"Val" probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

"Val" probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 20:29

Hallo,

ik heb sinds kort een merrie die nogal van het stijgeren is.... Nou ben ik daar niet bang voor, ik rij veel jonge paarden, zowel inrijden als gewoon er op rijden. Maar deze merrie is nogal een appart verhaal.
Ze is al 7 en nooit ingereden, verder kent ze alles aan de longe, behalve bijzetten. Mijn probleem begint als zij iets niet wil wat ik wel wil. Bijvoorbeeld wegsturen van mij (aan de longe) en dan draven of stappen. Dan komt mevrouw dus omhoog. Opzich niet erg denk je, je corrigeerd en gaat dan verder. Het probleem nu is dus dat ze zich gewoon laat vallen als ze omhoog is gekomen. Dan stijgert ze en slaat ineens achterover. ze doet zichzelf hier best wel pijn mee heb ik het idee maar de volgende keer doet ze het gewoon weer...
ze doet dit zowel aan de lijn als los (join up idee)

even voor de duidelijkheid... Het ligt niet aan het hoofdstel - bit - tanden - zadel of wat dan ook. Ze heeft wel tot 5 jaar in het wild gelopen in engeland. Bij de vorige eigenaresse deed ze het ook en die hebben haar heel netjes op gevoed verder. (haar veulen heeft het ook wel eens gedaan)

Ik wil haar dus ingaan rijden. heb al gehangen en dat vond ze prima, hebben zelf een paar stapjes gedaan...
maar hoe nu verder...
hoe straf/corrigeer ik haar
ik doe een opleiding in de paarden en mijn stage begeleider zei tegen me dat ik haar als ze op de grond ligt helemaal aan gort moet slaan. maar daar begin ik liever niet aan zoals jullie wel zullen snappen

_maaike_D

Re: "Val" probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:35

sommige paarden doen dit expres.
ze laten zich uit protest vanuit het stijgeren gewoon plat vallen.
ik denk dus dat je haar wel moet straffen, het is immers protest!
maar aan gort slaan is idd wat overdreven. staat ze zelf weer op of haal jij haar overeind?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 20:43

ze staat zelf weer op alleen meestal niet gelijk. De eerste paar keer schrok ik er natuurlijk van. De vorige eigenaren hadden het wel verteld maar van horen zeggen is iets anders dan zien. Vorige keer had ze zich echt zeer gedaan, Ze had een zadel op. toen is ze helemaal plat gaan liggen alsof ze dood was. Maar toen ik naar haar toe liep kwam ze wel uitzichzelf overeind

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:45

is ze gekeurd? kan 'plat' vallen geen stoornis zijn in de hersens ofzo??

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 20:54

Tuurlijk kan plat vallen een stoornis zijn in de hersens. Maar dat kan je niet zien op een keuring. Dierenarts scant namelijk de hersens niet echt. En als het een stoornis is zou ze het ook in de wei, in de stal moeten hebben. Ze doet het alleen als ik haar iets wil laten doen wat zij niet wil. Dus lijkt me geen stoornis dan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 07:21

Paarden stijgeren niet zomaar en laten zich zeker niet zomaar vallen.
Het paard geeft waarschijnlijk aan dat ze ergens angst voor heeft en/of het niet snapt, stijgeren is een vluchtgedrag en vallen is een totalen overgaven.

Ik ben van de week bij een paardje geweest die het zelfde probleem heeft, nu zijn we helemaal terug naar het begin gegaan en opnieuw begonnen en duidelijk bezig gegaan en uit gelegd aan het dier wat de bedoeling was, ze is niet een keer omhoog gekomen en ze deed het allemaal vanzelf,
Dus ik zou goed luisteren naar mijn paard, hij geeft aan dat er iets niet goed gaat, krijgt waarschijnlijk te veel druk , haal die druk eraf en begin op een andere manier.

Zoek de juiste hulp , want met straffen, wat de meste mensen toch aanraden, maak je het erger, laat je paard je leren vertrouwen, daar heb je uiteindelijk meer aan dan dwangmatig iets aanleren.
Dus denk niet dat je paard het doet om jou te pesten,maar bedenk dat hij het doet omdat jij te veel vraagt wat hij helemaal nog niet snapt.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 09:49

Wat ik me dan afvraag, hoe kan ik te veel vragen van mijn paard als ik haar los in de bak heb zonder zadel of hoofdstel. (bak is dan doormidden met draad) en haar gewoon wegstuur om te gaan stappen. Want naar mijn idee is dit toch echt het begin. Eerst deed ze het alleen als ik iets moeilijks vroeg en nu doet ze het regelmatig ook al vraag ik eigenlijk niks. dus ik denk persoonlijk dat het toch een soort uitproberen is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:03

Waarschijnlijk geef je dan toch een verkeerde hulp, te veel druk, misschien straal je wel onzekerheid uit, kunnen verschillende dingen zijn, maardat kan ik van een afstand niet zien natuurlijk.
Is er niemand die jou les kan geven in het freestyle, of krijg je al les??

