paard kan niet met zweep gereden worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

okido

paard kan niet met zweep gereden worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 11:18

Hoi
mijn paard wordt helemaal hyper zodra ik met zweep rij
hij is er erg bang van maar als ik een zweep pak gaat ie wel
zn achterhand beter gebruiken hoe kan ik dit oplossen
met longeren gaat het wel

michele

Re: paard kan niet met zweep gereden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:01

okido schreef:
Hoi
mijn paard wordt helemaal hyper zodra ik met zweep rij
hij is er erg bang van maar als ik een zweep pak gaat ie wel
zn achterhand beter gebruiken hoe kan ik dit oplossen
met longeren gaat het wel

probeer eerst met een klein springzweepje of iig een echt klein zweep

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:04

Inderdaad gewoon een klein zweepje pakken en helemaal niets mee doen...paard went er vanzelf aan....
volhouden dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:11

Vertrouwen richting de zweep opbouwen Lachen
Los in de bak laten staan en dan rustig met een dressuurzweep langs zijn lichaam afgaan, aaien met de zweep bedoel is dus.
Mijn pony was bang van de longeerzweep, nu kan ik het ding richting hem gooien en geeft ie er nog niets om Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:49

Lauss schreef:
Vertrouwen richting de zweep opbouwen Lachen
Los in de bak laten staan en dan rustig met een dressuurzweep langs zijn lichaam afgaan, aaien met de zweep bedoel is dus.
Mijn pony was bang van de longeerzweep, nu kan ik het ding richting hem gooien en geeft ie er nog niets om Lachen

Hier ben ik het HELEMAAL mee eens! De meeste mensen (dus niet allemaal!) gebruiken de zweep alleen om een paard mee te straffen, waardoor er meer dan een paar paarden bang zijn voor de zweep. Aaien, ermee door de wei/bak gaan sjouwen, noem maar op.
Een paard moet ook leren wat de zweep is. In het begin zullen de meeste paarden er bang voor zijn, maar ze moeten die angst (o.a. door middel van kennismaken) omzetten in respect voor de zweep en gaan begrijpen wat ermee bedoeld wordt.

Ik weet niet hoe lang je je paard al hebt, maar het kan natuurlijk ook zijn dat de vorige eigenaren verkeerd met de zweep zijn omgegaan en dat het paard daarom extra angst heeft ontwikkeld naast de 'standaard' angst die veel paarden kennen wanneer ze de zweep nog niet gewend zijn.

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:35

Uhh... sporen? Of inderdaad een zweep op zijn/haar lichaam leggen net zolang hij/zij er niet meer van schrikt!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:38

Sporen hebben niet dezelfde functie als een zweep, dus lijkt me geen oplossing

Verder zou ik het persoonlijk ook op de manier van Lauss aanpakken. Leer het paard dat een zweep niet iets is om bang voor te zijn, door hem niet enkel te gebruiken om te straffen.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:36

Zoals idd al is gezegd veel oefenen met de zweep, ga ermee langs het lichaam 'aaien'. En doe dit elke dag even een minuutje ofzo, gewoon heel rustig opbouwen en belonen als ze goed reageert!
Succes!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:58

de manier van lauss spreekt mij heel erg aan en anders gewoon geen zweep gebruiken.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:02

ik rij ook altijd zonder zweep, mijn paard wordt ook helemaal hyper zodra ik ermee wil gaan rijden. Ook met longeren gaat hij met zweep helemaal door het lint.
Mijn paard heeft helemaal geen slechte ervaringen met een zweep (heb hem vanaf dat hij 1.5 jaar oud was).
Heb me er maar bij neer gelegd dat ik wat meer moeite moet doen om het zonder zweep op te lossen, er leiden meerdere wegen naar rome, al is de een wat langer dan de andere

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:03

Ik heb ook zo'n paard, denk dat het wel belangrijk is dat het paard jou eerst vertrouwt voordat je met een zweep komt en dan idd de manier van lauss. Het paard moet leren dat de zweep een verlengstuk is van jou hulpen en niet alleen straf is.. (hoewel ik hem daar ook wel eens voor gebruik Haha!)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:42

Mariis schreef:
Uhh... sporen? Of inderdaad een zweep op zijn/haar lichaam leggen net zolang hij/zij er niet meer van schrikt!

