voeten in de beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwmaan

voeten in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:22

Ik heb nu 2 lessen gehad en ik heb gemerkt dat ik mijn beugels steeds "verlies". Ze blijven niet bij de bal van mijn tenen maar schuiven steeds een stukje naar achter. Volgens mijn instructriese ligt het aan mijn hakken. Ik moet ze meer naar beneden drukken. Als ik dit doe in draf dan stuiter ik echt alle kanten op. Wie herkent dit? Wie heeft er tips?

Morgen voor het eerst les in een groep. Somige mensen rijden al een aantal jaar daarvan Clown Dat word nog leuk. Ik probeer echt aan mijn zit te werken omdat ik voel dat ik nog niet stevig genoeg zit. Zei de instructriese dat gemiddeld drie lessen nodig zijn om de basis op te pakken. Slik Nors opkijken Toen ik voor het eerste gallopeerde had ik na de les allemaal blauwe plekken aan de zijkant van mijn knieen. Lekker wezen klemmen. Gelukkig een super lief paardje Pling

Liefs Sneeuwmaan

Sigrid

Re: voeten in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:26

Dat heeft bijna iedereen wel in het begin. Dat is een kwestie van gevoel krijgen. Je moet aanspannen en ontspannen tegelijk. Hoe die balans is dat moet je gewoon oefenen en proberen. Je benen proberen stil te houden en goed meegaan met de bewegingen van het paard.

Veel succes met je lessen, het wordt vanzelf steeds beter!

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:57

misschien ligt dit aan de lengte van je beugels ? ik kan mijn hakken zelf slecht uitsrukken als ik te kort zit. Maar dit is ook zo als je te lang zit. je beugels kun je makkelijk afmeten: je doet de beukel in je oksel en dan moeten de toppen van de vingers precies de gesp raken.Ik hoop dat het werkt. Prboeer ook je benen lang te maken en te ontspannen dan klem je minder dit hekpt ook voor je houding

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:59

oefenen oefenen oefenen, tjah.. paardrijden leer je niet in 1,2,3, en dus ook niet in 3lessen Haha! Op een dag heb je het vanzelf te pakken... Iedereen heeft dit in het begin, logisch ook.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:45

Tis in elkgeval fijn om te weten dat ik niet de enige ben Lachen Helaas heb ik maar 1 keer in de week les dus met oeffenen gaat het niet zo snel. Maar alles op zijn tijd natuurlijk.

Liefs Sneeuwmaan

(Super veel zin in les vanmiddag Haha! )

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:46

Niet proberen om je hakken overdreven uit te drukken, want dan verlies je de vering in je enkels en knieën, waardoor je gaat stuiteren. Probeer in plaats daarvan de concentreren op je knie en heup:
De draf is een rondgaande beweging, dus je heup draait in feite kleine rondjes onder het lichtrijden. Laat dus eerst je heup los en wordt je bewust van de beweging. Als dat lukt, focus dan eens op je knieën, laat die diep tegen het zadel zakken. Dus niet knijpen! Gewoon loslaten en laten zakken.
Zo druk je je hakken uit zonder je hakken uit te drukken. Het gaat vooral om het loslaten en het gevoel. Waarschijnlijk lukt het nog niet in één keer, omdat je onbewust toch weer gaat aanspannen. maar focus op de momenten dat het wel goed gaat en je zult merken dat die steeds vaker voorkomen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:54

Ik heb dit probleem ook en ik heb van die speciale beugelblokjes gekocht. Ze lopen schuin af naar je hak toe, dus bij je tenen "sta" je hoger dan bij je hakken en dan druk je ze vanzelf meer uit Haha!
Ik vind het echt een uitkomst hoor Bloos

manonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:31

dat hebben heel veel mense in het begin.het is gewoon een kwestie van oefenen oefenen en nog is oefenen.
naa en tijdje krijg je vanzelf het gevoel je hoe moet zitten.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:34

ik had ook in mn eerste lessen mn voeten meer uit dan in de beugels Tong uitsteken (bij wijze van) bij galop vind ik het soms nog wat moeilijk. ik moet er ook aan blijven denken dat ik mn hakken uitdruk. gaat vanzelf lukken hoor! oefening baart kunst Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:38

Ik begrijp dat je nu twee lessen apart hebt gehad en meteen de groep in gaat? Heb je de lessen die je apart hebt genomen aan de longe gehad of kreeg je meteen de teugels in handen?

