rijden met bijzet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JUSTXME1

rijden met bijzet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 16:28

hoi iedereen..

ik had een vraagje:
op bokt lees ik vaak dat rijden met bijzet slecht is. Alleen wat is de reden daarvoor? Is het gevaarlijk? Wat is het verschil dan met longeren?

xx skrolan Doei, doei

Judje

Re: rijden met bijzet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:37

Ik neem aan dat je het hebt over de standaard bijzetteugels?
Bij rijden EN longeren hebben die het nadeel dat ze niet met de beweging van je paard meegaan, maar dus bij elke stap zal je een los-vast-verbinding hebben, waardoor er geen constante druk op de mond van je paard is.

JUSTXME1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 16:45

ja ik bedoel deze bijzet :

Afbeelding

nog mensen ?

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:48

hey
ik rij ook met deze bijzet hoor Haha! bij mijn baby is het eigenlijk dat ze heel snel d`r hoofd omhoog gooit en d`r rug wegdrukt dit geeft net het beetje meer steun aangezien ik een fjord heb en die graag je hele gewicht in je handen wil leggen conclussie geen rem voor de rest vind ik deze bijzet zeer fijn om lekker lang en laag te longeren diegene die hier nog wat aan toe kunnen voegen ga jullie gang

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:50

Ik vind rijden met de bijzet niet handig, omdat als je um een beetje strak zet, je paard haast geen bocht kan maken. Ik gebruik het alleen met longeren op de volte.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:58

snippy schreef:
hey
ik rij ook met deze bijzet hoor Haha! bij mijn baby is het eigenlijk dat ze heel snel d`r hoofd omhoog gooit en d`r rug wegdrukt dit geeft net het beetje meer steun aangezien ik een fjord heb en die graag je hele gewicht in je handen wil leggen conclussie geen rem voor de rest vind ik deze bijzet zeer fijn om lekker lang en laag te longeren diegene die hier nog wat aan toe kunnen voegen ga jullie gang

doordat je geen vaste verbinding met de mond hebt krijg je een averechtse werking waardoor je paard nog harder wordt in de mond. Je MAG een jong paard niet met hulpteugel doorrijden ze kunnen het beter zonder leren vooral als ze nog maar een baby is

Debbie1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:52

Het grote nadeel vind ik:

Wanneer een paard of pony ontspant in zijn nek en kaakgewricht en dus nageeft, raakt de bijzet zijn spanning kwijt en beginnen de bijzetteuegel te klapperen. Een bijzet is best een zware teugel en wanneer die heen en weer klappert is dit geen fijn gevoel in de mond van je paard terwijl je hem juist wil belonen omdat hij nageeft. Dit zie je zowel gebeuren met logeren als met het gebruik tijdens het rijden. Ik raad dan ook aan om tijdens het longeren gebruik te maken van een rond koordje (zogenaamde lammert touwtje, paar euro bij de boerenbond o.i.d.) deze begint niet te klapperen als een paard nageeft maar verliest gewoon weg zijn inwerking, het paard wordt hierdoor 'beloont'. Tijdens het rijden raad ik aan om een thiedeman te gebruiken, deze teugel werkt namelijk ook niet meer in als het paard ontspant. Deze hulpteugels gebruikt men dus om het paard in het nageven te stimuleren...Dit is mijn visie op het gebruik van de bijzetteugel' Suc6 verder Groetjes

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:59

Ik heb weleens met bijzet gereden omdat dat paard er volgens de eigenaar goed op zou reageren, maar ik vond het helemaal niet prettig. Het heeft toch een behoorlijk gewicht en dat hangt allemaal in de paardenmond. En wat al gezegt is, die dingen gaan schommelen en dan krijgt het paard telkens een rukje in zijn mond.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:46

Ik heb een tijd gelongeerd met een bijzetteugel, met rijden eigenlijk bijna nooit.
Het heeft heel goed geholpen, en ze loopt nu best nageeflijk, maar neemt toch mijn hand aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:06

Ik vind het met rijden gevaarlijk. Paarden die omhoog gaan (steigeren) met bijzet aan, verliezen makkelijk hun evenwicht en gaan dan vastgesnoerd met ruiter en al om. Ik ken meerdere mensen die zo in het ziekenhuis beland zijn. Ik hou het dus op longeren.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:17

Urielle schreef:
Ik vind het met rijden gevaarlijk. Paarden die omhoog gaan (steigeren) met bijzet aan, verliezen makkelijk hun evenwicht en gaan dan vastgesnoerd met ruiter en al om. Ik ken meerdere mensen die zo in het ziekenhuis beland zijn. Ik hou het dus op longeren.