Wat hebben sporen in godsnaam met een zweep te maken?!?!

Verder sluit ik me gedeeltelijk aan bij het aaien met de zweep, dat kan een oplossing zijn. Ik rijd gewoon met de zweep en doe er niks mee, ik negeer de zweep en hij op een gegeven moment ook. Ik probeer te doen alsof mijn neus bloed, niks is eng. Wanneer ik geforceerd met een zweep over zijn lijf ga aaien zit ie me aan te kijken zo van; 'uh, wat doe je? griezel!'. Net als het opleggen van zijn eerste zweetdeken. Iedereen tegen mij: je moet hem eerst laten ruiken aan het deken. Je moet hem zachtjes langs zijn lijf halen. je moet hem in een pakje op zijn rug leggen en zachtjes uitrollen. je moet hem opleggen en tegelijk aaien en voeren. Hou eens op zeg, deken gaat er gewoon PLOF op en ja de eerste keer stond ie als een tijdbommetje (naar mij kijkend zo van; hoe moet ik hierop reageren??), maar gewoon negeren en doen alsof de hele wereld altijd dekens op heeft. Hij geeft er niks om, want ik gaf er niks om, ik keek hem niet aan en reageerde niet op zijn getrippel. Zelfde werkte bij de zweep, eerste keren proberen weg te draaien van de zweep in mijn hand, niet omdat hij ermee is toegetakelt maar omdat het maar aan 1 kant zit en het heen en weer zwiept.. en dat is eng!! Maar zolang ik niets bevestig behalve het feit dat het doodnormaal is accepteerd hij alles.
ik zeg niet dat het DE manier is, maar bij het merendeel van de paarden wel.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:46

mijn paard is ook totaal niet te rijden met zweep. (die is wel mishandelt geweest).

Maar is er geen andere manier om zijn achterhand actiever te laten worden?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:49

Waarom heb je uberhaupt een zweep nodig tijdens het rijden?
Je zegt dat zodra je een zweep pakt, je paard zijn achterhand beter gaat gebruiken. Tja, vind ik niet zo gek, aangezien hij er bang voor is natuurlijk! Je paard raakt opgefokt door het alleen al zien van de zweep en natúúrlijk gaat hij dan zijn achterhand 'gebruiken'. Hmm vraag me dan meteen af of het ruggebruik nog wel juist is want als je paard er echt bang voor is, zal deze zijn rug niet bepaald meer ontspannen. Gevolg: gewoon een opgefokt paard dat wat begint te showen, dat is iets anders dan dressuurmatig gebruik van de achterhand bewerkstelligen.

Tja, je kunt voor 2 dingen kiezen dan:
1: je leert je paard dat een zweep niet eng is op de manier zoals het hier al super omschreven is. Op een dvd van KF Hempfling wordt trouwens ook een stukje geshowd over een meisje met een Haflinger die haar Haf kennis laat maken met een zweep en zo probeert haar pony ervan te overtuigen dat de zweep niet eng is. Maar ja, bewuste pony is dan ook mishandeld geweest met een zweep.

2: je knalt die zweep tijdens het rijden gewoon lekker aan de kant en rijdt er niet meer mee. Als je goed rijdt moet het allemaal ook gewoon zonder zweepje kunnen. Een spoortje zou de functie van de zweep heel goed kunnen opvangen. Overigens, een zweep is, zoals al eerder aangegeven hier, een hulpmiddel, een verlenging van je arm en tijdens het rijden van je been. Dus, mocht je écht correct willen rijden, zou je in principe zelfs moeten gaan rijden met in elke hand een zweep om zodoende het beste te kunnen stimuleren voor vermeerderd achterhandgebruik.

