Heb ik hier nu goed aan gedaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Heb ik hier nu goed aan gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:45

Nu was ik eergisteren mee met een vriendin die d'r verzorgpaard ging rijden. Toen ik z'n hoeven uitkrabde zag ik dat hij een hoefijzer kwijt was en moest ze dus op de wei rijden ipv. te gaan wandelen. Nu probeerde haar paard haar helemaal uit en deed dus uiteindelijk niets meer wat ze vroeg. Nu was ze boos op hem en vroeg ze aan mij of ik niet eens wilde proberen om hem te laten galopperen (hij vertikte het). Ik heb eerst een hele eind in stap gereden en hem af en toe flink aangepakt om hem gewoon rustig rond te laten rijden. Daarna in draf hetzelfde. dan heb ik hem in het deel van de wei dat hij het beste liep (geen afleiding) een stukje laten galopperen maar daarna liep hij natuurlijk weer niet meer goed in draf.
Uiteindelijk ging het wel maar ik trok me niks aan van men houding en heb hem best wel een pak rammel gegeven met de zweep en ben ook niet altijd even rustig geweest met mijn teugels als hij weer in verzet ging (af en toe proberen steigeren, stoppen, omdraaien...)

Het is een hengst van een jaar of 7 (dacht ik) half-arabier (gelukkig wel verschrikkelijk braaf voor een hengst), is nooit intensief gereden geweest, sinds kort elke week op wandeling en bijna nooit dressuur gereden. Mijn vriendin rijdt niet graag op die wei en laat hem volgens mij veel teveel zijn zin doen. Hij heeft dus bijna geen conditie en was wel helemaal op toen ik met hem klaar was (niet dat hij toen nog wilde/kon galopperen ofzo maar kom Tong uitsteken hij had dan tenminste een goeie reden)

Mijn vraag: was dat wel gezond voor dat dier?

Hvelreki

Re: Heb ik hier nu goed aan gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:16

Als je paard een hoefijzer kwijt is, is het niet verstandig om te gaan rijden. Vreemd dat hij niet onregelmatig liep! Wie weet was het daardoor wel dat hij lastig deed. Hoe aangenaam vind jij het om met de ene voet met schoen en de andere zonder schoen te lopen?

Verder ben ik absoluut geen voorstander van paarden 'aanpakken'. Af en toe kan het misschien wel eens echt nodig zijn, wanneer hij echt wel weet wat je bedoelt maar gewoon strontvervelend zit te doen. Maar voor de rest absoluut onnodig en het helpt ook niets .

Waarom doet dit paard dit? Dat moet je eerst gaan uitzoeken want waar de oorzaak is, ligt ook de oplossing. Je zegt dat hij (bijna) nooit intensief gereden is en niet veel van dressuur kent. STOP! Daar ligt misschien al je oorzaak! Dit paard begrijpt er misschien niet veel van, van wat je allemaal van hem vraagt. Een beetje 'heropvoeding' zal nodig zijn. Maar zonder getrek, gestampt, getier, ge-weet-ik-veel-wat-nog-allemaal. Wél met consequentie, geduld, respect en kalmte. Als hij het niet begrijpt wat je van hem vraagt is het zeer normaal dat er protest komt. Dat je je vraag hier stelt getuigt wel dat je beseft dat er iets niet goed was aan de manier waarop je reageerde. En dat is ook zo. Als je echt zeker bent dat hij alles begrijpt dan moet je naar een andere oorzaak zoeken. Ik kan die voor jou niet vinden omdat ik niets weet van het paard (zijn achtergrond, eigenares, leefomgeving etc.). Maar jullie dus wel. Veel succes!

Nog een laatste opmerkingetje: je houding heeft zeer veel invloed op het lopen van je paard, dus zelfs als hij lastig doet moet je er op blijven letten Lachen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:19

ik ben het eens met fiekhe dit was geen goed idee en al helemaal niet omdat hij een ijzer kwijt was!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:21

Fout!

lief, waarom zou je zo met een paard om willen gaan, zo onredelijk?

