bijzet of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

bijzet of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 19:54

Ik weet dat ik waarschijnlijk hierop veel commentaar ga krijgen, maar toch wil ik het plaatsen

Ik heb nu een haflinger, en rij hem nu 2.5 jaar. En hij loopt nog steeds niet aan de teugel, Dit kwam ook omdat ik weinig privels kreeg, nu krijg ik meer priveles (om de 2 weken) en we gaan met sprongen vooruit.

Maar nu komt het, omdat ik nu meer priveles heeft en hem dus ook beter traint enz. Drukt hij heel erg zijn neus eruit. En gaat hij behoorlijk hangen. Nu dacht ik mischien als ik een bijzet gebruikt (op de goede manier, onder begeleiding van mijn instrucice). Dat hij mischien dan door heeft wat juist de bedoeling is.

Eerst wou ik een elastiek proberen, (ook onder begeleiding) maar toen ik het vroeg aan me instrucice, zei ze dat hij dan waarschijnlijk meer gaat hangen, en dat mischien een bijzet beter voor hem is.

Normaal vind ik hulpmiddels niet zo erg,(Als je er goed mee omgaat) maar ik weet als je bijzet verkeerd gebruikt dat je dan je paard verknalt, DAt ik wat ik juist niet wil.

Maar ik kan hem niet opvangen. En ik wil hem ook niet dagen lang met bijzet rijden, Alleen tijdens priveles. (dus onder begeleiding)

Dus zou ik het gewoon een keer proberen kijken of het bevalt. Mijn gevoel zegt dat het wel een keer goed is voor pluto. Want aan de pessoa tijdens longeren loopt hij er zo in. MAar als ik op zijn rug zit niet, dan drukt hij zijn neus eruit en gaat hangen. Ik weet ik los het probleem er niet mee op. Maar mischien leer ik hem dan zo beter op te vangen, omdat ik dan een hulpstuk hebt.

Ik wil graag jullie mening, met goede uitleg. En ik zit niet op te wachten op alleen commentaar van IS slecht je verkloot je paard. Daar heb ik niks aan. Ik wil graag uitleg van waarom wel of waarom niet

Ogrop

Re: bijzet of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:01

Maar waarom zou het 'aan de teugel' lopen dan een vereiste zijn? Zolang een paard mooi over z'n rug loopt, ontspant (wat óók kan zonder 'aan de teugel te lopen') en een goede achterhand gebruik heeft snap ik het probleem zo zeer niet. Wil je de dressuur sport in? Wat is je doel? Ik denk dat je dat éérst voor je zelf moet uitmaken, voor dat je met bijzets en hulpteugels begint. Ik ben persoonlijk van mening dat wanneer een paard zich wilt ontspannen op deze manier ("aan de teugel lopen") of beter gezegd, nageefelijk lopen hij/zij dit ook doet.

Hoe loopt pluto nu? Drukt hij z'n rug weg? Is hij in de hand gesteld? Welk beengebruik heeft ie? En hoe zit het met z'n achterhand?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 20:06

pluto loopt. ontspannen zijn rug is ontspannen. en zijn achterhand zit er echt goed onder. Al veel beter dan voor de privelessen. Ook wordt hij al veel soepeler. Ook al is hij al veel geconcentreerder.

Maar hij hangt vreselijk en als ik denk van nu komt hij, nu gaat hij meer zakken, dan drukt hij zijn neus eruit. Daarom vraag ik ook wat ik nou ongv. moet doen. Wat jullie mening er dus over is. natuurlijk moet hij het ook zonder kunnen, in ontspanning enz. En ik wil graag wedstrijden met hem doen. voorlopig nog niet. ergens in het voorjaar/zomer van 2008. dus heb nog tijd zat en wil zeker niet overhaasten.

wat bedoel je in de hand geseteld. hij is behoorlijk hard in de mond.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:37

Ik vind een bijzet erg gevaarlijk met rijden. Als je paard er tegenin komt of omhoog gaat (omdat hij er onderuit wil, omdat hij schrikt van iets, je weet niet hoe het kan gebeuren), slaat hij om met jou erop.

