Paard wil linksom het lichaam niet om mijn been buigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lafayette

Paard wil linksom het lichaam niet om mijn been buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 20:50

Hee Bokkers,

Ik zit me met het probleem dat linksom mijn paard haar lichaam niet rond maakt om mijn binnenbeen.
Rechtsom doet ze dit heel mooi dan vraag ik met binnenhand de stelling valt ze niet naar binnen op
de volte, komt ze met haar neusje er mooi uit en naar beneden en is het echt netjes voorwaarts
neerwaarts, maakt haar lichaam mooi rond om mijn binnenbeen. Maar zo gauw ik linkom wil duwt ze die
neus in verzet omhoog en als ik dan stelling vraag komt ze helemaal naar binnen op de volte dat het geen
volte meer te noemen is ze zwaait haar achterhand helemaal naar buiten uit en met mijn binnenbeen naar
buiten duwen lukt echt niet, en die ontspanning en stelling erin krijgen ook niet. haar lichaam blijft gewoon
recht en wil niet mee buigen om mijn linkerbinnenbeen.

Bokkers, wat moet ik nou doen? Vriendjes zijn?

Alsvast bedankt, groetjes Claudia

Zammie

Re: Paard wil linksom het lichaam niet om mijn been buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:56

Paard is duidelijk scheef. heeft met de bespiering te maken. de spieren aan de rechterkant zijn korter en moeten dus (langzaamaan) opgerekt worden. Hier zijn veel oefeningen voor.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 20:58

Zammie schreef:
Paard is duidelijk scheef. heeft met de bespiering te maken. de spieren aan de rechterkant zijn korter en moeten dus (langzaamaan) opgerekt worden. Hier zijn veel oefeningen voor.

Oefeningen zoals ?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:04

Ik lees even mee, mijn paard (of ik) heeft eenzelfde soort probleem...
een aantal tips heb ik al wel...

Veel achtjes rijden
Recht richten
Rechtsom gaan rijden en kijken of je buiten stelling kan vragen.

Ik ben benieuwd naar verdere tips

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:06

Slangevoltes, achten, gebroken lijntjes enz. Met name in stap eerst proberen om beide kanten goed los te krijgen. Stilstaan en dan het hoofd (nagevelijk) beide kanten op te buigen. echt dus rekoefeningen gaan doen.

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:41

je kunt ook proberen met veel longeren linksom haar buigzamer te maken.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:48

Ik heb precies hetzelfde probleem en ben idd ook met behulp van instructrice bezig haar weer recht te krijgen. Het lukt al behoorlijk, maar we zijn er nog lang niet. idd veel voltes, niet alleen op de moeilijke kant maar flink afwisselen. Wat ik ook doe is haar laten wijken voor het linker been, in volte of op lange zijde. Vooral veel in stap doen en zelf van die linker teugel afblijven!! Dat is althans bij mij een groot punt. Ze maakt zich sterk aan de linkerkant en nodigt mij dan zo lekker uit om terug te gaan trekken, ik trap daar dan ook vaak genoeg in. Door er telkens weer aan te denken en veel in stap te oefenen wordt het beter. Uiteindelijk zal het toch een vanzelfsprekend iets moeten worden Knipoog

Zaluki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:07

Lafayette schreef:
Hee Bokkers,

Ik zit me met het probleem dat linksom mijn paard haar lichaam niet rond maakt om mijn binnenbeen.
Rechtsom doet ze dit heel mooi dan vraag ik met binnenhand de stelling valt ze niet naar binnen op
de volte, komt ze met haar neusje er mooi uit en naar beneden en is het echt netjes voorwaarts
neerwaarts, maakt haar lichaam mooi rond om mijn binnenbeen. Maar zo gauw ik linkom wil duwt ze die
neus in verzet omhoog en als ik dan stelling vraag komt ze helemaal naar binnen op de volte dat het geen
volte meer te noemen is ze zwaait haar achterhand helemaal naar buiten uit en met mijn binnenbeen naar
buiten duwen lukt echt niet, en die ontspanning en stelling erin krijgen ook niet. haar lichaam blijft gewoon
recht en wil niet mee buigen om mijn linkerbinnenbeen.

