help hij steigert!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

help hij steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 14:14

Sinds kort heeft mijn pony een nieuwe streek. Iedere keer als we buiten rijden en in de buurt komen van koeien wil hij niet erlangs en begint hij hoog te steigeren. Wat kan ik daar nou het beste aan doen?

Girl007

Re: help hij steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:15

Een keer streng toe spreken en wanneer dat niet werkt een flinke tik op zijn schouder.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:17

heej
zo een hebben wij er ook in de groep zitten.
dat is behoorlijk lastig maar zij blijft er kalm onder en zet iedere keer. haar paard terug uit naardat hij heeft gesteigert.
ik wens je nog veel suc- 6

groetjes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:18

voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts
Juist niet terug uit, dan steigeren ze alleen maar makkelijker. Een paard moet stilstaan om te kunnen steigeren, dus altijd voorwaarts oplossen

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:18

proberen flink voorwaarts te rijden op zo'n moment, eventueel met stelling andere kant op. heb je ook geen kans om eens dicht bij de koeien te gaan kijken met het paard zodat ie ziet dat ze helemaal niet eng zijn? kan ook helpen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:52

Afstappen en er voor gaan lopen, je pony vind het eng en vertrouwt jou niet genoeg met jou op zijn rug om daar langs te gaan, dus afstappen en als je dat een aantal keer hebt gedaan , dab zal hij zeker op den duur er wel weer langs gaan..
Een paard steigert niet voor niets.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 15:56

Ik ben bang dat als ik afstap ik hem helemaal niet meer kan houden. Als hij er dan vandoor gaat op de weg lijkt me ook niet de oplossing.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:57

een gigantische mep verkopen, angst mag, af en toe beetje klooien of vervelend doen ook maar steigeren niet...
of zet hem een weekje in een weiland met koeien, heb ik ook gedaan was de angst zó over....

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:59

stef schreef:
voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts
Juist niet terug uit, dan steigeren ze alleen maar makkelijker. Een paard moet stilstaan om te kunnen steigeren, dus altijd voorwaarts oplossen

Maar bij een gespannen paard komen de hulpen niet door, en heeft het een averechts effect. Het kan zelfs erg gevaarlijke situaties opleveren!! Zorg dus altijd dat je weet wat je doet, en probeer te zorgen dat hij zodanig ontspant dat jij het inderdaad voorwaarts kunt oplossen.
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 14-10-07 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:01

alleen maar voorwaards rijden! niet juist langzaam gaan en stappen enz, maar gewoon veel been geven, als hij stijgert een flinke tik op zijn kont geven, daar zit zijn "moter" namelijk...

ladymagic

Streng toe spreken zal meestal niet helpen Haha!
Zoals al eerder gezegd voorwaarts oplossen, drijven tot je er bij neer valt, des noods even een flinke schop (Zonder sporen om te hebben)
Dit gedrag leert hij makkelijk aan en heel moeilijk weer af, dus hij moet niet onder het werk uit kunnen komen door te gaan steigeren, dat hebben ze snel door.
Dus niet omdraaien oid, door met die handel.

sjorsie

Mijn paard doet hetzelfde, hij is panisch van koeien en komt dan omhoog en gaat daarna achteruit rennen, heb al een aantal keer haast in de sloot gelegen hierdoor, wat helpt is een paard erbij dat het niet eng vind of idd misschien een tijdje bij koeien in de wei zetten, slaan werkt averechts als ze echt bang zijn.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:05

Afstappen heeft geen zin, dan doen ze t meestal gewoon..
Maar idd voorwaarts oplossen!
Duidelijke stem toespreken en blijven drijven, als je er langs bent natuurlijk heel goed belonen.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:07