Je hebt niet erg veel les, dus wacht af en neem de tijd. Rome is niet in een dag gebouwd, zowel voor jou als je paard is het aanpassen. Je longeert met pessoa dus je paard weet waar het heen moet.

wendy4horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:44

ik zou gewoon overleggen met de gene waarvan je les krijgt. als zij nou zegt welke teugel je het beste kan gebruiken en hoe? en als je het gewoon alleen doet waar zij bij is kan het volgens mij niet echt kwaad.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 20:49

mensen ik heb me waarschijnlijk vergist. Ze bedoelde geen bijzet maar een stoot.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:16

ik denk dat het een achterhand probleem is, en niet aan de voorkant. je paardje loopt lekker op de voorhand op jou handen te hangen, jij hangt lekker terug en zo wordt het erger. Als je instructrice jou hiervoor een hulpteugel aanraad voor de voorkant krijg ik wel mijn twijfels. Neem een stap terug en probeer eerst goed voorwaarts neerwaarts te gaan en dan ook met achterhand erbij. Dan kun je werken aan meer oprichting. Wil je uitgebreidere uitleg pb me dan even.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 22:36

ze kwam er zelf niet mee. ik kwam er zelf mee, toen zei ze alleen van dat we het kunnen proberen.

Roos_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:22

zolang je die bijzetteugel niet te strak zet kan het onder begeleiding van je instructrice geen kwaad om er een keer mee te rijden. Maar ik betwijfel of het helpt... door hem aan de bijzet te zetten kan hij ook op de bijzetteugel gaan hangen.

arrest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:52

Onlangs ben ik met elastiek beginnen rijden en ik heb er niks dan lof over, paardje ontspant zich meer, laat zich meer op de achterhand rijden, loopt soepeler en dat komt vooral omdat ik me nu meer bezig houdt met het rijden zelf, dan dat ik constant met haar in gevecht lig over hoe ze moet lopen.

Ze corrigeert zichzelf als het ware. Elastiek is zelfs niet aangespannen en toch loopt ze veel beter.
Bij hangen helpt de elastiek wellicht weinig, maar als je lesgever zegt dat een bijzetteugel of stootteugel wel zou kunnen werken, zou ik het proberen.

Zolang het niet voor eeuwig is en mits goed gebruik, kan een hulpteugel goed werk leveren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:31

als ik het goed begrijp verbloemt de elastiek dus jou onkunde?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:10

als je paard in je handen gaat hangen even flink voorwaarts rijden, dan moet ie vanzelf weer iets omhoog. dan zoek je het juiste tempo weer op. gaat ie weer hangen weer flink voorwaarts. als je dit een paar keer conseqeunt doet gaat het hangen vanzelf over als het goed is.
hij gaat hangen omdat hij z'n achterhand er niet meer goed onder zet op een gegeven moment en dus op z'n voorhand gaat lopen en lekker op jou kan gaan leunen (liever lui dan moe Knipoog) door hem ff actief voorwaarts te rijden komt die achterhand er weer netjes onder. zo kun je de stukken dus steeds langer opbouwen totdat hij constant z'n hoofdje lekker zelf draagt.
een hulpteugel is voor tijdelijk om een paard iets duidelijk te maken. jij moet hem niet gebruiken als symptoom bestrijding maar werken aan de oorzaak aan. het moet een combinatie 'van' zijn. dus zou het er toch nog maar eens over hebben met je instructrise.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 11:56

de stoot is idd voor tijdelijk. Ik wil zeker niet dat het probeel hiermee wordt opgelost. Alleen dat het mezelf ook helpt. Zodat ik ook meer op mezelf kan letten. in plaats van constant op hem. Het is zeker de bedoeling dat die stoot er later af gaat. En ik ben zeker niet van plan om dagelijks mee te rijden. Tenslotte moeten we leren dat het ook zonder kan. ik moet hem ook zonder een stoot leren opvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:01

Aan de teugel lopen komt vanuit achter, niet vanuit voor...daarom heeft het totaal geen zin er van voor iets aan te knopen...

Instructrice die overigens het mij niet kan leren zonder rommel...kwam mij ook nooit meer les geven.
Ik vind het een uiting van onkunde van de instructrice Lachen

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:21

Je verkloot je paard helemaal niet maar ik denk niet dat het je ooit zal lukken je paard aan de teugel te laten rijden. Of teminste ik weet niet hoe oud dit paard is als hij tussen de 3 en 4 is waar ik niet van uit ga dan ben ik bang dat het nooit meer zal lukken!
Succes voor zover het nog lukt!

Groetjes Mariska

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:40

Mariis schreef:
Je verkloot je paard helemaal niet maar ik denk niet dat het je ooit zal lukken je paard aan de teugel te laten rijden. Of teminste ik weet niet hoe oud dit paard is als hij tussen de 3 en 4 is waar ik niet van uit ga dan ben ik bang dat het nooit meer zal lukken!
Succes voor zover het nog lukt!

