Mijn paard is lui

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Mijn paard is lui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 10:31

Beste bokkers,

Ik zit met de volgende vraagtekens.
Mijn paard is lui, maar is hij dat ook echt Verward

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat hij mij voor de gek houd, dat hij denkt dikke L*L 3 bier.
Ik zal proberen uit te leggen, waarom ik dat denk.

Over het algemeen heeft mijn paard geen zin om te werken, als ik hem uit zijn stal haal loopt hij als een bejaard paard achter mij aan terwijl hij nog maar 6 is.
Tijdens het rijden als ik bijvoorbeeld les heb kan hij soms heel goed zijn best doen, maar als hij geen zin heeft pakt hij het aan, niet gemeen maar ben hem dan wel kwijt en kan weer opnieuw beginnen hem bij elkaar te rijden en dat valt niet altijd mee met een paard van 180.

Ook in de winter moet ik niet met nieuwe dingen aan komen, daar heeft hij echt geen zin in dan gaat hij helemaal vreemde dingen verzinnen, als het dan weer voorjaar word in meneer weer beter te pas en loopt hij de oefenimng zo door, die hij in de winter niet wilde oppakken.

Nog een voorbeeld als ik hem rij loopt hij altijd erg lauw, voorla zijn achterbeen is dan een groot probleem, maar komt hij los op het erf nou je hebt een paard nog nooit zo zien lopen (verhoudings gewijs) heb je hem bijna loopt hij weer snel weg en maakt er dus echt een spelletje van Haha!

Nu dus de vraag:
Kan het zijn dat mijn paard zijn intellegentie op een verkeerde manier gebruikt? (waar ik zelf steeds meer het idee van krijg) Zo ja wat kan ik daar dan aan doen?

Ook ben ik benieuwd naar evt ervaringen.

marleen_usar

Re: Mijn paard is lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:34

Mijn paard had dat als ik in de bak ging rijden, buiten vind hij het veel leuker en dan loopt hij echt vlot.Je moet echt kijken naar de dingen die hij/zij leuk vind om te doen.

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:36

ik ga dit even volgen..
volgens mij zijn onze paardjes slimmer dan dat wij denken Knipoog

Nirvanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:37

Mijn pony heeft dat ook, die rijd veel liever buiten.. maar ik niet altijd Clown

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:37

misschien moet je eerst uitsluiten dat het niet iets medisch is, bij ons was ook een paard ook altijd lui en soms ook weer niet. maar toch altijd doorgereden die mensen, wat blijkt ;paard heeft een rugblesure en komt ook niet meer goed, werd van sportpaard naar recreatiepaard! dus zou eerst kijken of er iets niet aan de hand is, medisch gezien, suc6

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:38

Klinkt alsof hij er geen plezier in heeft. Misschien meer afwisselen?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 10:41

ooh bedankt voor de reactie's

Hij heeft niets in zijn rug dat hebben we al eens gecontroleerd.
Afwisseling heeft hij ook voldoende.

Maar hij lijkt wel of hij het gewoon leuk vind.

Nog een voorbeeld:

Mijn vriend wilde met hem gaan starten, dus wij naar concour en mijn paard ging de baan uit tijdens het losrijden, paar rondjes later ging hij naar buiten zo zonder pardon liep hij naar buiten terwijl mijn vriend dat helemaal niet wilde.
Ik dus naar buiten stond mijn paard me heel verontwaardig aan te kijken net of hij wilde zeggen heb ik dat niet goed gedaan, ik zag hem nog net niet lachen Haha!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:51

Ik denk dat Clausje het goed heeft, paarden zijn slimmer dan wij denken! Maar daarmee heb je nog geen anwoord op je probleem. Alleen maar buitenritten gaat ook moeilijk als je wedstrijden rijdt.
Je zou hem misschien wat meer uitdaging kunnen geven? Andere, moeilijkere oefeningen, veel overgangen etc.. En hem wat meer voeren, zodat iig wat feller wordt.

Maar vanaf pc is het natuurlijk moeilijk oordelen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 10:54

malloesje schreef:
Ik denk dat Clausje het goed heeft, paarden zijn slimmer dan wij denken! Maar daarmee heb je nog geen anwoord op je probleem. Alleen maar buitenritten gaat ook moeilijk als je wedstrijden rijdt.
Je zou hem misschien wat meer uitdaging kunnen geven? Andere, moeilijkere oefeningen, veel overgangen etc.. En hem wat meer voeren, zodat iig wat feller wordt.

