Ik heb sinds kort een 6 jarige Tinker als verzorgpony. Maar hij heeft een jaar stilgestaan. Moet ik eerst zijn conditie weer opbouwen voor ik ermee aan het werk ga? En zo ja, wat kan ik dan het beste doen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

En dan kun je het langzaam opbouwen als het beter gaat, tot fanatieker rijden en vaker in de week, etc.
Ik heb vandaag er voor het eerst opgezeten en hij deed heel braaf. Had de tips gevolgd en eerst tijdje gestapt, toen even 2 minuutjes gedraafd en dan weer een tijd stappen. En hij deed het heel braaf en was ook niet overdreven moe. Al moet ik er wel bijzeggen dat hij ongeloofelijk slecht op mijn been en teugelhulpen reageerde, maar daar zal die denk ik wel weer aan moeten wennen? Ben in totaal een halfuurtje met hem bezig geweest. 
want misschien lukt het je al ?

sorry......
jodoc schreef:Natuurlijk moet je eerst weer aan zijn conditie gaan werken.
Daarmee wil ik zeggen dat je niet de eerste keer dat je erop kruipt een uur intensief met hem gaat werken!
Bouw het langzaam op.
De eerste keer veelal licht stap en draf werk. Een kwartiertje "werken" is misschien al wel genoeg.
Zelf goed in de gaten houden hoe je Tinker reageert.
En dan kun je langzaam gaan uitbreiden.
In het begin ook geen moeilijke oefeningen doen maar de basis er weer goed in krijgen. Kijken wat hij al kent en nog weet.
Ik kan je geen tijdschema geven want ieder paard is anders en ik weet ook niet hoe de conditie van je paard momenteel is. Als hij continue in de wei heeft gelopen heeft hij natuurlijk een hele ander conditie als hij grotendeels op stal heeft doorgebracht.
Succes ermee!
Denk er aan; let op de signalen je paardje geeft!!!!

__Shannon schreef:Na een jaar stilstaan is het inderdaad heel gebruikelijk dat je zijn conditie weer gaat opbouwen,
aangezien een paard maar zes weken conditie behoud heeft.
Je kan het best beginnen met eens rustig gaan longeren, al is het maar tien minuutjes/kwartier.
Rustig opbouwen, en nog niet te veel van hem vragen.
Als je hem ongeveer een weekje of twee hebt gelongeerd kan je er rustig opstappen,
probeer hem een beetje naar beneden te rijden, daar word hij alleen maar soepeler van.
Ga niet direct elke dag bezig, maar bouw het op ( 2 keer in de week, en dan steeds vaker)
Word niet te enthousiast en geef hem voldoende rust!