probleem!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sipje

probleem!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 11:24

Hallo allemaal,

Helaas is na scan gebleken dat mijn paard artrose heeft op een van zijn eerste nekwervels achter zijn oor. Het is een klein plekje maar geeft jammer genoeg veel druk achter zijn oor. Dus een hoofdstel en halster is voor hem geen pretje. Mijn veearts raadde me aan een bontje te gebruiken onder zijn hoofdstel, maar ook dit blijft te hard, hij blijft te gevoelig op die plek. Ik ga voor een gelpad kijken in een klein formaat en hoop dat dat wat oplost. Nu komt de vraag: heeft een van jullie dit probleem wel eens gehoord of meegemaakt? En weten jullie een passende oplossing??? Mijn paard is nu 14 dus veel te jong om hem zo maar weg te zetten. Buiten dat is het een paard wat het veel te leuk vind om wat te doen om hem uberhaupt weg te zetten.

Alle advies en suggesties zijn welkom!!!!

Sientje

Re: probleem!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:26

Veroorzaakt die artrose op die plek verder geen problemen of andere pijnlijke punten? En heeft je paard er geen pijn aan als 'ie zonder halster of hoofdstel loopt?

Ik weet niet hoe braaf je paard is en of je bekend bent met andere rijmethoden, maar je zou kunnen kijken of je hem niet kunt leren lopen met zo'n rij-halsband. Komt uiteraard wel meer bij kijken dan alleen die band, maar er zijn ongetwijfeld meer dan genoeg topics over te vinden.

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 11:35

Hey Joy76,
Ja helaas merkt je het met rijden of lopen aan het halster of hoofdstel. Hij heeft er zichtbaar last van. Rijhalsband heb ik nog nooit van gehoord, ga dat zeker eens navragen. En mijn paard is braaf genoeg om dit eens te proberen, en zo niet dan toch haha. Vind dat ik dat wel verplicht ben om het te proberen, kan hem moeilijk pijn laten lijden tijdens het rijden of longeren toch? dank je voor je bericht!

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:39

ik had een keer gelezen, dat je je paard hoofdstelloos kan rijden.Dan doe je zo'n speciaal touw om de hals van het paard. maar hiervoor moet je je paard wel kunnen vertrouwen, en het vergt veel oefening

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:39

neckrope? kijk eens bij naturals.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:57

Ik weet niet of het een neckrope heet, zou zomaar kunnen. En omdat ik in NH niet super thuis ben, hierbij wat linkjes op de site van fotoxander van Yoni Blom met Týrson vom Saringhof, tijdens een show op het WK:

Afbeelding

meer foto's op http://www.fotoxander.nl (zoeken naar WK, dan foto's zaterdag, dan show)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:59

Weet niet of het klopt maar bij western heb je toch ook hoofdstellen die om het oor moeten? Misschien geven die geen druk

Mer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:02

Ik zelf rijd ook zonder hoofdstel. Maar hij heeft dus gewoon in de wei (of iig wanneer hij geen halster omheeft) geen last? Ik denk dan dat je idd eens neckrope zou kunnen proberen Ja Wel natuurlijk opbouwen Knipoog

Mer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:03

joyce83 schreef:
Weet niet of het klopt maar bij western heb je toch ook hoofdstellen die om het oor moeten? Misschien geven die geen druk

Ja klopt Knipoog One ear en double ear.
Plaatje: http://www.whoa.nl/oneear.jpg One ear
http://www.whoa.nl/doubleear.jpg double ear
Maar dat zit ook rond de oren, dus dat geeft dan toch ook druk?

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 16:15

Mensen, bedankt voor jullie reacties. Ik geloof dat ik enig huiswerk heb. Joy, heb je bericht gelezen, ik ga er wat mee doen! Heb overigens zojuist weer gereden en het schudden hield sneller op dan de laatste weken. Dit was met een extra zacht bontje, dun en bedoeld voor om de kin. We gaan het ervaren. Namens Paardlief bedank ik jullie!

hamertok1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:12

hoi
je kan in de paardenwinkel een stukje leer kopen met 2 bitringen ,dat leer zit alleen in en om zijn mond,kin. heel vriendelijk. aan de ringen bevestig je gewoon je teugels.zo hoef je niks om zijn oren te doen en kan je gewoon rijden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:36

hamertok1 schreef:
hoi
je kan in de paardenwinkel een stukje leer kopen met 2 bitringen ,dat leer zit alleen in en om zijn mond,kin. heel vriendelijk. aan de ringen bevestig je gewoon je teugels.zo hoef je niks om zijn oren te doen en kan je gewoon rijden.

