Paard gooit hoofd omlaag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Paard gooit hoofd omlaag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 12:03

Hallo allemaal,

Mijn paard en ik trainen sinds 1,5 jaar weer, na een lange periode van niet rijden. Ze is nu 14 en heeft eigenlijk nooit aan de teugel gelopen. Inmiddels zijn alle problemen die ik op mijn pad tegenkwam (vastzittende rug, tandarstbezoek, vervelend bit en slechtpassend zadel) verholpen en dit heeft al veel verschil gemaakt. Ze loopt nu op zich prima en ze KAN ook aan de teugel, want ik heb de momenten al meegemaakt. Ik weet ook hoe ik aan de nageeflijkheid moet werken, maar leer ook nog om meer en meer het gevoel ervoor te ontwikkelen bij haar.

Ons probleem: na het losrijden met 'losse' teugel, begin ik de teugel op te pakken en steeds meer te vragen van haar. Of ik dit nu vriendelijk of streng doe maakt niet uit, maar zo gauw ze op het punt komt van omhoog lopen naar omlaag moeten/willen, dan begint ze haar hoofd omlaag te gooien. Vooral in stap en in stilstand, in draf brengt ze haar hoofd liever omhoog, maar ook daar moet ze ooit 'toegeven' en gooit ze door omlaag. Ook bij terugnemen en halthouden (extra druk op teugels?) heeft ze de neiging haar hoofd door te gooien. Ze rukt mijn teugels uit de handen en verstoort zo natuurlijk mijn pogingen (zij blij). Als ik lang genoeg doorrijdt (zeker 1,5 uur) dan geeft ze het op ofzo, want dan lukt het soms wel.

Ik denk zelf dat ze het doet om onder het werk uit te komen. Ik begrijp dat nageven lastig ik voor een paard van 14 wat dit nooit heeft hoeven doen, maar ze KAN het wel. Overigens doet ze het ook tijdens longeren met de pessoa. Als kanttekening nog even dit: soms heeft ze perioden bij aangalopperen dat ze hoesten moet (svp niet hierover beginnen, is allemaal al onderzocht). Dan gaat haar hoofd omlaag natuurlijk en ik stop(te) dan met galopperen om haar ruimte te geven. Dus hoofd omlaag = ruimte krijgen. Ik vermoed dat ze dit trucje snapt en nu gebruikt om onder het nageven uit te komen.

Wie heeft tips? Ze mag ruimte krijgen als ze het even 'kwijt' moet (het hoesten) en na het werk, maar ze mag het niet gaan misbruiken Frusty . Waarom gooit ze haar hoofd door als ik haar omlaag vraag? Ik drijf altijd wel bij overigens.

Hoe voorkom ik dat ze haar hoofd omlaag gooit? Alvast bedankt!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Paard gooit hoofd omlaag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:31

Wat ik mij afvraag als ik jou post zo lees, is hoe je haar nageeflijk vraagt.

Citaat:
na het losrijden met 'losse' teugel, begin ik de teugel op te pakken en steeds meer te vragen van haar.

Dit klinkt voor mij namelijk alsof je haar nageeflijk vraagt dmv de teugels. Ik kan er helemaal naast zitten, dat het niet zo is, maar vandaar mijn vraag, want het is me niet helemaal duidelijk.
Het kan namelijk zo zijn dat je voor te veel vraagt en ze daar onderuit wil.

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:04

als ze haar hoofd naar beneden doet, gewoon terugtrekken.
bij sommige paarden werkt dat;) of als ze met haar hoofd
naar beneden gaat een tikje geven, in ieder geval wel
afstraffen, want ze mag niet met haar hoofd
naar beneden en dat moet ze ook goed weten;)

veel suc6 nog;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:57

Beestje gaat met het hoofd naar beneden omdat de ruiter iets niet goed doet. Wat dat is, kan je vanachter de pc niet beoordelen. Geen enkele reden om je paard een tik te geven lijkt mij. Ziek

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:57

Terugtrekken of een tik geven lijkt me niet de oplossing. Er gaat duidelijk iets mis in de communicatie, dat los je niet op door je paard te straffen maar door duidelijker te zijn naar je paard. Wat zegt je instructrice ervan?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:02