Bokkers, wat moet ik nou doen? Vriendjes zijn?

Alsvast bedankt, groetjes Claudia

Probeer eens op de lange zijde op de linkerhand alleen linker stelling te vragen, Hierbij opletten dat je paard in de rest van zijn lijf rechtgericht blijft. Dus je buitenteugel/buitenbeen wel blijven begrenzen. Steeds als je paard naar binnenvalt weer terug zetten met het binnenbeen naar je buitenhand toe. Oplettend dat je wel iets toestaat zodra je paard daar in ontspant.

Daarbij kan je de oefeningen gebruiken die verder al in het topic aanwezig zijn.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:53

Mijn paard heeft hetzelfde maar dan rechtsom Scheve mond
Wat ik nu beetje bij beetje aan het oefenen ben is de contragalop, om hem vooral recht te richten.
Verder probeer ik ook schouderbinnenwaards te rijden, dit dan vooral in stap.
Eigenlijk hoop ik op nog meer manieren of tips Knipoog

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:02

oe stipje
ik heb rechtsom ook beetje "probleempjes" momenteel.
hij komt veel naar binnen op de volte en probeert hier ook een vierkant van te maken en recht de bocht door te gaan.
kom maar op met die tips dus Haha!

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:20

je kunt idd veel voltes maken. wat ook goed helpt is met contra stelling op de volte of de hoefslag, hiermee verbeter je zowel het ballans als de lengte buiging. wat ook vaak wel wil helpen is schoudervoor rijden op de (binnen) hoefslag.

en zoals je beschrijft met het in verzet komen: opzich is dit een goed teken, hieruit kun je wel concluderen dat je aan de juiste spieren zit. als je veel van dit soort oefeningen gaat rijden, wordt ook dat protest steeds minder.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:44

ik lees hierboven veel tips om je paard weer soepeler te maken op de linker hand.
allemaal prima ,maar misschien moet je eerst eens verder zoeken en kijken waar het probleem vandaan komt.
vaak wil het paard op een kant minder inbuigen omdat het zadel hindert of omdat de ruiter scheef zit.
als je paard links meer ontwikkeld is bij de schoft /schouder kan het zadel naar rechts vallen aan de achterkant,daardoor ga je als ruiter scheef zitten op rechts en heb je daar meer druk.
aangezien je paard onder jou gewicht wil lopen kan het zijn dat je hem hindert en hij niet wil inbuigen op de linkerkant.
kijk ook eens naar je zadel .als het op je paard ligt als het vierkant staat, hoeveel ruimte heb je dan voor in de kamer waar het kussen aansluit bij de schoft.
als er aan 1 zijkant ( in jou geval links ) heel weinig ruimte zit ,zal het zadel bij een linker wending misschien tegen zijn schoft aan drukken met als gevolg dat je paard niet naar links wil inbuigen omdat hij er last van heeft.
als dit bij jou allemaal in orde is dan kan je er aan gaan werken om je paard rijtechnisch te gaan ontwikkelen.

jess90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:36

Je geeft aan dat je paard eerst met de achterhand naar buiten zwaait, dan moet je dus juist geen stelling vragen met je binnenteugel, maar eerst zorgen dat je haar aan de buitenkant begrenst, door je buitenbeen en buitenteugel er goed aan te houden en vervolgens met je binnenbeen tegen de 'muur' van je buitenbeen + hand aandrukken en daarbij is het belangrijk dat je dan niet aan de binnenteugel komt. Het is ook een goed idee om er een paar keer eerst een heel ervaren persoon die geen moeite heeft met het buigen van je paard erop te laten rijden en dat je zelf er daarna ook meteen nog even opgaat om dat te voelen. Het zal je ook echt niet meteen lukken, maar je moet doorzetten en geduld hebben. En niet het hoofd van het paard alle kanten op bewegen enzo. Het is juist de bedoeling dat je je paard met je benen rijdt en voor het gevoel hebt dat je los kan laten. Het paard moet aan je zit en been zijn.

