probleem met rijden...Iemand die kan helpen??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JelmerR

probleem met rijden...Iemand die kan helpen??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 18:47

Ik heb een probleem, ik heb een Fries van 4 jaar die inmiddels een dik half jaar onder het zadel loopt...
Nou is hij de afgelopen lessen echt niet meer voor uit te komen zo heeft hij het nog nooit gehad, terwijl hij aan de longeerlijn toch redelijk loopt....
Hij draaft wel onder het zadel maar dit is echt bijna tegen stap aan, en we krijgen hem echt niet vooruit...
We hebben gekeken of er misschien iets met hem is maar hij loopt gewoon normaal....
Zelfs de gene die hem altijd rijdt voor mij weet hier geen raad meer mee...
Wie kan mij helpen alsjeblieft.

viefdepief

Re: probleem met rijden...Iemand die kan helpen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:48

Misschien heeft hij last van zijn zadel? Rugproblemen etc?

JelmerR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 18:51

ja maar als hij last van zijn zadel of rug heeft, dan zou je toch zeggen dat hij dit al veel eerder heb laten merken...

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:52

heeft hij misschien last van het verharen ? kijk eens of wat vitamine bijvoeren helpt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:53

Mijn eerste gedacht is ook het zadel. Een jong paard verandert snel van bespiering waardoor een zadel na een tijdje niet meer goed past. Laat een zadelmaker eens kijken en vraag hulp van een goede instructeur.

Kijk ook eens naar het voer: krijgt hij wel genoeg eiwitten, mineralen en vitaminen om de spieren die hij nodig heeft op te bouwen?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:55

doet hij dit buiten ook tijdens een buitenrit?
misschien heb je hem afgestomt door steeds in dezelfde omgeving te trainen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:55

Alicia2u schreef:
Mijn eerste gedacht is ook het zadel. Een jong paard verandert snel van bespiering waardoor een zadel na een tijdje niet meer goed past. Laat een zadelmaker eens kijken en vraag hulp van een goede instructeur.

Kijk ook eens naar het voer: krijgt hij wel genoeg eiwitten, mineralen en vitaminen om de spieren die hij nodig heeft op te bouwen?

Precies, door zijn toegenomen bespiering kan een zadel die eerst wel paste nu wel niet meer goed liggen.
verder kunnen rugproblemen wel op meer manieren ineens voorkomen.
Door anders bekappen bijvoorbeeld.
Of een keer gek doen op wei of stal waardoor er iets verdraaid is enz...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:57

Flurk schreef:
doet hij dit buiten ook tijdens een buitenrit?
misschien heb je hem afgestomt door steeds in dezelfde omgeving te trainen

Een paard stomp je niet af door telkens in dezelfde omgeving te rijden.
Een paard stomp je af door te weinig afwisseling in je training.
Dus een keertje springen er tussen door.
De ene keer meer galop, de andere keer een stukje wijken, de keer erop weer wat anders.
een keer balkjes draven...

Ik train mijn paard ook veel in de zelfde omgeving, maar mijn training is niet elke dag hetzelfde.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:58

het zadel is ook mijn eerste gedachte maar ik neem aan dat ze dat al heeft bekeken en dan redeneer ik dus verder
en met afstompen bedoel ik inderdaad dat er meer afwisseling in moet zitten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:58

duidelijk verhaal......... Lachen zadel past niet meer, ding is op........ dus even een paar maandjes vakantie en een nieuw zadel kopen...... en dan heb jehet paard weer terug

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:02

Sorry hoor maar ik denk dat ie gewoon lui is... Hebben wel meer friezen last van! Dat van het zadel kan ook best maar dat kan je zo voelen... Even goed op de wervers onder het zadel wrijven als ie daar niet op reageerd en er zitten geen drukkingen is het niet het zadel! Ik denk dat je gewoon iemand met de longeerzweep erachter moet hebben. Als die hem een paar x raakt wanneer het nodig is denk ik dat hij zo weer loopt... paard probeert het gewoon, is nog niet zo lang onder het zadel, heeft mijne ook een tijdje gedaan (Is wel gewoon KWPN'er maar ook die proberen het!)!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:04

ik denk dat je een aantal dingen over het hoofd ziet............ paard doet niet iets voor niks...... dier zend signalen uit, en welke dat zijn moet de ruiter/instructeur onderkennen.

een paard ergens doorheen werken, gaat uiteindelijk wel lukken........... maar of je er echt mee opschiet????