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:18

het probleem ligt waarschijnlijk bij degene die op het paard zit en niet bij het paard zelf al geven ruiters/amazones wel makkelijk de schuld aan hun paarden.
het ziu denk ik liggen aan het rijden met veel te veel druk er op, vast houden of te weinig balans in houding en zit.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:37

volgens mij rijd ze er niet op, maar doet alleen longe/free-style werk. of ben ik nou simpel...
het probleem kan alsnog bij haar liggen, daar niet van

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:42

Op de een of andere manier gaat er bij jullie in de communicatie toch iets fout lijkt mij. Een paard steigert niet voor niets. Zelfs steigeren als protest heeft over het algemeen wel een gegronde reden.
Wat er fout gaat is heel moeilijk te zeggen. Wat gebeurt er als je haar los in de bak hebt, dus zonder dat jij er bij in staat? Loopt ze dan de hele bak door of niet? En wat gebeurt er op het moment dat jij dan de bak binnenkomt? Waar loopt ze heen?
In plaats van meteen wegsturen de volte op, zou je ook eerst kunnen beginnen met haar van haar plaats te sturen en dan haar plaats in te nemen.

Haar afranselen zou ik ook niet doen, zoals je zelf al aangeeft. Super dat je dat gewoon aan durft te geven, want zo'n man is toch je begeleider!!
Als je stagebegeleider dat wil, moet ie het maar lekker zelf doen. Maar ik zou toch eens iemand die ervaren is in het freestylen laten kijken wát er nu precies mis gaat en, als het wel protest is, wáár die protest dan weg komt.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:48

Veel vertrouwen scheppen. Zoals eerder al in deze topic gezegd, steigert een paard om zichzelf te beschermen, dus is dit paard blijkbaar ergens bang voor. Op mijn manege loopt ook een paard dat vroeger in het wild heeft gelopen, die steigerde ook heel veel en sloeg ook vaak op hol. Nu niet meer, omdat ze het vertrouwen heeft gekregen in de ruiters. Eerst ging ze al flippen toen je alleen maar bij d'r in de buurt kwam. Dus gewoon echt veel vertrouwen creëeren, veel stappen, dingen doen die ze niet eng vindt, en dan steeds een stapje verder.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:52

Weet je zeker dat je op dit paard wil gaan zitten? Let je dan wel heel goed op en zorg je ervoor dat er altijd iemand bij je is die je kan helpen als het mis gaat?

Ik zie er genoeg in het ziekenhuis waar het mee misgegaan is en dat wens je niemand hoor.

Doe voorzichtig, laat er toch nog eens een dierenarts/fysiotherapeut ofzo naar kijken of het niet iets lichamelijks is. Je zou eventueel in overleg met je dierenarts pijn kunnen uitsluiten door te kijken of ze met pijnstillers hetzelfde gedrag vertoond.

Als pijn uitgesloten is, zoek dan een goed iemand die je met dit paard kan helpen. Misschien wel John en Monya Erb van het educatief centrum ’t Balingerhof? Ik hoor goede dingen van hen. Ze wat dingen vragen kan natuurlijk altijd en wie weet is het wel een goed stageadres voor je volgende stage (hint hint) Kun je twee dingen met elkaar combineren Haha!

Slaan is meestal niet de oplossing. Vraag desnoods aan je stagebegeleider op een nette manier waarom hij voor slaan kiest. Ook daar kun je van leren. (misschien wel hoe het niet moet Knipoog )

succes

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 21:04

bedankt voor al de reacties. Even voor de duidelijkheid. Ik rij dus nog niet op dit paard. Ik denk persoonlijk dat de fout niet bij mij persoonlijk ligt. Aangezien dat ze dit stijgeren niet alleen bij mij doet. Ze deed dit ook bij de vorige eigenaar (die heeft haar uit het wild gehaald en naar NL gebracht) en bij alle mensen die tot nu toe gezegt hebben... "als ik je help komt het wel goed".

Ik kan wel geloven dat het een kwestie van vertrouwen is in het algemeen. Dat ze dus alle mensen wantrouwd en het daarom doet.
Maar wat dat betreft lijkt het mij logischer dat ze het dan altijd zou doen. Maar als ik de ene keer draf vraag doet ze het niet en de volgende dag weer wel. En het is niet dat ik haar zo uitput of zo.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:28

Tja je hebt daar echt een moeilijk probleem. Dit kun je niet zomaar even oplossen (had je ook niet gedacht). Zoek echt goede hulp en dan bedoel ik niet de goed bedoelende hulp van mensen die de wat moeilijkere paarden rijden. Bel gewoon even naar balingerhof en leg ze je probleem voor. Als zij je niet kunnen helpen omdat je het bijvoorbeeld niet kunt betalen, kunnen ze je waarschijnlijk wel van advies dienen of je een naam geven van iemand die je misschien wel verder kan helpen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:56

Neem eens contact op met Marion van de Klundert, die woont ook niet zo heel ver bij jou vandaan, in Achtmaal

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 19:07

Wie is marion van de klundert? en wat doet ze?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:55

Zij is van het trainings centrum van voest in Achtmaal.