Als ik jou was, longeren gaat toch goed? Knal die zweep toch gewoon aan de kant joh en maak je er verder niet druk over. Trouwens, ik weet niet welk niveau je rijdt, maar wie weet kom je nog op het punt dat je niet eens meer met zweep mág rijden! Dan ben je dankbaar ervoor hoor dat je die zweep niet nodig hebt om je paard nog een beetje knap je proefje door te sturen!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:56

Vragen aan je instructeur/trice of hij/zij helpt. die ziet vanzelf of het ech tnodig is.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:14

Een spoor werkt als verfijning van je hulpen een zweep ter verduidelijking. Hoe hoger je qua niveau rijd hoe minder je de zweep nodig hebt (in theorie) en hoe prettiger de spoortjes werken (mits deze juist gebruikt worden). Ik heb een zweepje in mijn hand zodat ik deze kan aanleggen achter mijn kuit wanneer mijn been niet goed genoeg 'doorkomt' (ik kan even geen ander woord vinden). Het gebruik van de zweep beperk ik zoveel mogelijk en bouw ik af tot het moment dat ik hem niet meer nodig heb. Mijn ene paard inderdaad in- en doorgereden zonder zweepje. Maar mijn huidige paardje rij ik met zeepje in mijn hand, tot nog toe niet gebruikt, maar hij geeft er inmiddels iig niets meer om.
Maar ik gebruik mijn zweep niet om de achterhand er meer onder te krijgen, dan zou er rijtechnisch wat aan mij mankeren en niet aan mijn paard.
No offence.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:45

ik heb ook een pony die `bang`is voor de zweep.
ik ga over een tijdje sporen gebruiken gebruik zelf niet de zweep. maar met een zweep dicht bij de hals houden en niet mee bewegen moet het lukken

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:54

Gewoon die zweep vasthouden en normaal rijden, al zijn reacties op de zweep negeren. Want 'een zweep is niet eng en de ruiter doet niks engs'.
Een spoor is geen vervanging van de zweep en heeft er niets mee te maken.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:36

Een zweep zou niet eens nodig moeten c.q. hoeven te zijn!

Gooi dat ding toch gewoon aan de kant en ga goed rijden, dan heb je totaal geen sporen of zweep nodig.
Heb mijn 3-jarige toendertijd altijd zonder zweep en sporen gereden. Ben pas in de M1 geloof ik toen met een spoortje gaan rijden maar ook zónder spoor doet hij nog steeds wat hem gevraagd wordt.

Sorry, ben nogal anti-zweep geloof ik. Knipoog

Dat een spoor geen vervanging is van een zweep is cru gesteld en zo moet je het ook niet zien. Je kunt ook gewoon zónder beide rijden, toch?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:54

Absoluut, zoals ik eerder al stelde, mijn merrie heb ik zonder beide in- en doorgereden en rij haar alleen op wedstrijd met spoor omdat dat verplicht gesteld is. Ze doet de oefeningen namelijk net zo goed zonder. Mijn ruintje rij ik voorlopig wel met zweepje, niet omdat het nodig is, vooralsnog, maar zo ent hij eraan mocht ik het ooit nodig vinden (zeker in de cross) om een zweepje erbij te nemen.
Ik zie geen kwaad in een zweep, noch in sporen, MITS ze juist gebruikt worden, en dat is dus meer het struikelblok. Maar das een ander topic...

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:59

Randy01 schreef:
Een zweep zou niet eens nodig moeten c.q. hoeven te zijn!

Gooi dat ding toch gewoon aan de kant en ga goed rijden, dan heb je totaal geen sporen of zweep nodig.
Heb mijn 3-jarige toendertijd altijd zonder zweep en sporen gereden. Ben pas in de M1 geloof ik toen met een spoortje gaan rijden maar ook zónder spoor doet hij nog steeds wat hem gevraagd wordt.

Sorry, ben nogal anti-zweep geloof ik. Knipoog

Dat een spoor geen vervanging is van een zweep is cru gesteld en zo moet je het ook niet zien. Je kunt ook gewoon zónder beide rijden, toch?

Ik rijd ook zonder zweep aangezien ze dus ook bang is, maar (ik rijd M2) soms zou ik het met bepaalde oefeningen best fijn vinden om haar net even bij te kunnen tikken bv travers ofzo. Heus niet om te straffen maar net even wat sneller maken.
En tuurlijk kan dat ook met je been maar af en toe doet ze alsof ik er niet op zit Knipoog ( paard is ± 1.80 en ik 1.58 meter Haha! )

mijn nu 4 jarige rijd ik ook zonder zweep een enkele keer als ze wat terug is een heel klein spoortje maar meestal dus ook zonder.