Ben heel hard voor paarden, maar dit is imo meer dan verkeerd

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:30

Hij leek er absoluut geen last van te hebben, maar we gingen gewoon niet op harde ondergrond (op de weg) rijden omdat z'n hoeven anders ongelijk zouden afslijten. (de smid kon hem die dag niet meer beslaan)
Hij snapt wel degelijk wat gevraagd wordt, want op wandeling doet hij het allemaal perfect (en daarna trouwens ook)
in het begin deed hij alles ook zonder al te veel tegenpruttelen, maar hij begon gewoon heel lastig te doen voor niks, hij kan geen schrik gehad hebben van iets op de wei want hij staat er dag en nacht op, en er werd niet veel van hem gevraagd, alleen rond te stappen en draven en dat was al teveel. Dat kan hij echt wel

edit: hij deed wel vaker lastig op de wei, ook met al zen ijzers, de enige reden die ik kan bedenken waarom hij lastig deed was omdat hij aan het testen was wie er op z'n rug zat, ik vroeg hem echt niet om hogeschool dressuur te rijden hoor Tong uitsteken heel eenvoudig rondrijden.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 08-10-07 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:35

ff geknipt in je verhaal,

Citaat:
Het is een hengst van een jaar of 7 (dacht ik) half-arabier (gelukkig wel verschrikkelijk braaf voor een hengst), is nooit intensief gereden geweest, sinds kort elke week op wandeling en bijna nooit dressuur gereden. Mijn vriendin rijdt niet graag op die wei en laat hem volgens mij veel teveel zijn zin doen. Hij heeft dus bijna geen conditie en was wel helemaal op toen ik met hem klaar was (niet dat hij toen nog wilde/kon galopperen ofzo maar kom Tong uitsteken hij had dan tenminste een goeie reden)

Hmm, ik denk van niet:

Dat hij een ijzer kwijt was, zie ik niet direct als een probleem. De meeste paarden hebben er op een zachte bodem geen last van (mocht hij wel kreupel/onregelmatig lopen dan uiteraard niet rijden.)

Imo kan het soms nodig zijn om een paard duidelijk te maken dat je geen geintjes pikt. Alleen schrijf je ook dat dit paard nooit echt intensief/serieus heeft hoeven werken. Ik denk dat je dan teveel ineens verwacht van het dier.

Afgaand op dit verhaal lijkt je vriendin wat te onervaren om hem alleen te rijden. Misschien is het wel een idee dat je hem vaker gaat rijden? Dan kan je het rustig opbouwen en dan heeft hij ook een eerlijke kans om het te leren/te veranderen.
Krijgen jullie ook les cq hulp?

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:37

Ik ben het helemaal met Fiekhe eens.

(en fiekhe, voor mijzelf is dat laatste opmerkingetje ook wel handig, denk euhh... iick)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:39

itsdaantje schreef:
ff geknipt in je verhaal,

Citaat:

Hmm, ik denk van niet:

Dat hij een ijzer kwijt was, zie ik niet direct als een probleem. De meeste paarden hebben er op een zachte bodem geen last van (mocht hij wel kreupel/onregelmatig lopen dan uiteraard niet rijden.)

Imo kan het soms nodig zijn om een paard duidelijk te maken dat je geen geintjes pikt. Alleen schrijf je ook dat dit paard nooit echt intensief/serieus heeft hoeven werken. Ik denk dat je dan teveel ineens verwacht van het dier.

Afgaand op dit verhaal lijkt je vriendin wat te onervaren om hem alleen te rijden. Misschien is het wel een idee dat je hem vaker gaat rijden? Dan kan je het rustig opbouwen en dan heeft hij ook een eerlijke kans om het te leren/te veranderen.
Krijgen jullie ook les cq hulp?

