Ik zit zó scheef.. Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niekoezz

Ik zit zó scheef.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 11:08

Nouja, misschien een beetje overdreven, maar toch wel in die mate dat ik me er zelf kapot aan erger Vork .

Ik zit namelijk te veel op links met mijn gewicht. Met rijden begin ik dit ook te merken, aangezien de paarden op links steeds makkelijker worden en op rechts blijven hangen. Doordat ik op links zit heb ik op de rechterhand met mijn buitenhand een moeielijkere aanleuning, waardoor buiging en aanleuning vrij lastig is.
Wat ik al geprobeert heb is mijn rechtbeugel een gaatje langer te maken. Dit helpt niet, aangezien ik dan gewoonweg geen druk meer op mijn beugel kan houden. Ik denk telkens bewust aan het op rechts zitten, mijn rechterzitbeeknobbel ( Clown ) en naar rechts te kijken, maar het blijft toch lastig.
Ik krijg elke week privéles, waar het ook benadrukt wordt.

Heeft iemand het zelfde probleem, en/of tips? Of is er al vaak zat zo'n topic geweest en moet ik deze gaan opzoeken?

Bedankt, groetjes, Aniek.

haan

Re: Ik zit zó scheef.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:13

Rij maar eens wat vaker zonder beugels (nog beter is zonder zadel), daar wordt je zit aardig wat beter van, succes

elke_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:19

haan schreef:
Rij maar eens wat vaker zonder beugels (nog beter is zonder zadel), daar wordt je zit aardig wat beter van, succes

dat is wel een goed idee,, anders echt heel veel oefenen met heel erg op rechts te gaan zitten eht is heel moeilijk om echt recht op je paard/pony te zitten,,

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:27

Goh, wat een herkenbaar probleem.
Ik zit scheef, ik loop scheef, ik rij scheef en ik ben scheef!

Mijn rechterheup zit drie centimeter hoger als mijn linker,
drie cm klinkt heel klein, maar dat is op dat gebied best wel veel.
Het is niet echt dat je het ziet ofzo hoor als ik gewoon sta,
maar zodra ik zeg maar mijn handen op mn heupen leg zie je het verschil pas!

Ik heb me een keer laten behandelen door een masseur!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 11:34

Citaat:

Oja, dat was ik er vergeten bij te melden.
Het is een jong paard, die het nog behoorlijk spannend vind als ik ga doorzitten. Aangezien hij zo ruim is, is doorzitten ook nog vrij lastig. Nog een derde punt is dat hij nog niet altijd over zijn rug kan lopen, waardoor doorzitten soms problemen oplevert. Als ik dus zonder beugels ga rijden, gaat het niet echt werken dus Knipoog

Wel bedankt voor de tip, had er zelf ook al aan gedacht.

Bedankt voor de verdere reacties!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:37

Misschien is zitles op een ander paard dan een goed idee.

Verder vaak lessen en je er dan steeds op laten wijzen wanneer je scheef of goed zit. Dan ga je misschien voelen wanneer je recht zit en wanneer niet.

Evel_Knievel

Heb je misschien geen vriend/vriendin die een rustig paard heeft waar je wat van kan leren wat zitten betreft?

Laura_

misschien op een ander paard proberen? zonder zadel of zonder beugels rijden?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:09

Niekoezz schreef:
Citaat:

Oja, dat was ik er vergeten bij te melden.
Het is een jong paard, die het nog behoorlijk spannend vind als ik ga doorzitten. Aangezien hij zo ruim is, is doorzitten ook nog vrij lastig. Nog een derde punt is dat hij nog niet altijd over zijn rug kan lopen, waardoor doorzitten soms problemen oplevert. Als ik dus zonder beugels ga rijden, gaat het niet echt werken dus Knipoog

Wel bedankt voor de tip, had er zelf ook al aan gedacht.

Bedankt voor de verdere reacties!