Dit hoeft echt geen communicatie fout te zijn!! Dus TS, voel je alsjeblieft niet schuldig, dat je wat fout doet ofzo.
Paard wat ik rijd doet dat ook, vind het ook heeel erg moeilijk om nageeflijk te lopen. Vooral idd bij het oppakken: bijvoorbeeld na het halsstrekken als ik terug wil naar de normale houding, dan doet ze het. Gewoon, volgensmij, omdat ze de ruimte fijner vind.
Ik weet niet echt goed hoe je het op kunt lossen, maar ik zou zeker wel laten merken dat je niet wilt dat ze dat doet. Misschien met je stem ofzo?
En wat je als laatst zegt, dat trekken (door het hoesten) voor haar ruimte betekent, dat verklaart denk ik ook een hoop.
Iig succes er mee.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:10

Natuurlijk doet ze wat fout! Alleen wat dat is, is moeilijk vanachter je laptop te zeggen. De schuld ligt altijd bij de ruiter.
Het hoeft niks dramatisch te zijn, maar er is echt een communicatiestoornis. Vraag advies aan je instructrice en straf je paard niet af.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:11

Lotte1990 schreef:
Dit hoeft echt geen communicatie fout te zijn!!

Ik ben niet volledig genoeg geweest, het hoeft inderdaad geen communicatie fout te zijn, het kan ook zijn dat je paard het te moeilijk vindt de gevraagde opdracht uit te voeren (al is dat feitelijk wel een communicatie fout, je vraagt iets wat te moeilijk is, dat is geen goede communicatie). Te moeilijk, om wat voor reden dan ook.

Nog steeds geen reden om gegeven advies van tik of terugtrekken op te volgen mocht je dat van plan zijn. Knipoog

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:50

In de mond trekken moet je dus echt nóóít doen. Dit is het slechtste wat je kan doen, omdat je de mond hiermee kapot kan maken en hem ook schichtig voor het bit. Je rijdt namelijk niet op je teugels, maar op je benen en zit, teugels zijn een hulpmiddel. Dus probeer de oplossing in je benen en zit te vinden, door goed voorwaarts te rijden en het paard bezig te houden met oefeningen zodat hij niet nadenken gaat erover, als het een ondeugd is in ieder geval.
Veel succes...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:51

wat zegt je instructeur hiervan?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 15:16

Jana heeft van haar 5e tot 12e niet intensief gewerkt en niet nageeflijk hoeven lopen o.i.d.. Pas sinds 1,5 jaar wordt ze dus gereden. 1x p.w. les (manegeles) en 2 keer zelfstandig en een buitenrit. Ik ben het dan ook helemaal eens met 2 opmerkingen hier: Het paard zal moeite hebben met het uitvoeren van de oefening en er vindt een communicatiefout plaats tussen paard en ruiter. Ik wil het absoluut niet geheel op haar afschuiven, zoek de fout zeker ook in eerste instantie bij mij (aangezien zadel, tanden e.d. is uitgesloten), al vraag ik me wel echt af in hoeverre een paard er een 'trucje' in herkent en er gebruik van maakt om onder het werk uit te komen.

Toen ik Jana kreeg werd ze gereden op een redelijk lange (in verhouding tot wat mijn instructeur nu wilt) teugel. Ik herken ook de opmerking dat het paard ruimte prettiger vind, maar mij lijkt dat dat niet hoeft te betekenen dat ze dat niet in combinatie met nageeflijkheid en goed ruggebruik kan hebben. Vandaar dat ik schreef dat ik met 'losse' teugel begin en deze dan korter neem. Nageeflijkheid vraag ik (doe althans mijn best) door haar voorwaarts te drijven en dan van voren te begrenzen door kneepjes en halve ophoudingen. Begrenzen en ruimte geven afwisselend. Daarbij veel figuren en overgangen. Mijn instructeur is echter meer van drijven en van voren tegenhouden (wel spelend, dus niet stug), wat zich uit in het feit dat hij korte teugels vraagt, iets waar ik niet helemaal meer achter sta (ja ik ga steeds meer zelf nadenken Clown over hoe iets beter kan), omdat Jana een paard is wat ruimte fijn vindt. Ik merk dat ze tegen een korte teugel inloopt en bij een lossere teugel zich prettiger voelt. En ja, soms knikt ze er wel doorheen, maar ik ervaar het niet als ontspanning. Ze kan niet laag en over haar rug lopen, dus het inknikken is naar mijn idee meer het bereiken van het plaatje, maar niet van een ontspannen paard dat zijn rug goed gebruikt. Meestal resulteert korte teugels bij haar in hoofd hoger houden en zich wegdrukken. Ik heb dan overigens ook geen last het hoofd omlaag gooien, omdat haar hoofd in de lucht fijner loopt. Clown