Maar vanaf pc is het natuurlijk moeilijk oordelen.

Hij is in de winter soms niet te houden joh dat is het vreemde eraan maar hij wil niet werken (lijkt wel) hij wil alleen maar geintjes uithalen Clown
Hij grijgt wel voldoende voer 1,5 kilo brok en 1 kilo haver per keer en na het rijden krijgen ze nog een kilo slobber.
ook krijgen ze kwaliteit kuil.
Volgende week ga ik hem hem naar het maisveld heel hard kneuren.

dat is ook zo iets, hij is echt nergens bang voor maar geef ik een keer gas langs het kanaal dan ziet hij een grasspriet scheef staan Haha!

Ach ergens kan ik ook wel om hem lachen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:00

Zolang je dat iig maar blijft doen. Als je je elke dag gaat storen is het ook niet echt leuk meer.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:04

Denk dat je hem gewoon niet genoeg aanpakt, niet tolereren, wat zegt je instructeur ervan? Sorry maar hij klinkt als een zeer verwend paard die steeds zijn zin krijgt als hij iets anders wil doen, gewoon aanpakken die hap, hij hoeft maar een uurtje per dag te lopen en dat kan hij best.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:06

Ik denk dat het probleem bij jullie zelf ligt en niet bij je paard.
Ga grond werk doen en denk met rijden zelf ook actiever en daar heb je echt geen zweep oid bij nodig, doe zelf actief en je paard neemt het van je over.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:09

Nou dat aanpakken is geen probleem, hij krijgt vaak genoeg op zijn donder.
En verwend is hij tijdens zijn werk zeer zeker niet.
Maar als een paard van 180 aan de klep gaat hou je de niets aan, ik heb eens les gehad van een man en die vroeg mag ik er eens op?
Ja tuurlijk ga je gang, hij stapte op met een manier van zo nu zal ik eens even kijken wat je allemaal kan.
Mijn paard schrok zich dood hij pakte het aan die man heeft hem echt tegen kant aan moeten parkeren voordat hij verder kon rijden, hij kreeg hem niet terug.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:09

midgie schreef:
Ga grond werk doen en denk met rijden zelf ook actiever en daar heb je echt geen zweep oid bij nodig, doe zelf actief en je paard neemt het van je over.

Wat voor grondwerk raad je mij dan aan?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:14

_Susan_ schreef:
Nou dat aanpakken is geen probleem, hij krijgt vaak genoeg op zijn donder.
En verwend is hij tijdens zijn werk zeer zeker niet.
Maar als een paard van 180 aan de klep gaat hou je de niets aan, ik heb eens les gehad van een man en die vroeg mag ik er eens op?
Ja tuurlijk ga je gang, hij stapte op met een manier van zo nu zal ik eens even kijken wat je allemaal kan.
Mijn paard schrok zich dood hij pakte het aan die man heeft hem echt tegen kant aan moeten parkeren voordat hij verder kon rijden, hij kreeg hem niet terug.

met aanpakken bedoel ik niet per se op zijn donder geven, al kan dat natuurlijk soms nodig zijn, maar eerder consequent zijn, been, niet lopen, tik enz en dat elke dag weer, na een paar dagen geven ze het echt wel op, ik heb zelf ook een paard van 1.80m en met kracht win je het idd niet van ze maar door sneller te zijn als ze met je reactie, dat die man hem niet aankon zegt niets, niet elke instructeur is hetzelfde en als hij wel van kracht uitgaat helemaal.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:18

die instructeur heeft zeer veel ervaing ook met het rijden van veel verschillende paarden, maar dat terzijde.
Consequent ben ik ook wel, maar het maakt hem soms echt geen bal uit.
Nee en inderdaad met kracht doe je niets.

dat alles voor zijn is ook wel een mooie alleen gaat ook dat niet op je ziet het namelijk niet eens aankomen, het is net alsof hij het zich bedenkt en hop weg is hij.
Mijn instructeur die ik nu heb ziet vanaf de grond ook niets aankomen.
het is echt pats boem.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:23

_Susan_ schreef:
midgie schreef:

Wat voor grondwerk raad je mij dan aan?

Ja er is zoveel wat je kan doen om je paard actiever te vragen, loswerk, grondwerk aan de lijn , ernaast lopen en werken met de teugel.

Is het niet zo dat je paard erg onzeker is??