Ik weet niet of men vriendin wel zo graag heeft dat ik hem vaker rij, hij heeft niet veel conditie dus ik kon niet te lang doorrijden (zo'n half uurtje, dus had hem nog maar op een kant goed en ik voelde ook wel dat hij nu niet meer ging galopperen omdat hij gewoon de energie niet meer had) en nee, geen les want de eigenaar rijdt zelf niet (alleen met de koets) en mijn vriendin gaat het liefste wandelen (ga meestal alleen mee om d'r gezelschap te houden)
mijn grootste probleem is dat als ik een zweep in mijn handen krijg, ik hem soms iets té snel gebruik en dat ik hem misschien per ongeluk straf als het niet echt nodig is en hem af en toe vergeet te belonen :/

vaagjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:46

mijn grootste probleem is dat als ik een zweep in mijn handen krijg, ik hem soms iets té snel gebruik en dat ik hem misschien per ongeluk straf als het niet echt nodig is en hem af en toe vergeet te belonen :/[/quote]

dan heb je nu een punt om aan te werken

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:55

in antwoord op je laatste zin, kennelijk weet je het antwoord op je 1e vraag al Knipoog

In dat geval wordt het lastig om het paard te veranderen, ik blijf wel bij mijn punt dat je dan ook niet van het paard kan verwachten.
Ik zou er iig niet meer opklimmen en gewoon lekker samen met je vriendin en het paard gaan wandelen. Kan ook heel leuk zijn Haha! . En waarom zou je problemen (met rijden) gaan zoeken als je al weet dat je geen tijd/gelegenheid hebt op ze op te lossen?

ps Dit is misschien wat kort door de bocht. Je kan het natuurlijk ook aankaarten bij je vriendin en de eigenaar. Wie weet komen jullie samen tot een andere oplossing

ps2 overigens knap dat je het toegeeft dat je soms wat te hard bent. Niet veel ruiters zijn zo eerlijk!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:12

Ben ik dan de enige die zich afvraagt hoe de eigenaar van het paard hier over denkt? Als eigenaar heb ik normaal een mening over hoe ik wil dat er op een soortgelijk probleem gereageerd wordt.

Wil de eigenaar van het paard dat hij "aangepakt" wordt? En wil die eigenaar dat jij dat doet? Want voor zover ik begreep was het het verzorgpaard van je vriendin. Of begrijp ik iets niet goed?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:17

Als mijn verzorgsters zo met mijn paarden om zouden gaan gingen ze met een flink pak rammel met de zweep mijn erf af.
Vind het eigenlijk heel ongehoord van jullie dat jullie dit paard zo hebben behandelt.
Dan praat ik niet alleen over dat ene ijzers, dat vind ik nog het minst erg in deze situatie.
Je mag best streng zijn voor een paard, maar wel op een eerlijke manier!!!!!!!!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:07

ik ben het ook met fiekhe eens!

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:32

midgie schreef:
Als mijn verzorgsters zo met mijn paarden om zouden gaan gingen ze met een flink pak rammel met de zweep mijn erf af.
Vind het eigenlijk heel ongehoord van jullie dat jullie dit paard zo hebben behandelt.
Dan praat ik niet alleen over dat ene ijzers, dat vind ik nog het minst erg in deze situatie.
Je mag best streng zijn voor een paard, maar wel op een eerlijke manier!!!!!!!!

hier ben ik het helemaal mee eens. als dit met mijn paard zou gebeuren, en ook nog nieens door de eigenverzorger. dan is het voor mij einde verhaal.
doe dat bij je eigen paard

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:43

Dit is nu de reden waarom ik nooit een verzorgster neem eens mijn paarden bereden kunnen worden...

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:15

ik zou je van mijn paard hebben afgetrokken (wilde eigenlijk wat anders schrijven...). Ongelooflijk dat je ook nog durft te zeggen dat je de zweep te snel gebruikt. Wat mij betreft zou je er ook nooit weer in de buurt gekomen zijn.

Straffen prima, alleen als ze het verdient hebben. Verder ben ik super consequent naar mijn dier toe. En ja, ik durf het gerust een mep te verkopen en die krijgt hij ook wel maar NOOIT onredelijk.