Ik denk dat je gewoon een paar keer moet gaan rijden met een paard die er met gemak langs heen loopt, en anders toch even afstappen en laten kijken naar de koeien. Daarna opstappen en goed belonen.
De eerstvolgende keer niet denken van "Hij gaat steigeren" als je dr op zit, maar hupsakee er langs heen. Concentreer je op iets anders, zing een lietje of fluit wat. Gewoon kwestie van uitproberen. Ik zal niet met schoppen en slaan hem er langs doen, maar natuurlijk wel met een normale aansporing (gewoon been geven of een klein tikje) zelf rustig en ontspannen proberen te blijven.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:08

bij de koeien op het land werkt echt, na een weekje kijken ze niet meer op of om....ook een koe op stal kan helpen of je paard in een koeienstal hihi....
voor iedereen die zegt voorwaarts voorwaarts...als mijn paard loodrecht omhoogkomt en ik ga zitten aandrijven glij ik zeer elegant omlaag, ik geef ze altijd een hens tegen hun kop aan zodat ze zo gigantisch schrikken dat ze weer op 4 benen staan en dan ga ik pas aandrijven, en idd elzepelze hulpen kunnen dan nog wel eens verkeerd aankomen waardoor hij koppeltje gaat duiken of achteroverklapt oid....
wat het verstandigste is op dat moment is om hem of haar eerst uit z'n steiger te krijgen, abrupt de bocht omtreen wil ook nog wel eens helpen...stelling vragen heeft nietzoveel zin lijkt me.... Vork

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:48

bij sommige (waar onder die van mij) heeft afstappen wel degelijk zin.
Ernaast ben ik veel meer leider dan erop. Gaat ze terwijl ik erop zit uit haar stekker omdat ze iets eng vind, en ik blijf zitten, krijg ik haar niet rustig. Stap ik af? 2 tellen en ik heb dr rustig...
Verschilt per paard, die van mij heeft daar gewoon erg veel leiding in nodig

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:53

_Barbara_ schreef:
Afstappen heeft geen zin, dan doen ze t meestal gewoon..
.

Waarom denk je dat ze gewoon doen als je afstapt??

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:46

Ik heb ook een paar jaar terug een verzorgpaard gehad die dit deed. Deze was helemaal nergens bang voor, tenminste er waren geen koeien ofzo, liepen naar de les langs de weg. Steevast na het oversteken begon ze op de ventweg te steigeren. Mijn instructrice had toen de tip (let wel: alleen doen als je dat durft en op een goede open, veilige plek) om een zweepje andersom te pakken en het handvat tussen de oren te leggen (niet tikken!) wanneer hij omhoog komt. Bij mij heeft dit enorm geholpen. Ik heb dit gedaan op een groot open veld, teugels in 1 hand, zweepje in andere. Mijn paard kwam juist door voorwaarts drijven omhoog, dus dit gebeurde ook snel. Je moet hiervoor wel een stevige zit hebben en het durven, ik heb echt rodeo moeten rijden. Hierna was het probleem wel helemaal opgelost en heeft ie nooit meer gesteigerd.

Anders ernaast gaan lopen en idd zelf geen angst laten voelen vooraf...

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:43

Mijn paard is nog redelijk jong (5) en heeft tijdens buitenritten nog best wel eens dingen waar ze echt niet langs wil (alhoewel ze nog nooit buiten gesteigerd heeft, maar achterwaarts bijna de sloot in is ook niet fijn Haha! ).In de twee jaar dat ik haar nu heb heb ik wel geleerd dat het wél helpt om af te stappen en haar erlangs te leiden. Bij mij althans wel; als ik haar voorwaarts dreef ging ze alleen maar verder achteruit en hoe harder ik "schopte" - en zelfs met zweep erbij geprobeerd - hoe minder ze vooruit wilde. Ik kreeg op een gegeven moment echt in de gaten dat het geen onwil maar onzekerheid was, ze draaide namelijk steeds haar hoofd naar mijn voeten als ik haar vooruit dacht te kunnen "schoppen" ... alsof ze dacht "niet doen, ik voel je zo ook wel, maar ik durf niet" ... vond het echt een blijk van vertrouwen richting mij en ben toen dus ook opgehouden met dat kost wat kost voorwaarts drijven. Ik stap nu af als ze echt niet durft en ze loopt dan direct met me mee, hoofd laag en op mij gericht alsof ze zegt "jij hebt nu de leiding". Klinkt misschien wat wazig voor sommigen Bloos maar ik ben me er nu veel meer van bewust hoe breekbaar de vertrouwensband is tussen mijn paard en mij. Het gaat steeds beter en ze reageert nu ook al heel goed als ik gewoon stop bij dat "enge", haar goed laat kijken en soms zelfs snuffelen en haar vervolgens uitgebreid beloon als ze doorloopt. Het heeft bij ons echt een positieve uitwerking gehad. Ze durft al veel meer als een jaar geleden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:11

Wildgirl schreef:
een gigantische mep verkopen, angst mag, af en toe beetje klooien of vervelend doen ook maar steigeren niet...
of zet hem een weekje in een weiland met koeien, heb ik ook gedaan was de angst zó over....