Als je je lichaam los kunt laten bij het draven, stuiter je niet in het zadel, en zorg het laag houden van je hakken dat je steviger zit. Maar om ontspannen in het zadel te kunnen blijven zitten, moet je leren om je niet vast te houden aan de teugels. Als de instructie je aan de longe neemt, kun je je compleet concentreren op de bewegingen van het paard, en hoef je niet te werken aan het voorwaarts houden en het sturen.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:40

In het begin zijn je voeten wel het minste belangrijk om op te letten. Zorg maar eerst dat je stevig genoeg kunt zitten en de controle kunt houden over het paard. Dan gaat dat andere uiteindelijk ook vanzelf, omdat je steviger zit, vertrouwen hebt in het paard en daardoor meer op de beugels gaat leunen i.p.v. op het zadel klemmen.

Een beugel "verliezen" betekent trouwens dat je 'm echt kwijt bent, en je dus niet meer met je voet in de beugel zit. Wat jij bedoelt is dat je gewoon met je voet te ver in de beugel zit. Als je een beugel verliest, dan zit dat een stuk lastiger Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:12

je kan echt niet in een keer een goeie ruiter zijn.. ik kletterde er af bij mijn eerste galop.. okée ik was toen 6 maargoed:P

Soraydaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:45

goed je hakken uitdrukken
en niet teveel gaan klemmen!

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:50

Die twee lessen waren direct met de teugels in handen. De eerste keer zat ik echt als een plank in het zadel. Zo gespannen. Ik vond het al jammer dat ik minder aan m'n zit kon werken. We hebben het toen wel even over onafhangkelijke zit gehad, maar daar had ik zelf naar gevraagd.

Vandaag m'n derde les gehad en voor het eerst in de groep. Mijn voeten bleven al een stuk beter zitten deze keer. Toen nog een super wilde galop waar ik uiteindelijk alleen nog maar het zadel vast had Tong uitsteken Ging een beetje raar maar was wel lachen. Ik hang gelukkig niet aan de teugels, ik heb ze eerder iets te lang. Wel klem ik inderdaad. Zou het slim zijn om nog een prive lesje te nemen voor mijn zit?

Waar kun je die beugelblokjes halen? Zitten die vast aan de beugels of kunnen die er ook af? Handig om te weten voor het geval ik ze na veel oeffenen toch nodig heb.

Iedereen super bedankt, ik ga super hard oeffenen en dan moet het lukken!

Liefs Sneeuwmaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:54

Beugelblokjes kun je bij iedere ruitersportzaak krijgen, en die kunnen er ook weer af. Dus als je dat zelf lekkerder vindt zou ik die gewoon kopen.

Een longelesje is idd niet verkeerd voor je onafhankelijke zit. Zonde dat ze daar niet even de tijd voor nemen: een aantal lesjes aan de longe in het begin (en ook tussendoor) kunnen daar echt bij helpen.

Ook voor gevorderdere ruiters is het helemaal niet verkeerd om eens een longeles mee te nemen. Denk dat ik daar ook weer eens om moet vragen...

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 22:02

Dan heb ik nu dus die kriebel direct al om er aan te gaan werken. Moet ik nog twee week wachten Verdrietig
In zo'n grote groep rijden vind ik wel een beetje gaotisch, dus misschien dat ik toch nog een privelesje in die twee week doe Tong uitsteken
Hoef ik niet af te kikken voor zo'n lange tijd.

Iedereen super bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:04

Je hebt het echt te pakken he? Paarden zijn verslavend....

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:24

Ja precies was Cassidy zegt, die beugelblokjes koop je gewoon bij de
ruitersportzaak en kun je makkelijk verwisselen Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:56

Ik zou me ook niet schamen hoor , je kan na 2/3 lessen niet alles verwachten.
Je moet maar eens op letten op de mensen die misschien al jaren lessen, daar zijn er nog die bonken in het zadel en hun beugels verliezen, dus gewoon lekker oefenen en komt vanzelf goed,

Misschien en vreemde tip, maar ik weet niet of je veel op de fiets zit, maar wat ik altijd zeg bij mensen die ik les geeft en dat probleem ook hebben, dat ze op de fiets moetenm oefenen hun hakken laag te duwen , zodat ze oefenen kunen op de kuitspier en ook het gevoel krijgen om hun voeten zo te houden , is op een hobbelend paard vaak wat moeilijker.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:48

Het probleem is dat de meeste beugel-blokjes (die rubberen dingen in de beugel) meestal helemaal glad gesleten zijn bij manegepaarden.

Doe jezelf een lol, en koop voor 7 euro een setje van die blokjes bij Divoza (ofzo). Ik had namelijk hetzelfde probleem als jij tijdens m'n eerste lessen, en toen kocht ik van die nieuwe blokjes en toen was het probleem bij mij voorbij. Let wel even op de maat. Er zijn 2 maten: groor en klein. Je moet uiteraard wel de goede hebben anders heb je het probleem dat ze ofwel niet in passen omdat ze te groot zijn, ofwel eruit glijden omdat ze te klein zijn.

Succes!

Steffiie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:56

In het begin had ik ook moeite met mijn hakken goed naar beneden te drukken!

mag ik wat vragen? heb je rubberen of leren laarzen?

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 18:06

Heb het zeker te pakken, maar het is zo ontzettend leuk! Eindelijk mag ik paardrijden, heb er lang op gewacht. Heerlijk die uitdaging, het knuffelen en alles wat er bij komt kijken.

Op mijn fiets oeffenen doe ik al sins ik kan fietsen Lachen Altijd zo'n spelletje geweest van mijn zusje en mij. Mijn tante die zelf heel goed was in paardrijden gaf ons dan tips enzo.

Goed dat ik weet dat er twee maten blokjes zijn, hoe weet ik welke de goede maat is? Hangt dat van je schoenmaat af ofzo?

Ikzelf heb rubberen laarzen, die kreeg je bij het starterspakket. Ben benieuwd waarom je dat vraagt Lachen

Liefs sneeuwmaan

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:27

Sneeuwmaan schreef:
Goed dat ik weet dat er twee maten blokjes zijn, hoe weet ik welke de goede maat is? Hangt dat van je schoenmaat af ofzo?

Er zijn 2 maten beugels (en dus ook 2 maten beugelblokjes) namelijk 11cm en 12cm.
Voor kinderen word doorgaans de kleinere maat beugels gebruikt (dus ook op de kleinere pony's van de manege) en op de grotere paarden waar ook volwassenen op rijden worden de grotere beugeles gebruikt (12cm)

Vraag het anders even op jouw manege welke maat het is. En als de pony's ook wisselende maten hebben (je zult niet iedere week op een vaste pony zitten tijdens de les) dan zou je ook beide maten blokjes aan kunnen schaffen. Ze zijn trouwens € 4,06 per setje, dus als je een setje 11cm en een setje 12cm koopt dan ban je nog maar € 8,12 kwijt.

Zie hier: http://divoza.com/shop/a.visit/470d0dfa ... zadels.jpg

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 19:23

Ah, ik zal het vragen. Ik denk dat ik niet meer op een pony ga dus zal het 12 cm zijn maar voor de zekerheid vraag ik het natuurlijk even. Super bedankt voor deze tip!! Proberen kan nooit kwaad.

Liefs Sneeuwmaan

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:43

Musicjohn schreef:
Doe jezelf een lol, en koop voor 7 euro een setje van die blokjes bij Divoza (ofzo). Ik had namelijk hetzelfde probleem als jij tijdens m'n eerste lessen, en toen kocht ik van die nieuwe blokjes en toen was het probleem bij mij voorbij. Let wel even op de maat. Er zijn 2 maten: groor en klein. Je moet uiteraard wel de goede hebben anders heb je het probleem dat ze ofwel niet in passen omdat ze te groot zijn, ofwel eruit glijden omdat ze te klein zijn.

Succes!

JUp heb ik ook gedaan, toen ik steeds uitkwam, werkte goed,maar als ik mijn beugel hoger deed, zat ik echt te hoog.