Droom in duigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SadyLady

Droom in duigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 14:30

Ik kan maar beter stoppen met les, want het heb allemaal heel geen nut. Thuis loopt ze al redelijk netjes, maar zodra ik ergens anders heen ga draait de knop om.

Rug weg drukken, kop omhoog, hinneken en totaal geen aandacht voor mij. Dan kan ik nog zo me best doen haar aandacht er proberen bij te krijgen, maar lukt gewoon met geen mogelijkheid.

Word er echt moedeloos van en zou zo graag ooit een wedstrijden starten, maar dat kan ik wel vergeten. Verdrietig

Iorrr

Re: Droom in duigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:33

Niet te snel opgeven he!!! Ach gut

Hoe oud is je paardje? En wat kent ze?

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 14:36

ik ben al ruim een jaar bezig en heb altijd gedacht dat het kon, maar zie het nou echt niet meer gebeuren.

Ze is nu alweer 14 jaar, maar gedraagt zich als een 3 jarige. Ze kent ook minder dan een 3 jarige.
In eigen bak loopt ze redelijk nagevelijk en begint de galophulp ook te komen, maar zodra we ergens anders zijn is ze alles weer vergeten lijkt het

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:38

Kan je thuis geen les krijgen van iemand. Dan hoef je niet met haar te reizen waardoor ze afgeleid raakt.

Geef niet te snel op!!! Succes!!!!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 14:40

Ik heb les thuis, elke week. Maar daar hebben we op ander terrein helemaal niks aan.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:40

SadyLady schreef:
ik ben al ruim een jaar bezig en heb altijd gedacht dat het kon, maar zie het nou echt niet meer gebeuren.

Ze is nu alweer 14 jaar, maar gedraagt zich als een 3 jarige. Ze kent ook minder dan een 3 jarige.
In eigen bak loopt ze redelijk nagevelijk en begint de galophulp ook te komen, maar zodra we ergens anders zijn is ze alles weer vergeten lijkt het

Maar wat kende ze voordat ze bij jou kwam dan? Niks denk ik? Ik denk dat het gewoon spanning is van je paard. Misschien kun je er op een ander terrein een keer iemand anders (die erg goed kan rijden) op laten. Misschien je instructrice/instructeur... Het kan zijn dat ze doorheeft dat jij opgeeft als ze zo doet en dan komt ze er wel makkelijk van af...

Succes ermee!!! En niet opgeven hea!? Go jij! Go jij!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:41

SadyLady schreef:
Ik heb les thuis, elke week. Maar daar hebben we op ander terrein helemaal niks aan.

Nee idd, dat is ontlopen, dat lost niks op! Bloos

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:45

Begin van het begin, alsof je paard ECHT niks kent: ga veel wandelen aan de hand, wen hem aan vreemde situaties, ga paniektraining doen... En zorg dat je paard door grondwerk vertrouwen in jou en zijn (vreemde) omgeving krijgt. Van daaruit het rijden gaan uitbouwen maken. Wat voor "vreemde" locaties heb je gehad? Hoe druk/ rustig was je zelf op dat moment?

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 14:45

Iorrr schreef:
Maar wat kende ze voordat ze bij jou kwam dan? Niks denk ik? Ik denk dat het gewoon spanning is van je paard. Misschien kun je er op een ander terrein een keer iemand anders (die erg goed kan rijden) op laten. Misschien je instructrice/instructeur... Het kan zijn dat ze doorheeft dat jij opgeeft als ze zo doet en dan komt ze er wel makkelijk van af...

Succes ermee!!! En niet opgeven hea!? Go jij! Go jij!

Ze heeft altijd voor de kar gelopen. Heb haar zelf omgeschoolt naar rijpaard. En thuis gaat het heerlijk en doet ze zo d'r best voor me, maar ergens anders kan ze d'r aandacht er gewoon niet bij houden.
Overigens geef ik niet op hoor als ik ergens anders rij. Rij wel gewoon door, maar na nog geen 20min is ze zeiknat van het gestress en geren en gekijk.

En ik heb dus 1 andere bak waar ik af en toe eens kan komen rijden. Maarjah dan kan ik daar wel steeds heen gaan om te oefenen, maar dan went ze aan die bak en gaat het daar uiteindelijk ook goed. Maar als ik dan op wedstrijd wil gaan, dan zal alles gewoon weer opnieuw beginnen!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 14:47

snuffelhues schreef:
Begin van het begin, alsof je paard ECHT niks kent: ga veel wandelen aan de hand, wen hem aan vreemde situaties, ga paniektraining doen... En zorg dat je paard door grondwerk vertrouwen in jou en zijn (vreemde) omgeving krijgt. Van daaruit het rijden gaan uitbouwen maken. Wat voor "vreemde" locaties heb je gehad? Hoe druk/ rustig was je zelf op dat moment?