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:52

Hey,

Ik heb ook zo een paard gekend, en elke keer dat we ze aan het longeren waren, ging ze omhoog, en viel acherover. Ze bleef dit ook altijd doen. Zelfs, om haar hoofdstel aan te doen, of haar zadel op te leggen, ging ze omhoog (tot ze met haar hoofdje tegen het dak van het stal is gegaan)
Toen we er voor de eerste keer gingen opstappen, had ik wel een beetje bang, dat ze dat ook zou doen, maar integendeel. Ze is 1 keer omhoog gaan staan als ze er voor de eerst maal opstapten. Ik had haar vast aan de longe, de ruiter die er toen opzat was er van grote schrik afgesprongen. (Ze had haar wel niet meer laten vallen). De ruiter is er gewoon terug opgestapt, en ze heeft het nooit meer gedaan, en het is nu het braafste paardje dat je je kan voorstellen.
Misschien aan de longe teken van verzet, maar van zodra je er opstapt, dat ze toch respect heeft voor diegene dat op haar rug zit.
In ieder geval, veel succes ermee. Heb je misschien niet echt kunnen verder helpen, maar dat is de ervaring dat ik er mee heb.

Groetjes
Debbertje

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:11

Vind het eigenlijk wel vreemd dat je stage begeleider zegt dat je haar tot gort moet slaan.
Wat voor school ga jij als je zo leert om met dieren om te gaan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:10

hoi,
Dit probleem ken ik mijn 16 jaarige arabier.
Deed dit ook doet het eigelijk nog soms.
ze liet zich gewoon achterover vallen.
Ze was nooit eerder gereden en heb der nu ingereden en rij der met elastiek dat ze niet omhhoog kan en nu doet ze het niet en doet ze alles braaf.
Maar ik weet der alles van ik ging een keer op der zitten om te kijken of dat ging maar ze ging mee omhoog en achterover.
En ze laat zich naar achtervallen en het lijkt of ze het nog leuk vindt ook.
Maar da gaat nu heel de week goed ze kan nu wijken enzo gaat steeds beter en dat in een week tijd.
Ik doe het samen met mijn nicht.
Maar we hebben nog een probleem en dat is met het hoofdstel afdoen dan gaat ze omhoog.
Het bit enzo zit wel goed in der mond maar het lijkt der op dat der op bijt enzo onder het rijden.
Ze is gewoon heel de tijd aan het kauwen wa ken ik hier tegen doen

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:22

Midgie, mijn stage begeleider hoort niet bij mijn school. Daar loop ik stage en dat is dus een bedrijf. Hij zegt dat als mijn merrie zich laat vallen en niet gelijk opstaat ik met een isolatie pijp (??) op het paard in moet slaan zodat ze snapt dat ze dit niet meer mag doen. Die mensen waar ik stage loop zijn nogal van de oude stempel als het om paarden gaat. Ik leer daar best veel, maar dingen zoals het bovenstaande gaan mij veel te ver en ik ben ook niet van plan hier iets mee te doen. Maar als je kijkt naar rijtechnische dingen dan kan ik veel leren daar, en je weet ook niet van te voren hoe die mensen met hun paarden omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:00

nou ik zij gisteren dat ze het niet meer zo gauw doet maar gisteren is de dierenarts geweest omdat ze een gat in der hoofd had.
ze was bij de poetsplaats achterover geklapt en daarna nog 5 keer in de bak.
snap der nu niks meer van.
iemand tips altijd welcom.
want woor nu echt bang van der

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:18

je geeft eerder in het topic aan dat het wel is begonnen na druk en dat ze het nu ook gaat doen als je bijna tot niets vraagt.
ze is er dus mee weggekomen en laat nu vaker dit gedrag zien.
ik kan meerdere redenen opnoemen waar dit vandaan komt,maar dat vind ik te lang worden voor dit topic.
mijn advies is je paard zeker niet verot gaan slaan en neem contact op met monya van de balinge[hoeve]hof.
als iemand je op een goede manier op weg kan helpen is zij dat.
succes

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:34

Ik zat te denken he, iets is er zoiezo wat haar tot dit gedrag maakt. het is alleen nog niet duidelijk wat, waarom kaart je het niet op school aan en ga je het niet samen met je docenten en leerlingen onderzoeken.. Veel succes nog verder en hoop voor je dat alles goed komt!!
Laatst bijgewerkt door First_Unique op 18-10-07 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt