Nu las ik in de Bit dat briesen een teken is van vermoeidheid en het dus eigenlijk helemaal niet goed is als je paard vaak briest.
Wie weet hier meer over? Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wie weet hier meer over? 

)

Mijn pony deed zelfs verschillende deuntjes terug
(hard/zacht/lang/kort enz..
)

Citaat:dit geluid maakt een paard als hij twijfelt tussen nieuwsgierigheid en angst. Het briesen heeft twee functies. De eerste is dat het de ademhaling vrij maakt zodat het paard klaar is om te vluchten. De tweede functie van briesen is dat het de rest van de kudde opmerkzaam voor gevaar maakt. Het briesen van een paard wordt op een afstand van ongeveer 45 meter gehoord. Het briesen duurt tussen de 0,8 en 0,9 seconde. Het briesende geluid van een paard wordt teweeggebracht door een krachtige uitademing door de neus waarbij de neusvleugels hoorbaar onregelmatig trillen. Ook kan het zo zijn dat een hengst briest om een andere hengst uit te dagen.
Dit is een hele harde bries. Het zachtere briesen bijvoorbeeld onder het zadel (kan zelfs bij elke pas) is als het paard lekker ontspannen loopt gewoon een teken dat ze het lekker vinden om te lopen en te werken. Bij mijn paard is dit zeker. Hij breist bijna altijd hij even als hij wat langere teugel krijgt na een oefening, als we klaar zijn met rijden en ik draaf hem uit ook. Als hij gewoon aan de teugel loopt in volledige ontspanning wil hij ook nog wel eens iedere pas lichtjes briesen...
Citaat:The blow (blazen)
Dit geluid klinkt als briesen maar dan niet ritmisch. Het is een simpele uitademing door de neus, minder krachtig dan briesen, met ongeveer dezelfde betekenis. Ook kan het zijn om zijn welbevinden te uiten.
Ik zie dat altijd als een paardengrapje, bij voorkeur als je jas net schoon is. b