Little_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:21

als ik het goed lees, zie ik dat dit paard dus elke dag en nacht in dat weiland staat. en in dat zelfde weiland rijden jullie. Misschien dat daar de oorzaak ligt. Het paard heeft zoiets van: ooh in de wei lekker eten en gek doen. Terwijl jullie de bedoeling hebben om het paard te rijden.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:24

Lord_Ik schreef:
mijn grootste probleem is dat als ik een zweep in mijn handen krijg, ik hem soms iets té snel gebruik en dat ik hem misschien per ongeluk straf als het niet echt nodig is en hem af en toe vergeet te belonen :/

Als jij niet om kan gaan met een zweep, moet je er niet mee gaan rijden en een aantal lessen agressiebeheersing nemen. Beetje sneu tegenover het paard of niet? Beest wordt geslagen terwijl jij het allemaal fout doet.

Soraydaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:27

als je paard goede hoeven heeft kan et geen kwaad
k heb zelf 2 arabieren hengsten en een daar van heeft gewoon sterke hoeven
maar bij die andere moet k het nie proberen om maar 10 min te rijden op het gras dat s gwn te gevaarlijk voor hem

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 17:50

soesita schreef:
Ben ik dan de enige die zich afvraagt hoe de eigenaar van het paard hier over denkt? Als eigenaar heb ik normaal een mening over hoe ik wil dat er op een soortgelijk probleem gereageerd wordt.

Wil de eigenaar van het paard dat hij "aangepakt" wordt? En wil die eigenaar dat jij dat doet? Want voor zover ik begreep was het het verzorgpaard van je vriendin. Of begrijp ik iets niet goed?

de eigenaar was erbij, en vond dat het wel eens goed voor 'm was dat hij voor de verandering eens wat steviger werd aangepakt (dat 't paard een grote profiteur was maw. Tong uitsteken)

En dat wandelen is wel met men vriendin erop hoor Lachen en ik wil hem best vaker rijden, maar hij word +- 1x in de week bereden en ik ga niet zonder m'n vriendin, dus ik kan best begrijpen dat zij veel liever zelf rijdt
en het was heus niet compleet onredelijk, hij heeft best wel even goed gelopen, anders was ik nooit gaan galopperen en als hij +- luistert geef ik hem dan ook echt niet van de zweep, maar als hij echt begon te draaien en niet verder wou, ik hem een tik gaf en hij verder liep, hij vertraagde weer en reageerde niet snel genoeg op mijn benen ging ik ipv blijven aandringen met men benen 'm meteen nog een tik verkopen Ziek 2 seconden later walg ik dan wel van mezelf maar toch... maakt het niet ongedaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:58

volgende keren je zweep maar gaan thuislaten tot je geleerd hebt om zonder te rijden.
want dat kan naar mijn mening best wel. Knipoog

als je maar geduld hebt, een paard kan nou eenmaal niet in 1 dag alles leren,daar gaat tijd overheen.
op 3 ijzers kan een paard prima op de weide lopen,alleen kan het natuurlijk best zo zijn dat dit dier er wel gevoelig op reageerd
in de weide rijden is geen probleem,doe ik ook vaak zat en paard luisterd prima.

geef hem es wat andere oefeningen te doen dan normaal zodat zijn koppie er goed bij blijft, leg es wat balkjes neer

en toch vind ik dat een paard wat vervelend is met rijden gewoon goed nagekeken word of alle tuigage wel goed past en er geen lichamelijke ongemakken zijn.
zijn die er niet dan in het 2e geval eerst es heel maar dan ook heel kritisch naar jezelf gaan kijken of je wel duidelijk genoeg naar je dier bent. Knipoog

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 18:05

Little_Dream schreef:
als ik het goed lees, zie ik dat dit paard dus elke dag en nacht in dat weiland staat. en in dat zelfde weiland rijden jullie. Misschien dat daar de oorzaak ligt. Het paard heeft zoiets van: ooh in de wei lekker eten en gek doen. Terwijl jullie de bedoeling hebben om het paard te rijden.