@Lalidan: ik rij waarschijnlijk nog teveel op de teugels. Daar ben ik me van bewust en dat stoort me dus extra in die les. Zonder teugel zou ik mijn paard alleen maar harder kunnen laten lopen zeg maar, dus daar ontbreekt zeker nog het een en ander, maar ik heb iemand nodig die er met mij aan kan werken.

Ik ben van mening dat je laag moet beginnen met nageeflijkheid vragen (hoofd laag instellen en achterhand eronder rijden) en bij verkregen ontspanning het hoofd pas kunt gaan oprichten. In mijn les wordt echter alleen naar die opgerichte vorm gewerkt. Jana mist dus een stap naar mijn mening die ik niet in mijn les vind. (Ja ik denk er sterk over om van les te gaan wisselen) Ze kan ook niet de hals strekken en daar ontspanning in vinden. Ga ik echter op mijn manier vragen en haar naar beneden vragen, dan gaat dit weliswaar op een veel ontspannendere manier, maar dan loop ik op een gegeven moment tegen dat punt aan waarbij ze doorschiet en het hoofd omlaag gooit (en soms mee door omhoog). Het lijkt wel alsof het bij haar dan om 2 uitersten gaat: hoofd omhoog of hoofd helemaal omlaag. Daar tussenin is het haar te lastig (of vind ze het gewoon niet leuk, wie zal het zeggen?). Na 1,5 uur komt ze hier soms wel doorheen, maar ik wil het graag weghebben Clown Op het moment waarop ze omlaaggooit, geef ik momenteel wel extra sterk been bij. Zal er niet om liegen dat ik ook wel eens heb terug getrokken (na de tigduizendste keer Bloos ), maar ik snap dat dat geen effect heeft en dat wil ik ook niet doen. Zelfs als ze puur loopt te kloten, vind ik dat het anders opgelost moet kunnen worden.

Misschien nog interessant om erbij te vermelden. Jana is scheef. Zover ik het kan beoordelen is ze in ieder geval lateraal naar links gebogen. Rechtsom stelling is ook heel erg moeilijk en ik krijg rechts weinig reactie voor de wijkende druk van het been.

Ik ben dus niet zo blij met mijn huidige instructeur, maar weet er zelf gewoon niet genoeg van om het helemaal alleen te kunnen (je kunt jezelf zo moeilijk zien rijden en van een afstandje beoordelen). Ik ben dan ook op zoek naar iemand in de buurt van Eindhoven die mij zou kunnen helpen met rechtrichten en ook met dit hoofd gooi probleem. Tips zijn welkom!

Ik hoop dat dit verhaaltje nog wat duidelijkheid verschaft.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:36

Jana_en_Ik schreef:
Misschien nog interessant om erbij te vermelden. Jana is scheef. Zover ik het kan beoordelen is ze in ieder geval lateraal naar links gebogen. Rechtsom stelling is ook heel erg moeilijk en ik krijg rechts weinig reactie voor de wijkende druk van het been.

Naar mijn mening is dit de reden waarom het niet lukt. Een paard wat niet recht is kan nooit ontspannen aan je hand (of aan de teugel zo je wilt) lopen. Op www.hoefkatrol.be staat veel nuttige info. Als je meer wilt weten kun je me PB-en.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:53

Allereerst super dat je er zo goed over nadenkt, kijkt wat je zelf anders zou kunnen doen én ook nog eens kritisch bent tegenover je instructie!!

