijd.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 20:01

superwoman schreef:
wupke schreef:

Sorry hoor, maar een fjord is per difinitie echt niet eigenwijs en zeker niet eigenwijzer dan andere paarden.
Feit dat je nu weer aangeeft dat het ook voor en deel door de pony komt en dat las ik ook in je beginpost.

Als je instructrise het niet meer weet, kun je beter een andere nemen..... of je doet niet goed wat ze zegt.

Zoals ik al zei, is het belangrijk om geen gevecht te gaan zonder goede begeleiding. De kans dat je iets niet goed doet is erg groot namenlijk, zeker in een strijd.

Sorry dat ik het zeg ik wil echt niet raar overkomen maar je reageert nogal fel en vijandig. Je bent alleen maar op een soort negatieve manier aan het antwoorden en het voelt alsof je denkt dat je boven mij staat ofzo Knipoog
Ik weet van mijn eigen fjord dat ze lekker eigenwijs kan zijn en dan bedoel ik niet alleen kwa rijden. Misschien is eigenwijs niet het goede woord ondeugend of hoe je het ook wil noemen. Een paard dat stiekem snoepjes jat of de poetskist stiekem omgooit en dan een heel onschuldig hoofd kan trekken van dat was ik niet. En dan wil ik niet zeggen dat deze ondeugendheid ook zo is bij het aanspringen. Daarom vraag ik toch gewoon heel normaal of jullie misschien een idee hebben wat ik kan doen of waar het aan kan liggen. En ik denk dat het altijd wel aan de ruiter ligt omdat het voor een paard niet natuurlijk is dat er iemand op gaat zitten rijden Lachen
Dit is nogmaals echt niet vijandig bedoeld en ik wil gewoon op een normale manier kunnen communiceren en ik weet echt wel wat ik doe. Ik ben niet een één of ander pennymeisje dat een pony heeft gekocht voor de leuk en der een beetje mee aan het klooien is.
Ter verduidelijking: IK HEB NIKS TEGEN PENNYMEISJES HOOR Haha!
Owja en ik heb niet gezegd dat mijn intructrice het echt helemaal niet meer weet ofzo Knipoog Ik denk dat zij er heel erg veel verstand van heeft want zij rijd een hoop paarden, heeft er veel ingereden, heeft zelf heel veel paarden gehad en nu ook 2. Dus ik weet zeker dat zei wel weet waar ze het over heeft Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:14

TS, je instructrice zal vast goed zijn maar als het om je dier gaat schakel dan toch een fysio in of osteopaat voordat je verder gaat prutsen.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 20:17

Ja dat doe ik zeker hoor ik laat er eerst een fysio naar kijken voordat ik verder ga zodat ik zeker weet dat ze geen pijn heeft Lachen Anders zou het oneerlijk zijn tegenover Wupke Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:18

Goedzo, laat je dan weten hoe het is afgelopen? Knipoog

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 20:20

Ja dat zal ik doen Haha!
(als ik het niet ga vergeten Sigaar )

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:02

laat je paard een keer goed nakijken door een goed fysio die kan gelijk je rijtechnsche deel beoordelen en je daar advies ingeven.