jess90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:39

De meeste problemen zijn rijtechnisch en dus ook met rijden op te lossen. Dit ligt echt niet aan het zadel ofzo. Elk paard heeft een moeilijke en makkelijke kant. Zoek eerst het probleem bij jezelf i.p.v bij het zadel.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:43

misschien niet wat je wilt horen, maar heb je er al aan gedacht dat het iets medisch zou kunnen zijn?
veel paarden die voor 'scheef' worden versleten, en maar doorgereden en doorgereden worden, bleken achteraf een probleem in bijv. voorvoeten of rug/hals te hebben.

mij lijkt het dus eerlijker naar het dier om hem(haar?) eerst fatsoenlijk te laten onderzoeken, door een goede paardenarts (en evt. daarna een erkend dierenfysio?), mn. op rugproblemen. komt echt veel vaker voor dan mensen denken.

sterkte!

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:22

als je paard scheef is altijd de vorhand voor de achterhant plaatsen. inderdaad je zadel na laten kijken en een fysio ter controle laten komen. hun hebben daar veel meer verstand van en zullen je graag adviseren over jou manier van rijden.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:38

ik volg ook even. Mijn pony heeft ook links problemen. Maar hij zit waarschijnlijk ook vast in zijn rug, ik denk dat er meer aan de hand is.. Maar tot de ostheopaat is geweest ons maar even behelpen met wat tips hier en ik ga er eens een instr. bij halen denk ik

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:40

lees ook even mee, heb hetzelfde met mijn paard, maar dan op rechts... vind het ook ontzettend moeilijk haar dan goed recht te krijgen

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:45

Alle paarden zijn scheef, wel kan je het voor elkaar krijgen dat je het bijna niet meer merkt, wat vooral goed helpt is veel achten rijden. Knipoog

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 13:10

Bedankt voor de reacties allemaal ik ga morgen weer rijden en zal mijn best doen

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:46

nou ik ben vandaag ook weer fanatiek bezig geweest, veel 8tjes gereden en heel veel van hand veranderd en kan niet anders zeggen dan dat ik heel tevreden ben.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 21:21

fluffyfox schreef:
nou ik ben vandaag ook weer fanatiek bezig geweest, veel 8tjes gereden en heel veel van hand veranderd en kan niet anders zeggen dan dat ik heel tevreden ben.

Nou dat is een mooi resultaat dan ik hoop dat ik ook een ietsie pietsie verschil merk morgen ik laat het jullie weten

xEbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:29

Als het met oefeningen echt niet lukt, kun je het paard laten kraken!

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:34

Voor een scheef paard is het veel gemakkelijke om in draf recht te richten dan in stap. Hij kan doordat hij meer vaart heeft sneller en makkelijker zijn balans vinden en daardoor recht proberen te lopen. Zammie schreef dat je stil moest staan en het hoofd nageeflijk beide kanten op moest buigen. Dit zal weinig effect hebben. Het probleem zit niet alleen in de hals van het paard. De nek van een paard is zo flexibel als wat.
Probeer zoals eerder gezegd achten te rijden, slangenvoltes en scherpe hoeken onder andere te rijden. Op de binnenhoefslag rijden zal je paard waarschijnlijk ook lastig vinden.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:38

bij mijn pony heeft t echt voornamelijk te maken met het niet hebben van bespiering. hij is pas sinds een jaar echt fanatiek aan t werk omdat hij bij de vorige eigenaresse eigelijk niet echt iets deed (lees niets) hahaha.
in t begin galoppeerde hij ook bijna niet omdat hij er gewoon de spierkracht niet voor had en nu gaat dat ook prima.
we ploeteren rustig verder Haha!
heerlijk dier is t.