Zolang je paard scheef is, zal hij niet KUNNEN ontspannen. Hij moet namelijk een aantal spieren aanspannen om de scheefheid te behouden, en die scheefheid wil hij behouden omdat rechtzijn te veel spanning zet op te korte spieren. Zaak is dan nu ook om je paard eerst recht te maken. Uiteraard moet dit wel op een ontspannen manier gebeuren en niet met dwang, dus in die zin moet hij natuurlijk wel ontspannen lopen, want je kan zelf ook niet van de ene op de andere dag in de spagaat gedwongen worden. Maar tot je paard recht is, zal hij niet netjes ontspannen over de rug kunnen lopen. En dat geeft waarschijnlijk ook het naar beneden trekken van het hoofd. In wezen vraag je namelijk iets wat hij eigenlijk niet goed kan doen.

Ik zou je dan ook willen adviseren zijn hele hoofd/hals houding te laten voor wat het is. Geen kneepjes meer geven in de teugels, gewoon lekker daar laten lopen waar ze wil lopen. Teugels wel netjes op maat, je hoeft ze niet lang te laten, maar vraag er niks mee. Ga vervolgens werken aan het rechtrichten. Wat ik zelf een fijne oefening vind is de contrastelling. In jouw geval begin je dan op de linkerhand met lichte stelling naar buiten. Zorg wel dat je paard op 4 benen blijft lopen.

Wat betreft je instructie: als je goede instructie qua rechtrichten zoekt, kijk dan eens op http://www.hoefkatrol.com en http://www.paardenrecht.org. Of de methode bij je past moet je zelf uitmaken. Er zijn ook mensen die deze methode alleen gebruiken om het paard recht te krijgen, en daarna teruggaan naar hun eigen instructie. De methode is een beetje omstreden, maar vooral om de commercie en de persoonlijkheid van AdB zelf. Helemaal aan jezelf, wat bij jou en je paard past. Ikzelf negeer zijn persoonlijkheid en manier van uitdragen wel, want de methode werkt erg goed vind ik.

Citaat:
Ze kan ook niet de hals strekken en daar ontspanning in vinden. Ga ik echter op mijn manier vragen en haar naar beneden vragen, dan gaat dit weliswaar op een veel ontspannendere manier, maar dan loop ik op een gegeven moment tegen dat punt aan waarbij ze doorschiet en het hoofd omlaag gooit (en soms mee door omhoog). Het lijkt wel alsof het bij haar dan om 2 uitersten gaat: hoofd omhoog of hoofd helemaal omlaag.

Ook dit heeft hoogstwaarschijnlijk toch met de scheefheid te maken. Het kan zelfs wel zo wezen, dat door haar chronische scheefheid er wervels scheef staan. Dan krijg je inderdaad vaak dat het of het een, of het ander is en er geen tussenweg is. De enige die daar uitsluitsel over kan geven, is een osteopaat. Maar ook dit (het halsstrekken ed) zou ik gewoon maar even met rust laten tot ze recht is. Buig zelf maar eens voorover terwijl je je rug gebogen houdt, das niet fijn. Een ostehopaat kan echter wonderen verrichten om je paard weer recht te krijgen.

Tot slot nog dit:
Citaat:
Ik ben van mening dat je laag moet beginnen met nageeflijkheid vragen (hoofd laag instellen en achterhand eronder rijden) en bij verkregen ontspanning het hoofd pas kunt gaan oprichten

Hier zit 1 vaak gemaakte fout in. Je 'stelt' het hoofd namelijk niet laag in. Zou je dat doen, dan zou je de achterhand eronder moeten rijden terwijl je voor eigenlijk de handrem erop hebt staan. Bovendien vraagt een erg lage hoofdhouding meer rek in de rugspieren, dus al te laag beginnen is ook niet aan te raden. Op zich heb je wel gelijk dat je beter met een lagere hoofd/halshouding kan beginnen voordat je verder gaat met de wedstrijdhouding en oprichting, maar eigenlijk zou je zelf niets aan de hoofdhouding moeten doen.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Nogmaals, ik vind het geweldig dat je zo kritisch kijkt, niet alleen naar je paard, maar ook naar je instructie en jezelf. Nu nog goede begeleiding zien te vinden en het komt helemaal voor elkaar!! Helaas is goede begeleiding vinden erg moeilijk.......