Hoi, die ken ik dan weer niet.. Hoe blijft dat ding hangen dan? Zit er iets om de neus/kin en zakt dat niet af...? Oftewel.. kun je er ergens een plaatje van vinden denk je? Lachen

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:24

WilDhoeF schreef:
ik had een keer gelezen, dat je je paard hoofdstelloos kan rijden.Dan doe je zo'n speciaal touw om de hals van het paard. maar hiervoor moet je je paard wel kunnen vertrouwen, en het vergt veel oefening

dat heb ik ook gelezen:d toevallig het klopt dat kan maar het is inderdaad heel veel oefening maar ik zeg altijd maar
oefening baart kunst en dan kan je wel weer lekker rijden

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:27

joy76 schreef:
hamertok1 schreef:
hoi

Hoi, die ken ik dan weer niet.. Hoe blijft dat ding hangen dan? Zit er iets om de neus/kin en zakt dat niet af...? Oftewel.. kun je er ergens een plaatje van vinden denk je? Lachen

deze bitten zijn rond de 50 euro in de winkels Lachen
en ze blijven zitten d.m.v. het riemetje Lachen

erg handig, en goed Lachen *zoekt foto*

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:30

Afbeelding

Afbeelding

zo ziet ie er uit:)
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 11-11-07 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:35

ik weet wat jij bedoelt inderdaad is dat een hele goeie oplossing maar ook wel erg duur maar ik neem aan dat je dat er wel voor over hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:40

EngeltjeS schreef:

Het is heel gevaarlijk om daar mee te beginnen, heb ik ooit gelezen. Omdat het paard daar ook echt mee beleerd moet zijn om er veilig mee om te kunnen gaan. Dus ik zou dit echt niet aanraden. Wel raad ik de halsring aan, al eerder genoemd in dit topic. Maar een cross-rope bridle. Is dat niet iets? Dat is echt heel licht om te dragen. Succes!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:41

bizzybijtje schreef:
EngeltjeS schreef:

Het is heel gevaarlijk om daar mee te beginnen, heb ik ooit gelezen. Omdat het paard daar ook echt mee beleerd moet zijn om er veilig mee om te kunnen gaan. Dus ik zou dit echt niet aanraden. Wel raad ik de halsring aan, al eerder genoemd in dit topic. Maar een cross-rope bridle. Is dat niet iets? Dat is echt heel licht om te dragen. Succes!

*dan ben ikwel benieuwd waarom het zo gevaarlijk is...*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:43

Dat weet ik helaas niet meer, had het ooit op paardentv gezien. Dat was een springruiter die ermee reed. Maar vind het sowieso niet zo fijn uitzien voor het paard, met dat leer door z'n mond heen, en dat er een leren riem gewoon door zijn mond en onder zijn kin vast zit. Neusriem is dan nog vriendelijker. Maar goed, mijn mening.

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 17:17

Hey mensen. Jemig wat een ideeen! dank jullie wel. zal me maar eens goed in gaan lichten over alle mogelijkheden. Uh bizziebijtje is die cross rope bridle hetgene wat er als eerste werd genoemd? ik denk dat ook hiermee moeilijke dingen mee gepaard gaan (hihi leuke woordspeling: gepaard). Dus.... ben beetje gaar dus melig. dank jullie wel voor je opties iig. alles is het proberen waard en wat geld betreft, dan had ik maar op dammen moeten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:20

Wat zou er mis moeten zijn met een cross rope bridle Lachen ???

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:28

Leer in de mond van het paard wordt door de meeste paarden juist als heel prettig ervaren. Het leer wordt zacht en soppig door het speeksel en vormt zich dan volledig naar de mond.
Het wordt door sommige mensen als gevaarlijk beschouwd, omdat ze denken op deze manier, zonder (scherper) inwerkend bit en zonder neusriem geen controle over hun dier te hebben. De mensen die dit gevaarlijk noemen vinden een halsriem bijv, ook gevaarlijk, net als sommige bitloze optomingen.
Kortom....het is best een paardvriendelijk ding. Het riempje onder de kin moet zo strak dat het ding in de mond blijft zitten, maar niet te strak, dus niet afknellen. De enige functie moet zijn: het ding op zijn plaats houden. Helaas zijn er ook mensen die dit gebruiken om de mond bij elkaar te snoeren en het naast een gewoon hoofdstel en bit er bij proppen in de mond. Maar dat is niet de bedoeling eigenlijk. Maar daarmee is het net als andere optomingen...je kunt het ook misbruiken.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:31

Ik ben op bokt een keer een hoofdstel tegen gekomen waarbij het hoofdstel verder naar achteren lag als het ware, dus niet meteen achter de oren, maar meer richting hals.. Hmm, moeilijk uit te leggen. Het is al een hele tijd geleden, maar ik zal even voor je kijken of ik dat topic terug kan vinden.

Edit; dit was meer ervoor dat het niet op de oorzenuw zou drukken.. Ik pb je het wel even, misschien heb je er iets aan Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:35

_Kiki_ schreef:
Ik ben op bokt een keer een hoofdstel tegen gekomen waarbij het hoofdstel verder naar achteren lag als het ware, dus niet meteen achter de oren, maar meer richting hals.. Hmm, moeilijk uit te leggen. Het is al een hele tijd geleden, maar ik zal even voor je kijken of ik dat topic terug kan vinden.

Edit; dit was meer ervoor dat het niet op de oorzenuw zou drukken.. Ik pb je het wel even, misschien heb je er iets aan Lachen

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Als je het topic vindt, wil je de link hier dan ook plaatsen?

hamertok1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 01:30

Ik was degene die over dat stukje leer begon.
Leer in een paard zijn mond is heel vriendelijk. zeker niet gevaarlijk.het wordt vaak gebruikt bij paarden die gevoelig in hun mond zijn!!!!!ik heb ze ook voor 30 euro gezien.