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:05

het kunnen een aantal losse dingen zijn, en een combinatie van de dingen zijn.
een aantal zijn al genoemd, dat het werk te saai is en dat het zadel niet past.
Wat doet hij buiten? wat doet hij aan de longe? Los in de wei? Eet hij goed, ziet ie er verder goed uit? Aan de hand van dit soort vragen moet je een aantal dingen uit kunnen sluiten en vast kunnen stellen waar het probleem (hoogstwaarschijnlijk) vandaan komt.

In elk geval zou ik het zadel even goed controleren, zorgen voor wat meer afwisseling en helpt het niet, zet hem dan voor de winter eens lekker buiten. Even niks, even alleen paard zijn. Beleerd worden is niet alleen fysiek een behoorlijke belasting, maar ook emotioneel. Het kan best zijn dat hij simpelweg een beetje "uitgeblust" is en dat wat rust of andere dingen (bijv obstakel trianing) doen hem kunnen helpen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:07

deja schreef:
Sorry hoor maar ik denk dat ie gewoon lui is... Hebben wel meer friezen last van! Dat van het zadel kan ook best maar dat kan je zo voelen... Even goed op de wervers onder het zadel wrijven als ie daar niet op reageerd en er zitten geen drukkingen is het niet het zadel! Ik denk dat je gewoon iemand met de longeerzweep erachter moet hebben. Als die hem een paar x raakt wanneer het nodig is denk ik dat hij zo weer loopt... paard probeert het gewoon, is nog niet zo lang onder het zadel, heeft mijne ook een tijdje gedaan (Is wel gewoon KWPN'er maar ook die proberen het!)!

Denk je dat echt serieus? Een paard dat last heeft van z'n rug laat dat pas na veel schade en pijn merken. Dit paard laat het ook merken, ookal heeft hij geen drukkingen. Er kan meer mis zijn met het zadel dan alleen aan de wervelkolom: er kan druk uitgeoefend worden op de schouderbladen, waardoor de voorhand wordt begrensd. Het zadel kan kiepen, schuiven. De singel kan op de verkeerde plaats zitten, de kussens kunnen zijn scheefgeraakt, noem maar op. Dit hoef je niet altijd te merken aan drukkingen en een reactie op druk aan de wervelkolom, maar merk je het eerste aan de beweging van je paard onder het zadel! Bij reactie op druk ben je al veel te laat.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:10

Alicia2u schreef:
deja schreef:

Denk je dat echt serieus? Een paard dat last heeft van z'n rug laat dat pas na veel schade en pijn merken. Dit paard laat het ook merken, ookal heeft hij geen drukkingen. Er kan meer mis zijn met het zadel dan alleen aan de wervelkolom: er kan druk uitgeoefend worden op de schouderbladen, waardoor de voorhand wordt begrensd. Het zadel kan kiepen, schuiven. De singel kan op de verkeerde plaats zitten, de kussens kunnen zijn scheefgeraakt, noem maar op. Dit hoef je niet altijd te merken aan drukkingen en een reactie op druk aan de wervelkolom, maar merk je het eerste aan de beweging van je paard onder het zadel! Bij reactie op druk ben je al veel te laat.

Nou ik ga ervan uit dat ze heeft gekeken of heeft laten kijken of het zadel goed past... dat lijkt me zo ie zo het eerste punt waar je naar kijkt, maar zijn echt genoeg luie paarden hoor! Denk je dat alleen mensen hier last van hebben? Nagelbijten / Gniffelen
Nou ja maar ze vraagt om hulp ze kan vast zelf beoordelen wat voor haar relevant is...!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:13

Veel mensen denken dat hun paard lui is, maar eigenlijk zie ik ze altijd zelf hinderen. Ik ben van mening dat een paard van nature echt niet lui is.
Denk maar eens hieraan: Paard op de steppe, oh jee een poema! Het paard denkt 'Nee, vandaag niet, want ik heb geen zin.'
Ruiters zouden eerst eens naar zichzelf moeten kijken voordat ze ee paard als 'lui' bestempelen.