Succes er mee!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 16:25

@Lalidan: bedankt voor je reactie Bloos Jana is ergens rond maart als ik me niet vergis door een osteopaat behandeld (Frank Dirckx van Icreo). Ze had toen al een dikke maand last van onregelmatigheid. Helaas heb ik er zelf niet bij kunnen zijn Frusty maar ze scheen vast te zitten op haar achterhand voor het kruis en in mindere mate bij de schoft en een plekje in de hals. Hij heeft dit toen behandeld. Als ze scheef was en daardoorwervels scheef zaten, had hem dat niet moeten opvallen? Ik zou dat in ieder geval wel de moeite van het vermelden waard hebben gevonden Clown Hij gaf ook niet aan dat een vervolgbehandeling nodig zou zijn... Van haar kreupelheid was ze toen in ieder geval af Ja

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:08

Citaat:
maar ze scheen vast te zitten op haar achterhand voor het kruis en in mindere mate bij de schoft en een plekje in de hals. Hij heeft dit toen behandeld. Als ze scheef was en daardoorwervels scheef zaten, had hem dat niet moeten opvallen?

Blijkbaar is het de osteo wel opgevallen, want hij heeft haar immers behandelt!! Ikzelf heb met enige regelmaat mijn eigen wervels scheef staan. Even een keer naar de manueel en ik kan er weer even tegen. Zo moet je dit ook zien. Want er was toen wel degelijk iets aan de hand, want anders zou hij ook niks gedaan hebben! Alleen de scheefheid bestaat uit meer dan alleen die plekjes die hij behandelt heeft. De scheefheid bestaat ook uit spieren. Dus gekeken naar het skelet is de scheefheid nu opgelost (dat is erg belangrijk, want scheefheid in het skelet is niet door trainen op te lossen), maar spiertechnisch is er nog steeds een scheefheid. En die spieren die kan je trainen.

In wezen geeft bewijst de behandeling van de osteo dat je paard inderdaad scheef is en daardoor niet wil ontspannen. En nu de wervels recht staan, is het tijd om voorzichtig de spieren op te rekken!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 17:25

Ik had jou even verkeerd begrepen daar denk ik Clown

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:40

Dat zou kunnen. Het blijft lastig, met alleen geschreven taal! Haha! Daarom is het prima dat je even navraagt, want de dingen moeten wel duidelijk zijn natuurlijk!! Dus vraag gerust hoor!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:36

Ik ben de afgelopen uurtje even aan het surfen geweest o.a. naar die sites die jij aangaf. Zo ook op de site http://www.paardrechtrichten.nl gekomen van een leerling van AdB. Klinkt allemaal heel logisch en herkenbaar in wat ik zelf ook voel en dacht. Er staat echter een stukje tekst wat ik al eerder gelezen heb op een van die sites wat ik niet kan rijmen:

"Het linksgebogen paard is op de rechterhand recht wanneer het gelijke aanleuning heeft en de ruiter recht op zijn lichaam draagt,dat zal dus in contrastelling zijn. Bijvoorbeeld wanneer het linksgebogen paard op de rechterhand beweegt zal hij bv 1 kg aanleuning links en 2kg aanleuning rechts nemen, dus niet recht. Daarom nodigen we de 2kg uit naar 1 kg in gelijke aanleuning waardoor het paard recht kan komen."

Het is toch de bedoeling dat een rechtgericht paard niet meer in contrastelling loopt? Zoals het hier staat loopt het linksgebogen paard recht op de rechterhand als hij stelling naar links daarbij aanneemt, maar daar wil je toch juist vanaf en daarom rij je op de linkerhand wel met contrastelling?? Typfout of begrijp ik het niet?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:45

Haha, het is geen makkelijke materie nee! Ik heb zelfs gemerkt dat zelfs AdB zelf de boel weleens door elkaar gooit haha.

Maar wat er staat klopt wel. Het scheve paard loopt recht (in de zin van op 4 benen evenveel gewicht) als hij (in het geval van een linksgebogenpaard op de rechterhand) met stelling naar links met evenveel gewicht op beide teugels loopt, dus in contrastelling. En ja, het rechte paard loopt alleen recht als hij recht loopt, dus zonder contrastelling.

Probleem is dat je geen recht paard hébt, je paard is scheef. En stap 1 is om de belasting weer te verdelen over 4 benen, waardoor het paard weer evenwijdig belast word en de ruiter weer in het midden van het paard komt te zitten. Pas dan kan je gaan beginnen de spieren te rekken en het paard qua stelling weer recht te krijgen.
Zou je het paard met die ongelijke verdeling in stelling naar rechts proberen te krijgen, dan blijkt dat jij zelf nog naar rechts gegooid word en qua zit in de buiging naar links gedwongen word. En zolang dat het geval is, kan het paard dus nooit naar rechts buigen, zelfs al zouden zijn spieren het toestaan.