Groetjes Mariska

Haha dream on, misschien wat meer penny paarden temmen wil ook nog weleens helpen om ervaring op te doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:47

de mijne is 13, en kan het nog steeds niet lekker wil wel, maar hij heeft tgeveel wang, dus ontwijkt het liefst de druk van het bit. Maar het gaat na tandarts bezoek etc wel een stuk beter, hij ontspant, zoekt mijn hand op maar kauwt niet/nauwelijks (logisch natuurlijk). Dus denk niet dat jou verhaal klopt mariis

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:48

Geen commentaar op jou, maar wel op de onverlaat die een stootteugel heeft bedacht. Wat een hekel heb ik daaraan.
Heb je wel eens aan die rubberen ring getrokken? En? Geeft ie mee? Nee , zo stug als schokbeton. Je paard gaat door het verkeerde stuk van zijn hals lopen (valse knik) en je bereikt geen ontspanning. Je dwingt hem in een bepaalde houding en dwang zorgt NOOIT voor ontspanning. Ik ben het 200% met runningkawa eens. Je paard moet van achter naar voor, een gezond paard zal dan vanzelf je hand op gaan zoeken. Voor tips hoe je dat aan moet pakken zou ik een goede instructeur zoeken... En niet een die er een stootteugel aan wil hangen, die moet zelf maar eens met haar kin op de borst geknoopt worden en dan ontspanning vragen... Haren gaan ervan overeind staan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:49

Oei, ik kom wel heel fel uit de hoek. Maar het gebeurd naar mijn mening teveel, ach, hang er maar een hulpstuk aan..

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:07

Bedoel je slof? Hij kan ook hangen op je slof hoor.
Hangen is vreselijk vervelend maar voorwaarts blijven rijden en sturen, zodat hij meer zijn aandacht bij jou houd.
Met slof kan je rijden, maar dan zou ik vaker les nemen, iig als je er nog nooit mee hebt gereden. Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:57

Ik ben ook geen ferfent aanhanger van de slofteugel, maar in vergelijking liever de slof dan de stoot om mijn paards hoofdje (alhoewel ik geen van beiden ooit van plan ben eromheen te hangen). De slof kun je regelen met je eigen hand, meer of minder inwerking of zelfs helemaal geen inwerking (helaas trekken veel ruiters hun paard ermee in de krul). Een stootteugel werkt altijd hetzelfde in tenzij het paard zich zo opkruld dat de teugel los heen en weer slingerd (ook bijzonder storend overigens).
Begrijp me niet verkeerd, ook de slof is in verkeerde handen een martelwerktuig. Dus wat dt betreft dan weer liever de stootteugel.
He wat een onzin eigenlijk, weg al die troep en het RIJtechnisch aanpakken, dunkt mij.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:51

Bonita_Bon: je komt wel ERG ver uit de hoek hoor, maar ik ben het wel met je eens.
Ga met je instructrice aan de motor werken en dan zal je paard op den duur vanzelf op een goed wijze nageven (dus vanuit de schoft en zonder valse knik).

@Mariis: wat jij zegt klopt totaal niet. Mijn zus had maar 1 x een half uur privéles op een manegeFjord van ruim 9 jaar en na 20 minuten gaf deze vanzelf na! En op die manege werd GEEN ENKEL paard aan de teugel gereden of wat dan ook. (zeg niet dat het nou zo'n super manege was, maar de paarden hadden in ieder geval een zachte mond in tegenstelling tot veel andere maneges waar mensen wel spelen met de teugels om paarden aan de teugel te krijgen (en dan nog lopen de meeste achter de teugel ipv er aan!))

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:10

Oprechte excuses voor mijn botheid, ik moet leren mij genuanceerder uit te drukken....
En inderdaad Judje, al is een paard 20, kun je hem met altijd nog leren wat nageeflijkheid is...

Frankaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:30

mijn haflinger deed dat ook heel erg
vooral in draf & galop
maar heb nu op advies van kennisen ander hoofdstel + bid gekocht
en nu gaat al stuk beter
klinkt appart maar het is echt zo!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 19:52

Ik heb nu een keer met een stoot gereden. Me instucice zei dat ik hem niet meer moest gebruiken. Ik heb pas sinds kort les van haar,dus we moeten nog erg aan elkaar wennen. Ze zei dat er eerst nog meer impuls moet hebben. Maar dat het dit keer ging het ook hoe ik het moest voelen.. dit keer draagde hij echt met zijn rug. Wel trekte hij behoorlijk maar nu kwam ik nog meer mijn fouten tegen. dus heb ik er alleen maar van geleerd. Me instrucice zei ook van nu zie ik ook meer de dingen die je fout doet. Dus de volgende keren gaan we op inpulsen rijden, nog meer inpuls.

kortom die stoot heeft mij geholpen op mijn fouten, ik wist dat het aan mij lag. van aan de teugel/ontspannen rijden maar wat wist ik niet. me instrucice kent ons nog niet zo goed omdat ook gelijk te zien. nu hebben we samen ondekt waar de fouten zitten. Dus daar gaan we hard aan werken