galop met een drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag je galopperen met een 7 maanden drachtige merrie?

Ja
42 (73%)
Nee
15 (26%)

Totaal aantal stemmen: 57

jemaine

galop met een drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 17:53

Mijn vraag is of je nog kan galopperen met een merrie die al 7 maanden drachtig is? Ik blijf haar gewoon rijden tot wanneer het niet meer kan. Maar mijn vraag gaat over galop. Is dat verstandig om dat nog te doen? zo ja tot wanneer en waarom, zo nee, waarom niet?

Bedankt

Wildgirl

Re: galop met een drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:55

kan prima, zou alleen rustiger aan gan doen met springen en lange ritten

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:56

wij stoppen met rare dingen met het nieuwe jaar (leuk voornemen haha)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:57

Het ligt erg aan het paard. Sommige drachtige merries kunnen het wel, anderen niet. Ik zou zeker in de gaten houden of de buik niet te veel in de weg zit en niet te lang galoperen. Heftige buitenritten zijn ook onverstandig, maar af en toe een rondje galop kan weinig kwaad als de merrie aangeeft dat het nog steeds kan.

Het zou wat zijn: een wilde drachtige merrie die niet meer van een roofdier weg kan galoperen :p

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 17:58

Het is een Fries, springen doen we niet, wel balkjes heel af en toe, maar niet zo heel veel. Longeren met pessoa doe ik eigenlijk ook niet meer. buitenritten doen we rustig aan. Ze heeft nog niet echt een buikje.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:08

Het kan wel, als je alles maar heeel rustig aan doet Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:12

Als ze zelf aangeeft het nog te willen en kunnen zie ik het probleem niet. Ik was zelf heel voorzichtig toen mijn paardje hoogdrachtig was, maar ze vond het zelf leuk om nog kleine stukjes te galopperen. Nou ja, waarom niet dan?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:16

ik ben met 7 maand wel gestopt met gallopperen, maar dat was vooral omdat ze dat nog niet beheersde (ze was nog niet lang zadelmak) en ze dan erg hard ging. dat leek me niet echt bevordelijk. verder heb ik gewoon verder gehobbeld tot een week voor de bevalling.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:06

Zolang je paard zelf aangeeft dat het kan, zie ik geen reden om het niet te doen. Eerlijk gezegd ken ik weinig merries die er met 7 maanden al geen zin meer in hebben Knipoog maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Ik zie er geen probleem in, vooral niet als het paard verder in goede conditie en niet te vet is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:25

Ik denk inderdaad dat je vooral naar je paardje moet luisteren. Wij hadden hier op stal een drachtige merrie en die slaagde er de laatste maandjes al niet meer in een galopje te maken in het weiland, terwijl ze van nature een behoorlijk heethoofd is. Maar ik ken ook merries die nog heel lang een rustig handgalopje konden maken.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:37

Waarom zou je het risico nemen voor die extra paar weken dat het misschien nog wel zou kunnen?

Bij mij zou het belang van het ongeboren veulen ten alle tijden voor gaan. Stel je voor dat er straks toch complicaties zijn bij de geboorte, of het veulen heeft een afwijking. Dan blijf je jezelf afvragen of het misschien zou kunnen komen omdat je te lang hebt door gegaloppeerd.

Nee, ik zou het niet doen. Als jouw merrie zelf een sprintje trekt op het land of in de paddock dan is dat haar keuze, maar dan wel zonder jou op haar rug waardoor ze geen extra belasting heeft, en ook geen strakke singel om haar buik.

Doe jezelf een lol, en denk aan je knol. Niet eerst aan jezelf en je eigen plezier. Knipoog

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:28

Sorry maar dit kun je niet menen.
Je veulen krijgt geen afwijking omdat je gegaloppeerd hebt met je paard. Dat is echt onzin. Het heeft niks met je eigen plezier te maken. Afwijkingen zijn vaak genetisch en hebben dus niks te maken met de gezondheid van je paard. Mijn paard wilde met 8 maanden nog maar wat graag een galopje maken. Daarna was ze dan behoorlijk moe maar ze geeft het zelf wel aan hoor.
Je hoeft haar niet te pushen maar ook dan maak je er het veulen echt niet mee kapot.
Die zit goed beschermd in de buik en heeft geen last van de singel of een galopje.
Hoe beter je paard in conditie is hoe makkelijker de bevalling vaak gaat en hoe sneller het herstel erna.

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:42

Het oorspronkelijke gedrag van paarden is: Wanneer er gevaar dreigt moeten ze kunnen vluchten. Daarop is een paardenlichaam aangepast. Veulens zijn in staat om enkele uren na de geboorte al te lopen en rennen. Dat geld ook voor een drachtige merrie, deze moet kunnen vluchten (en dus kunnen galopperen) zodra er gevaar dreigt.

Nou merk ik zelf wel dat mijn merrie er de laatste maanden moeite mee krijgt om op een volte te galopperen. Maar op een geschikt, recht pad tijdens een buitenrit prikken die oortjes naar voren en houd ik haar niet tegen. Lachen

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:52

Het kan natuurlijk wel.
Maar mijn merrie had er op een gegeven moment wel moeite mee, voorbenen in galop en de achterbenen in draf....
Ik ben toen met galoperen en intensief rijden gestopt en ben rustige buitenritjes gaan maken.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:36

Je moet inderdaad naar het paard zelf kijken. De 1 wordt wat dikker en heeft er meer last van dan de ander. Zolang mijn paard (6 maanden drachtig) bij het losgooien nog steeds uit zijn plaat gaat blijf ik hem gewoon doorrijden. En daar hoort de galop ook bij. Alleen wat minder intensief dan voorheen.