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:28

Dat lijkt me heeeel strek, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:38

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:50

Oke maar ik kan ook niet zeggen dat hij zijn best niet doet, maar het lijkt wel of hij soms nodig heeft om even uit te breken het is ook maar heel kort, want daarna loopt hij weer als of er niets is gebeurd.
En gaat hij gewoon verder met zijn oefening.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:07

Ik heb ook een paardje wat heel erg overkomt als zelfverzekerd, maar juist een heel watje is , maar dat straalt ze dus niet uit, ze is traag en breekt ook uit, nu ben ik een klein jaar bezig met al de dingen die ik boven opnoemd en ze is op het moment super voorwaarts en breekt eigenlijk niet meer uit.
Ze is ook zelfverzekerder geworden met de dingen die ik van haar vraag ,
Soms komt een paard en zeker zo`n reus als die van jou over als een zeer sterk en zelfverzekerd dier, maar door de dingen die jij opnoemd , lijkt het me juist dat het een watje is.
En juist door veel andere oefeningen te doen en steeds idd maar weer overtuigen dat hij het best kan en super mooi kan lopen , hij steeds betr zijn best voor je gaat doen,
Een paard spiegelt zich en dat is echt zo, ik geef wat les hier en daar en je merkt gewoon aan de meeste paarden dat ze zo zijn als het baasje is.
Misschien ben jij wel onzeker met rijden en zit je erop te wachten tot hij uitbreekt??

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:10

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:11

midgie schreef:
Ik heb ook een paardje wat heel erg overkomt als zelfverzekerd, maar juist een heel watje is , maar dat straalt ze dus niet uit, ze is traag en breekt ook uit, nu ben ik een klein jaar bezig met al de dingen die ik boven opnoemd en ze is op het moment super voorwaarts en breekt eigenlijk niet meer uit.
Ze is ook zelfverzekerder geworden met de dingen die ik van haar vraag ,
Soms komt een paard en zeker zo`n reus als die van jou over als een zeer sterk en zelfverzekerd dier, maar door de dingen die jij opnoemd , lijkt het me juist dat het een watje is.
En juist door veel andere oefeningen te doen en steeds idd maar weer overtuigen dat hij het best kan en super mooi kan lopen , hij steeds betr zijn best voor je gaat doen,
Een paard spiegelt zich en dat is echt zo, ik geef wat les hier en daar en je merkt gewoon aan de meeste paarden dat ze zo zijn als het baasje is.
Misschien ben jij wel onzeker met rijden en zit je erop te wachten tot hij uitbreekt??

Ja oke er staan wel wat dingen in waarvan ik denk mmmmmh ja dat zal dan best kunnen.

Dankje

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:12

Suus in wat geef je hem afwisseling? Wat betekent afwisseling voor jou? Je hebt natuurlijk wel een springpaard onder je reet. Ik weet dat je hebt gezegd dat hij niet kan springen, maar hebben jullie dat ook met regelmaat uitgeprobeerd. Paarden kunnen ook groeien in het werk en het wil niet zeggen dat ze bij iedere ruiter goed hun best doen.
Je hebt nu eenmaal een paard die qua familieleden al niet de makkelijkste zijn, maar het zijn fantastische paarden mits je ze eenmaal voor je hebt gewonnen.

Laat Willy eens met hem een cross training doen op een afgesloten ruimte, mocht ie wel opeens wakker worden Willy kan er heel makkelijk afspringen.

Wat grondtraining betreft hmm is een idee ook niet verkeerd, is er is 1 maar je moet engelen geduld hebben. Casmir weet jouw zwakke plek. Het is niet zozeer dat je aan Casmir moet werken, als wel aan jezelf. Ik hoop niet dat je het vervelend vindt dat ik dat zo plaats, want ik bedoel het om te helpen.

En je hebt een instructrise nodig die van ontspanning uitgaat...

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:13

leeuwenberg schreef:
Krijgt hij bij jou de kans om uit te breken?
Gebeurd het bijv. de lange zijde?

Als je hem meer te doen geeft qua oefeningen zodat hij erbij moet nadenken,dan is hij afgeleid en heeft minder kans om dit soort gientjes te flikken.

t'is maar een idee, ik kan er ook helemaal naast zitten....

Nee hij doet het meer als het hem gewoon te moeilijk word.
Nu heeft hij heel veel moeite met galop, ik blijf veel om de volte rijden maar als ik dan de hoefslag weer oprij gaat hij zo zonder pardon links ipv rechts of andersom.
Wel kan hij zich slecht concentreren snel afgeleid.