Edit: Wil ik nog even aan toevoegen dat ik bewondering heb voor de paarden die zich er toch doorheen slepen. Ik kan me maar moeilijk voorstellen hoeveel die dieren van hun baasje moeten houden.
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 09-10-07 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:13

Ik vind het allemaal wel weer erg op het zadel gegooid inderdaad dat het paard niet loopt. Wel eens aan gedacht dat de amazone misschien zelf vasthoud aan de voorkant?? Misschien zit ze wel zo scheef als een hoeretoeter?? Misschien krijgt het paard niet voldoende krachtvoer naarmate hij meer in het werk is komen te staan?? Misschien heeft hij kiespijn omdat een 4 jarige nog aan het wisselen is?? Als alle problemen konden worden opgelost met passende zadels zou er een hele hoop paardenellende minder zijn!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:16

[quote="Alicia2u"]Veel mensen denken dat hun paard lui is, maar eigenlijk zie ik ze altijd zelf hinderen. Ik ben van mening dat een paard van nature echt niet lui is.
Denk maar eens hieraan: Paard op de steppe, oh jee een poema! Het paard denkt 'Nee, vandaag niet, want ik heb geen zin.'
Ruiters zouden eerst eens naar zichzelf moeten kijken voordat ze ee paard als 'lui' bestempelen.[quote="Alicia2u"]

Ja luie mensen werken ook wel als het moet... Whoosh!
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 09-10-07 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:16

precies Aerdenhout........ precies, zoek de oorzaak uit

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:18

aerdenhout1 schreef:
Ik vind het allemaal wel weer erg op het zadel gegooid inderdaad dat het paard niet loopt. Wel eens aan gedacht dat de amazone misschien zelf vasthoud aan de voorkant?? Misschien zit ze wel zo scheef als een hoeretoeter?? Misschien krijgt het paard niet voldoende krachtvoer naarmate hij meer in het werk is komen te staan?? Misschien heeft hij kiespijn omdat een 4 jarige nog aan het wisselen is?? Als alle problemen konden worden opgelost met passende zadels zou er een hele hoop paardenellende minder zijn!

Ja, daar is aan gedacht. Zie m'n eerste bericht. Alleen zakt dat een beetje weg in een heftige discussie...
Ik begreep uit het bericht van de TS dat het bij de andere ruiter ook voorkomt, zouden ze dan allebei dezelfde fouten hebben als het aan de ruiter ligt? Of begreep ik dat nu verkeerd?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:21

Ja sorry! Pling

Maar was eigelijk wel een beetje wat ik ook bedoelde, het is wel heeel makkelijk om alles op het zadel te gooien... Er kunnen 1001 redenen zijn waarom een paard niet loopt..!

JelmerR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:23

Ja kan ik even naar het zadel kijken maar het is zeker nog niet versleten, heb het nieuw gekocht toen we zijn begonnen met rijden...dus lijkt me niet dat ik al een nieuwe nodig heb...Met rijden letten we er juist goed op dat het leuk voor hem blijft en daarom veel afwisseld werk...
De omgeving kan het ook niet aan liggen dat het te saai is we zijn pas verhuisd dus....Maar het is ook zo plotseling vorige week dinsdag ging het nog zo goed en vanaf afgelopen zaterdag is het in eens pats boem over....

Kwa voer krijg hij naar mijn idee toch ook genoeg binnen...
hij krijgt 2 x per dag een kilo van een mix sportbrok,frieschebrok, haver wat lijnzaad, knoflook en zeewier...hij heeft ook een liksteen hangen..
en heb hem pas nog een vitaminenspuit gegeven
dus dit kan het volgens mij ook niet zijn...

Het is en blijft inderdaad een fries en iets aan de luie kant is hij van zichzelf wel, maar dit is echt extreem...zo heeft hij nog nooit gedaan....
Hij zit verder goed in zijn vacht en ziet er gewoon goed uit..
Gister nog gelongeerd ging best goed, maar vandaag met rijden weer helemaal niet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:24

als het longeren goed gaat en het rijden niet , dan moet er toch ergens een belletje gaan rinkelen???

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:28

Misschien ook stress van de verhuizing dan? Geef een weekje rust. Laat ondertussen toch even de zadelmaker kijken. Dat je een nieuw zadel hebt betekend nog niet dat het nog steeds past! Een paardenrug kan snel veranderen.
Als het tuig echt goed past en het paard is medisch in orde, dan ligt het toch echt aan de ruiter vrees ik.

Aan je voerschema te zien lijtk het me sterk dat er daar iets scheelt (je voert toch ook gras/hooi/kuil? hoop ik...)

JelmerR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:38

Ja daar dacht ik ook aan maar waarom dee hij vorige week het dan nog wel goed stonden we ook al op de nieuwe stal....
ja hooi krijgt hij genoeg en komt als het droog is ook gewoon heel de dag buiten...
Dat het aan mijn lesgeefster ligt denk ik zelf niet ze kan heel goed rijden ook gewoon op niveau, en ze heeft 8 jaar op de manege gewerkt....
Zal in ieder geval even naar het zadel laten kijken voor de zekerheid....