Ja, ik heb het 1 keer meegemaakt, m'n tinker is al een beetje lomp, en we hadden nieuwe bijzetteugels gekocht, zelfde gaatje gedaan, bleek het een maat kleiner te zijn, arme bonny Ach gut
Kwam ze dus een "omhoog" en viel ze opzij, gelukkig bleef ze heel rustig liggen, maar sindsdien doe ik m nooit meer strak, gewoon laag, maar wel goed en dat ze de ruimte heeft.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:27

Urielle schreef:

Hier ben het helemaal mee eens. Ik ken er ook 2 die door dit geintje in het ziekenhuis zijn beland

JUSTXME1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 22:22

ok bedankt iedereen nu heb ik er toch een beetje meer info over, niet dat ik er mee rijd maar een vriendin vn me reed er vroeger soms mee.

xx skrolan xx

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:42

HAR-->RT-P

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:46

splash1999 schreef:
doordat je geen vaste verbinding met de mond hebt krijg je een averechtse werking waardoor je paard nog harder wordt in de mond. Je MAG een jong paard niet met hulpteugel doorrijden ze kunnen het beter zonder leren vooral als ze nog maar een baby is

En van wie mag dat niet??

Mijn instructrice raadde aan om met een bijzet te longeren zodat hij aan de druk kon wennen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:46

Waarom moet een paard aan de druk wennen, het is toch fijner als hij zonder druk gereden kan worden??

Juist een jong paard moet leren op eigen benen te lopen en dat leer je niet met bijzet, ik vind so ie so een bijzet onnodig, als je goed kan rijden heb je hem niet nodig en als je niet kan rijden moet hem hem juist niet gebruiken.

Met longeren kan ik er nog inkomen, is beter dan zo aan het halster longeren, maar ik zou eerder bij een jong paard een dubbelen lijn aanraden met longeren, dan kun je je zelf ook zacht maken als er spanning ontstaat en zo je paard het vertrouwen geven dat als hij het eng vind jij hem de ruimte geeft.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:48

Hij is heel onwennig op het bit en bij de lichtste druk gooit hij zijn hoofd omhoog, we rijden hem ook op halster.

Ik wil dit zelf ook niet toepassen, maar sommige reactie's hier vind ik wel erg overdreven en niet 'mogen'?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:02

ik gebruik er een moet longeren en werk aan de hand, als buitenteugel, dit begrenst de mate van buiging en het paard kan je buitenhand opzoeken, hieraan gewent gebruik ik gewoon mijn teugel, en als het paard met longeren niet meer de neiging heeft op binnen te gaan trekken komt er wel een 2e aan, maar dat is pas als hij zelf aardig in buiging van binnen naar buiten blijft lopen.
Rijden heb ik hem dan ook niet meer nodig, zo wel is er vaak wat fout met de basis of iets mis met je paard waardor hij het wel zonder maar niet met ruiter kan en dan heb ik het niet over evenwicht zoeken bij een jong paard, maar echt niet je hand op willen zoeken,kijk dan nog maar eens goed naar tuig, rug, tanden etc.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:41

Charaz schreef:
Hij is heel onwennig op het bit en bij de lichtste druk gooit hij zijn hoofd omhoog, we rijden hem ook op halster.

Ik wil dit zelf ook niet toepassen, maar sommige reactie's hier vind ik wel erg overdreven en niet 'mogen'?

dan krijgt ie dus juist een klap op zijn bek als hij zijn hoofd omhoog gooit. Nee dat is lekker. Dan kan je beter kijken naar een elastiek deze heeft ook druk maar krijgt geen druk ineens.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:52

je kan beter zijn gebit na laten kijken, geen haken doppen en scherpe randen hoeft niet te zeggen dat er niets aan de hand is. Als het gebit niet juist is gesleten en kan dat belemmering geven op het nageven(onderkaak laten afhangen) maar er zijn natuurlijk nog meer mogelijke oorzaken, rug, zadel, etc.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 07:34

Tegen mij bedoeld? Paard is net 3x onder het zadel geweest en dan bitloos gereden vind ik het niet zo gek dat ie aan t goochelen is met het bit hoor.

Ik wil geen bijzetteugels aan mijn jonge paard hebben dus geen bijzet, geen elastiek, niks.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:05

was meer op de reactie over elastiek

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:25

ja hoor paulien
tuurlijk elastiek helpt niks die blijft zijn druk houden hoe je m ook stelt (tenzij je m losgooit natuurlijk) ik longeer met een zelgemaakte bijzet zodat als ze lang laag loopt ze wordt beloont met geen druk en dat touwtje klapt wat minder als een zware bijzet en ik rij daar soms ook mee mar dan alleen als exstra hulp .
en trouwens splash moet jij op alles wat ik zeg een reactie geven ? heel vervelend

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:06

tja waarom niet Knipoog .

Je bedoelt dat je met een touwtje rijd dat als bijzet fungeert dat is anders dan zo'n zwaar ding. Met een touwtje mits niet te strak heb ik geen moeite maar een echte bijzet teugel houd ook teveel in en kan je niet de buiging vragen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:40

dan heb je hem dus te strak en zal je paard op dse binnenbijzet gaan hangen en dus nooit goed leren van binnen naar buiten te lopen. Daarom gebruik ik er een en vrij los.