Het is niet dat ze het echt eng vind, ze kan zichzelf nogal opfokken. Ook met buiten rijden enzo, daar blijf ik dan ook prima rustig onder. Niet aan de teugels trekken, rustig recht op blijven zitten. Als ik niet rustig blijf, dan raakt ze helemaal over de zeik.
Het is gewoon een drukte maker van karakter, maar ik baal er zo erg van!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:52

Bij de welkoop (naam ff kwijt) hebben ze spul dat je 3 dagen voor de stresssituatie moet voeren en dan is ze echt rustiger. Je kunt het een x proberen! Haald spannningen weg. Heb het zelf nooit geprobeerd maar een vrouwtje die voor ons rijdt zweert erbij! Zij had een heel moeilijk paard qua spanning en dit spul heeft hem erdoor geholpen! Ze gaf hem steeds iets minder en minder lang en nu is ie erdoor!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 14:57

oke, zal zoiets eens proberen. Maar 't mag wel een wondermiddel zijn, anders word ze er waarschijnlijk echt niet rustig van.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:00

SadyLady schreef:
oke, zal zoiets eens proberen. Maar 't mag wel een wondermiddel zijn, anders word ze er waarschijnlijk echt niet rustig van.

Nou het zal ook heus niet in eens een ontspannen paard zijn, maar bij haar zag je wel degelijk verschil!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:00

Je zegt dat je heel rustig reageert op buitenritten of op vreemd terrein. Maar ben je daar 100% zeker van???
Denk je niet als je een "vreemde bak" inrijdt: "Ik hoop maar dat ze deze keer normaal doet", "kijken hoe het nu weer gaat?" En als ze dan begint denk je dan niet "oh nee, het is weer zover". Misschien dat je toch ergens een twijfel hebt, die ze voelt.

Ik heb mijn paardje ook omgeschoold van recreatie tot wedstrijd en het heeft een jaar geduurd, voor ze normaal door de ring te sturen was. Buiten was het nog wel te doen, maar binnen was het alleen maar kijken, gillen en rennen. En iedere keer dacht ik dat ik rustig de ring inging maar stiekum dacht ik: "oh alsjeblieft doe een keer normaal". Maar dat deed ze niet. Behalve wanneer ik de ring inging met de gedachte "ik kan beter stoppen, het heeft geen zin" Dan straalde ik niks uit, en madam liep rustig.
We zijn zelfs zover gegaan (ik weet niet of je dat zou willen?) dat we haar een keer of 3 in een vreemde bak hebben gereden (niet op wedstrijd uiteraard) en haar vantevoren een of ander poedertje hadden gegeven, waardoor ze wat rustiger was. Of het nou aan dat poeder lag, of dat het een placebo voor mij was, maar het werkte....Zelf denk ik dat het een placebo voor mij was....

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:02

Niet zo snel opgeven!
Wij hebben hier ook een paard staan dat flipt als hij bij de andere weg is, en dat is dus vaak op wedstrijd ofzo. En bij ons is het ook gelukt, niet dat dat zegt dat het bij jou wel gaat lukken.
Maar het heeft bij ons gewoon heeel erg veel tijd gekost, heeel erg veel trainen, en nog veeeel meer tijd én training. Als je denkt dat het je zelf niet lukt kan je misschien ook iemand met veel ervaring enz. er een keertje op laten rijden. Heb ik zelf ook gedaan. Lachen
Veel succes nog!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:04

Nee ik denk echt niet van sh*t het gaat niet lukken. Ik denk namelijk juist steeds dat het wel gaat lukken, misschien dat ik het daarom ook zo rot vind. Want het lukt gewoon allemaal niet.