Maar nogmaals soms zou ik dus best even het zweepje willen om even te corrigeren.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:10

Los je problemen op zonder zweep! Het is niet zo dat een zweep jouw probleem oplost (achterhand activeren), alleen op dat moment wordt je paard actiever. Rijdt gerichte oefeningen welke de achterhand activeren (zoals tempowisselingen). Maar accepteer dat je paard gewoon niet met zweep gereden kan worden.

Ik heb ook een paard dat superbang is van de zweep, en dus never nooit met zweep gereden wordt. Kwestie van je paard respecteren dacht ik zo.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:41

Zweep is niet echt een 'nodig' rijmiddel, en is er zowiezo alleen om aanwijzingen mee te geven (dus geen mep op ze kont ofzo). Je zou kunnen beginnen met er naast staan, met de zweep 'aaien' dan er opzitten en gewoon in stilstand doen, tot dat hij zich er niks meer van aantrekt. Dan kan je het gewoon poberen onder rijden (niet slaan maar als het nodig is achter je been aanleggen). Knipoog Suuces

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:17

Hoi Hoi!

Zoals de meeste mensen al proberen te zeggen, ben ik het wel mee eens!
Laten wennen aan de zweep door m ermee te aaien over zijn hele lichaam. Over zijn hals, over de rug, onder de buik door langs zijn benen, eventueel het hoofd als ie er al vertrouwder mee raakt. Maar vooral met veel geduld en rust!!!
In een duur woord heet dat de-sensibiliseren! Laten wennen aan dingen die hij eng vindt.
En zodra hij ge-de-sensibiliseerd is voor de zweep, kun je m gaan conditioneren.
Daar bedoel ik mee dat je m allert gaat maken voor het been, door de zweep als hulpmiddel te gaan gebruiken om hem voorwaarts te houden.
Je leert hem als het ware voor het been te worden, je geeft de voorwaartse beenhulp, krijg je geen reactie versterk je de beenhulp. Wordt er weer niet op gereageerd dan geef je weer been en versterk je de beenhulp met een klein tikje van de zweep, krijg je een reactie dan neem je de druk van het been weg. Want als je continue blijft drijven, dan wordt je paard lui voor het been en dat is ook niet de bedoeling.

Succes!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:54

Ik gebruik mijn zweep nooit als drijvende hulp (maar kan bij enkele paarden best werken). Maar zoals ik Michele net lees, is het soms prettig om je paard net even een zetje te geven met de zweep in combinatie met je been. Het verduidelijkt een hulp en soms kan het net datgene bieden wat jij tekort komt. Daar ben ik heel eerlijk in. Er is niets mis met rijden met een zweep, je HOEFT hem niet te gebruiken.
Mijn vorige merrie (inmiddels overleden, maar heb haar jaaaaren gehad en uiteindelijk alles kunnen leren, van spaanse pas tot alle oefeningen in het ZZ) is gewoonweg grof mishandeld geweest. Ik 'kon' niet met zweep rijden, ik ook aaien met dat ding, maar of je hem ermee aait of dat je ermee rijd zijn 2 totaal verschillende dingen. Ze liet zich ermee aaien, maar niet rijden. Bovendien vond ze het maar bizar dat ik haar met een 'stok' aaide; "uh, je hand of een borstel is lekkerder baas!"
De-sensibiliseren, is feitelijk het 'speciale' uit de situatie halen, het moet normaal zijn. Dus je pakt een zeepje op en doet alsof ie er niet is, lekker lang stappen, wendingen rijden en die zweep die is daar gewoon. "Who cares? Wat zweep? He? Zweep? Iedereen zweep!"
De discussie leek me hier trouwens niet of het correct is om met zweep te rijden, maar het feit dat zij graag haar paard met zweep wil rijden en hoe ze dat aan moet pakken..
Ik ben geen zweep-o-fiel maar ben er niet tegen. Het gaat om degene die hem vasthoud...