Als jij ergens bang voor bent krijg je dan ook een gigantische mep??

Een paard klooit niet en steigert ook niet voor niets, zou me eens meer verdiepen in wat een paard is en niet zomaar gaan meppen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:10

midgie schreef:
Wildgirl schreef:

Als jij ergens bang voor bent krijg je dan ook een gigantische mep??

Een paard klooit niet en steigert ook niet voor niets, zou me eens meer verdiepen in wat een paard is en niet zomaar gaan meppen.

Een paard hoeft niet alleen te steigeren uit angst, het kan ook te maken hebben met een dominantieprobleem o.i.d en ja, als ze ergens bang voor zijn mogen ze bij mij even stilstaan, ze mogen kijken, snuiven eventueel opzij springen maar niet omhoog komen.
Ooit op paarden gezeten die dat doen en vervolgens achteroverklappen?
Ik wel, en geloof me dat was 9 van de 10 keer niet uit angst en voor mij(en voor paard natuurlijk) uiterst pijnlijk.....

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:44

Ja daar ben ik het ook wel mee eens, dat het zeker niet alleen maar angst is. Met dit paard waar ik een voorbeeld noemde was het echt geen angst, maar uit proberen. Hij deed dit standaard na het oversteken maar daarna ook vaak met bosritten of dressuur met voorwaarts drijven.

Met mijn eigen pony had ik ook dat ze 'moeilijk' ging doen bij koeien. Maar soms liet ik haar snuiven en ff kijken en dan ging het weer, maar een volgende keer op de zelfde plek was het weer bal... Dus ik weet niet of het alleen maar angst is.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:09

Heb je het al opgelost?

Ik dénk het niet, maar hoop het ergens van wel.
Mij lijkt namelijk dat jij het niet op kunt lossen, je geeft het zelf al aan:
mickey1978 schreef:
Ik ben bang dat als ik afstap ik hem helemaal niet meer kan houden. Als hij er dan vandoor gaat op de weg lijkt me ook niet de oplossing.

Leer eerst je paard onder controle te houden. Het is geen fiets waar je op springt en hij MOET luisteren. Je moet zijn vertrouwen winnen, je moet hem leren wat je bedoelt als je met je benen druk uitoefend enz...
Eerst dus aan de hand oefenen. Dan pas erop. Dan buiten oefenen, eerst ernaast en dan pas erop. Ik vind het behoorlijk stom en onverantwoord om met een paard naar buiten te gaan waarvan je weet dat als je ernaast staat je hem niet zou kunnen houden. Dat betekent dat je het totaal niet goed voor elkaar hebt met dit paard.
Als je eraf valt, wat doe je dan? Hopen dat hij niet onder de auto's komt? Zo snel mogelijk er weer op springen voordat hij gigantisch aan de kletter slaat? Of zal hij lief en rustig bij je blijven staan wachten tot je weer opgestapt bent?

marcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:29

is een keer als hij steigert hard op zijn hoofd slaan(met hand vuist) dan denkt hij/zij dat hij zijn hoofd stoot en dan doet hij/zij het nie meer Pling maar als je zeker weet dat je langs koeien gaat waarom ga je dan zo.. neem iemand mee niet bang zijn dat is het gevaarlijkst van allemaal Haha!

mvg marc
Laatst bijgewerkt door marcie op 28-10-07 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:36

mijn paard doet dit ook heel vaak ik stap af loop met haar naar bijv. de koeien en wacht net zolang tot ze niet meer gek doet en stap ik gewoon op langs de koeien dus dan moet ze er toch nog een beetje langs en dan goed belonen. mijn paard houd altijd meteen op als ik afstap voelt ze zich vijliger en als ik blijf zitten en aan blijf sporen begint ze schijn te gaan en bijna vallen met dat gesteiger dus dat is ook niet handig.