Maar hebben jullie dan steeds op vreemd terrein geoefend? Want thuis gaat het allemaal prima (voor wat we nu bereikt hebben ben ik daar thuis gewoon trots op), maar zodra we ergens anders zijn, dan is het drama.
En dan kan ik dus wel thuis trainen (en dat doe ik ook minimaal 4x per week), maar daar schiet ik ergens anders niet mee op.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:06

Heel veel oefenen in vreemde situaties op vreemd eplekken lijkt me, en grondwerken. Niet zo snel opgeven: als je met paarden werkt is er nu eenmaal wat doorzettingsvermogen en geduld vereist. Als je dit niet op kunt brengen, kun je beter meteen met paarden stoppen.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:11

dniesjj, dit vind ik echt een rot opmerking van je..

Ik kan je vertellen dat ik echt behoorlijk doorzettingsvermogen en discipline heb, en al helemaal vergeleken met de meeste mensen tegenwoordig.
Dit is dan ook de eerste keer dat ik het even niet meer zie zitten en soms moet je ook gewoon realistisch zijn. Niet elk paard is geschikt om wedstrijden te lopen, en misschien is mijn paard daar wel 1 van...

hopperdepop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:12

Gewoon nog eventjes doorzetten en veel op "vreemd" terrein gaan rijden.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:15

SadyLady schreef:
dniesjj, dit vind ik echt een rot opmerking van je..

Ik kan je vertellen dat ik echt behoorlijk doorzettingsvermogen en discipline heb, en al helemaal vergeleken met de meeste mensen tegenwoordig.
Dit is dan ook de eerste keer dat ik het even niet meer zie zitten en soms moet je ook gewoon realistisch zijn. Niet elk paard is geschikt om wedstrijden te lopen, en misschien is mijn paard daar wel 1 van...

Was idd niet erg vriendelijk...! Maar ieder paard kan op concours hoor! De een doet er alleen veel langer over als de andere! Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je de moed af en toe verliest! Een jaar is lang als het niet gaat zo als je graag wilt!!! Hyper!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:18

Hmm het gaat opzich wel goed en we gaan thuis ook echt wel vooruit enzo. Maar het is gewoon zo rottig.. Ik zou zo graag ooit eens wedstrijden starten, maarjah met de kop omhoog al hinnekend door de baan zie ik niet zitten.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:23

Als hij niks kent dan kun je ook niet van hem verwachten dat hij het in een keer doet. Waarschijnlijk ligt het ook niet alleen meer aan je paard, maar ook aan jezelf. Want zoals jij op mij overkomt maak jij je al druk om 'hoe gestresst hij straks is' als je op een vreemde plek komt. Ga zelf lekker ontspannen en stel hem gerust. Als jij jezelf al druk maakt kun je het verwachten dat hij ook druk wordt. En die wedstrijden dat komt allemaal van zelf wel. Zet gewoon je verstand op nul en ga proberen lekker te rijden en niet boos worden, want daar wordt het alleen maar erger van. Wat ik nog wel eens deed met die van mij toen hij voor het eerst ergens anders kwam eerst even een paar rondjes aan de hand lopen; vond hij iets eng er dan even tegen aan tikken en als hij gewoon rustig was lekker met een los teugeltje stappen en zelf vooral niet gaan denken of hij soms nog wel eens ergens van kan gaan schrikken. Ga anders lekker met hem aan de hand wandelingetjes maken en elke keer ergens anders langs.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:27

Iorrr schreef:
SadyLady schreef:

Nee idd, dat is ontlopen, dat lost niks op! Bloos

Ik vind het niet zo zeer ontlopen. Zorg eerst dat alles goed gaat thuis in de bak in de les en pak wat nieuwe trainingen op. Zorg voor beide kanten voor wat ontspanning en probeer later nog eens. Veel rijden op vreemde plaatsen zonder dat je iets van haar vraagt maakt het voor je paard ook leuk om weg van zijn/haar vertrouwde plekje weg te gaan. Nu denk je paard misschien dat elke keer als hij/zij weer op pad moet er weer een stressituatie volgt en een toch beetje boos baasje tegenover zich heeft staan

Nogmaals veel succes

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:30

Ik snap dat thuis alles natuurlijk veel beter gaat dan ergens anders. Maar thuis kunnen we al nagevelijk lopen, nette figuren rijden, (redelijk) aangalopperen. Maar in een vreemde bak kan ik de bak nog niet eens rond sturen.

Maar misschien is ze er gewoon nog niet aan toe ergens anders te rijden.. Boos!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:32

Dat denk ik oo ja. Sommige paarden houden er gewoon simpelweg niet van. Mijn paard doe je ook geen plezier met bijvoorbeeld een wedstrijd. Rij gewoon lekker een tijdje in je eigen omgeving en probeer het later gewoon nog eens