Gestrekte armen, geen knik in de elleboog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Gestrekte armen, geen knik in de elleboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 14:28

Dit is echt een drama en serieus een minpunt van mij.
Wie heeft tips om die knik in je elleboog te houden, zonder je armen onbewust steeds weer te strekken?

dondeyne

Re: Gestrekte armen, geen knik in de elleboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:29

Teugels langer nemen? Dan zul je wel moeten knikken toch? Misschien ook proberen je ellenbogen echt tegen je lijf aan te houden?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:30

zelfde probleem hier! Dus ik volg geven.

Overigen merk ik wel dat het bij mij per paard verschillend is, ene paard heb ik er meer last van dan het andere.

Trouwens als ik zonder zadel rij, dan hou ik wel m'n armen netjes gebogen. (misschien is dat wel dé tip)

Blueberry

ontspannen? volgens mij rijd ej namelijk heel gespannen als je je armen constant strak vooruit houdt Knipoog

handen boven het zadel voor je kruis houden, dan zitten je armen meestal wel op de goede plek. Veel nadenken tijdens het rijden dus Knipoog

ellepel

ellebogen tegen je lichaam houden.
ik doe het ook en ben er ook mee bezig om dat af te leren Haha!
je ellebogen tegen je lichaam houden dus en eventueel je pinken licht op het zadel laten rusten, zo houd je de knik er in
is mij verteld

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 14:37

Ben niet gespannen als ik rij, tenminste dat is mijn gevoel hoor. En inderdaad die tip met je pinken stiekum op je zadel laten rusten hbe ik ook geprobeerd maar geen succes. Die tip met nádenken werkt wel, maar daarom glijden mijn armen "onbewust" toch weer in die strekhouding...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:38

Misschien kun je er elke keer dat je langs een bepaalde letter komt eraan blijven denken.. Op een gegeven moment raak je eraan gewend en doe je het automatisch Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:46

Inderdaad is het bij mij ook geen spanning hoor die gestrekte armen. Ik heb het vooral bij paarden (m'n ene eigen paard) die nogal zwaar worden van voren en/of nogal diep willen lopen. Daarom los ik het liever rijtechnisch bij m'n paard op (heb dus ook les), dan dat ik aan m'n houding ga werken. Ik hoop dat als m'n paard wat hoger en lichter loopt, dat ik ook minder gestrekte armen heb.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:02

armen langs je lichaam doen, en je ellebogen heel ver naar achter steken. als je nu vanaf de zijkant kijkt heb je een driehoekje tussen je ellebogen en je rug. vraag iemand hier een lange dressuurzweep doorheen te steken. probeer nu maar eens met gestrekte armen te rijden ^^

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:11

ja dat is ook zo!!!!
die zweep achter je langs ja,dat schijnt inderdaad ook goed te werken Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 15:28

Hé die tip heb ik nog niet gehoord! Moet je wel een braaf dier onder je kont hebben of niet Knipoog Als die aan de kletter gaat heb je ook een probleem Haha!

Heb het overigens net eens thuis uitegprobeerd, lijkt wel alsof ik alles veel "relaxter" laat in mijn bovenlijf.

Toppie tip, nu nog te paard uitproberen!!

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:34

Dit volg ik even, want ik heb hetzelfde probleem. mijn instructrice heeft er eigenlijk niks over gezegd.dus hoelang ik dit al doe is mij niet bekend. kwam erachter toen er foto's waren gemaakt van het rijden. hopelijk heb ik wat aan de tips.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 16:10

Goed om te weten dat ik niet de enige ben met dit probleem Knipoog

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:32

Citaat:
Goed om te weten dat ik niet de enige ben met dit probleem

Dat vind ik ook.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:08

Kranten onder je elleboog tegen je lijf aanhouden. Zodra je je armen strekt, valt de krant. (en slaat je paard op hol, val jij eraf, breek je een been en nee, dat is niet leuk, dus aandrukken die armen)