Maar het recht zijn moet je eigenlijk een beetje in 2 gedeelten zien: het recht zijn qua stelling en het recht zijn qua gewichtsverdeling. En eigenlijk is het alleen recht qua gewichtsverdeling, want het rechte paard is ook alleen recht als hij zich aan beide kanten buigt naar de wending.....

Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd. Toch heb ik zelf gemerkt, maar dat hangt misschien ook af van hoe je leert, dat deze methode het makkelijkste is te leren door het te doen. Als je namelijk een keer voelt wat er gebeurt, is het in een klap duidelijk waarom je het paard eerst qua gewicht recht zet, en dan pas qua stelling.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:49

Heb jij zelf ervaringen met lessen van hem of anderen die daar les in geven (of doe je het misschien zelf)?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:20

Ik heb helaas zelf de mogelijkheid nog niet gehad om zelf les van hem te hebben (problemen paard, arm gebroken enz...) maar ben paar keer met een vriendin mee geweest. Erg leuk en leerzaam! Ook hebben we daar hele dagen staan kijken, wat doet het paard, wat zegt Antoine, uitleg vragen aan Antoine enz, dus ik ben zelf wel echt volgens deze methode aan het rijden en sta op de wachtlijst. Helaas ben ik vorige week net weer geopeerd, dus momenteel kan ik weer niet rijden.... Verdrietig
Daarnaast ben ik op de open dag van Monique de Rijk geweest. Ook heb ik een andere instructeur van hem in actie gezien.

Ik moet zeggen dat ik zelf de voorkeur geef aan hemzelf. Hij werkt en leeft volgens deze methode, terwijl het voor zijn instructeurs toch nog redelijk nieuwe kost is. Het rijden levert geen problemen op, maar lesgeven is natuurlijk heel iets anders, en daarvoor heb ik liever hemzelf. Maar de methode van rijden kan ik zeker aanraden!! Niet trouwens dat de lessen van zijn instructeurs slecht zijn ofzo hoor, maar ja, ieder heeft zo zijn voorkeuren!
Alleen als je paard op een gegeven moment recht is, dan heb je wat minder aan hem, omdat hij eigenlijk alleen maar bezig is met rechrichten. En het rechtrichten gaat de hele opleiding van het paard op dezelfde methode door, dus dat is geen probleem, maar omdat 99% van zijn lessers met een scheef paard komt, geeft hij eigenlijk geen aandacht aan bijvoorbeeld het aanleren van noem een zijstraat changement. Hij verteld je wel hoe je het paard recht kan houden daarin, maar niet hoe de oefening op zich werkt. En niet omdat hij het niet weet of niet kan, maar omdat eigenlijk geen van zijn lessers daar mee bezig is.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:28

Citaat:
En niet omdat hij het niet weet of niet kan, maar omdat eigenlijk geen van zijn lessers daar mee bezig is.

Wil ik je graag wijzen op o.a. mijn instructrice (zie mijn onderschrift), zij traint haar eigen paard op Z2 niveau (als ik het goed heb) bij AdB. En er zijn meer instructeurs die op hoog niveau rijden en bij Antoine trainen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:39

De mijne ook! Dus je kunt er zeker ook verder mee.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:25

Je kan er ook zeker mee verder, dat was ook niet wat ik bedoelde. Maar ik heb er bij de lesdagen nooit wat van gemerkt, en dit is een klacht die ik vaker over hem tegenkom, vandaar mijn opmerking. Maar des te beter als ze er wel zijn!!!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:06

Betteke schreef:
Natuurlijk doet ze wat fout! Alleen wat dat is, is moeilijk vanachter je laptop te zeggen. De schuld ligt altijd bij de ruiter.
Het hoeft niks dramatisch te zijn, maar er is echt een communicatiestoornis. Vraag advies aan je instructrice en straf je paard niet af.

Dus omdat ze iets van haar paard vraagt wat hij/zij moeilijk vindt dan is dat meteen fout?!
Vind ik een beetje rare conclusie.. Koe