Begin maar eens zonder beugels uit te stappen daar stoor je het paard niet mee.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:34

Ik heb een equisimulator, een mechanisch paard waarop ik naast op gewone paarden, mensen lessen in houding & zit geef. Het voordeel is dat je niet op je paard hoeft te letten maar puur op jezelf, daarnaast kan ik overal bij Knipoog, en het geleerde kan direct worden toegepast op het eigen paard. Als je weet hoe je je lichaam kunt gebruiken maakt het niet uit of er een fysiek probleem aan ten grondslag ligt, je kunt er aan leren werken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:44

Wat je het eerste moet doen, je zadel laten controleren of het nog wel recht is! Als je al langer op hetzelfde zadel rijd, en je zit scheef, dan is het ene kussen anders gevormt dan het andere.
Dus voordat je aan jezelf gaat werken, eerst even laten controleren door een goede zadelmaker.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 14:28

Citaat:
Misschien is zitles op een ander paard dan een goed idee.

Verder vaak lessen en je er dan steeds op laten wijzen wanneer je scheef of goed zit. Dan ga je misschien voelen wanneer je recht zit en wanneer niet.

Citaat:
Wat je het eerste moet doen, je zadel laten controleren of het nog wel recht is! Als je al langer op hetzelfde zadel rijd, en je zit scheef, dan is het ene kussen anders gevormt dan het andere.
Dus voordat je aan jezelf gaat werken, eerst even laten controleren door een goede zadelmaker.

Ik reed zo'n twee maanden hiervoor op een pony, waarbij ik hetzelfde probleem had, net zoals de andere paarden en pony's die ik had gereden of nu nog rijd.
Probleem ligt dus niet bij het zadel, of bij het paard.
Daarnaast heb ik al vaker zitles gehad, wat toen inderdaad wel goed ging, maar zodra ik dan weer met beugels rijd tóch wel een probleem wordt.

Citaat:
Begin maar eens zonder beugels uit te stappen daar stoor je het paard niet mee.

Dat is inderdaad wel een goed idee! Dit kan ik natuurlijk wel oefenen en ga ik dus ook zeker doen.

Bedankt voor de reacties, en ik zoek nog steeds naar de gouden tip! Haha!

_MelisDayka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:31

Ik zit precies met hetzelfde probleem.
Telkens wordt er gezegt, 'je zit scheef'. Ik erger me er gewoon aan, dat dat telkens weer gezegt moet worden.
Maar het gekke is, ik zit voor mij gevoel recht.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:33

Kijk VOOR je...Ik heb hetzelfde probleem, en heb nu pas door dat ik langs de hals naar beneden kijk, iig schuin kijk waardoor mijn houding ook scheef is. Laat iemand je er eens de hele les op wijzen , helpt ook Ja

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 14:37

Citaat:
Telkens wordt er gezegt, 'je zit scheef'. Ik erger me er gewoon aan, dat dat telkens weer gezegt moet worden.

Dat is ook vervelend, als je zelf niet voelt dat je iets niet goed doet.

Citaat:
Kijk VOOR je...Ik heb hetzelfde probleem, en heb nu pas door dat ik langs de hals naar beneden kijk, iig schuin kijk waardoor mijn houding ook scheef is. Laat iemand je er eens de hele les op wijzen , helpt ook

Goede tip! Ik kijk altijd links langs het paard. En als ik dan persé naar beneden wil kijken, moet ik mezelf aanleren RECHTS er langs te kijken.

Ik krijg woensdag en donderdag les, zal dan eens zeggen dat ze me er de hele les op moeten wijzen! Haha!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:56

veel succes ermee, het is nl erg moeilijk Tong uitsteken

Nog een tipje erbij, kijk tussen de oren van je paard naar ''voren''. Zo kan je het allemaal nog een beetje volgen om je heen Tong uitsteken

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 09:50

Ja inderdaad. Dat moet ik mezelf sowieso écht aanleren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:54

Heb je jezelf wel eens laten controleren bij een arts of een kraker oid of je rug en je bekken wel recht is? En of je benen wel even lang zijn?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:18

Inderdaad een lastig probleem, want je lichaam heeft zichzelf aangewend dat scheef recht is.... dus als je recht gaat zitten, krijgt je lichaam het signaal dat je scheef zit en zal gaan vallen!!! En logischerwijs voorkomen je reflexen dat, en dus zit/sta je weer scheef.....