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:16

haha dat ga ik proberen, dat met die zweep vond ik ook wel een goede tip trouwens!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:15

Storm76 schreef:
Kranten onder je elleboog tegen je lijf aanhouden. Zodra je je armen strekt, valt de krant. (en slaat je paard op hol, val jij eraf, breek je een been en nee, dat is niet leuk, dus aandrukken die armen)

Verward Beetje vreemd commentaar. Bovendien mag jij het eens bij die van mij proberen. Vork Die gaat bij wijze van spreken die krant zelf even lezen. Knipoog

Goed je ellebogen langs je lichaam en in je zij (licht) drukken en vandaar uit werken. Juist als een paard graag hangt, moet je hem niet uitnodigen door op deze manier z'n hoofd te dragen. Voor hem zal hij iets korter in z'n nek moeten worden, maar als je dit volhoudt ben je er binnen een week van af.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:17

zweep achter je rug door je armen steken Huilen van het lachen
meisje moest laatst in de les even zo rijden, heel grappig, maar je meot het gevoel hebben dat je jezelf kan aandrijven in je zij Vork

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 07:28

waarom strek je je armen? (beter kracht zetten, te zwaar, etc)
als je dat weet kun je erop gaan oefenen.
Als je het bijvoorbeeld doet omdat je paard hangt of omdat je denkt dat hij zo makkelijker aan de teugel gaat, ga je iedere keer met rijden 3x 5min oefenen ofzo, onthoudt als je teveel vraagt van zowel ruiter als paard, zullen ze ergens anders spieren gaan aanspannen om het gebrek te compenseren, oefen dus kort en vaak, voor je paard ook even een rustmoment tussendoor gelijk en jij kan je dan even consentreren of je eigen houding.

Wat misschien helpt is om te onthouden dat zodra jij je armen strekt en vastzet je niet meer goed kan meebewegen met de bewegingen van je paard en hij dus een uitweg zal zoeken vaak in de vorm van niet lekker nagevelijk oid. Ikzelf bedenk me dan steeds dat ik het VET ZIELIG!!!!! vind en wil me paard dat noooooit meer aandoen, dat helpt wel. Sommige nieuwe dingen hou ik alleen nog niet zolang vol maar dan zet ik de training gewoon voort vanaf de grond.

Wat je precies moet doen is je rug recht, alle wervels netjes gestapelt. Je zit dan erg stabiel als het goed is en niets of niemand kan je zomaar uit het zadel duwen of trekken.
Dan laat je je schouders zwaar afhangen, dus niet naar achtertrekken (holt je bovenrug) maar ook niet je bovenrug bollen. Je bovenarmen hangen zwaar langs je lijf. Je onderarmen zijn licht en drijven een soort van op water, alle gewrichten moeten los kunnen bewegen, maar wel een stabiele (verende) hand bieden aan je paard om het zo maar te noemen. En uiteraard moet er een rechte lijn ontstaan van elleboog naar bitring.

Hoop dat je er wat mee kan.

edit wat betreft zwepen en kranten, klinkt heel logisch, maar
zweep:
kan je met een zweep die je armen blokkeren nog wel meebewegen met je paard, en trek je je rug er niet hol van?
Krant:
Doordat je je armen zo strak tegen je lijf aandrukt, kun je dan nog wel een lossen meebewegende hand bieden of wordt alles strak en gespannen.

Ik vind deze beide oplossing klinken als het probleem verleggen, niet echt een oplossing dit, vergelijk het met een hulpteugel bij een paard, 9 van de 10 keer niet echt nodig als je de oorzaak van het probleem zou wegnemen. Maar je kunt je paard er toch mee rijden en dan lijkt het op korte termijn snel te helpen, maar hoe zit hegt op lange termijn en wordt er niet in het lichaam gecompenseerd?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 08:05

Sammie schreef:
Storm76 schreef:

Verward Beetje vreemd commentaar. Bovendien mag jij het eens bij die van mij proberen. Vork Die gaat bij wijze van spreken die krant zelf even lezen. Knipoog

je hebt blijkbaar een tekort aan humor

en het is wel een goede tip, probeer maar eens, het werkt beter dan de truc met het zweepje, dan word je rug hol getrokken en je armen gaat veel te ver naar achter. Door de krant druk je je ellebogen tegen je lijf aan en niet je rug hol.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 08:53

Goeie vraag: Waarom strek ik die armen zo? Als ik dat eens wist zou ik het ook niet doen. Ik denk er continue aan tijdens het rijden, maar zoals eerder vermeld, het gaat onbewust. Wat ik wel merk is dat mijn paard soms erg onrustig met haar hoofd kan doen, waardoor ik mijn handen iets lager breng en de rust weer terugkeert, darna denk ik er meteen aan om die ellebogen weer een in de "knik" te krijgen Knipoog

Edit: Gisteren liep ze errug lekker, kon mijn armen goed in de knik houden en ik voelde me echt heerlijk, wat liep ze lekker zeg!! Haha! Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:56

Storm76 schreef:
je hebt blijkbaar een tekort aan humor

Of er schort het e.e.a. aan jouw schrijfstijl. Dromen

marleen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:06

die truc met zweep heb ik ook wel eens geprobeert. Daardoor kreeg ik wel een idee hoe het voelde waar mijn armen ongeveer zouden moeten zijn. En toen ben ik daarmee gaan opletten. Verschilt bij mij ook per paard. Als het paard lekker ontspannen is ga ik ook sneller netter zitten omdat je dan daar aan kan denken en niet zoveel meer met de rest hoeft bezig te zijn.

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:13

Bij mij veranderde mijn arm houding toen ik op een dressuurzadel begon te rijden, misschien rijd je daar al op, dat weet ik natuurlijk niet Knipoog

Zandtaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:46

lailapri schreef:
Wat je precies moet doen is je rug recht, alle wervels netjes gestapelt. Je zit dan erg stabiel als het goed is en niets of niemand kan je zomaar uit het zadel duwen of trekken.
Dan laat je je schouders zwaar afhangen, dus niet naar achtertrekken (holt je bovenrug) maar ook niet je bovenrug bollen. Je bovenarmen hangen zwaar langs je lijf. Je onderarmen zijn licht en drijven een soort van op water, alle gewrichten moeten los kunnen bewegen, maar wel een stabiele (verende) hand bieden aan je paard om het zo maar te noemen. En uiteraard moet er een rechte lijn ontstaan van elleboog naar bitring.

Hier kan ik me helemaal in vinden lailapri!
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn instructrice geeft mij soms een visualiseer-spelletje hiervoor, wat erg goed kan werken: beeld je in dat je een "juk" op je schouders hebt, zo'n houten ding waar ze vroeger 'twee emmertjes water mee haalden' Tong uitsteken (dus met een uitsparing waar je nek in past en aan beide uiteinden een touw of ketting waar je de emmers aan kunt hangen). Hiermee kun je je dus zeg maar inbeelden dat je extra gewicht op je schouders hebt, ze voelen dan ahw zwaarder waardoor je ze meer laat zakken, inclusief je onderarmen. De knik komt er dan bijna als vanzelf in en ook het verhaal van lailapri treedt bijna automatisch in werking. Let er dan inderdaad wel op dat je gewrichten (ellebogen!) wel los blijven en je de boel dus niet vastzet. Bij mij ligt het er deels aan dat mijn schouders gespannen zijn en/ of vast zitten. Het helpt bij mij ook erg goed om van te voren wat ontspanningsoefeningen te doen met mijn schouders (bv rondjes draaien naar achteren, optrekken en rustig weer laten zakken, of iemand anders even lief aankijken voor een massage Haha! ). Als je op je paard zit kun je ook oefeningen doen, bv weer een rondje draaien met je schouders: optrekken, naar achteren draaien en dan op een uitademing rustig laten zakken. Dan zitten je schouders/ bovenarmen als het goed is in de juiste positie.
Succes!