Daar had ik ook wel aan gedacht, en ik kon best begrijpen dat hij wat lastiger deed (MIJN WEI) maar hij wou na een eindje gewoon niks meer doen, ook al deed hij het ervoor wel (gewoon rechtdoor stappen was er al niet meer bij) hij loopt op 2 weides, waarvan we dus op 1 reden en hij heeft er ook wel vaker gereden ...

Ik rij normaalgezien altijd zonder zweep, maar mijn vriendin had alles al geprobeerd zonder zweep, en het lukte niet... Ik heb ook niet meteen mijn zweep gebruikt, maar ook naar mij luisteren was er niet direct bij ...
Als iets niet goed zou zitten (waar ik niks van gemerkt heb) zou dat op wandeling ook al moeten blijken, want hij heeft maar 1 zadel/hoofdstel.
en met balkjes beginnen is al helemaal geen goed idee Tong uitsteken er liggen er wel, maar hij begint alleen maar moeilijker te doen als je ook maar in de buurt komt en je kan toch geen makkelijkere oefeningen van hem vragen dan gewoon rond te stappen,, en hoe moet het met die oefening aflopen als gewoon rondstappen al niet lukt Tong uitsteken
(en anders zou ik die oefening graag horen *LOL*)
longeren ging een vroegere keer ook al niet zo best (heb het al eens geprobeerd, maar hij leek het in het begin maar niet te snappen, in draf is het uiteindelijk wel gelukt maar in galop liep hij steeds rechtuit,, erachteraan lopen dus) dus dat is ook geen oplossing

Ik weet van mezelf ook wel dat ik niet zo goed kan rijden Tong uitsteken maar met de hulpen om te stappen kan je weinig misdoen toch Tong uitsteken (tenzij je helemaal niet kan rijden tuurlijk Tong uitsteken) en toen ik hem in draf goed had liep hij mooi regelmatig en hij knikte ook niet opvallend met zijn hoofd ofzo dus hij had alleszinds geen last van zijn hoef (en de wei lag ook vrij zacht)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:59

Wat mij vooral ook dwarszit aan het verhaal, is dat het paard vervelend is, jij pakt hem door, en hij doet het. In plaats van dat je hem beloont en onmiddelijk stopt, moet hij nog veel meer!!!! En als ie dat dan niet doet, kan ie nog een ongelooflijk pak op zijn sodemieter krijgen van een ruiter die zelf weet dat ze te snel slaat en te weinig beloont!!!

Mijn beste tip aan jou: Stap de eerst komende jaren niet meer op een paard zonder gedegen begeleiding erbij. Blijkbaar heb je geen idee hoe je ene paard traint, doorpakt, iets aanleert enz. Jij bent in elk geval niet de juiste persoon om dit paard te rijden. Je vriendin hoogst waarschijnlijk ook niet, maar jij in elk geval niet!! Tenzij je je kan beheersen met instructie erbij.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:01

kan ik helemaal in meegaan

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:03

Lalidan schreef:
Wat mij vooral ook dwarszit aan het verhaal, is dat het paard vervelend is, jij pakt hem door, en hij doet het. In plaats van dat je hem beloont en onmiddelijk stopt, moet hij nog veel meer!!!! En als ie dat dan niet doet, kan ie nog een ongelooflijk pak op zijn sodemieter krijgen van een ruiter die zelf weet dat ze te snel slaat en te weinig beloont!!!

Mijn beste tip aan jou: Stap de eerst komende jaren niet meer op een paard zonder gedegen begeleiding erbij. Blijkbaar heb je geen idee hoe je ene paard traint, doorpakt, iets aanleert enz. Jij bent in elk geval niet de juiste persoon om dit paard te rijden. Je vriendin hoogst waarschijnlijk ook niet, maar jij in elk geval niet!! Tenzij je je kan beheersen met instructie erbij.......

Ben ik het volledig mee eens.