Ik betwijfel of je dit probleem alleen op het paard hebt, vermoedelijk heb je het ook als je staat en zit naast het paard. Een goede tip is dan ook om eens een houdingstherapie te gaan doen. Daar leer je je bewust te worden van hoe je staat en je leert aan de hand van objectieve meetpunten te kijken of je wel of niet recht bent, en hoe dat te corrigeren. Vaak zal je moeten overcompenseren. Draai je bijvoorbeeld te ver naar links, dan draai je nu naar rechts, niet tot je recht staat, maar tot je naar rechts draait. Als je je dan ontspant, kom je meestal recht terecht. Maar het is een kwestie van constant jezelf weer recht neerzetten.

Tijdenz zo'n houdingstherapie kom je er ook achter of je rug bijvoorbeel scheef staat. Dit kan dan opgelost worden.

Ik zou dit probleem in eerste instantie dus niet OP het paard, maar NAAST het paard aanpakken. pas als je het naast je paard kan, kan je erop gaan zitten. En dan weer met iemand die controleert wat je doet. Die simulator van Monya lijkt mijzelf echt fantastisch, als ik het geld een keer bij elkaar krijg wil ik dat echt gaan doen!!! Zal zeker ook een aanrader voor jou zijn, vooral omdat je het paard nergens mee stoort!

Succes er mee!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:50

ben jij scheef of is je paard scheef?

Een scheef paard kan ook de oorzaak zijn van scheef zitten.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:55

Ik heb ook moeite met recht zitten en moet dus steeds weer heel veel steunen op de andere kant..
Dit komt omdat mijn benen ongelijk zijn, zo ben ik geboren.. Het verschil is niet te zien maar wel te merken tijdens het rijden. Ik moet gewoon continu druk zetten op mijn 'kortere been' dan gaat 't probleem vanzelf wel over...

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:03

ik heb dit ook een beetje, maar dat heb ik alleen op mijn pony en niet op mijn paard
Mijn pony wil steeds scheef lopen en drukt mij naar 1 kant doordat hij niet lekker los door zijn rug loopt,
erg lasig ik heb de oplossing ook nog niet gevonden
gewoon iedere keer er op letten en proberen het goede gevoel te krijgen en zorgen dat dat een automatisme wordt(het rechte zitten)

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:18

heb er ook altijd last van,als ik alleen rijd en niemand me erop wijst zit ik ook vaak harstikke scheef.
maar heb je geen spiegels in de bak? als je daar recht op af kijkt kan je vaak zien of je helemaal recht bent ofniet.en als je veel verschillende paarden rijd,zit je meestal ook wel wat rechter Knipoog

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:01

Ik heb veel zonder zadel gereden, op verschillende paarden. Ik vind van mezelf dat ik best goed rijd zonder zadel, alleen als ik ook maar een cm te veel naar links/rechts ga zitten lig ik er al bijna naast. Zo heb ik automatisch, zonder dat ik het doorhad, geleerd dat je gewoon echt recht moet zitten, goed voor je kijken. Je kunt ook evenwichts oefeningen doen zonder paard, zoals op 1 been staan.

Wendelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:52

_MelisDayka_ schreef:

Haha, ik heb dat ook alleen ik heb het anders, mijn verzorgpony is eigenlijk ook een beetjes scheef,
ze moet daarom altijd stelling naar rechts hebben en ik moet opletten dat ze haar hoofd niet kantelt. Ik kijk dus altijd naar rechts, maar ik kan niet echt anders en vind het ook moeilijk om vooruit te kijken.