De ene week gaat het lekker en dan doen we wat meer, de andere week geeft ze aan er last van te hebben en dan doen we wat minder.

En geloof alstjeblieft niet die onzin dat het schadelijk zou zijn voor het veulen. Een merrie met een goede conditie heeft het eerder iets makkelijker bij de bevalling dan een merrie zonder conditie.

Gewoon luisteren naar wat je paard aangeeft en dan komt het allemaal best goed.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:11

Toen mijn pony drachtig was heb ik haar heel lang doorgereden (ook in galop). Ze zat nog vol energie en wilde graag lopen. Waarom dan stoppen?! Als de merrie aangeeft dat het zwaar wordt zou ik wel stoppen.
Als een merrie nog goed in conditie is bij de bevalling is dit alleen maar goed.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:13

gewoon kijken naar wat ze zelf aangeeft. als ze daar zelf zin in heeft kan je dat gewoon doen hoor.

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:25

ik zou nog gewoon in galop gaan tot ze zelf aangeeft dat het niet meer lukt of als jij je er niet fijn bij voelt ofzo kun je er ook mee stoppen, want anders is het ook niet echt leuk meer als je je er niet fijn bij voelt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:30

mellamoshan schreef:
gewoon kijken naar wat ze zelf aangeeft. als ze daar zelf zin in heeft kan je dat gewoon doen hoor.

Idd... sterker nog, hoe beter de conditie, hoe makkelijker de bevalling!!
Als je paard dus een top conditie heeft zou je gewoon tot en paar weken voor de bevalling kunnen rijden..

Mientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:07

Ik zou het persoonlijk niet doen, bij ons op stal was een friese merrie, en die is tot een week voor de bevalling intensief gereden, eigenlijk is het veulen er gewoon uitgeschopt, terwijl die fries nog maar 4 is en nog veel moet leren. Ik zou het zlef persoonlijk niet doen, maar het is jou keus.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:14

Op het gemakje kan het geen kwaad. Beetje aavoelen wat je paardje kan.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:25

Musicjohn schreef:
Waarom zou je het risico nemen voor die extra paar weken dat het misschien nog wel zou kunnen?

Bij mij zou het belang van het ongeboren veulen ten alle tijden voor gaan. Stel je voor dat er straks toch complicaties zijn bij de geboorte, of het veulen heeft een afwijking. Dan blijf je jezelf afvragen of het misschien zou kunnen komen omdat je te lang hebt door gegaloppeerd.

Nee, ik zou het niet doen. Als jouw merrie zelf een sprintje trekt op het land of in de paddock dan is dat haar keuze, maar dan wel zonder jou op haar rug waardoor ze geen extra belasting heeft, en ook geen strakke singel om haar buik.

Doe jezelf een lol, en denk aan je knol. Niet eerst aan jezelf en je eigen plezier. Knipoog

Bij het laatste veulen is idd een complicatie opgetreden...Hij wordt groot...

Nee, ff serieus. De merrie waar ik op rij en die vorig jaar drachtig was, werd heel goed in de gaten gehouden. Bovendien vond en vind ze het zelf ook heerlijk om buiten te rijden. Tijdens de laatste buitenrit voordat ze beviel, stond ze op een gegeven moment stil met een diepe zucht, alsof ze wilde zeggen 'nu wil ik niet meer'. Ik ben daarbij direct afgestapt en we zijn verder gaan lopen. Dat ik er daarna niet meer ben opgestapt lijkt me logisch...
De andere merrie zal ook wel eens onder de hengst komen. Hoe die reageert op verregaande zwangerschap is iets wat we niet weten en dan dus per week zullen bekijken. Dat het plezier én de gezondheid van het paard op de
eerste plaats komt is voor mij een vanzelfsprekendheid. Voor mij is lol met je knol alleen lol als je allebei lol hebt...

Mientjee schreef:
bij ons op stal was een friese merrie, en die is tot een week voor de bevalling intensief gereden, eigenlijk is het veulen er gewoon uitgeschopt, terwijl die fries nog maar 4 is en nog veel moet leren.

Dit vind ik weer een ander uiterste, en imo geen goede manier van omgaan met drachtige dieren...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:43

Mientjee schreef:
Ik zou het persoonlijk niet doen, bij ons op stal was een friese merrie, en die is tot een week voor de bevalling intensief gereden, eigenlijk is het veulen er gewoon uitgeschopt, terwijl die fries nog maar 4 is en nog veel moet leren. Ik zou het zlef persoonlijk niet doen, maar het is jou keus.

Ja, dit is idd ook niet slim..
Je moet natuurlijk niet intensief gaan trainen met een hoogzwangere (en dan zeker niet tot een week voor de bevalling Frusty ), maar gewone beweging is goed hoor..
Maar jij kent je paard het beste, en ze geeft zelf wel aan of ze het nog kan en wilt..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:46

ik zou niet doen, tenzij paard goed aangeeft dat het wel kan.
ik ben voorzichtig wat dat betreft
kijken hoe situatie en paard is, is per paard ook verschillend

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:48

En of ze dat nog kan, mijn merrie is ook de 7 maanden gepasseerd en net als vorig jaar alleen maar crossen, bokken en gek doen. Haha!

Vuistregel voor dit soort dingen: "wie zijn merrie kent, merkt vanzelf aan haar of ze dingen niet meer wil of niet meer prettig vind". Lachen